dinsdag 27 maart 2007

De VPRO van Schrurs


De NRC bericht:
'VPRO past aanbod op tv aan
Door een onzer redacteuren
Volgens directeur Peter Schrurs heeft de VPRO zich te sterk gericht op de inhoud van de programma’s. „Kijkers willen echter ook geraakt worden. Ze willen het verhaal beléven. Een pratend hoofd dat een interessant betoog houdt, voldoet niet meer. Dat wil overigens niet zeggen dat alle programma’s op de schop gaan. Buitenhof blijft gewoon Buitenhof.”'

Lees verder: http://www.nrc.nl/media/article671453.ece/VPRO_past_aanbod_op_tv_aan

Alles is vorm geworden, de inhoud telt niet meer mee. 'Kijkers... willen het verhaal beleven.' Het is de taal van de marketing-manager, het martkdenken, de reclame. En deze nonsense denkt Schrurs ook echt, dat is het absurde. Van een omroep voor intellectuelen is het nu een commerciele omroep geworden, waar de consument van alles beleeft. Inmiddels zijn vele programmamakers bij de VPRO verdwenen, alleen het oude management zit er nog steeds. Dat lijkt misschien wonderlijk, maar dat is het niet. Degenen die het meest en langst vergaderden zijn blijven zitten.

Al zeventig jaar geleden schreef Nederlands grootste historicus Huizinga: 'Er heerst in de huidige wereld een georganiseerd puerilisme van mateloze omvang. [...] Het kan soms schijnen, alsof de hedendaagse mensheid geen hoger gemeenschappelijke cultuurfunctie meer kent, dan met blijve of toornige blik in de pas te lopen. [...] Men spant de instincten in het gareel om van het oordeel geen last te hebben.' En in die wereld moet men de werkelijkheid beleven, want de verveling is er verpletterend en alles moet een kick zijn. Tot uiteindelijk de verveling weer toeslaat en het verlangen naar een nog grotere kick, een nog intensere beleving, de oplossing lijkt.

1 opmerking:

Sonja zei

Kijk bijvoorbeeld naar een programma als Zembla. De inhoud mag dan wel goed zijn, maar hoe het gepresenteerd wordt (montage, muziek, etc.), is wat mij betreft niet om aan te zien, een storend element, dat niets toevoegd.

Was het maar zo dat de kijker dingen wil 'beleven'! Wanneer de mens ook werkelijk zou 'beleven' wat er bijvoorbeeld in het Midden-Oosten gebeurd, dan zou mijns inziens de wereld er heel anders uitzien.

Het gaat wat mij betreft om puur 'consumeren', misschien om zodoende ooit in een gesprek (hoewel ik betwijfel dat die plaatsvindt) serieus mee te kunnen knikken: oorlog, moord, armoede, honger, tja, dat is heel erg hoor, en dat moet ophouden. Zodat iedereen kan zeggen: ja, ik ben tegen oorlog, en voor de vrede. Daarna wordt er doorgezapt naar Jensen.
Zelf zie ik liever een pratend hoofd met een interessant verhaal, dan een leeghoofd met een verhaal dat geen enkel belang dient dan kijkcijfers en reclameinkomsten.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...