zaterdag 11 februari 2006

Vrijheid van Meningsuiting? 2

Tijdens de extra lange NOVA-uitzending herhaalde Hirsi Ali als een ware fundamentalistische Verlichtingsgelovige op hoge toon: ‘Ik wil geen concessie doen, geen compromis sluiten over de vrijheid van meningsuiting… Ik heb gezegd dat een godsdienst achterlijk is. Dat mag. Het recht om te beledigen heb ik.’ Omdat ze zich nog niet helemaal in de Verlichtingsboeken heeft ingelezen, weet mevrouw Ali niet dat een dergelijk ‘recht’ niet bestaat. En gelukkig niet, want voordat je het weet heb je op die manier hier Somalische toestanden, waarbij degene met de grootste mond en het zwaarste wapen de strijd wint. Peter Bergwerff, de laconieke hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad probeerde het opgewonden parlementslid en de al even opgewonden Pauw voorzichtig enig gezond verstand bij te brengen door te zeggen dat de felle reactie van moslims ook ‘iets te maken heeft met de wijze waarop je je uit. Als je bij voorbaat begint te praten over een achterlijke godsdienst dan heb je die mensen al neer geknuppeld. Dan is er toch geen dialoog meer mogelijk... U mag in de tram ook tegen uw medepassagier zeggen dat ze een achterlijke Bet is, maar u moet niet gek opkijken als u dan een klap tegen uw hoofd krijgt.’ Het hielp allemaal niet. Hirsi Ali heeft volgens eigen zeggen 'een ontwikkeling' doorgemaakt en dat zal men weten ook. Van islamitisch fundamentaliste die zoals ze zelf zei ‘in 1989 er voor [was] dat Salman Rushdie gedood zou worden, dat vond ik oprecht’ is ze nu een al even extremistische voorstander van de vrijheid van beledigen, vernederen en krenken. De inhoud is veranderd, de vorm niet en net als met zoveel bekeerlingen is ze nu roomser dan de paus. En daar zullen anderen een prijs voor moeten betalen. Op de vraag van Pauw: ‘Stel nou voor dat Nederlandse militairen in Afghanistan straks beschoten worden omdat u zich uitspreekt,’ antwoordde het VVD-parlementslid: ‘Ik ben ook een politicus, ik ben een volksvertegenwoordiger en ik ben gekozen om deze hele moeilijke afwegingen te maken. Iemand heeft ooit gezegd: “politiek is een keuze tussen twee kwaden.” 1 kwaad is zwijgen en zo 10/20 jaar later op een dag wakker worden en dan zit je in een islamitische theocratie of nu je mond open doen en risico’s nemen…’ Nederlanders die voor het leger hebben gekozen moeten van haar het landsbelang en de vrijheid met hun leven verdedigen. Met andere woorden: de wijze waarop mevrouw Ali met woorden tegen de islam strijdt is wel een paar mensenlevens waard. Natuurlijk niet de hare, want ze wordt omringd door beveiligingsagenten, maar dat van anderen. Zie: http://www.novatv.nl/index.cfm?NOBbt=true&&pollaction=poll.uitslag&pol_id=1870

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...