maandag 18 januari 2010

Eva Wiessing van het NOS Journaal 3

[evawiessing.jpg]

Ik heb de griep en vanuit bed hoorde ik Eva Wiessing, economisch verslaggeefster van het NOS-Journaal, aan presentatrice Sacha de Boer vertellen dat er bij het parlementair onderzoek naar de kredietcrisis niet veel nieuws naar boven komt. Men weet het eigenlijk allemaal wel, hoe het gekomen is en wie verantwoordelijk is. Ook hier geldt dat wel de politiek zichzelf onderzoekt, maar dat de journalistiek dit niet doet. Al die jaren heeft mevrouw Wiessing voorafgaand aan de ineenstorting geen enkele maal een serieuze analyse gegeven van de gigantische luchtbel die de internationale geldhandel was geworden en nog steeds is. Integendeel zelf, ze bleef maar doorgaan met haar berichtgeving, gekleurd door de vrije markt-ideologie. Precies twee jaar geleden schreef ik dit:


'In - ik meen - het 6 uur Journaal van de NOS zei verslaggeefster Eva Wiessing zonder blikken of blozen: 'D'r is heel veel geld verloren vandaag, maar er is ook heel veel geld gewonnen.' En zo is het maar net. Het zegt natuurlijk niets over wat er in feite in werkelijkheid gebeurt en hoe het komt dat juist op dit moment de luchtbel knapt. Het is duidelijk dat het gespeculeer met lucht op een gegeven moment moet fout gaan. Dat weet elke gokker. Iemand roept op zeker ogenblik dat hij uw kaarten wil zien en dan blijkt u de hele tijd gebluft te hebben. Maar dat mag mevrouw Wiessing dus niet vertellen, die moet in vage bewoordingen wat aankwekken. Ik vermoed zelfs dat in haar geval ze volstrekt niet weet wat er werkelijk aan de hand is. Bij het ABN/Amro debacle zat ze er ook volstrekt naast. Waarom niemand deze mevrouw de werking van het kapitalisme uitlegt, is me een raadsel. Misschien weet niemand bij het NOS-Journaal het meer, of durft niemand het meer te zeggen. Ik sprak van de zomer een dame van Reuters, die op de economische redactie zat. Ze vertelde me dat ze nooit het woord kapitalisme in haar teksten schreef. Dat was niet raadzaam, dat wist ze al voordat ze solliciteerde. Zo ongeveer. Communisme gebruikte ze wel als woord. Toen ik vroeg waarom dan niet kapitalisme antwoordde ook zij zonder blikken of blozen dat het niet goed voor haar loopbaan was. Opvallend is dat Eva Wiessing een beschrijving presenteert als een verklaring. Verklaar eens iets mevrouw Wiessing. Hoe komt het dat het kapitalisme een recessie voor de boeg heeft? Zijn er wetmatigheden te ontdekken, paralellen te trekken, historische voorbeelden te geven? Waarom neemt het NOS-Journaal geen vakmensen aan? Ze hebben geld genoeg. Nog wel.




Kortom, Eva Wiessing zit er nog steeds en dat komt niet omdat ze begrijpt wat er werkelijk gebeurt maar juist omdat ze het niet begrijpt en daardoor goed gebruikt kan worden in de commerciele journalistiek, want ook Hilversum is commercie.

4 opmerkingen:

Sonja zei

Toch best illustratief die foto...

Lekker onder de wol Stan, veel slapen, en beschuitjes met kopjes slappe thee. Beterschap!

Lucas zei

Het staat geschreven:

Suske en Wiske en de poenschepper
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_poenschepper

Asterix en Obelix en de Helvetiërs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix_en_de_Helveti%C3%ABrs

Anoniem zei

Het is allemaal waarschijnlijk net wat complexer dan hierboven wedergegeven.
Maar dat zal nooit iemand weten want wie overziet het geheel.
Niemand.
Bij Z vinden ze ons dan weer te nagatief, wat vindt u daarvan?

Groet Hans de Geus

stan zei

hans,

na het lezen van een aantal boeken van insiders weet ik nu dat het allemaal juist net wat minder complex is dan de meesten van ons menen. ik heb de titels van die boeken gegeven in een van mijn commentaren op chris kijne, die absurd genoeg beweert dat niemand het meer kan overzien.