Naar aanleiding van een stukje over Heleen Mees schreef:
AdR heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Heleen Mees van de NRC 10" achtergelaten:
Deze foto van mw. Nijkamp is overigens een zeer intelligente artistieke knipoog naar een renaissanceschilderij (oudroze achtergrond - spiegeling - dieprode jurk) enerzijds en Marilyn Monroe (die ook anders heette dan ze heette) op het heteluchtrooster anderzijds.
En profil blijft er echter niets aardigs (in twee opzichten) van Nijkamp over. Al vind ik het wat flauw om haar décolleté zo te becommentariëren. Zij kan op grond van wat zij zegt of schrijft afdoende aangepakt worden.
Deze foto van mw. Nijkamp is overigens een zeer intelligente artistieke knipoog naar een renaissanceschilderij (oudroze achtergrond - spiegeling - dieprode jurk) enerzijds en Marilyn Monroe (die ook anders heette dan ze heette) op het heteluchtrooster anderzijds.
En profil blijft er echter niets aardigs (in twee opzichten) van Nijkamp over. Al vind ik het wat flauw om haar décolleté zo te becommentariëren. Zij kan op grond van wat zij zegt of schrijft afdoende aangepakt worden.
Beste AdR, laat ik proberen duidelijk te maken dat mijn opmerking dat de middelste foto 'een aardig inkijkje in de diepere drijfveren van dit 40-jarige meisje' geeft geenszins flauw bedoeld is, maar dat ik die opmerking letterlijk bedoel. Om dat duidelijk ter maken eerst even een aanloopje. Men kan de neoliberale nonsens van Heleen Mees met talloze argumenten weerleggen. Maar op een bepaald moment moet men verder gaan dan alleen ingaan op nonsens. Men moet niet blijven steken in sociale en politieke weerleggingen. Mensen die zoveel nonsens uitkramen moeten goed bestudeerd worden, vooral als mens. Men moet zo iemand als een psychologisch verschijnsel analyseren. Men moet zich afvragen: wie zegt dit allemaal en waarom? Ik bedoel, je kunt wel eeuwig blijven doorgaan met idioten serieus van repliek te dienen, maar op een gegeven moment is dat contraproductief, verspilde moeite die deze mensen alleen maar belangrijker maakt dan ze zijn. Het is interessanter hoe Mees zich publiekelijk presenteert dan wat ze te melden heeft. Laten we onze ogen gebruiken. Wat zien we? Welnu, ik citeer Mees:
In 2003, het jaar waarin mijn vader overleed, heb ik niet zozeer een contemplatief als wel een vegetatief bestaan geleid. Een jaar eerder was ik mijn baan in New York kwijtgeraakt, toen mijn geliefde en ten slotte ook nog mijn huis. Mijn annus horribilis. Er kwam niets meer uit mijn handen, het enige wat ik deed was huilen. Het kostte me best veel tijd om mijn leven daarna weer op te bouwen. Op een dag schreef ik het verhaal dat een doorbraak voor mij zou betekenen (’Vrouwen zouden nu eindelijk écht eens aan het werk moeten gaan’, gepubliceerd op de opiniepagina van NRC Handelsblad, 2006, AV) en vanaf dat moment is alles beter gegaan. Dat ik nu van die gemene stukken kan schrijven, heb ik aan die periode te danken. Het is geen boosheid, geen wraak – ik strijd niet voor de vrouwenzaak omdat mijn geliefde bij me weg is gegaan – maar het is wel zo dat het helpt als je bepaalde dingen ook werkelijk hebt gevoeld, doorleefd. Ik wist het toen ik mijn verhaal schreef: dit zal mijn leven veranderen. Ieder woord viel op zijn plaats. Ik wás al geëngageerd, ik wás al gedreven. Ik had alleen nog een cause nodig...
Het opmerkelijke van mensen met een geleende identiteit is dat ze vaak een magnetische aantrekkingskracht uitoefenen op andere onzekere mensen. Het kenmerkende van mensen met een geleende identiteit is dat ze zichzelf altijd zien door de ogen van de ander. Ze voelen zich permanent genoodzaakt zichzelf te verkopen en zenden voortdurende signalen uit.
Oke, AdR, kijk nu nog eens goed naar de foto’s hierboven. Wat zien we? Allereerst zien we een 40-jarige vrouw die als huppelende tiener in haar mooiste jurk voor een fotograaf van een glossy magazine springt om op die manier dynamisch, jong, sprankelend en begeerlijk eruit te kunnen zien. In datzelfde glossy magazine staat de foto afgedrukt waarop ze in bed in een kort jurkje haar eigen artikel in handen houdt waarin ze vrouwen aanmaant fulltime te gaan werken. Maar let op, ook hier worden talloze signalen uitgezonden. Het gaat op deze foto niet om het overtuigen van vrouwen, want als je goed kijkt dan ziet je rechts van haar een boekje met een rode kaft, getiteld: Vochtige Streken, een boekje geschreven door het Duitse tv-sterretje Charlotte Roche dat enige stof heeft doen opwaaien, en dat als volgt is omschreven: Charlotte Roche: Anale seks, zelfbevrediging en hygiëne
Vochtige streken: seksleven, met aambeien seksuele sensatie, eigen lichaamssappen als odeurtje: toppunt van opwinding.
DE HOOFDFIGUUR IS HELEN MEMEL, EEN
MEISJE VAN ACHTTIEN,DAT ONDANKS HAAR LEEFTIJD NAUWELIJKS SCHAAMTE KENT. TIJDENS
HET WEGSCHEREN VAN SCHAAMHAREN GAAT ER IETS MIS EN BELANDT HELEN IN HET
ZIEKENHUIS. DAAR VERTELT ZE UITGEBEREID OVER HAAR SEKSLEVEN EN AAMBEIEN,[DIE
WOEKEREN ALS BLOEMKOLEN, MAAR BEZORGEN HAAR TOCH EEN GEWELDIGE SEKSUELE
SENSATIE. ALLES WAT HELEN DOET EN ZEGT HEEFT TOTAAL NIETS MET DE
MAATSCHAPPELIJKE VISIE VAN "VROUWELIJK" TE MAKEN. HAAR ONGEWASSEN
LIJF,MET ACHTER HET OOR EN OP HAAR POLS EEN GEURTJE VAN EIGEN LICHAAMSSAPPEN IS
VOOR HELEN HET TOPPUNT VAN OPWINDING.
DE MENINGEN OVER CHARLOTTE
ROCHE EN VOCHTIGE STREKEN. PORNO OF FEMINISTISCH. IS VOCHTIGE STREKEN
PORNOGRAFISCH OF EEN FEMINISTISCH MANIFEST? IS HET EEN LITERAIRE PRUL OF EEN
SLIM IN ELKAAR GEZET COMMERCIEEL BOEK? IN DUITSLAND KAN MEN HET ANTWOORD NOG
STEEDS NIET GEVEN, MAAR HET IS IN IEDER GEVAL DUIDELIJK, DAT DE DUITSE JONGEREN
ER VAN GENIETEN. VOOR DUITSE MEISJES WERKT DE ONOMWONDEN MANIER VAN SCHRIJVEN
BEVRIJDEND. DE HOOFDPEROON HELEN ROEPT VROUWEN OP OM ONTSPANNENDER MET HET LIJF
OM TE GAAN, WANT DAT LEVERT BETERE SEKS OP. DE DUITSE JONGENS GRINNIKEN. DE
MENINGEN VAN DE FEMINISTEN ZIJN VERDEELD. HET ENE DEEL VINDT ROCHE GEWOON EEN
SLIMME PORNOGRAFE, VOOR HET ANDERE DEEL IS CHARLOTTE ROCHE EEN ZELFBEWUSTE
FEMINISTE.
Het boek zelf heeft eigenlijk geen enkele literaire waarde. De mening van Charlotte Roche zelf: "Vochtige streken is fictie met autobiografische trekken. Helen durft veel meer dan ik. Zelf zou ik mijn boek nooit kopen en ik wil niet, dat mijn dochter of mijn ouders het ooit lezen.
10 opmerkingen:
Beste Stan,
De uitleg is niet overbodig, dus dank ervoor.
Er is een opvallende kloof tussen die foto van H. op bed, die Beschikbaarheid voor de Anonieme Mannelijke Toeschouwer uitstraalt, en haar verhalen over vrouwen die toch vooral moeten gaan werken (doet het ook goed in een crisis waarin banen als sneeuw voor de zon wegsmelten).
Helaas, mijn ogen zijn niet scherp genoeg om de kaft van dat rode boekje te ontcijferen, maar ik geloof het onmiddellijk en het zal daar niet zonder bedoeling liggen. Ze heeft geen Klassieke Rus of voor mijn part Jane Austin naast zich, maar Moderne Rotzooi. Iets als Anja Meulenbelt, maar dan zonder de feministische pretenties. Helen Memel, dat klinkt al bijna als Helen Mees, nietwaar.
Ik noemde de bovenste foto een verwijzing naar een renaissanceschilderij, dit moet zijn: preraphaelitisch. Ik zou geen bevriende kunsthistorica durven vragen welk schilderij ook alweer, want Heleen Nijkamp roept vooral walging op bij de seksegenoten van haar die ik ken.
Velen zoniet bijna iedereen heeft er wel mee te maken gehad dat verkering uitgemaakt werd door de ander, waarbij de vraag blijft knagen: hoe kan zij/hij nou niet meer van mij houden?
De conclusie dat het antwoord: natuurlijk houdt die ander nog van mij, in de vraag besloten ligt is zo volstrekt onnozel dat wie dit zegt eigenlijk op ieder ander gebied onbevoegd verklaard mag worden. Helaas kennen wij deze persoonlijke ontboezeming (no pun intended) doordat zij meent ons te moeten trakteren op neoliberale prietpraat, namens de PvdA.
Men zou zich ook kunnen afvragen: waarom wordt deze vrouw niet tegen zichzelf beschermd, waarom krijgt zij de ruimte om zich te manifesteren in allerhande media?
Met andere woorden, waarom de ruimte voor iemand over wie je kunt zeggen
Het gekke bij mensen als Mees is dat ze ongewild zo eerlijk zijn, voortdurend willen ze ons iets over zichzelf vertellen, over hun verloren liefde, over hun meest intieme verlangens, over hun grootste angsten. Ze zijn de hele tijd met zichzelf bezig, met hun plaats in een ontzielde maatschappij, met de pikorde.
Misschien ligt hier het antwoord wel degelijk in de vraag besloten.
(Herplaatst wegens vele tikfouten - oogdefect, ben ik inmiddels aan geholpen, hm...).
Ik zie, als vijftigjarige vrouw, redelijk onafhankelijk, en moeder, in Heleen Mees een omhooggevallen babbeltrien diep uit de Hengelose zoutmijnen, een navelstaarder van het slag voor wie het verschijnen op televisie de ultieme kick is. Die eens flink genomen moet worden door een paar matrozen. Ja sorry jongens, maar ik ben een vrouw, dus ik mag het zeggen. Denk ik.
Gewoon een waardeloze kut, dertien in een dozijn tegenwoordig. Wegstoppen in de naaidoos!
anzi
Mevrouw Mees is exemplarisch voor het moderne leven. Veel poeha maar weinig inhoud en alles zeer vluchtig. Trends volgen, gedrag wat bon-ton is.
Lezen wat hip is en een beetje schokerend, maar verder vrij nihilistisch.
Waarom Campert's 'Tjeempie of Liesje in Luiletterland land' niet op de foto naast Meesje ;-)
Merijn
Beste Stan,
ik ken het werk van Heleen niet zo goed maar je analyse komt vlijmscherp op me over. Compimenten en respect!
Groeten
Jeroen M.
Hoe actueel dit opeens (juli 2013, H.Mees gearresteerd voor stalking)!!!
Petje af voor je scherpe analyse Stan.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/heleen_mees_wtf.html#comments
Opmerkelijke leeservaring nu anno 2013, ik noem ze de MiniCooper-feministen.
scherp :)
Mooi
Een reactie posten