Dit schreef anzi naar aanleiding van een stukje van mij over het fascistje "Theodor Holman" Er is hier ook sprake van ironie en overdrijving, maar ik geloof niet dat jij deze humor helemaal begrijpt.Jammer, want net als bij Reve, zit daarin zijn kracht. Ik moest ook altijd lachen om de humorvolle azijnzeikerij van van Reve en nu om het grappige pissen op moslims van Holman. De urinestraal, die doet 't,he! Geweldig, je moet er toch maar opkomen, geniaal!
anzi
Mijn reactie:
'dit schreef ik 16 juni vorig jaar:
Zonder uitgebreid op Holman's ongein in te gaan, is het opmerkelijk hoe hij een steeds grotere epigoon van Gerard Reve is geworden. Wat hij schrijft lijkt ironisch bedoelt, alleen valt hij in dezelfde kuil als zijn leermeester. Laten we daarom ook het origineel als voorbeeld nemen. In Het ironische van de ironie, over het geval G.K. van het Reve schreef Harry Mulisch aan het eind van de jaren zeventig over het racisme en antisemitisme van de “grote volksschrijver”: “De ironie leidt to parodie, de parodie leidt tot identificatie – dat is de onwrikbare wet, waaraan Van het Reve nog het meest onderhorig is… Zo wordt het spel ernst. De corpsstudent speelt net zo lang de man met de grote bek, tot hij het is. Dat is het ironische van de ironie: dat zij het plotseling niet meer is. Hij is als het ware door de dubbele bodem van de ironie gezakt. Wie ironisch spreekt, zegt het tegendeel van wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat doorziet. Van het Reve zegt wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat niet doorziet en denkt nog steeds met ironie te doen te hebben… Als hij… schrijft: ‘Ik vind, dat de arbeiders in bepaalde aparte wijken zouden moeten wonen, die ze alleen op weg van of naar hun werk zouden mogen verlaten, & verder alleen met speciale verlofpasjes’- dan is dat eenvoudig zijn mening, geen grap, geen fantasie.”
14 opmerkingen:
"het grappige pissen op moslims"Pissen (spugen, etc.) doe je op mensen die je tot in het diepst van je ziel veracht. Grappig?
"Kwetsen is goed, iedereen moet gekwetst worden, dat zou voor u ook goed zijn." Holman schetste (in het Humansitencafé eind vorig jaar) dat het kwetsen van anderen al heel lang 'eigen' van hem is, door een jeugdverhaal te beschrijven hoe hij genoot van het kwetsen van zijn moeder.
De enige manier waarop kwetsen (pissen, spugen) grappig zou kunnen zijn is wanneer je tegelijkertijd jezelf kwetsbaar maakt, maar daar is Holman te laf voor. Die kan alleen het leven aan als poseur, zich verschuilend achter woorden en stijlvormen.
Hoe serieus kun je zo'n man nemen
'Moord op Theo van Gogh
Holmans geloofwaardigheid liep in 2004 na de moord op collega Theo van Gogh een geduchte deuk op. In het televisieprogramma Barend & Van Dorp beweerde Holman dat hij bij het opgebaarde lijk van Van Gogh had gevoeld dat het been was geamputeerd. Dit zou volgens hem door de politie zijn gedaan omdat er nog kogels van de moordaanslag in zouden zitten die onderzocht moesten worden. Enige dagen later bleek zijn verhaal niet waar te zijn en slechts bedoeld om de gemoederen in de Nederlandse gemeenschap nog wat meer te verhitten. Onder de dreiging van een juridische aanklacht wegens het 'aanzetten tot haat' (in de richting van de Nederlandse moslimgemeenschap, waaruit de dader van de aanslag voortkwam) trok Holman zijn opmerkingen in.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theodor_Holman
Hopelijk is de reactie van anzi zelf weer ironisch (hoeveelste bodem hebben we dan?). Geniaal kan de Reve-epigonie van Holman toch echt niet genoemd worden. Ook stilistisch gesproken weet hij er niets van te bakken.
De neukende geit in het in da pinda poep chinees
en de kwezel Theodor Holman
Een paar reacties op het woord 'pinda':
Sorrie lui, ik heb bij het woord pinda alleen maar nare herinneringen en associaties en heb de neiging degene die dat tegen mij zegt of over een ander, een lel te verkopen.. ook al is die ander zich er totaal niet van bewust.
En men doet het op basis van je afkomst, hoe ze het ook bedoelen en dat doet pijn. Het is vanoudsher denigrerend bedoeld.
En ik weet nog dat ik klein was en ik het enige Indische jochie was in de straat, en dan komt het woordje pinda-chinees hard aan hoor. En dat was de bedoeling. Nu zijn kinderen onderling altijd wreed, maar het nare gevoel, het pijnlijke gevoel van gediscrimineerd worden is gebleven en is zo weer aan de oppervlakte. Ook als het niet over mij gaat, maar over een andere indo of turk of marokkaan. Het is nauurlijk de toon die het hem doet, maar toch beseffen mensen zelf vaak niet dat ze een andere medemens een treetje naar beneden schoppen.
Mede door onze integratie en inspanning van onze kant, voelen veel hollanders zich t.a.v. de indo minder bedreigd
Maar ze zien tegenwoordig het verschil niet eens meer.
Hoe vaak mijn zoon al niet geweigerd is in kroegen en als enige gecontroleerd is bij de douane.. dat is te triest voor woorden en hij ziet er gewoon keurig uit hoor.
Net als dat mijn vader gediscrimineerd werd op zijn werk, hij was anders, maar wel veel slimmer.. tja, dat kon niet natuurlijk.. En hup,een hoop bagger om hem heen. Niet wetende dat de beste man 3,5 jaar voor Hare Majesteit knijp had gezeten in vreselijke kampen en tijdens de bersiaptijd zich in het Andjing NICA bataljon weer zoveel jaar voor Hara Majesteit met gevaar van eigen leven had ingezet.. tegen een volk met bloed dat ook door zijn aderen stroomde en het hart deed kloppen van zijn Javaanse moeder.. Is dat verwarrend of niet, voor een jongen van die leeftijd?
Aduh, die Belanda's weten niets maar dan ook niets van ons. Ze romantiseren onze geschiedenis, van het landje van nasi en krupuk..
Ze voelen zich zooo tolerant en staan direct klaar met het eigenwijze vingertje als een ander land een natte scheet laat, maar ze vergeten o zo graag hun eigen geschiedenis van slaven-houden en dorpen plunderen om de schatkist te spekken.. VOC-mentaliteit noemen ze dat trots, WC-mentaliteit noem ik het.
Nee, met het woordje pinda maak je mij niet blij.
Sommigen hebben het door de jaren heen, wellicht om te overleven - geaccepteerd en is het voor hen een geuzennaam, tja bodok denk ik dan, ignorant people, al zal het ook met verwerking te maken hebben en heeft het wellicht helend gewerkt voor velen.
Maar sudah, lui.. je ziet het, het roept wat op he.. sorrie ja. Gelukkig heb ik tal van Hollandse vrienden en ben ik niet verziekt door dat nare gevoel, maar ik wilde het toch graag kwijt.. just to let you know..
. Het schelden nam ik meestal voor goed. Ik dacht, ze weten niet beter. Bij mijn eerste werkgever ben ik geloosd. Ik had beter papieren en anderen wilden geen bruine als chef. Ben nog vaker onheus behandeld vanwege mijn afkomst.
Nu behoor ik tot de groep der allochtonen. Turken, Marokkanen noem ze maar op. Sommigen denken dat ik uit het asiel zoekers centrum kom.
Als ik dan zeg dat ik gewoon Nederlander ben en dat dat ook geld voor mijn ouders, groetouders enz.,dan geloven ze mij niet. Moet ik hier dan mee leven??? Gelukkig heb ik ook vele fijne Hollandse kennissen, maar sommige anderen zijn zo dom!!!!! Nog te veel Hollanders weten niet wat Indisch is.
anzi
Kom hierheen!
THEODOR HOLMAN
Lieve familie in Somalië, beste medepiraten. Holland is fantastisch. Ze hebben ons hier in geweldige huizen gestopt die ze, heel vreemd, 'gevangenissen' noemen. Je hebt je eigen plee, goed eten, een douche, tv, we voetballen elke middag en ik heb nog werk ook.
Ik heb laatst nog gevraagd: wat moet ik doen om hier mijn hele leven te zitten? Toen zei iemand die hier zat: ''Ik heb een filmregisseur vermoord.'' (Ik geef het maar even door.)
Zoals jullie weten, zit ik hier omdat ik een Nederlands schip heb overvallen. Vrienden, die schepen herken je aan de rood-wit-blauwe vlag. Het is een win-winsituatie: of je beurt het losgeld, of je komt hier in 'de gevangenis'.
En er is ruimte zat. Toevallig las ik vandaag in de Nederlandse kranten dat er binnenkort acht 'gevangenissen' oftewel zo'n duizend appartementen vrijkomen. Dus papa, mama, opa, oma, vrouw, vrouw, vrouw, vrouw, vrouw, vrouw: kom hierheen!
Overigens vermoed ik dat de kans dat ik werkelijk word veroordeeld, gering is. Je moet hier echt moeite doen om in 'de gevangenis' te komen. Laatst nog: een jongen die een agent bij zijn keel had gegrepen en een poging tot verwurging had gedaan - hij was binnen twee uur vrij!
En iemand die een ambulancebroeder had bedreigd, was na een half uur al vrij. Moet je in ons land eens doen. Volgens mij betekent dat dat het 'buiten' slechter is dan 'binnen'.
Maar laat ik eerlijk zijn: het is hier natuurlijk niet ideaal. Zo mag iedereen schrijven wat hij of zij (ja, zij ook!) wil! Dus ook afwijkende meningen staan in de krant. En eveneens mag men hier elke godsdienst belijden die men wil. Sterker: er zijn in Nederland mensen die ongelovig zijn!
En ik zal jullie nog iets sterkers vertellen: de meeste vrouwen hier kunnen een orgasme krijgen! Een gevaarlijke toestand, maar ze vinden het hier heel normaal. Dus het zijn toch wat primitieve mensen.
Misschien kunnen we daar mettertijd iets aan doen.
Kom dus maar snel, allemaal. Hartelijke groeten, veel kussen en die dingen die ik meestuur, heb ik zelf gemaakt en noemt men 'wasknijpers'.
anzi
Dan is de vraag toch: wat is er geknapt bij deze man dat hij eerst - waarschijnlijk gefundeerd - klaagt over discirminatie en dan zo gaat doen.
Likken naar boven en trappen naar onderen?
andre
De neukende geit in het in da pinda poep chinees
en de kwezel Theodor Holman
De kwezel Holman komt alleen in bovenstaand stukje als kwezel voor. De Indische Nederlanders reageren op de vraag wat het woord 'pinda' voor hen betekent. Zij waren de eerste grote minderheidsgroep na de 2e Wereldoorlog en kregen als zodanig ook met de nodige afkeer van bepaalde (veel?) Nederlanders te maken. Nu jaren later, mogen weer veel jongeren (jongens) van deze groep genieten van de resultaten van de vruchtbare werkjes van o.a. racisten zoals Holman.
Wat ik bedoel te zeggen is dat niet alleen Turken, Marokkanen etc. hierdoor in een negatief daglicht komen te staan, maar ook de nazaten van mensen die een zelfde achtergrond hebben als Holman, mits bijbehorende kleur.
Waarom Holman een kwezel is maken de Indische Nederlandse ouderen en -jongens duidelijk.
In die zin zijn de geiteneukers van nu, de in- dapindapoepchinezen van toen. Een gedeelte hiervan is nu dus getransformeerd in geiteneukende indapindapoepchinezen.
anzi
Andre reactie Holman 7
1 bodem maar. Urine!
anzi
Tekst voor kwezel Holman inzake piratenaffaire
Augustinus:
Keurig en juist was dan ook het antwoord, dat een gevangen genomen zeerover aan de bekende Alexander de Grote gaf. Want toen de koning de man vroeg, wat hij er van dacht, dat hij de zee onveilig maakte, zei hij met een vrijmoedige hooghartigheid: "Hetzelfde wat gij er van denkt, dat gij de wereld onveilig maakt; maar omdat ik het doe met een klein vaartuig, noemt men mij een zeerover; omdat gij het doet met een grote vloot, noemt men u imperator!
En daarom ,Holman, hoef je de piraat geen uitnodigingsbrief te laten schrijven, men komt vanzelf wel!
anzi
Ik denk dat Holman een sadist is. Nu ik weet wat hij met zijn moeder deed.
Gerard Reve en de blanke macht (andere tijden)
In 1983 was het opnieuw raak. In een interview met Boudewijn Büch ging Reve tekeer tegen alles en iedereen. Tegen de Amsterdamse burgemeester Polak, tegen Mulisch en Wolkers (die hij een communistisch concentratiekamp toewenste), en tegen de socialisten, die ‘mensen importeren voor wie geen ruimte en geen geld is’. In hetzelfde interview nam hij het op voor de blanken in Zuid-Afrika (Parool, 15 januari 1983). De hoofdredacteur van het Parool, Wouter Gortzak, bood publiekelijk excuses aan voor het opdienen van dit ‘broodje fascisme’. Reve was woedend en zei dat Büch de uitspraken uit hun context had gehaald. Hij herhaalde dat hij geen racist was. Maar voor Büch was Reve definitief van zijn voetstuk gevallen: ‘Het is toch te gek dat links Nederland zit te klappen voor expliciet racistische verhalen’. ‘Ik ontdek na heel veel jaren dat mijn literaire vader NSB’er is, en dat is een uitermate treurige conclusie’. (Büch in de ‘Alles is Anders Show’, 24 januari 1983).
Reve toonde zich regelmatig een voorstander van de Apartheid. Zo zei hij in juni 1984: ‘Ik geloof dat apartheid niet gegrond is op racisme, maar op christelijke ethiek.’ Door dit soort uitspraken kwam hij op de zwarte lijst te staan van de anti-apartheidslobby, net als overigens collega-schrijver W.F. Hermans (die ondanks de boycot lezingen gaf in Zuid-Afrika). Nog in 1994 zei Reve in een interview voor de Groene Amsterdammer: ‘Negers en blanken dienen elk hun eigen, van elkaar onafhankelijke staat te hebben.’ En vervolgens, dat hij zich er wel voor schaamde, maar dat hij toch vond dat negers ‘erfelijk minder begaafd’ zijn dan blanken.
De reacties waren lauw dit keer. Ach ja, die Reve en zijn negers, wie kon zich daar nog druk om maken!
anzi
Tekst en research: Laura van Hasselt
Regie: Ad van Liempt
Bijlage
Gedicht Reve: ‘Voor eigen erf’
Onze kassiers op de wegen beroofd
Aan ouden van dagen op kaarslichte dag
Hun beursje met spaargeld ontrukt
Onze roomblanke dochters onteerd
Waarheen mijn vaderland
O Nederland ontwaak
Gooi al dat zwarte tuig eruit
Ons land voor ons
Op naar de Blanke Macht!
(Voor het eerst gepubliceerd in Propria Cures, 24 augustus 1974)
Natuurlijk ironisch bedoeld. En natuurlijk ook voor het 'taboedoorbrekende' studentenblad Propria Cures.
anzi
In 1995 scandeerden Feyenoorders ‘Van Gaal, waar is je kankerwijf?’ toen Ajax-trainer Louis van Gaal zijn vrouw aan deze ziekte verloren had. Toen Youp van ‘t Hek het waagde daarop in zijn column kritiek uit te oefenen, kreeg hij ongeveer de hele columnistenwereld over zich heen. ‘Moet kunnen!’ riepen Max Pam, Jan Vrijman, Jan Mulder en Theodor Holman in koor. Twee jaar later publiceerde deze laatste samen met Theo van Gogh in Nieuwe Revu een serie humoristische schetsen over de slokdarmkanker van Joop van Tijn, waarvan de eerste verscheen in de week waarin Van Tijn aan deze ziekte overleed.
Lachen met die jongens!
anzi
Wie ook helemaal opleeft, is Dries van Agt. Wat zei hij laatst ook alweer? ''Wat Israël doet, is genocidaal.'' Dat woord: genocidaal. Hij durfde net niet het woord genocide te gebruiken, want dan zou hij te ver gaan. Ik vind daarom Van Agt antisemiteus.
Aldus Holman in stukje 'Intifada' over van Bommel.
Het slachtoffer Holman die koketteert met het kampverleden van zijn ouders, maar door gebrek aan aandacht hiervoor, zich maar aansluit bij het Simplistisch Verbond.
anzi
Een reactie posten