'Our military organization today bears little relation to that known by any of my predecessors in peacetime, or indeed by the fighting men of World War II or Korea.
Until the latest of our world conflicts, the United States had no armaments industry. American makers of plowshares could, with time and as required, make swords as well. But now we can no longer risk emergency improvisation of national defense; we have been compelled to create a permanent armaments industry of vast proportions. Added to this, three and a half million men and women are directly engaged in the defense establishment. We annually spend on military security more than the net income of all United States corporations.
This conjunction of an immense military establishment and a large arms industry is new in the American experience. The total influence -- economic, political, even spiritual -- is felt in every city, every State house, every office of the Federal government. We recognize the imperative need for this development. Yet we must not fail to comprehend its grave implications. Our toil, resources and livelihood are all involved; so is the very structure of our society.
In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the militaryindustrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists and will persist.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes. We should take nothing for granted. Only an alert and knowledgeable citizenry can compel the proper meshing of the huge industrial and military machinery of defense with our peaceful methods and goals, so that security and liberty may prosper together.'
Lees: http://coursesa.matrix.msu.edu/~hst306/documents/indust.html
Leest u nog even dit: citaat uit een destijds geheime nota uit 1948 van de beleidsbepaler George Kennan, die als hoofd van het Planningbureau van het ministerie van Buitenlandse Zaken de architect was van de naoorlogse Amerikaanse containment politiek, vier decennia lang de hoeksteen van het buitenlandse politiek tegenover de Sovjet Unie. Kennan schreef: ‘Wij hebben ongeveer 50 procent van de rijkdommen in de wereld, maar slechts 6,3 procent van haar bevolking… In deze omstandigheden zullen we niet in staat zijn te voorkomen dat wij het voorwerp worden van jaloezie en haat. Onze werkelijke taak in het komende tijdperk is om een netwerk van betrekkingen op te bouwen die ons in staat stelt deze positie van ongelijkheid te handhaven… Daartoe zullen we alle sentimentaliteit en dagdromen opzij moeten zetten en dient onze aandacht overal geconcentreerd te zijn op onze directe nationale doelstellingen… We moeten ophouden te spreken over vage en… imaginaire doelstellingen als mensenrechten, het verhogen van de levensstandaard, en democratisering. De dag is niet veraf dat we in pure machtsconcepten moeten handelen. Hoe minder we daarbij gehinderd worden door idealistische slogans, des te beter het is.’ Natuurlijk was deze nota voor intern gebruik. Naar buiten toe moeten de ‘imaginaire doelstellingen’ worden uitgedragen door de massamedia en op universiteiten, zodat zowel het volk als de intellectuelen overtuigd worden van hun morele superioriteit. Daarentegen weten machthebbers die de loop der geschiedenis bepalen maar al te goed waar het werkelijk omdraait. Zo schreef het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken dat ‘het economisch imperialisme van de Amerikaanse handelsbelangen, ons er probeert uit te werken.’ En de toenmalige Britse minister van Buitenlandse Zaken vertelde zijn kabinetscollega’s dat hun Atlantische bondgenoot ervan overtuigd was ‘dat de VS voor iets staat in de wereld – iets dat de wereld nodig heeft, iets dat de wereld leuk zal gaan vinden, iets dat de wereld tenslotte zal accepteren, of ze het nu leuk vindt of niet.’ Lees verder: http://home.planet.nl/~houck006/filosofie2.html
Dit is de realiteit. De rest is propaganda voor het volk.
8 opmerkingen:
Vooral ook omdat de Nederlandse onderdelen van de JSF bij Stork gemaakt zullen worden.
En bij Stork is partijgenoot drs. W. Kok commissaris (zoals bijna overal).
Misschien een onderzoekje waard hoe dit keer het een en ander is verlopen?
Bernhard is niet de enige die zaken deed met Lockheed in Nederland. In het rapport van de Commissie van Drie wordt de naam genoemd van ir. F. Besançon, tot 1974 directeur van de KLM. Hij zou 25.000 dollar hebben aangenomen. De KLM is eveneens klant van Lockheed. Ruud Lubbers, minister van Economische Zaken, neemt het op voor Besançon. Of de naam niet uit het rapport kan, vraagt hij. "Bij mij bestaat grote twijfel of de commissie een sluitend bewijs tegen hem heeft", zegt Lubbers. Den Uyl doet het niet: "Er zijn zekere risico's aan verbonden, maar de regering kan geen jota veranderen aan het rapport van de Commissie van Drie."
Het rapport bevat ook een andere aanwijzing die wijst op meer contacten van Lockheed in Nederland. De commissie ontdekte twee documenten waaruit blijkt dat Lockheed ook pogingen heeft gedaan bij leden van de Tweede Kamer steun te verkrijgen voor de P-3 Orion. Als de Kamer er later bij de bespreking van het rapport om vraagt, geeft Den Uyl de documenten vrij. KVP'er J. van Elsen en de VVD'er A. Ploeg, respectievelijk voorzitter en lid van de Defensiecommissie, blijken naar de Lockheed-fabrieken gereisd te zijn zonder er melding van te hebben gemaakt. De zaak loopt met een sisser af. Volgens het geheime verslag van de ministerraad op de twintigste augustus is er echter meer aan de hand. Westerterp meldt: "Lockheed heeft getracht ook enkele leden van de Tweede Kamer om te kopen [in verband met aanschaf van de] P-3 Orion. Is zeer recent."
EU-DIGEST
ISSN-1554-7949: News links about and related to Europe - updated daily
"The health of a democratic society may be measured by the quality of functions performed by its private citizens" - Alexis de Tocqueville
Apr 14, 2009
The Netherlands: a new Lockheed scandal? JSF ( lockheed - Martin F35) purchase could be postponed until 2011 or 2012
A new Lockheed scandal in the Netherlands? Technical problems and cost overruns make Lockheed-Martin F35 not a good investment for Dutch tax payers
eu-digest
Netherlands: JSF (F35 Lockheed-Martin) purchase could be postponed until 2011 or 2012
Following earlier Dutch press reports that the three Government coalition partners had agreed on taking a decision about the Lockheed-Martin JSF as a possible replacement for the F-16 Dutch fighter plane, by 2010 at the latest, Government sources in The Hague now say the decision probably would be put off until 2011 or even 2012. In the meantime, only one or two test planes would be purchased. The Dutch participation in the development of the American fighter plane has been a source of major controversy in parliament, after the Governments initial decision to get involved back in 2002. The center right Christian Democrats (CDA) are in favor of proceeding with the 2010 deadline but the Labor party (PVDA) has difficulty swallowing the idea of the JSF. The small orthodox Christian coalition member (Christen Unie) also wants more clarity about the exact cost of the JSF before taking a final decision. Consequently the JSF (or Lockheed F-35) has become a very hot political issue in the past few weeks. A majority in parliament, which included coalition Labor, last week sent the annual JSF report back to defense minister Jack de Vries for further clarification. Mr. de Vries is also being criticized for appointing a radical Muslim cleric as a religious counselor to Muslims serving in the Dutch military forces in Afganistan. As a result of all the controversy surrounding the ministry of defense the planned debate about the purchase of two test planes was postponed until next week. Should the Dutch parliament approve the purchase of the test planes next week, Dutch fighter pilots will take part in the Initial Operational Test and Evaluation (IOT&E) phase in 2013. Apart from the US, the only other country still involved in the IOT&E phase is Britain. Taking part in the IOT&E phase will cost the Netherlands some 274 million euros.
Many politicians believe it would probably be a wise move for the Dutch Government to postpone the decision or even cancel the purchase of the F35 all together. The plane is not only plagued by technical problems but also by cost overruns. One of the main problems is that the F-35 is having serious difficulties getting rid of excess heat. This will require a redesign. A look at the history of the aircraft also shows several problems that already required some redesign, including airframe fatigue problems. It is also strange that the Netherlands is gambling on the purchase of a basically untested US fighter aircraft when there are proven high quality EU made stealth fighter aircraft like the Gripen, Rafale and Eurofighter available. It is also interesting that it is once again a purchase from Lockheed that is causing an upheaval in Dutch political circles. Back in the late 1970’s Prince Bernhard, husband of the former queen Juliana, had pocketed a million-dollar bribe for ensuring that the Dutch government would choose Lockheed planes for their military needs. Bernard at that time was the Chief of the combined Dutch military forces, which included the air force.
anzi
Luchtvaartnieuws
Saab doet 'aantrekkelijk' prijsaanbod voor exploitatiekosten Gripen NG
13-02-2009
LINKOPING - Leden van de Tweede Kamer zijn vrijdag in Zweden aangenaam verrast door de prijs die de vliegtuigfabriek Saab vraagt voor het leveren van de opvolger van het gevechtsvliegtuig F-16. Zij gaan nog naar de Amerikaanse fabriek Lockheed Martin, die ook tuk is op de grootste defensie-order in de Nederlandse geschiedenis.
Vooruitlopend op dat bezoek houden vooral de regeringspartijen CDA en PvdA de kaarten nog tegen de borst. "We moeten beide aanbiedingen nog naast elkaar gaan leggen", zegt PvdA-Kamerlid Annelien Eijsink. CDA'er Raymond Knops noemt het aanbod van de Zweden interessant, maar voegt eraan toe dat een finale conclusie nog niet te trekken is.
Saab heeft de Kamerleden vrijdag in Linköping een vaste prijs genoemd voor het leveren van 85 gevechtsvliegtuigen van het type Saab Gripen NG. Ook is de fabrikant bereid zich vast te leggen op de kosten van het toestel gedurende dertig jaar. Bij deze zogeheten life cycle costs gaat het onder meer om onderhoud en training.
Het ministerie van Defensie maakte al een vergelijking tussen de kandidaten, die de opvolger van de F-16 willen leveren. Volgens Defensie hadden de Zweden een aantal zaken niet meegenomen in hun berekeningen en is nog veel onduidelijk. Daardoor dreigt de prijs al met al hoger uit te vallen dan voorgespiegeld wordt.
De Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Hero Brinkman (PVV) noemen ht aanbod van de Zweden aantrekkelijk. De aankoopsom blijft binnen de 5,7 miljard die hiervoor wordt uitgetrokken. Kamerleden kijken niet alleen naar de prijs van het toestel. Zo biedt Zweden tegenorders aan voor de Nederlandse industrie. De Amerikanen beloven dat de Nederlandse industrie mee mag bouwen aan hun JSF.
SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen zegt dat Zweedse politici en journalisten zich sceptisch tonen over het bezoek uit Nederland: "Ze denken dat wij hier zijn om de prijs van de JSF omlaag te pingelen nadat de regering in feite al een keuze heeft gemaakt." Wat de SP betreft is de F-16 nog niet aan vervanging toe
anzi
Tjonge,jonge,jonge! Spuit elf komt ook nog een keer kijken. Een hoop gelezen over bovenstaande, ben weer wijzer geworden. Ik werd al uitgelachen over mijn wel zeer late ontdekking van "Why another defence revieuw", dus nu zal het niet anders zijn. Maakt geen flaus aus, man muss was zu lachen haben,oder?
anzi
Welke Nederlander kent nog het exacte verhaal van die JSF? Ik vrees niemand meer.
Mat Herben, de LPF-man, vliegtuigfanaat, had iets te maken was na 9/11 een groot voorstander van het 'JSF- ontwikkelingsakkoord met Lockheed-Martin'. Hij liet zich met een kluitje in het riet sturen omdat het armlastige Fokker van destijds er baat bij had. [Voor de JSF is
een breed maatschappelijk draagvlak en dat lijkt mij geheel in lijn met onze
partijfilosofie.' Zijn referenties: oud-luchtmachtbevelhebber Ben Droste, die het
JSF-project voorbereidde, en Stork/Fokker-topman Kier Vis die 2,6 miljard dollar
hoopt te verdienen aan de JSF.]
Maar goed:
Dick Cheney was, tot hij besliste als running mate met Bush te gaan voor het vice-presidentschap, ook een C.E.O. van LOCKHEED MARTIN, de grootste wapen-, luchtvaart- en satellietproducent van de VS (Tomahawkraketten, Stealth-bommenwerper Lockheed F-117-A, spionnagesatelieten (via de Martin-poot)
Hij nam toen ontslag als CEO. Maar… hij had een riante ontslagvergoeding bedongen onder de vorm van aandelenopties.
Is het een toeval:
* dat na het aantreden van de Bush-administratie de aandelen van Lockheed-Martin 'plots' 400% hoger noteerden? (Door beslissing het 'rakettenschild' te bouwen)
* nog vòòr 9/11, de productie van Tomahawk-raketten spectaculair steeg.
* twee maanden vóór 9/11 de productie van Stealth-bommenwerpers verdubbeld werd.
* Er plots nood was aan een 'opvolger voor de F-16'. De F-16 was plots 'verouderd'. (Die F-16 doet het nog steeds, en hij heeft al een opvolger de F-18, en de mensen bij Lockheed-Martin waren verbluft toen ze, na de val van de muur de Mig 29 leerden kennen. Airbus, een EU-consortium was ook bezig met een alternatief voor die F-16) Waarom Nederland dan plots de VS-kaart trok is me een raadsel... Al in 2002 was er al sprake van een soort 'renteloze lening van Nederland' om het ontwerp en de fabricage van de JSF die toen nog niet eens op de tekentafel lag te financieren, met de belofte dat, indien, als, eventueel een JSf zou gebouwd worden, een deel van dat werk in Nederland zou gebeuren.
En wat lees ik nu? Andre zegt: Vooral ook omdat de Nederlandse onderdelen van de JSF bij Stork gemaakt zullen worden.
En bij Stork is partijgenoot drs. W. Kok commissaris (zoals bijna overal).
Mat Herben bij Stork-Fokker, en nu Kok bij Stork...
Eigenaardig... niet?
Na 9/11 steeg het aandeel al even plots met 600%, kort daarna 'lichtte' Cheney zijn opties en verzilverde hij zijn aandelen.
Heel kort na 9/11 werden alle buitenlandse werknemers van Lockheed-Martin ontslagen. (O.a. mijn broer, die nadat hij op de leeftijd van 61 jaar ontslagen werd, terug viel op de precaire werkloosheidsregels die in de VS gelden. Hij was als Ph.D. Metallurgy, medeverantwoordelijk voor het satellietprogramma van L-M!)
Ik zal wel van erg slechte wil zijn, wanneer ik denk dat de 9/11-attacks Dick Cheney persoonlijk bijzonder goed van pas kwamen...
Zo lees je toch elke keer weer nieuwe dingen,Roos. Het stinkt aan alle kanten. En waarom de Saab niet? Dertig jaar!! onderhoud, training en tegenorders voor de industrie, dus werkgelegenheid waar men de mond van vol heeft. Over een paar jaar kunnen we lezen wie ditmaal de steekpenningen heeft aangenomen en zit Nederland met een miljoenenstrop opgescheept al of niet met een vliegende JSF.
Ik kan me verder ook niet voorstellen dat PvdA nog enige kans maakt bij de volgende verkiezingen. Wat een malloten,zeg!
anzi
Tewerkstelling via Saab??? Ik betwijfel het. Saab zit in slechte papieren. Saab had z'n karretje gespannen aan het GM-treintje, GM staat op de rand van het failliet, dus..
Maar, moeten we in crisistijden zoooooveel geld stoppen in een, (jacht-) bommenwerper?
We kunnen dus beter luisteren naar de profeet Jesaïah:
'Het zal geschieden in het laatst der dagen:
Dat Hij zal richten tussen volk en volk
en rechtspreken over machtige natiën.
Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen
omsmeden en hun speren tot snoeimessen.
Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard
opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren'.
(Jesaja 2:2, 4)
P.S.: ik ben niet practiserend Rooms Katholiek, ik heb geen bijbel op het nachtkastje liggen, maar er zijn zo van die bijbelteksten die ik waardevol vind.
'en zij zullen de oorlog niet meer leren'...en geld stoppen in onderwijs en gezondheidszorg...
Waauw! Weer helemaal mee eens, Roos! Het ging mij meer over de besluitvorming!. Maar het is inderdaad te triest voor woorden dat Nederland het "beste vliegtuig moet hebben voor onze soldaten om hun missie optimaal uit te kunnen voeren" ( lees:zodat zij optimaal kunnen moorden). Het voorgaande gesproken door aanhangers van nog meer inspirerende bijbelteksten. Behalve een stel zieke geesten, zit niemand op die vliegtuigen te wachten!
anzi
Een reactie posten