donderdag 1 december 2005

Mannen














Dit is een urinoir in de City Bioscoop. Links boven het middelpunt is een vlieg getekend. Het argument is dat mannen dan zuiverder richten, hun straal binnen de pot houden, er niet naast plassen. Die getekende vlieg voorkomt een kliederboel. Dat volwassen mannen nog steeds niet kunnen mikken is een raadsel, motorisch mankeren ze iets. Ze kunnen generaal zijn, president, dominee, schrijver, componist, glazenwasser, stratenmaker, humanist of fascist, rijk of arm, dartspeler, bommenrichter, het maakt niet uit, geen van hen heeft een vaste hand. Ik meen dat die vlieg in de pot voor het eerst geintroduceerd werd in de WC's van Schiphol, want de onzuivere hand is een internationaal verschijnsel. Zowel Amerikanen als hun vijanden hebben er last van. En ook islamieten, joden, christenen, boeddhisten en zelfs animisten beschikken niet over een timmermansoog zodra ze een closet betreden. Wanneer het op plassen aankomt, is elke man in de wereld gelijk aan de ander. Vandaar die vlieg, want alle mannen hebben iets jongensachtig, leuk om een vlieg omver te spuiten. Mannen zijn wonderlijke wezens. Ik ben blij dat ik een man ben.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...