donderdag 2 juli 2020

Amsterdamse Bureaucratische Gekte

Advies oversteek IJ bekendgemaakt

26 juni 2020

Het wordt drukker op en rond het IJ. De ponten worden steeds voller. Daarom zijn we al een tijd aan het bekijken hoe we de oversteek tussen Noord en de rest van de stad structureel kunnen verbeteren. Het IJ oversteken moet snel, makkelijk en veilig zijn. Maar over waar en hoe we de oversteek gaan realiseren, waren de gemeente, het Rijk en de betrokken nautische partijen het nog niet eens. Daarom hebben we samen een onafhankelijke adviescommissie ingesteld. Die heeft nu haar eindadvies uitgebracht.

De onafhankelijke adviescommissie stelt voor om 2 nieuwe bruggen aan te leggen, en de al bestaande Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden. De commissie heeft gekeken hoe deze nieuwe verbindingen op zo'n manier in te passen zijn dat ook de veiligheid voor de scheepvaart en de doorvaart op het IJ gegarandeerd zijn.

2 nieuwe bruggen

De 2 nieuwe bruggen moeten komen op de locaties waar de in te richten fietsbinnenring het IJ kruist (NDSM–Haparandadam en Johan van Hasseltweg–Azartplein-Rietlandpark). De gewenste hoogte van de bruggen is 12,50 meter, met een minimum van 11,35 meter. De bruggen zijn ook toegankelijk voor trams en/of bussen.

Vernieuwen Amsterdamse brug

Voor de oostzijde van de stad adviseert de commissie om de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden en hem aan te sluiten op de fietsbinnenring. Het voorstel is om de doorvaart onder de brug te verbreden tot 100 meter en het brugdek te verbreden voor openbaar vervoer.

Nieuwe pontverbindingen én een tunnel

De adviescommissie adviseert ook 2 nieuwe pontverbindingen: van de Kop Java-eiland naar Hamerkwartier en van Sporenburg naar de Sluisbuurt. Én de commissie stelt een nieuwe voetgangerstunnel bij het Centraal Station voor. Deze tunnel moet een nieuwe in- en uitgang worden van het Centraal Station op de noordoever van het IJ. De 2 huidige pontverbindingen van Pontsteiger naar NDSM en van Azartplein naar Zamenhofstraat zouden dan niet meer nodig zijn.

In de toekomst geen andere bruggen

Het advies is om, buiten de 2 voorgestelde bruggen, in de toekomst geen andere bruggen meer te bouwen over de Rijkswateren in Amsterdam. Verder vindt de commissie het geen goed idee om de IJ-tunnel open te stellen voor fietsverkeer. Een kabelbaan is mogelijk als extra secundaire verbinding op een locatie nabij de Coenhaven.

Vervolg

We gaan het advies van de commissie goed bestuderen. Daarna gaan we samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken welke vervolgstappen we kunnen nemen. We verwachten in het najaar bestuurlijke afspraken te kunnen maken met het Rijk over een definitief inrichtingsplan voor het IJ. Deze afspraken worden voorgelegd aan het college van B en W. In de besluitvorming worden de gevolgen voor Amsterdamse projecten en processen betrokken.

Praat mee

Deze zomer kunnen bewoners en belanghebbenden via een online tool reageren op het advies. We organiseren een bijeenkomst waar de voorzitter van de adviescommissie, Alexander D’Hooghe, het advies zal presenteren. Meer informatie hierover volgt.

Meer weten

Meer over het project Sprong over het IJ leest u op de projectpagina. U vindt hier ook het adviesrapport.


Niet  dat het wat uitmaakt, maar puur voor de geschiedenis heb ik de gemeente  het volgende geschreven:

stan van houcke - 
en wie gaat deze megaprojecten betalen nu de gemeente amsterdam over veel minder geld beschikt? de belastingbetalende burgers op wie al jaren wordt bezuinigd. nu is de absurde situatie ontstaan dat de overheid honderden miljoenen blijft spenderen terwijl de gewone burgers de buikriem moeten aantrekken en de gevolgen van de corona-lockdown vooralsnog niet te overzien zijn. wie zaten in die zogenaamde onafhankelijke adviescommissie?
De gemeente liet weten:
Deze bijdrage zal pas na goedkeuring zichtbaar zijn op de site.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

De tunnel waar ze het in het plan over hebben is geprojecteerd ad achterzijde vh CS en gaat naar de overkant waar ongeveer het Buikslotermeer aanmeert. Kortom dit is een tunnel voor toeristen (gaan ze tol betalen? LOL) maar niet voor fietsers ad achterzijde vh CS naar Noord. Wie gaat er immers LOPEND naar zijn werk!!!

Een andere kanttekening die hierbij aansluit is dat een uiterst elegant plan dat nog niet de helft van 1 brug kost en ook nog goedkoper is in onderhoud de 'IJklopper' (COBOUW jan 2020) in het geheel niet als mogelijk alternatief in het 51 pagina's tellende rapport voor komt. Dat plan is van een Rotterdamse architect geloof ik.

Voor de aardigheid verwijs ik naar 'n pagina over de bouw vd Maastunnel in Rotterdam waaraan begonnen werd in 1937 en dat voltooid werd in 1942. Een luttele 5 jaar en dat voor die tijd! (Die is meer dan twee keer zo lang dan de tunnelbuis voor de metro onder het IJ.) 'De tunnel werd op 14 februari 1942 in stilte geopend. Dit geschiedde zonder ceremonieel, omdat men weigerde er een nazifeest van te maken'
Elk van de negen afgezonken delen van de Maastunnel heeft een lengte van 61,35 meter, een hoogte van 9 meter en een breedte van 25 meter.
Bouwkosten: ƒ 19.4 miljoen (€8.8 miljoen)
Inclusief Fietsers & Voetgangers tunnel !!!
(houten roltrappen! polygoonjournaal ook)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maastunnel

Vergelijk dat met de Amsterdamse metrotunnel; hoewel het 't hele Noord-Zuid traject betreft duurde de bouw van 2002 tot 2018.
Drie elementen voor de tunnel onder het IJ van 12 meter breed, 7 meter hoog en 141 meter lang.Bouwkosten: Oorspronkelijk 1,46 miljard, inmiddels circa 3,2 miljard euro.
Zonder fiets en voetgangerstunnel!


Deze projectontwikkelaars werken niet voor ons, ze kopen zich in bij bedrijven die het gaan realiseren als je het mij vraagt, misschien een rekening of een vakantiehuis ergens op 'n eiland dat wij niet kunnen zien. Zoiets kan alleen in Amsterdam waar de toeristenindustrie regeert. Wat ontzettend jammer dat de Amsterdammers nu geen IJklopper krijgen maar eerlijk gezegd is het misschien te elegant voor het Amsterdam van nu. Dat meepraten en waar dat in uitmond weten we zo langzamerhand wel.

Anoniem zei

OPDRACHTGEVERS GEMEENTE AMSTERDAM RIJKSWATERSTAATADVIESCOMMISSIE OEVERVERBINDINGEN RIJKSWATEREN AMSTERDAMALEXANDER D’HOOGHE (VOORZITTER)LARISSA VAN DER LUGT MAARTEN SCHMITT SECRETARIS VAN DE COMMISSIE TIM PEETERS EXPERTS DAAN BODDEKE HENRI DE GROOTARNE VAN DER HOUT CHRISTIAAN KWANTES TEAM ORG PERMANENT MODERNITY M. DORAS ALVER CATERINA DUBINI

Je had moeten vragen wat het advies gekost heeft. Ik geloof niet dat ze lopend naar hun werk gaan en wij hebben straks toch allemaal elektrische fietsen om die bruggen te bestijgen. Het is wel duidelijk voor wie ze werken. Conceptual art -
Regels voor besluitvorming pag 43: Dikke lul

https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/sprong-ij/documenten/eindadvies-genereus-verbonden-concept/


Anoniem zei

Regels voor besluitvorming. pag. 43:
https://postimg.cc/5XM86q8G

'Because I am a Jew and I'm your Boss'

  https://x.com/Kahlissee/status/1871564309970760177 Khalissee @Kahlissee Police: “Why do you refuse to leave?” Man: “Because I'm a Je...