donderdag 22 april 2010

Het Joods Slachtofferisme 4

Het slachtofferisme kan zowel het slachtoffer als tegelijkertijd de dader dienen. Een illustrerend voorbeeld daarvan geeft de joods-Canadese tekenares Bernice Eisenstein in Ik was een kind van holocaust overlevers. Ze schrijft hoe haar vader kort na de oorlog in Keulen werd gearresteerd vanwege zwarthandel. Toen hij voor de rechtbank moest verschijnen ontmoette hij voorafgaand aan de zitting op de gang een Duitse rechter die vanwege zijn politieke opvattingen in Auschwitz had gezeten. De twee mannen die elkaar kenden van dit vernietigingskamp 'omhelsden elkaar.' En 'toen mijn vader vertelde waarom hij daar was, gelastte de rechter de andere ambtenaren dat de politie niet langer joden mocht arresteren wegens zwarthandel en dat hij nooit meer een overlevende voor zich in de rechtszaal wilde aantreffen.' De Duitse autoriteiten die voor het merendeel zelf nazi's waren geweest of op zijn minst met de nazi's hadden gecollaboreerd accepteerden deze speciale behandeling vanwege hun eigen schuldgevoel.

In wezen was hier sprake van een rechtsongelijkheid, joden werden niet veroordeeld alleen maar omdat ze joden waren. Dankzij de joodse slachtoffers konden de daders hun geweten reinigen. Joden waren zelfs onmisbaar in dit proces. Israel heeft van dit feit de afgelopen zes decennia in hoge mate geprofiteerd. De Joden in Israel mogen datgene doen wat geen enkele niet-jood waar dan ook ter wereld zou mogen. Op die manier werden de joden door hun voormalige Europese beulen, de collaborateurs en de onverschilligen in feite ontoerekeningsvatbaar verklaard. De enigen die van deze compensatieregeling de dupe werden waren en zijn de Palestijnen, die de rol van vooroorlogse joden kregen toebedeeld. De Palestijnse bevolking betaalde de rekening voor het endemisch christelijk antisemitisme dat onvermijdelijk in de nazi-holocaust eindigde. Het zal niemand verbazen dat vooral de Duitsers en de Nederlanders zo pro-Israel zijn, en waarom de katholieke minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen geen gelegenheid onbenut laat om te verklaren dat hij de 'Joodse staat' absoluut voor de volle honderd procent 'een warm hart toedraagt.' Jan Blokkers constatering is juist dat 'na de Tweede Wereldoorlog het jodendom in de christelijke wereld vrijwel heilig [is] verklaard en geen volk dat in die processie zo hard vooroploopt als de Nederlanders.' Vergeet daarbij niet dat meer dan 70 procent van alle joodse Nederlanders werd uitgeroeid, procentueel twee keer zoveel als in Belgie en drie keer zoveel als in Frankrijk! En dat allemaal mede dankzij de voortreffelijke organisatie in het 'tolerante' Nederland, de niet aflatende inzet van gemeente-ambtenaren, de politie, spoorwegen, Westerbork etc. Nog voordat de nazi's hierom hadden verzocht, hadden toegewijde ambtenaren van de linkse gemeente Amsterdam uitgebreide kaarten gemaakt waarop concentraties joden in de hoofdstad duidelijk aangegeven stonden.

Hoe schuldiger de Europeanen waren des te filosemitischer ze werden en hoe schoner hun geweten daardoor leek. Dat allemaal ten koste van de Palestijnen, maar ja die lui waren slechts Arabieren die niet meetelden en die door de heffe des volks in de polder consequent als geitenneukers afgebeeld en betiteld worden. De kleinburgerlijke Europese haat tegen islamieten werd na de val van de Sovjet Unie een welkom alternatief voor de aloude christelijke jodenhaat. En een niet gering aantal getraumatiserde joodse westerlingen spelen dit spel mee, in de hoop en de verwachting dat zolang de ressentimenten op de islamieten worden geprojecteerd zij gespaard blijven. Zolang zij maar kunnen waar maken dat de islamieten voor zowel de joden als voor de christenen een even groot gevaar vormen is er geen vuiltje aan de lucht. Bernice Eisenstein schrijft met een adembenemend inzicht dat haar vader nadat hij op een avond de anecdote met de rechter had verteld zijn dochter 'een kompas had gegeven waarmee ik de weg kon vinden naar de plek waar hij zijn eigen herinneringen wilde laten beginnen.' En dat begin is zijn slachtofferschap. Het tragische alleen is dat ze haar vader daardoor nooit als volwaardig mens kon zien. Hij was het slachtoffer, van begin tot einde. Een slachtoffer dat het recht heeft om datgene te doen wat anderen niet mogen, een eendimensionale figuur, een karikatuur, even karikaturaal als de nazi's de joden maakten. En zo voldeed de vader aan een behoefte. Hetzelfde proces met andere gevolgen zien we in het geval van de 'Joodse staat' die het recht mag schenden omdat het christelijke Westen de joden nu alleen als slachtoffer wil zien. Het is een parasitaire levenshouding, van beide kanten. Een van beiden zal hieraan bezwijken.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij twitterende Naftaniel
Over de uitspraak cartoon AEL

Met als argument dubbele moraal aan te tonen kunnen we voortaan misdrijven plegen

Het ultieme slachtoffer, Naftaniel.
Hoe wordt het 'misdrijf' genoemd als men geen jood is.

anzi

Anoniem zei

Dat is dus voor Naftaniel en anderen de uniciteit van de joodse holocaust.
Men is zo uniek, zo vol hoogmoedswaanzin, dat een ontkenning bestraft kan worden met gevangenisstraf, een cartoon geplaatst in de juiste context een misdrijf is en krtiek als antisemitisme aangemerkt wordt.
Het aureool ontbreekt nog, het riool niet, ik veeg er mijn derrière mee af.

anzi

Sonja zei

Naftaniel meldt ook: "Beledigen op afkomst of onveranderlijke kenmerken is anders dan beledigen van religie. Die kies je"

Wat een onzin. Religie en afkomst zijn vaak nauw verweven. Als je, bijvoorbeeld, in Saoedie-Arabië wordt geboren, dan kun je niet redeneren van: goh, hm, tsja, welke religie zal ik eens nemen. Religie is niet een auto die koopt of een kapsel dat je kiest. Zijn religie wel soms?

Daarnaast, wanneer er varkenskoppen aan een moskee worden gespijkerd, dan hoor je toch ook niemand zeggen: had je maar een andere religie moeten kiezen.

Mister Hypocrite meldt ook: "Ontkenning of belachelijk maken van genocide vergroot het gevaar van herhaling."

Sic.

Anoniem zei

Hoort nog een woordje tussen

anzi

Anoniem zei

Het kromme commentaar van Naftaniel. Niet alleen slaat het nergens op, maar is hij een grote leugenaar. De AEL heeft nooit de holocaust ontkend (pppfff, tjonge jonge) en heeft dit ook regelmatig verkondigd. En misdrijf in dit verband vind ik wel erg buitenproportioneel, maar goed, dat zijn we wel gewend. Meneer gaat op zoek naar een hogere rechter. Ben benieuwd wie dat moet worden? Voorlopig neem ik er een borrel op.


CIDI wil uitspraak hogere rechter in AEL-zaak
do 22-04-2010 De AEL is door de meervoudige strafkamer in Utrecht vrijgesproken over het plaatsen van een antisemitische cartoon, die stelde dat Joden voor eigen gewin de Holocaust overdreven of verzonnen hebben. De rechters oordeelden dat de Auschwitzcartoon 'kwetsend is voor Joden en getuignd van wansmaak', maar dat de context het strafbare karakter eraan ontneemt. CIDI wil een uitspraak van een hogere rechtbank over deze kwestie. Lees het persbericht onder de vouw.

Met teleurstelling heeft het CIDI kennis genomen van de vrijspraak voor de AEL over het plaatsen van een antisemitische cartoon.

De meervoudige strafkamer in Utrecht overwoog dat de Auschwitz cartoon op zichzelf getuigt van wansmaak en kwetsend is over Joden, maar dat de context het strafbare karakter aan de cartoon ontneemt. `

Daarmee nam de rechtbank de bewering van de AEL over, dat de cartoon niet strafbaar is, omdat hij is gemaakt ‘om de dubbele moraal inzake belediging in ons land bloot te leggen’.

CIDI vindt dit een kromme en gevaarlijke redenering. Dit impliceert dat iemand die zegt getroffen te zijn door verwerpelijk gedrag, straffeloos een misdrijf kan plegen tegen een derde. Althans, zolang hij beweert dat hij dit misdrijf pleegt 'om de dubbele moraal ter discussie te stellen'.

Het CIDI wijst erop de AEL het ‘dubbele-moraalargument’ en de bewering dat zij de Holocaust niet ontkent, pas na de aangifte heeft aangevoerd. Anders dan de strafkamer stelt, heeft op één van de AEL-sites deze ‘disclaimer’, niet gestaan.

Op grond van het bovenstaande, en mede gezien de richtlijn van 28 November 2008 van de EU-ministers van Justitie om het trivialiseren van de Holocaust strafbaar te stellen, hoopt CIDI dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep gaat. De afweging bescherming tegen discriminatie versus vrijheid van meningsuiting is belangrijk genoeg om in hoogste instantie te worden beoordeeld.

anzi

Lucas zei

Meta Floor, medewerker van Kerk in Actie bij Sabeel in Jeruzalem, wordt door Wim Kortenoeven, medewerker van het CIDI, beticht van 'ophitsing' en bewuste pogingen 'de sfeer te ondermijnen'. Kortenoeven doet zijn uitlatingen in een artikel in Trouw n.a.v. de geruchtmakende brief van het Simon Wiesenthal Centrum aan het PKN-moderamen.
http://www.henriveldhuis.nl/index.html#Kortenoeven

Sonja zei

O ja, Meta Floor had een cartoon op haar website gezet van Jozef en Maria, die bij de Muur aankwamen. De sfeer verpestend? Welke sfeer? De Kerstsfeer? De Bezettingssfeer? De logosfeer?

Lucas zei

De sfeer op Kortenoevens em Naftaniels feestje.
De AEL-cartoon kan als volgt worden uitgelegd: de holocaust wordt niet ontkend. We zien de lijken immers liggen. Of de slachtoffers Joods zijn wordt niet duidelijk. De onuitgesproken vraag is of dat er iets toe doet. Naftaniel meent kennelijk van wel en iedereen die dat in twijfel trekt verpest zijn feestje.
Het is een sfeer van selectieve saamhorigheid, zoals we die zien bij vaders die hun dochters uithuwelijken en vermoorden als zij niet aan zijn wens voldoet.
Martin Luther King verpest op overduidelijk antisemitische wijze de sfeer als hij spreekt over Joden en niet-Joden die zich verenigen. De party crasher maakt een onderscheid dat er helemaal niet is!

Lucas zei

'Holocaust' tax dodger jailed for hiding funds in UBS

A US watchmaker said he hid funds in a Swiss bank account because of "survival behaviour" learned from the Holocaust.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8641371.stm

Willy van Damme: Het einde van het Europees expansionisme

  Willy Van Damme's Weblog Zoeken Hoofdmenu home Buitenland Binnenland Lokaal Media Opinie etc Berichtnavigatie ←  Vorige Het einde van ...