maandag 28 september 2009

Chris Kijne van de VPRO 9

Ondertussen schrijft de VPRO-journalist Chris Kijne onder de kop 'Democratie' in het personeelsblaadje van de Nederlandse omroepmedewerkers, Spreek'buis, het volgende: 'Er zijn mensen die denken dat internet niet alleen alle kranten, radio en televisie overbodig gaat maken, maar dat binnen afzienbare tijd dankzij de elektronische snelweg ook de totale democratie zal uitbreken. Zou kunnen, maar wil ik echt geregeerd worden door een stelletje knetterstonede kaartspelers?' Kijne suggereert daarmee twee dingen. Allereerst dat wij in het Westen in een functionerende democratie leven en ten tweede dat internetlui voor een - op zijn minst - aanzienlijk deel bestaan uit 'knetterstonede kaartspelers.' Aldus dezelfde Kijne die vorig jaar als journalist nog schreef: 'had u tot voor kort gedacht dat een minister van Financien er mee weg zou komen wanneer hij tegen de Kamer zei: "Nee, natuurlijk heb ik u vorige week, toen ik op het punt stond de grootste ingreep in de economie te doen die een minister van financien ooit heeft gedaan, niet de waarheid verteld. En als ik volgende week een nog grotere ingreep ga doen, vertel ik het u weer niet.'' Is toch gebeurd. Gaat over democratie. En het vreemdste is: we vinden allemaal nog dat Bos gelijk heeft ook. Voor ons journalisten was het natuurlijk niet nieuw dat Wouter Bos ons niet altijd de waarheid vertelde. Wel is het nieuw dat ik op dit moment even niet meer weet of ik wel even hard als vroeger mijn best moet doen om hem die waarheid te laten vertellen. Of er inderdaad niet even een hoger belang is dan "de waarheid, niets dan de waarheid."'


Vandaar dat ik stel dat het niet wezenlijk uitmaakt of we geregeerd worden door 'knetterstonede kaartspelers' of corrupte politici, die met hulp van even corrupte journalisten, liegen en bedriegen om daar later vorstelijk voor beloond te worden door degenen die ze met hun corruptie hielpen, getuige bijvoorbeeld de loopbaan van Wim Kok. Leest u John Berger nog eens. En Chris Hedges' nieuwe boek, Empire of Illusion.

1 opmerking:

Anoniem zei

Kijne spoort niet! Waar ,denkt hij, haal je het echte ware nieuws vandaan, behalve via internet? Ik wil het graag van hem horen, misschien heb ik wat over het hoofd gezien?

anzi