donderdag 3 april 2008

De Volkskrant 64

De Volkskrant bericht vanochtend:

'Pieper verruilt onveilig Nederland voor Rivièra
ACHTERGROND,
Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt
gepubliceerd op 03 april 2008 04:13, bijgewerkt op 3 april 2008 08:29

Amsterdam - Roel Pieper, durfkapitalist en voormalig topman van Philips, verruilt Nederland voor de Franse Rivièra. Dat justitie tot twee maal toe vergat hem in te lichten over de verloven van tbs’er Paul T., de man die vijf jaar geleden zijn vrouw en hem zwaar toetakelde met een mes, was het laatste zetje.'

Nu gaat het mij niet om de heer Pieper want die is door justitie onjuist behandeld. Waar het mij om gaat is de Volkskrant-redactie die beweert dat Nederland 'onveilig' is en dat Roel Pieper een 'durfkapitalist' is, twee kwalificaties, meningen 'van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt'. 'Onveilig' is een negatieve kwalificatie, 'durf'' een positieve kwalificatie. Hier wordt geen verslag gegeven maar een opinie verkocht. Waarom deze opinie? Welk belang denkt de Volkskrant hiermee te dienen? Wat maakt Nederland 'onveilig' in de ogen van de Volkskrant en wat maakt Pieper een 'durfkapitalist'? En wat bedoelt Marc precies? Dat de 'durfkapitalist' vandaag de dag vanwege de 'onveiligheid' van het vaderland niets anders kan dan naar de 'Franse Riviera' uit te wijken?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik de naam Roel Pieper hoor moet ik altijd meteen ook aan Jan Sloot denken. De man van de "broncode".

Vrije-wereldburger zei

En de hamvraag: is dit het einde van Opinio?
Over durfkapitalisme gesproken...

Overigens: waarschijnlijk worden ook bij De Volkskrant kopjes boven stukken door een aparte opmaakredacteur gezet. Die had er wel aanhalingstekens omheen moeten zetten, lijkt mij.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...