Twee op drie docenten zien moslimdiscriminatie in de klas
Amber Dujardin − 17/02/15, 11:34
Beledigingen, scheldpartijen en mishandeling: bijna twee op de drie docenten zegt vorig jaar getuige te zijn geweest van moslimdiscriminatie in de klas. De daders zijn meestal autochtone jongens op het vmbo zonder religieuze achtergrond, de slachtoffers vaak Marokkaans of Turks. Docenten noemen de berichtgeving over terreurgroep IS, het conflict tussen Israël en Palestina en de oorlog in Syrië als mogelijke redenen voor een opleving van anti-islamitische voorvallen.
Download hier het rapport
Open pdf (652,2 kB)
In opdracht van de Anne Frank Stichting en FORUM hield onderzoeksbureau Panteia een enquête onder 498 docenten in het voortgezet onderwijs in de vakken geschiedenis, maatschappijleer en godsdienst. Vandaag verschijnen de resultaten in het rapport 'Moslimdiscriminatie in het voortgezet onderwijs', een vervolg op het onderzoek naar antisemitisme dat in 2013 werd verricht.
Lees verder:
1 opmerking:
Lodewijk Asscher op Twitter: "Triest cijfer. Goed dat docenten ingrijpen, alle vormen v discriminatie willen aanpakken. Zij verdienen steun."
Maar gaat het om (vermeende) Jodenhaat (door "Turkse jongeren"), dan is het niet "triest" maar "schokkend en verwerpelijk".
Het verschil tussen "schokkend" en "triest" is evident: de eerste drukt een emorionele verontwaardiging uit, de tweede een gelatenheid, een verzuchting. Dus Asscher zal geen 'lokmoslims' gaan inzetten (hij overwoog dat 2010), zal niet meelopen in stille tochten met moslims, en zal niet zeggen 'solidair met moslims' te zijn. En dat valt op. Immers, moslims zijn net zo goed Nederlandse staatsburgers als Joden. Toch?
Een reactie posten