Just as we learned that the US
and UK governments were conspiring to stop us learning the truth of the
Bush-Blair Iraq conspiracy, Tony Blair picked up £150,000 for an hour-long
speech in Dubai.
In the last fortnight a number
of media commentators accused Russell Brand of naiveté and political ignorance
for his criticisms of the democratic system and the limitations of the right to
vote.
This week however, the British
public were presented with further evidence of how hollowed-out the democratic
process has become, when the Chilcot Inquiry revealed that it
was being denied access to 25 notes sent by Tony Blair to George Bush,
and 130 documents relating to conversations between the two architects of the
Iraq War, in addition to dozens of records of cabinet meetings.
There is no more serious
decision that a government can take than a declaration of war, and there is no
more serious test of a democracy than the ability to hold its leaders to account
over why and how such decisions are taken, especially when a war is declared on
false pretenses and results in a tragic and bloody disaster of the magnitude of
the Iraq War.
Matt Carr. Information Clearing House. 17 november 2013
Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be
dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the
parent of armies; from these proceed debts and taxes … known instruments for
bringing the many under the domination of the few.… No nation could preserve
its freedom in the midst of continual warfare.
James Madison, Political Observations, 1795
James Madison, Political Observations, 1795
World military expenditure in 2012 is estimated to have reached $1.756
trillion;
This is a 0.4 per cent decrease in real terms than in 2011 — the first fall
since 1998;
The total is still higher than in any year between the end of World War II
and 2010;
This corresponds to…
approximately $249 for each person in the world…
Increased Spending Before And Even
During Global Economic Crisis
The global financial
and economic crisis resulted in many nations cutting back on all
sorts of public spending, and yet military spending continued to increase.
Stockholm International Peace Research Institute. Year Book 2013. Juni 2013
http://www.globalissues.org/article/75/world-military-spending#WorldMilitarySpending
http://www.globalissues.org/article/75/world-military-spending#WorldMilitarySpending
Democratie is
geen exportartikel meer. Dat was wel anders toen de Verenigde Staten in 2003
met het gelijk van de zendeling Irak binnenvielen en dictator Saddam
verwijderden. De landen van het Midden-Oosten waren toe aan bestuur van het
volk door het volk…
Marc Chavannes.
De Aftakeling van de democratie. 29 oktober 2013
De VS ‘fungeerde… decennialang als
ordebewaker en politieagent– om maar te zwijgen van alle hulp die het
uitdeelde.’
Geert Mak. Reizen zonder
John. 2012
Nu de oorlog is begonnen,
moeten president Bush en premier Blair worden gesteund. Die steun kan niet
blijven steken in verbale vrijblijvendheid. Dat betekent dus politieke steun -
en als het moet ook militaire.
NRC-Redactie. Aanval geopend. 20 maart 2003.
De Volkskrant en NRC Handelsblad zijn
elitaire kranten. Dat is geen nadeel. Een natie kan niet zonder een
politiek-literaire elite, zoals ze ook niet kan zonder een medische elite, een
juridische elite of een elite van ingenieurs. Het zou het beste zijn dat de
twee kranten zich verzelfstandigen. Dat ze op de een of andere manier voor hun
eigen exploitatie verantwoordelijk worden waardoor ze ophouden handelswaar te
zijn. Onafhankelijkheid is niet te koop.
H.J.A. Hofland. De toekomst van bedrukt papier. 20 maart
2009
Welnu, de commerciële massamedia zijn, zoals Hofland stelt, ‘handelswaar,’ en zolang
ze dat zijn is er geen sprake van ‘onafhankelijkheid,’ want zoals de
nestor van de Nederlandse ‘vrije pers’ terecht stelt ‘Onafhankelijkheid is niet te
koop.’ De mainstream journalisten worden ingehuurd om winst op te
leveren, dat is hun belangrijkste taak. En Hofland’s bewering dat zowel De Volkskrant als NRC Handelsblad ‘elitaire kranten’ toont aan dat hij onbedoeld dit begrip op een typisch Nederlandse manier interpreteert, namelijk 'elitair' als de notabelen van het dorp, zoals
Maarten Toonder hen in al hun pedante onnozelheid zo genadeloos heeft verbeeld.
Het is waar dat ‘Een natie [niet]
kan zonder een politiek-literaire elite,’ en dat is nu precies het probleem van Nederland, het heeft
geen intellectuele ‘elite,’ zoals de grote cultuurlanden die wel kennen, en die
hun soms fundamenteel uiteenlopende visies publiekelijk bediscussiëren. Een handelsnatie met
haar poldermodelmentaliteit kan zich dit niet permitteren, die moet met alle winden
meewaaien. Vandaar dat dezelfde H.J.A. Hofland in De Groene Amsterdammer zonder ophef
te veroorzaken over ‘het vredestichtende Westen’ kan schrijven dat door ‘populistisch
alarmisme,’ in ‘West-Europa’ ditmaal Syrië niet mag
bombarderen om er de ‘democratie’ te brengen. In elk land
met een echte intellectuele ‘elite’ zou Hofland zich voor
eeuwig belachelijk hebben gemaakt. Maar niet in Nederland, waar hij door zijn
collega’s werd uitgeroepen tot de grootste journalist van de twintigste eeuw. Het
resultaat van deze vrijblijvende mainstream opinie kan men in Irak, Libië en
Afghanistan zien. Op het moment dat ik dit schrijf, zondag 17 november 2013,
bericht NRCWeekend in een bijschrift
onder een vier kolommen brede foto:
Tripoli. Een gewonde man wordt door
mededemonstranten naar de eerste hulp gedragen. In de Libische hoofdstad
Tripoli kwamen vrijdag meer dan dertig burgers om het leven en raakten er
tussen 300 en 400 gewond toen gewapende milities het vuur openden op betogers
die het vertrek van de milities uit de stad eisten.
Ditmaal eisen de westerse
mainstream opiniemakers geen gewapend NAVO-ingrijpen, dat nota bene tot deze chaos heeft
geleid, en spreekt geen enkele westerse autoriteit meer van ‘responsibility to protect,’
nu het land geen centrale overheid meer bezit, die in staat is enige orde op straat te
handhaven. Twee dagen na het bloedbad in Libië berichtte de Amerikaanse
Internetsite Information Clearing House
dat in Irak
people are still dying in the broken
country and interminable battlefield that Iraq has become. Yesterday, 67 Shi’ite
pilgrims were killed and 152 more wounded in sectarian attacks
on the Ashura celebrations in Karbala.
This year, more than 6,000 people have
died in Iraq – exactly ten years after it was ‘liberated’ and its society
effectively destroyed by the madcap free market experiment, the incredibly
botched occupation, the lies and manipulations, the death squads, the suicide bombers
and all the other disastrous consequences of Operation Iraqi Freedom.
Desondanks spreekt de grootste Nederlandse journalist
van de twintigste eeuw van ‘populistisch alarmisme’ wanneer de
meerderheid van onder andere de Fransen, Britten en trouwens ook Amerikanen,
tegen het beginnen van een nieuw bloedbad zijn. Het illustreert het niveau van
wat Hofland de Nederlandse ‘politiek-literaire elite’ noemt, waar
‘een
natie [niet] zonder [kan].’ Maar over wat voor soort natie heeft hij het in een, volgens de NRC, aftakelende democratie? De commerciële massamedia zijn een
onlosmakelijk en vitaal onderdeel van het neoliberale systeem, en
in dat totalitair functionerende systeem moeten de Hoflanden de opinies van de economische macht formuleren
en verspreiden onder een passieve massa, die, zodra ze een eigen mening formuleert, met groot dédain wordt afgedaan als ‘populistisch alarmisme.’ En zo kan deze journalist uitgroeien tot de grootste van alle Hollandse opiniemakers. Grootste
propagandist, wel te verstaan. In een
gefragmenteerde massamaatschappij, waarin ook de identiteit van de consument is versplinterd, bepaalt namelijk de opiniemaker tot op
grote hoogte wat waar is en wat niet, wie belangrijk is en wie niet, wat logisch
is en wat niet, wat de ‘waarheid’ is en wat niet. De voormalige burger is weerloos tegen de geconcentreerde,
niet aflatende aanval van de commerciële massamedia op zijn bewustzijn.
In die werkelijkheid kan het alles vernietigend geweld
worden verkocht als het stichten van vrede. Dat dit geweld, zoals ik in 1995 in
Irak zag, leidt tot de gruwelijke dood van kinderen, als gevolg van de massale
westerse inzet van verarmd uranium wapens, speelt in de beschouwingen van
de westerse opiniemakers geen rol van
betekenis. Die terreur valt onder het te verwaarlozen begrip ‘collateral damage.’ Voor hen is de dood van meer dan 500.000 dode Irakese kinderen
onder de vijf jaar ‘de prijs waard,’ zoals Madeleine Albright het op de
Amerikaanse televisie desgevraagd zei. Niet meer dan bijkomende schade. Dit autisme dat westerse misdaden al sinds de ontdekking van de ‘Nieuwe Wereld’
rechtvaardigt, is het gevolg van het moderne mens- en wereldbeeld van de blanke Europeaan en Amerikaan. Belangrijk daarbij is te weten dat de berekenende geest van het materialisme
uiteindelijk het hele wezen van de westerse mens doordringt en ‘to
every conceivable social activity, and not only just those narrowly oriented to
pecuniary profit,’ aldus de Amerikaanse historicus Philip Mirowsky,
philosopher of economic
thought at the University of
Notre Dame. He received a PhD in Economics from the University of
Michigan in 1979.
In his book More Heat than Light, Mirowski reveals a history of how physics has drawn
inspiration from economics and how economics has sought to emulate physics,
especially with regard to the theory of value. He traces the
development of the energy
concept in Western physics and its subsequent effect on the invention and
promulgation of neoclassical
economics, the modern orthodox theory.
Deze ‘orthodox theory’ is een andere
benaming voor het neoliberalisme. In zijn studie Never Let A Serious Crisis Go To Waste. How Neoliberalism Survived The
Financial Meltdown beschrijft Mirowski waarom de neoliberale macht ernaar streeft het totale bewustzijn van de moderne mens te vormen:
This happened because it renders persons more susceptible to
control, and not simply due to the profit motive. As Foucault put it, one
extends the ‘grid, the schema, and the model of Homo economicus to not only
every economic actor, but to every social actor in general inasmuch as he or
she gets married, for example, or commits a crime, or raises children, gives
affection and spends time with the kids… Homo economicus is someone who is
eminently governable.’ Entrepreneurship was insensibly downgraded as a narrow
societal function and redefined as a set of character traits.
Geld betekent in onze wereld macht, en om de macht gaat het
uiteindelijk. De totale macht, omdat de machtigen geen genoegen kunnen nemen met een
beperking van hun macht. Waarom niet? Omdat achter de machtslust de angst voor de dood schuilt,
die zinloos blijft in een cultuur waar de dood geen betekenis heeft. Maar hoe onzichtbaarder men de dood probeert te maken, des te manifester de dood in het onderbewustzijn wordt. Zoals W.B. Yeats het dichtte,
Het Wiel
's
Winters willen wij de lente
en in de
lente liefst de zomer,
en als
het wemelt in de heggen
zeggen
wij: laat de winter komen.
En daarna
is er niets meer goed:
het
voorjaar komt er niet meer aan.
Wij weten
niet dat in ons woedt
verlangen
om maar dood te gaan.
aldus de schitterrende vertaling
van Jan Eijkelboom.
De dood, of beter nog, het tragische element, inherent
aan het menselijk bestaan, krijgt geen plaats in de absurde ééndimensonale, economische vooruitgangsideologie
van het kapitalisme. Dat kan ook niet anders. Foucault verduidelijkte dit in The
Birth of Biopolitics (2008), dat na
zijn dood verscheen:
Economics is an atheistic discipline;
economics is a discipline without God; economics is a discipline without
totality; economics is a discipline that begins to demonstrate the
pointlessness, but also the impossibility of a sovereign point of view.
En juist doordat de economische leer zonder ‘totality’
is, functioneert het in de werkelijkheid van alledag als een totalitair
systeem, niets kan haar afremmen of bijbuigen, laat staan stoppen. Daarom kon
de materialistische kapitalistische leer ook zo makkelijk worden
geglobaliseerd, het bezit geen enkel metafysisch ‘sovereign point of view.’ De neoliberale leer kent geen normen en waarden en ook geen betekenis, het is daadwerkelijk
‘pointless,’ het kent geen punt, geen diepe overtuiging, waaraan de rest kan
worden afgemeten. Vandaar ook dat Hoflands vermeende ‘politiek-literaire elite’
van alles kan beweren, de ene dag dit, de volgende dag precies het
tegenovergestelde, de Makkianen staan letterlijk voor niets, behalve dan voor een
verpletterende leegte. Dat is de voornaamste reden waarom zij niet niet kunnen ingaan op gefundeerde
kritiek. Wat moeten ze er tegen in brengen? Hun niets, een donderende stilte? Hoe meer ze zeggen, des
te leger blijken ze te zijn. Dus is het beter te zwijgen, net te doen alsof de
kritiek niet bestaat, vooral als die afkomstig zijn van de gezaghebbende bronnen die
ik hier op deze weblog vele jaren citeer. Het zwijgen van de Makkianen
illustreert hoe onbespreekbaar hun opvattingen zijn. Ze zijn sprakeloos
nadat ze zijn toegesproken door mensen die weigeren hun gecorrumpeerde
begrippen na te praten. Kenmerk in hun geschriften is de gekoesterde
onwetendheid. Mirowsky:
Ignorance is the natural state of mankind, and the guarantor
of neoliberal order. The neoliberal self is comfortable with his ignorance.
Dat verklaart waarom de Makkianen met evenveel
stelligheid en overtuigingskracht tegelijkertijd volstrekt aan elkaar
tegenstrijdige meningen kunnen geven
over van alles en nog wat. De hele neoliberale ideologie is paradoxaal.
Mirowsky wijst daarbij op het volgende:
The neoliberals preach that the market is the unforgiving
arbiter of all political action; but they absolve themselves from its rule. They
propound libertarian freedoms but practice the most regimented hierarchy in
their political organization; they sermonize about about spontaneous order,
while plotting to take over the state; they catechize prostration of the self
before the awesome power of the knowledge conveyed by the market, but issue
themselves sweeping dispensations,
eisen dat de staat zich niet bemoeit met hun economische
vrijheden om eenmaal bankroet onmiddellijk bij de staat aan te kloppen
voor subsidies die hun financiële ondergang voorkomen. Terwijl ze claimen dat ‘een
natie niet zonder’ een ‘politiek-literaire elite,’ zouden ze tegelijkertijd het liefst de vrijheden van degenen die internet gebruiken aan banden willen leggen, omdat dit
communicatiekanaal ‘het machtsgevoel van de ontevredenen [heeft]
vergroot. Nu kunnen ze de wereld in hun wrok laten delen.’ De hypocrisie van deze beroeps-conformisten is
verbijsterend. Het weekeinde dat ik dit schrijf zijn kritische, veelal jonge
mensen uit de hele wereld in Amsterdam bijeen om alternatieven te zoeken voor de
versleten en failliete structuren van onze kapitalistische samenleving, maar ik
zag geen enkele vooraanstaande Nederlandse ‘intellectueel’ die normaal niet weg
te meppen is bij Pauw en Witteman en al die andere babbelprogramma’s. Bij navraag
bleek ook bijna de voltallige Nederlandse ‘vrije pers’ niet aanwezig, terwijl
als de eerste de beste politieke clown zijn kunstje vertoont de voltallige Nederlandse
commerciële massamedia onmiddellijk acte de présence geven.
Kritische jonge mensen die de komende decennia de toon
zullen aangeven van het verzet zijn voor de gevestigde orde, waartoe de
mainstream media behoren, een te verwaarlozen groep. En dat, terwijl het
‘nieuws, onbevooroordeeld gebracht, toegelicht door deskundigen, behoort tot de
publieke voorzieningen,’ tenminste als ik Henk Hofland moet geloven,
die wel meer malle beweringen verspreidt, zoals de nonsens dat de commerciële
pers ‘Met onverbiddelijke regelmaat het product [leveren] op basis
waarvan de burgerij tot een gefundeerd politiek oordeel komt.’ Die ‘onverbiddelijke
regelmaat’ moet dan wel de reden zijn waarom Wilders zo’n
enorm grote aanhang weet te verwerven. Het meest absurde is misschien wel dat
de Makkianen niet doorhebben dat ze parmantig met blote billen rond paraderen elkaar ondertussen schouderklopjes gevend. Tekenend was ook dat ik Geert Mak
niet onder de vele honderden jonge mensen zag uit Oost en West en Noord en Zuid
Europa, Noord- en Zuid-Amerika en alle andere werelddelen. En dat terwijl hij
claimt te weten hoe Oost-Europese jongeren over bijvoorbeeld de EU denken.
Tijdens zijn Abel Herzberg-lezing verklaarde hij ondermeer:
gedurende zeker
vijf decennia was het Europese project zeer succesvol. Dat is het in veel
opzichten nog altijd, vergeet dat nooit – praat bijvoorbeeld maar eens met de
Polen, de Esten of de andere voormalige Oost-Europeanen.
Maar ik vrees
toch dat de ‘Polen’ en ‘Esten,’ die hij spreekt behoren tot
de gevestigde orde, want de ‘Polen’ en ‘Esten’ en andere
Oostblokkers, die ik heb gesproken, ook nu weer bij de internationale bijeenkomst
GLOBAL UPRISINGS EVENT in de
Amsterdamse De Balie, vertellen toch iets fundamenteel anders.
http://www.globaluprisings.org/global-uprisings-event-balie-amsterdam/
Dat het milieu waarin Geert Mak verkeert enthousiast is
over de EU verbaast me niets, ze profiteren van de privileges. De
slachtoffers van dit gecorrumpeerde systeem evenwel behoren tot het milieu
die door Mak wordt genegeerd. Maar ook hier geldt de uitspraak die aan
president Abraham Lincoln wordt toegeschreven:
You can fool some of the
people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not
fool all of the people all of the time.
Daarom kwamen honderden, voor de Makkianen onbelangrijke mensen, de avant garde uit de hele wereld bijeen in Amsterdam om over
hun toekomst en de toekomst van hun medemensen te discussiëren, een gelegenheid
die ze niet krijgen via Mak’s neoliberale EU
waarin er ‘Geen Jorwerd zonder Brussel’ mogelijk is. En deze gelegenheid
krijgen ze al helemaal niet in de commerciële massamedia van Hofland die met ‘onverbiddelijke regelmaat het product [leveren] op basis
waarvan de burgerij…’ etcetera, etcetera. En waarom worden deze avant garde niet aan het woord gelaten? Omdat deze jonge mensen niet tot de 'politiek-literaire elite' van de gevestigde orde behoren. En dan heeft men geen recht van spreken in de kapitalistische democratie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten