Hipsters? Links de Makjes, rechts de Sauertjes. Beide echtparen op weg naar een party.
In de eerste helft van de jaren negentig van
twintigste eeuw, toen de Russische Mafia steeds machtiger werd, kon men in Derk Sauer's Engelstalige Russische krant The Moscow News het volgende lezen:
The Yuppies Are Coming! This
group of hipsters are among a chosen few who are defying Moscow's stacked-up
odds: shortages, downward mobility and a nihilistic outlook. A new breed of
Moscow youth like money, want a better life for themselves and are fending off
the system which chokes so much of their city... 'I like to make money,' said
25-year-old Sterligov, founder of the Russian Millionaire's Club, who also
earns hard currency. 'And money makes money.'
Zowel Derk Sauer in
zijn publicaties als Geert Mak in zijn boek In Europa doen het voorkomen alsof een avant
garde van non-conformisten is opgestaan in het moderne corrupte Rusland, een regiment bohemiens als het ware die van
ondermeer glossy magazines als Sauer's Cosmopolitan ‘leerde om hun individualiteit
weer uit te dragen,’ en hun ‘lifestyle uit te drukken,’ zoals
de SP-multimiljonair het tegenover Mak verwoordde. En die voorhoede van ‘hipsters’ werd niet
gedreven door een ‘nihilistic outlook,’ maar door ‘money,’ hetgeen
kennelijk geenszins een nihilistisch motief is. Tenminste in de ogen van Sauer
en Mak, die deze drijfveer koppelen aan ‘nieuwe rolmodellen: ongebonden vrouwen,
goed opgeleid, werkend, in staat om de genoegens van de postmoderne samenleving
ten volle uit te buiten. Het zijn de overwinnaars van de mannen,’ om
nog eens een verhelderend citaat uit Geert Maks zo geprezen werk In Europa te plukken. ‘Hipsters’
dus, die diametraal staan tegenover wat Mak in zijn Reizen zonder John de ‘doemdenkers’ noemt, burgers als bijvoorbeeld John Steinbeck voor
wie geld niet het hoogste goed op aarde was. Het begrip ‘hipster’ dateert uit de
jaren vijftig en werd door Norman Mailer aangehaald in zijn baanbrekende essay The White Negro: Superficial
Reflections on the Hipster.
Our search for the rebels of
the generation led us to the hipster. The hipster is an enfant terrible turned inside out. In character with his time,
he is trying to get back at the conformists by lying low ... You can't
interview a hipster because his main goal is to keep out of a society which, he
thinks, is trying to make everyone over in its own image. He takes marijuana
because it supplies him with experiences that can't be shared with "squares."
He may affect a broad-brimmed hat or a zoot suit, but usually he prefers to
skulk unmarked. The hipster may be a jazz musician; he is rarely an artist,
almost never a writer. He may earn his living as a petty criminal, a hobo, a
carnival roustabout or a freelance moving man in Greenwich Village, but some
hipsters have found a safe refuge in the upper income brackets as television
comics or movie actors. (The late James Dean, for one, was a hipster hero.) ...
It is tempting to describe the hipster in psychiatric terms as infantile, but
the style of his infantilism is a sign of the times. He does not try to enforce
his will on others, Napoleon-fashion, but contents himself with a magical
omnipotence never disproved because never tested… As the only extreme
nonconformist of his generation, he exercises a powerful if underground appeal
for conformists, through newspaper accounts of his delinquencies, his
structureless jazz, and his emotive grunt words.
—Born 1930: The Unlost Generation by Caroline Bird
Harper’s Bazaar, Feb. 1957
Wat meteen opvalt aan
de oorspronkelijke betekenis van het woord is dat de ‘hipster’ precies het
tegenovergestelde lijkt van wat Mak en Sauer beweren, hij is een echte non-conformist, een
randfiguur die arm is, een gemarginaliseerde die weigert mee te doen aan het
dwangmatige verlangen van de mainstream om rijk te zijn. Volgens
Mailer moest ‘de hipster’ wel terugvallen op hedonisme en vond dat ondermeer in
de jazz en drugs.
Disillusioned by the systematic
violence of the two world wars, the hipster nihilistically seeks meaning in his
life through immediate gratification, especially in the realm of sex. In the
rejection of the conformism wrought by industrial society, the hipster
valorizes individual acts of violence as infinitely preferable to systematic
violence.
Mailer:
Probably, we will
never be able to determine the psychic havoc of the concentration camps and the
atom bomb upon the unconscious mind of almost everyone alive in these years.
For the first time in civilized history, perhaps for the first time in all of
history, we have been forced to live with the suppressed knowledge that the
smallest facets of our personality or the most minor projection of our ideas,
or indeed the absence of ideas and the absence of personality could mean
equally well that we might still be doomed to die as a cipher in some vast
statistical operation in which our teeth would he counted, and our hair would
be saved, but our death itself would be unknown, unhonored, and unremarked, a
death which could not follow with dignity as a possible consequence to serious
actions we had chosen, but rather a death by deus ex machina in a gas chamber or a radioactive city; and so
if in the midst of civilization—that civilization founded upon the Faustian
urge to dominate nature by mastering time, mastering the links of social cause
and effect—in the middle of an economic civilization founded upon the
confidence that time could indeed he subjected to our will, our psyche was
subjected itself to the intolerable anxiety that death being causeless, life
was causeless as well, and time deprived of cause and effect had come to a
stop.
The Second World War
presented a mirror to the human condition which blinded anyone who looked into
it. For if tens of millions were killed in concentration camps out of the
inexorable agonies and contractions of super-states founded upon the always
insoluble contradictions of injustice, one was then obliged also to see that no
matter how crippled and perverted an image of man was the society he had
created…
It is on this bleak
scene that a phenomenon has appeared: the American existentialist—the hipster,
the man who knows that if our collective condition is to live with instant
death by atomic war, relatively quick death by the State as l’univers concentrationnaire, or with
a slow death by conformity with every creative and rebellious instinct stifled
(at what damage to the mind and the heart and the liver and the nerves no
research foundation for cancer will discover in a hurry) , if the fate of
twentieth century man is to live with death from adolescence to premature
senescence, why then the only life-giving answer is to accept the terms of
death, to live with death as immediate danger, to divorce oneself from society,
to exist without roots, to set out on that uncharted journey into the
rebellious imperatives of the self. In short, whether the life is criminal or
not, the decision is to encourage the psychopath in oneself, to explore that
domain of experience where security is boredom and therefore sickness, and one
exists in the present, in that enormous present which is without past or
future, memory or planned intention, the life where a man must go until he is
beat, where he must gamble with his energies through all those small or large
crises of courage and unforeseen situations which beset his day, where he must
be with it or doomed not to swing. The unstated essence of Hip, its
psychopathic brilliance, quivers with the knowledge that new kinds of victories
increase one’s power for new kinds of perception; and defeats, the wrong kind
of defeats, attack the body and imprison one’s energy until one is jailed in
the prison air of other people’s habits, other people’s defeats, boredom, quiet
desperation, and muted icy self- destroying rage. One is Hip or one is Square
(the alternative which each new generation coming into American life is
beginning to feel) one is a rebel or one conforms, one is a frontiersman in the
Wild West of American night life, or else a Square cell, trapped in the
totalitarian tissues of American society, doomed willy-nilly to conform if one
is to succeed.
Deze
omschrijving van de ‘hipster’ wijkt fundamenteel af van de definitie
die Sauer en Mak geven. Bij hen is sprake van yuppen van wie de verbeeldingskracht
en creativiteit niet verder rijken dan zoveel mogelijk geld bijeen schrapen, en
het zich volledig conformeren aan de aloude mores van het kapitalisme. Zij
gedragen zich in de praktijk als ‘squares,’ exact het
tegenovergestelde van ‘hipsters.’ Bij de eerste categorie is het allemaal oerburgerlijk
uiterlijk vertoon, ze zijn op geen
enkele manier op zoek naar een gemarginaliseerd, kunstzinnig alternatief. En
wanneer Mak met instemming een anonieme Russin bij 'McDonald's aan het Poesjkinplein' laat zeggen dat de Russische
editie van ‘Cosmopolitan de Russinnen nieuwe rolmodellen [toont]’
dan is dat een leugen, aangezien het glossy magazine maar één nieuw rolmodel
laat zien, en dat is die van de vrouw als ‘Sterk Slim Sexy: met Cosmopolitan de wereld aan je voeten!’ En elke niet ‘sterke, slimme, sexy’ vrouw zal een hoge
prijs moeten betalen voor haar ‘handicap.’ ‘Winner takes all.’ De wereld zinkt
dan onder haar voeten weg. Het consumentisme is gebaseerd op ‘après
moi le déluge,’
een
opvatting die wordt toegeschreven aan Lodewijk XV. Met andere woorden: Sauer en
Mak verspreiden de illusies van het neoliberale model. Geloven ze daar echt
in? Nee, maar dat is ook niet meer belangrijk, een SP-multimiljonair en voormalige marxist als Sauer is het vlees geworden cynisme, en hetzelfde geldt voor de multimiljonair Mak,
de domineeszoon op zoek naar hoop voor zijn publiek, want ‘ik kan niet zonder hoop, Stan, dat klinkt misschien
wat pathetisch, maar het is toch zo,’ zoals
de bestseller auteur mij in januari 2012 schreef. Volgende keer meer over de ‘hipsters.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten