woensdag 11 april 2012

Chris Kijne van de VPRO 11

De Volkskrant bericht:


Commissie-De Wit: oud-minister Bos faalde op alle fronten

Robert Giebels − 11/04/12, 12:15

Oud-minister Wouter Bos heeft in 2008 en 2009 grote fouten gemaakt bij de nationalisatie van ABN Amro/Fortis en bij de steunoperaties voor ING. Daarbij heeft de toenmalige minister van Financiën 'de controlemogelijkheden van de Tweede Kamer belemmerd'. Dat is de harde conclusie van de parlementaire enquêtecommissie De Wit. Om 12 uur presenteerde die haar eindrapport over de maatregelen die Bos en premier Balkenende destijds namen om de kredietcrisis te beteugelen.
© ANP. 
Wouter 
Commissievoorzitter en Tweede Kamerlid (SP) Jan de Wit beschouwt Wouter Bos in zijn 709 pagina's tellende rapport als hoofdverantwoordelijke voor de zes door zijn commissie onderzochte maatregelen. Daarbij ging het, naast de aanschaf van de Nederlandse delen van het Fortis-concern en twee steunoperaties voor bankverzekeraar ING, ook om een garantieregeling van 200 miljard euro voor Nederlandse banken. Verder werden spaartegoeden van particulieren gegarandeerd tot een euroton, waar dat eerst 40 duizend euro was. Tenslotte komt ook het schadeloos stellen van slachtoffers van het faillissement van internetspaarbank Icesave op het conto van Bos.

Collega Chris Kijne van de VPRO.

Uit onderzoek blijkt dus dat Wouter Bos als minister 'op alle fronten faalde.' En nu de polderjournalistiek zoals die verwoord werd door mijn oud VPRO-collega Chris Kijne die in oktober 2008 als journalist publiekelijk het volgende liet weten:
'had u tot voor kort gedacht dat een minister van Financien er mee weg zou komen wanneer hij tegen de Kamer zei: "Nee, natuurlijk heb ik u vorige week, toen ik op het punt stond de grootste ingreep in de economie te doen die een minister van financien ooit heeft gedaan, niet de waarheid verteld. En als ik volgende week een nog grotere ingreep ga doen, vertel ik het u weer niet.'' Is toch gebeurd. Gaat over democratie. En het vreemdste is: we vinden allemaal nog dat Bos gelijk heeft ook. Voor ons journalisten was het natuurlijk niet nieuw dat Wouter Bos ons niet altijd de waarheid vertelde. Wel is het nieuw dat ik op dit moment even niet meer weet of ik wel even hard als vroeger mijn best moet doen om hem die waarheid te laten vertellen. Of er inderdaad niet even een hoger belang is dan "de waarheid, niets dan de waarheid."'
Het zou aardig zijn wanneer Chris Kijne nu op dit moment hierop een reactie zou geven, en dat hij niet blijft zwijgen. Ik citeer andermaal: 'En het vreemdste is: we vinden allemaal nog dat Bos gelijk heeft ook.' Wie waren die 'allemaal'? Ik was daar in elk geval niet bij, en ook ik ben een journalist. Ik ben altijd voor volledige openheid in dit soort publieke zaken, zeker wanneer de consequenties door de gemeenschap moeten worden gedragen. Kijne is niet onvoorwaardelijk voorstander van die openheid. Waarom niet? Hij is nog steeds journalist. Chris, collega, vertel het publiek waarom je zonder enig onderzoek vond dat 'Wouter Bos gelijk' had. Het blijkt nu dat de sociaal democraat Wouter Bos 'de controlemogelijkheden van de Tweede Kamer' heeft 'belemmerd,' en jij en de door jou geraadpleegde journalisten sanctioneerden dit, zo kon de lezer opmaken uit jouw bewering dat 'we vinden allemaal nog dat Bos gelijk heeft ook.'  En wat is precies dat 'hoger belang dan "de waarheid, niets dan de waarheid,"' waarmee je schermt? Waarom was je als journalist en opiniemaker niet geinteresseerd in de mogelijkheid dat 

'oud-minister Bos faalde op alle fronten' ?


De journalistiek is een publieke functie. Chris, jij sprak je en plein publique uit. Laat nu publiekelijk weten waarom je vindt dat het niet de taak van een journalist is om de 'waarheid' te achterhalen. Ik stuur dit door naar de VPRO en verwacht een antwoord van je. Per slot van rekening worden jouw 'journalistieke' bezigheden ook nog eens gefinancierd met gemeenschapsgeld. 

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...