Willem Baars publiceert over de ontwikkelingen op de kunstmarkt en schrijft kunsthistorische essays en achtergrondverhalen. Zijn column over de internationale kunstmarkt in Het Financieele Dagblad is baanbrekend en soms controversieel. Het inzichtelijk maken van een voor velen ondoorgrondelijke markt is voor Willem Baars een belangrijk streven.
Met zijn essays en achtergrondverhalen die ondermeer in Vrij Nederland met enige regelmaat verschijnen doet Willem Baars een poging om de kunstkritiek weer van een kritisch oog te voorzien.
Dit voorjaar zijn een groot aantal columns en niet eerder gepubliceerde teksten gebundeld onder de titel: Wie bepaalt de waarde van kunst?, uitgeverij Nieuw Amsterdam ISBN 9789046805688.
Zie: http://www.baarsart.com/
Kijk, het was Willem Baars die in de wereld draait door optrad, en voorstelde Scheringa's kunstverzameling op wat 'topstukken' na te verkopen. Willem houdt alles in eigen hand. Via zijn artikelen vertelt hij wat belangrijk is in de kunst en via zijn galerie verdient hij daar geld mee. Dat is dubbel vangen. En ondertussen verdedigt hij zijn eigen commerciele belangen op tv. Zo werkt dat in de kunst. En wat brengt Willem's bedrijf? Het meest gelikte werk van Andy Warhol, Marilyn Monroe, want dat heeft zijn geldwaarde dubbel en dwars bewezen. Succes Willem.
En wie is hoofdredacteur bij Vrij Nederland? Juist, de voormalige hoofdredacteur van Trouw, Frits van Exter, bekend ondermeer van de volgende uitspraak: 'Lezers horen wantrouwend te zijn tegenover de media ... De aandacht van de media [wordt] natuurlijk voor een belangrijk deel gestuurd … door de politieke machten … Dat geldt voor de nationale politiek, maar natuurlijk ook voor de internationale politiek … Het heeft voor een deel te maken met de vluchtigheid van het medium. Deels ook volgen de media elkaar, sommige zijn dominanter, en andere lijden aan kuddegedrag … Als je volgend bent, dan betekent dat als een autoriteit, of iemand die gekozen is om een bepaald gezag uit te oefenen, zegt “ik vind dit een belangrijk onderwerp, daar gaan we nou es wat aan doen,” dat je dat ook bekijkt. De dingen waar hij (sic) het niet over heeft, die volg je dus minder… het werkt voor een deel reflexmatig. Reflexen zijn het, je bent daar geconditioneerd in.' Conditionering in de politiek, de massamedia en de kunst, overal waar geld te maken is. Echt geld.
1 opmerking:
Ja, Baars is een echte handelaar. Het enige dat hij met kunst te maken heeft is dat hij er zijn geld mee verdient.
Een reactie posten