dinsdag 18 december 2007

Vrij Nederland



Nu we toch als blanke Nederlanders onder elkaar zijn: ik zag aan het eind van mijn straat een levensgrote reclameposter van Vrij Nederland, met daarop een naakte kerstman met kerstballen voor zijn geslachtsdeel die juichend roept: 'ik ben vrij'.

In de jaren zestig zou dit taboedoorbrekend heten. Nu is het niet meer dan flauwe ongein en trouwens ook nog onesthetisch, een dikke vlezige witte, met een klein piemeltje achter gekleurde kerstballen. Als we het over integratie hebben, is het dan niet tijd dat wij blanke Nederlanders van het germaanse ras, voortkomend uit een christelijke cultuur eens wat rekening gaan houden met andere culturen met wie we samenleven en die wat meer hoffelijkheid, gereserveerdheid, decorum bezitten dan wij polderboeren. Ik bedoel, die opdringerige grofheid: beste Vrij Nederland, mag het een onsje minder. De jaren zestig zijn echt afgelopen. Neem een voorbeeld aan de tekenaar Peter van Straaten.

1 opmerking:

Sonja zei

Geweldige cartoon!

Even dit:

NEW YORK - De Amerikaanse media geven bij hun berichtgeving over de oorlog in Irak geen blijk van vooringenomenheid tegen de regering van president George Bush. Dat is de conclusie van een woensdag verschenen rapport van het Project for Excellence in Journalism. De Amerikaanse media zijn veel negatiever over de Iraakse regering dan over Washington en het Amerikaans beleid in Irak.
(...)
Een verslaggever uitte de zorg dat al de media-aandacht voor het geweld leidt tot een scheef beeld van de situatie in Irak. "De grootste tragedie van de oorlog is geweest dat de media op bepaalde wijze hun publiek hebben verveeld met het geweld."
!!!

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...