zondag 2 december 2007

Norman Solomon




Ik ben al lange tijd een fan van Norman Solomon. Nu was hij in Amsterdam zonder dat ik het wist. Gelukkig heeft iemand anders hem geinterviewd. Ik kreeg deze email van Kees van http://www.globalinfo.nl/

'Dag Stan van Houcke,

Een erg goede film op het IDFA was War Made Easy, over propaganda en
oorlog. Ik heb de journalist op wiens onderzoek de film gebaseerd is,
Norman Solomon, geinterviewd voor mijn website globalinfo.nl.
Wat me opviel was de schampere beschrijving van de film op de VN- website (http://www.vn.nl/BijVN/IDFA2007.htm zie hieronder) waarin de
beschrijver beklaagt dat de film geen aandacht besteedt aan de
'ongehoorzame' media (dus die de propaganda niet gevolgd hebben).
Maar ten eerst doet de film dat juist wel en geeft het voorbeeld van
Phil Donahue wiens programma op MSNBC enkele weken voor begin van de
oorlog gekilled werd omdat hij te kritisch was. En daarnaast vraag je
je af welke kritische media de VN-meneer verder nog bedoelt?
Met groet, Kees
----------------

War made easy - Loretta Alper, Jeremy Earp (VS, 2007, 73') 24-11-2007 Door Pieter van den Blink

Wie Sean Penns woorden heeft gehoord of gelezen bij de uitreiking van
de First Amendment Award in december vorig jaar - een felle aanklacht
tegen de oorlog in Irak onder de titel Georgie, there's a crowd
downstairs - had misschien meer verwacht van deze film (die verteld
wordt door Penn). Geen fellere aanklacht, want dat is juist wat deze
film is: één grote aanklacht. Dit keer niet tegen Georgie W. zelf
alswel tegen de 'diep ingesleten patronen van gehoorzaamheid' aan
diens oorlogspropaganda in de Amerikaanse media. Tussen het Tonkin- incident en Colin Powells speech in de Veiligheidsraad is er niets
veranderd, toont Penn. Maar hij zaagt planken van heel dik hout, en
besteedt geen aandacht aan mogelijk tegenwicht in de 'ongehoorzame'
media.
http://www.vn.nl/BijVN/IDFA2007.htm

Geen opmerkingen: