maandag 23 april 2007

Het Neoliberale Geloof 29

Topmannen John Varley (links) van Barclays Bank en Rijkman Groenink van ABN Amro schudden elkaar maandagochtend de hand tijdens een persconferentie in Amsterdam. De Britse bank Barclays heeft een overnamebod uitgebracht van 67 miljard euro op ABN Amro. (ANP)

Ja hoor, zie ze lachen, de mannen. Meer dan 23.500 banen verdwijnen hier om de aandeelhouders nog meer divident of de speculanten nog meer winst te bezorgen! En let u nu eens op welke journalisten juist dat - voor de massa der mensen - relevante gegeven gaan belichten.

'Barclays biedt 67 miljard voor ABN Amro: 12.800 banen weg
ANP

AMSTERDAM - De banken ABN Amro en Barclays zijn het eens geworden over een overnamebod.
De Britse bank Barclays heeft een overnamebod van 67 miljard euro uitgebracht op ABN Amro. De bank betaalt geheel in eigen aandelen. De bedrijven schrappen 12.800 banen en verplaatsen 10.800 arbeidsplaatsen naar lagelonenlanden. Dat hebben beide banken maandag bekendgemaakt.'

Het neoliberalisme, met andere woorden: de totale overwinning van het kapitalisme, heeft als aller hoogste belang maximale winsten en als aller laagste belang het scheppen van werkgelegenheid. Hoe meer mensen hier in het Westen men in dienst heeft, des te lager zullen de winsten zijn. Arbeid is hier veel te duur voor het kapitalisme! Dat wil niet echt doordringen in Nederland. Waarom eigenlijk niet? De doorsnee werknemer hier werkt mee aan zijn of haar eigen ondergang als werknemer. Wonderlijk, nietwaar? En tegelijkertijd is een perfecte illustratie van het feit dat de parlementaire democratie en vooral ook de commerciele massamedia in dit proces van acceptatie een doorslaggevende rol spelen.

Kijk, als u uw baas aan het lachen wil brengen, dan moet u zichzelf als werknemer opheffen. Wilt u daarentegen uw baas zuur laten kijken en een maagzweer, hartaanval of erger bezorgen dan moet u vooral in dienst blijven. Maar wie wil nu een ander mens een hartaanval bezorgen? U hopelijk toch niet, want anders bent u een onmens. Dus zorg ervoor dat u snel ontslagen kunt worden. Dat levert tegelijk 1 geweldig voordeel voor u op: uw lichaam en uw geest zijn niet langer meer eigendom van de baas!!! En wat is voor u nu belangrijker? Dat u een van de eigendommen van de baas bent of dat u vrij kunt beschikken over uw lichaam en geest? Nou, wees eerlijk. Ziet u wel: zorg dus dat u zo snel mogelijk op straat wordt gezet.

Het was Thomas Paine, de Verlichtingsdenker, die in zijn Rights of Man schreef: 'man has no property in man.' En wie is nu tegen de Verlichtingsidealen? U toch hopelijk niet?

9 opmerkingen:

Sonja zei

Misschien een leuke naam voor Balkenende IV: Marktwerking Accountancy & Partners NV

Anoniem zei

Dat is toch wel een van de kleinste problemen, waar jij je over opwindt. Loondienst is niet heilig. Dat vond ik niet toen ik werkeloos was. Ook niet toen ik als bankwerker in loondienst was. En zeker nu als freelance programmeur niet.

Veel van de mensen die hier ontslagen worden vinden weer een baan, of worden outgesourced in zelfstandige ondernemingen die dienstverlenen aan ABN Barclays.

Het probleem is, dat ABN Barclays nog machtiger wordt als dat die twee banken individueel al zijn.

Het neoliberale geloof heeft veel slachtoffers, maar de meesten wonen niet in het rijke westen, en werken niet bij ABN Amro.

stan zei

johan

dit is nu precies de misvatting die ik probeer te ontzenuwen.als het proces van downseizen en outsourcen blijft doorgaan, dan ontstaat er een structureel probleem. dat probleem kun je in de vs zien en ook hier met het fenomeen melkertbanen. op den duur is er geen werk meer, want werkenemers moeten concurreren met werknemers in lage lonen landen. en die zijn altijd goedkoper verzekerde de nobelprijswinnaar economie, joseph stiglitz mij verzekerde. het gevolg is dat men nepbanen gaat verzinnen, inpakker bij grote supermarkts, die de boodschappen van de klant in een tas mogen doen, nepagenten die ons en elkaar controleren, enzovoorts. jouw werk als programmameur kan veel goedkoper worden gedaan door een programmeur in india, die eentiende van de prijs kost. tenslotte nog dit, de meeste werknemers verhuren zich, natuurlijk voelen ze dit niet elke dag, dan zouden ze gek worden, maar er zijn momenten dat ze dit maar al te goed beseffen. het feit dat het werk nu naar india gaat zegt overigens niks, zodra de werknemers daar bewust worden van hun belang, zullen ze meer inkomen of betere arbeidsomstandigheden eisen en verdwijnt het werk naar een nog goedkoper land. dat is wel degelijk het wezenlijke probleem. pas wanneer mensen zich niet meer als slaven hoeven te verhuren, kan er een wezenlijke verandering optreden. dat is een psychologische, culturele zaak in de allereerste plaats. zonder een ingrijpende verandering in het bewustzijn lukt geen enkele wezenlijke verandering.

Anoniem zei

Hallo Stan,

het probleem van de mensen met Melkert banen is volgens mij een ander probleem. Onze samenleving biedt bepaalde mensen geen plaats meer. En ik ben het met je eens, dat die groep groter wordt. De meeste mensen, die er bij ABN Amro uitgaan behoren niet tot die groep.

Veel programmeerwerk kan goedkoper worden gedaan in India, China, Roemenie, Ukraine, dat klopt. Het mijne toevallig niet, omdat ik nauw samenwerk met de eindgebruiker, maar ook deze kan natuurlijk naar Polen vertrekken. Dat wil niet zeggen, dat er geen werk meer voor mij is. (Ik heb al poolse programmeurs geschoold.)

Het ironiese is, dat veel bedrijven die veel banen in Idia etc kreeren ook bij ons banen kreeren, en die bedrijven die het niet doen hier over de kop gaan.

Om terug te komen op ABN-Amro: 25.000 banen minder. Ik ben er zeker van, dat veel banen via een omweg terug komen. Problemen ontstaan daar waar kleine bedrijfjes sluiten. Daar werken dan ook mensen die niet ergens anders terecht kunnen.

De meeste mensen werken niet bij grote bedrijven. Politiek en Media kijken graag naar wat er bij de groten gebeurt, maar bij de kleinen wordt echt uitgezeefd.

stan zei

johan,

we zijn het erover eens dat die meer dan 23.500 banen voorgoed verdwenen zijn. we zijn het ook met elkaar eens dat de kinderen van de mensen die zo hun werk kwijt zijn geraakt, in de toekomst dit werk niet zullen doen, want dat wordt veel goedkoper gedaan door mensen uit india. die zullen ander werk moeten vinden. maar is dat werk er? ik zal je een voorbeeld geven. niet alle mensen zijn studiehoofden, sterker nog, er zijn nogal wat mensen die voorheen het simpele, geestdodenden werk deden dat nu goedkoper gedaan wordt door derde wereldbewoners. wat gaan die mensen in de toekomst doen, als nu niet alleen het eenvoudige handwerk, maar ook het hoofdwerk goedkoper door de derde wereld wordt gedaan? kijk naar wat in de vs gebeurt.

Sonja zei

Ik kan nog een heel simpel voorbeeld geven, namelijk mijzelf. Ik ben heel goed in wat ik doe maar niemand in mijn sector wil een oud wijf van 47 want die is niet jong en dynamisch en te duur. Bij een uitzendbureau schrijven ze me niet eens in, terwijl ze zat vacatures hebben (althans dat beweren ze).

Anoniem zei

Stan, we zijn het er ten eerste niet over eens, dat die banen voorgoed weg zijn. Het getal dat ik uit de duitse ITC ken is: voor iedere baan die naar een lagelonenland gaat ontstaat 1,1 nieuwe baan. Dus die 10000 banen zouden net zo goed 11000 nieuwe banen kunnen kreeren. Die andere banen, die sowieso verdwijnen, verdwijnen ten dele ook niet. Omdat het werk is, wat toch gedaan moet worden, wordt het outgesourced enz.

En wanneer ik kijk naar wat er in de VS in de ITC gebeurt: daar daalt de werkeloosheid weer.

Links heeft traditioneel een betaald-werk-fetischisme, die verandering eerder belemmert als in gang zet. Dat komt omdat de traditionele linkse identiteil met loonafhankelijkheid verbonden is. Dat maakt het niet zinvol.

Driehonderd jaar geleden zijn de mensen met geweld in loondienst gedreven. Ik zou zeggen: voorwaarts, niet vergeten, en vooral niet huilen wanneer je boeien kwijtraken.

stan zei

johan

de vs na 11 september. een substantieel deel van de meer dan veertig miljoen amerikanen, die onder de armoedegrens leeft, werkt. begrijp je wat ik bedoel? ik vrees dat je teveel naar gemanipuleerde cijfertjes kijkt en te weinig naar de werkelijkheid. reis door de vs en kijk om je heen! luister niet teveel naar de werkelijkheid van de commerciele massamedia, die vertellen je van alles, maar zelden de werkelijkheid. over links en werk. een kwart eeuw geleden schreef ik een boek met als titel 'werken is niet leuk' over de ontwikkeling van de westerse arbeidsethos. lees het eens. de meeste werknemers zijn blij als ze vrij zijn. het heet niet voor niets 'vrij zijn'. over de kwaliteit van het werk zullen we het maar niet hebben. rechts roemt altijd de arbeid, vooral als ze het zelf niet hoeven te doen.

Anoniem zei

Nou weet ik waarom jouw naam me zo bekent voorkomt:-) Dat was de tijd van Basta!, Bond tegen het arbeidsethos enz. Ik was in Utrecht bij de WAS. Weet jij nog, dat de diskussie over het basisloon toen zo populair was? Hoe is het op het moment daarmee in Nederland? In Duitsland is die diskussie op het moment tamelijk breed.

Dat vind ik een goeie diskussie. Iedereen in onze landen heeft het recht op een leven zonder armoede. Zonder daarvoor in Melkert- en andere dwangmaatregelen mee te moeten spelen.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...