donderdag 2 februari 2006

Het failliete Amerika 8

Hoe staat 't er economisch voor met 'the land of the free, home of the brave?' Paul Craig Roberts, staatssecretaris Financien onder Reagan schrijft in Information Clearing House: 'The US has become a rogue nation. The state of the union is disastrous. By its naked aggression, bullying, illegal spying on Americans, and illegal torture and detentions, the Bush administration has demonstrated American contempt for the Geneva Convention, for human life and dignity, and for the civil liberties of its own citizens. Increasingly, the US is isolated in the world, having to resort to bribery and threats to impose its diktats. No country any longer looks to America for moral leadership. The US has become a rogue nation.Least of all did President Bush tell any truth about the economy. He talked about economic growth rates without acknowledging that they result from eating the seed corn and do not produce jobs with a living wage for Americans. He touted a low rate of unemployment and did not admit that the figure is false because it does not count millions of discouraged workers who have dropped out of the work force.Americans did not hear from Bush that a new Wal-Mart just opened on Chicago's city boundary and 25,000 people applied for 325 jobs (Chicago Sun-Times, Jan. 26), or that 11,000 people applied for a few Wal-Mart jobs in Oakland, California. Obviously, employment is far from full.Neither did Bush tell Americans any of the dire facts reported by economist Charles McMillion in the January 19 issue of Manufacturing & Technology News: During Bush's presidency the US has experienced the slowest job creation on record (going back to 1939). During the past five years private business has added only 958,000 net new jobs to the economy, while the government sector has added 1.1 million jobs. Moreover, as many of the jobs are not for a full work week, "the country ended 2005 with fewer private sector hours worked than it had in January 2001."' Lees verder: http://www.informationclearinghouse.info/article11746.htm

1 opmerking:

Anoniem zei

Lieve Vrienden,
dagelijks zit ik me suf te surfen, lees de kranten, zoek informatie die me interessant lijkt.
Ik zoek bijvoorbeeld informatie over de slachtoffers en de kosten van oorlog in Afghistan.

Enkele morbide cijfers. Het doden aantal US militairen nam de afgelopen 2 jaren met 50% af.
Tot rond 400 per jaar. Bij de geallieerde troepen stegen de in de afgelopen jaren de verliezen drastisch, tot circa 400 per jaar.
Als ik met een scheef oog naar die verliezen kijk, schat ik dat komend jaar 10 tot 20 Nederlandse militairen zullen sneuvelen. Ik vrees dat ik het minstens 2 zullen zijn. 2 teveel. Een politicus zal er zeker niet sneuvelen.
De kosten van deze operatie zijn volgens Defensie opgelopen door exta materiaal. Zware houwitzers kosten wat, maar daarmee kun je dus op 40 afstand Taliban wegblazen. Zoals eerder dit jaar gebeurde. Helaas waren er wat veel noncombattanten onder de doden in het omstreden stadje. De tellingen verschillen, gelang de bron. Defensie constateerde nuchter, dat de Taliban meer mensen zouden hebben gedood, hadden ze hun gang kunnen gaan. (Schade beperking, als het ware?)
Er zijn enkele onbemande vliegtuigjes uit de luchtgevallen. Die dingetjes kosten 2 miljoen, euro per stuk. Ook echte heli's moesten afgeschreven worden.
Daarom kost die oorlog ons 800.000 euro per dag.
We zitten nou op 580 miljoen, terwijl 340 begroot was.
De opbouwwerkzaamheden kosten 28 miljoen euro. (Het zou me niet verbazen als dit bedrag uit de pot van Ontwikkelingssamenwerking komt.)
Het is volstrekt duidelijk dat het goede doel met een kosten-percentage van 4,8% gerealiseerd wordt.

Maar goed, daar wordt je niet vrolijk van.

Je weet dat ik de toenemende dictatuur waarneem. Jij noemt dat beren zien. En wijst me op mijn eigen ommissies, namelijk niet zeuren over het buitengebeuren. Daar niet de oorzaak van de eigen ellende leggen. Maar handen uit de mouwen en fris aan de slag. Zo dat ik uit de financiële sores geraak. Om die stapel rekeningen die op het buro liggen weg te werken.

Maar wie schets mijn verbazing dat ik via een webblog op de volgende site vond:
www.vpro.nl/programma/madiwodo/afleveringen/14609116/
Het is een radio uitzending van 18 december 2003. Waarin voormalige officieren kritiek uiten op hun regeringen. Zij schilderen de ontwikkeling van het Militair Industrieel Complex, die hun belangen middels de Staat ten koste van alles doorzetten. Zij hebben de oorlog nodig, en laten die financieren door de bevolking, die zij middels propaganda, wetgeving en manipulatie doordrukken.
De oud luchtmacht kolonel Robert Bowman, leider van de StarWars operatie, legt doel en opzet van de militaire operaties uit.
Bovenstaand document is ook handig om Nederlands te leren, woord en geluid lopen paralel. Engelse citaten worden letterlijk vertaald.

Weet je vriend, ik demonstreerde met vele anderen op het Malie-veld, en het Museumplein tegen de Kruisraketten.
Toen Mient-Jan Faber opriep tot bombardementen op Servië, stond ik met enkele andere zonderlingen destijds op de Dam. Tegen de stroom in.
Na de Stilte Demonstratie vanwege Theo van Gogh, stonden we te dansen op Arabische House muziek.
Wellicht is het slimmer niet tegen de stroom in te gaan.

Maar ik ben een oorlogskind, tweede generatie slachtoffer. Er vloeit een kwart druppel oudbloed in mijn lijf. Kerkrade een grensstad, kreeg meer friendly dan hostile fire te verduren. Ook tijdens de evacutie, vuurden de geallieerden op de colonne vluchtelingen.
Mijn grootvader werd bij aankomst in Klimmen gedenucieerd als zijnde Duitser, terwijl hij statenloos was! Dit door een O-D-er. Je weet wel, zij die het verzet door starten, als de strijd gestreden is. Die man kende mijn grootvader, zijn groenteman goed. Hij had in de winkel nog een lange lat staan. Die man schopte het later nog tot wethouder van de PvdA.
De gevolgen van de oorlog, verlies, angst, onzekerheid, wan-hoop, hadden nog steeds invloed op de familie waarin ik opgroeide.
Op doorreis wil ik nog wel eens een kijkje nemen bij een leger begraafplaats, of een vernietigingskamp zoals Dachau.

Ik heb eigenlijk nooit iets voor zoete koek kunnen nemen. Zeer zeker de rechtvaardiging van fundamenteel onrecht niet. En dat is wat oorlog is: vernietiging van de wereld waarin we leven.

Uiteraard denk je zoals vele anderen dat onze 'missie' in Afghanistan een humaan doel dient. Vrouwen emancipatie, en wat niet meer aan verworvenheden die we voor andere mensen kunnen bedenken.
Aan oliepijpleidingen en heroine productie denken we dan niet. Of anders is het werk van de Taliban. Eigenlijk zijn het bewoners van de North West Terrotories in Pakistan.

Een gezond bedrijf maakt winst.
De banken leiden momenteel verliezen, de dollar verliest in waarde van de euro, energie wordt schaars en duur.
Terwijl de Politieke Leiders roepen dat de economie bloeit, groeit de armoede in de bevolking. Stijgen de vermogens van de vermogenden maximaal. In gelijke tred met de prijzen in de schappen.
In dat proces produceert de Industrie Mondiaal 380 ppm CO2 nu, tegen een millenia lang gemiddelde van 180 delen CO2 per miljoen!
Niet voor niets kun je voor een habbekrats naar een Tsunami vliegen. Of effe naar Venetie hoppen voor het verzinkt. Toch.

De bedrijven die tegenwoordig winst boeken zijn de conglomeraten, van technologie, communicatie, controle en vernietigings-apparaten. Globaal de toeleveranciers voor de oorlog tegen de terreur. Bijvoorbeeld de Carlyle Group, die haalt in ons land vet geld op. Casema is onder andere van hun.

Neem nou de jongste politieke oplossing inzake Leraren Tekort.
Je denkt toch niet dat ik in aanmerking kom voor een VMBO-baan. Een klas met dertig koppen kan ik niet aan.
Het probleem ligt fundamenteler. Er is een kwalititatieve onderwijs achterstand bij velen. Diploma's worden uitgereikt op basis van lagere standaarden dan ooit. Geen gelul, iedereen een bul.
Het onderwijs is dermate druk en hecktisch georganiseerd dat basis kwalificaties er onder leiden. Bredere verbanden, of de context waarin iets staat, wordt vaak niet gezien.

Neem nou de inburgeringscursussen. Volgens berichten in de media is het bestuur er druk mee. Door de principes van de marktwerking, en kosten verzwarende regelgeving, en vertragingen bij de ambtelijke dienst inzake toekenning van opdrachten, kan ik onvoldoende uren werken...
Laat staan dat mensen daadwerkelijk iets kunnen leren. De cursussen moeten nog beginnen.
Neem nou het VMBO. Dat zijn meer fabrieken dan scholen. Dat terwijl het percentage kinderen met problematische achterstand toeneemt. Culturele sociale en financiële armoede gaan hand in hand.

Tuurlijk, ben ik filosoof, nieuwsgierig, onderzoekend, en een beetje teveel wereldvreemd.
Maar zeg me niet dat ik Beren zie.

De oorlog zit me te diep in het bloed, om niet nieuwsgierig te zijn waar ze vandaan komen, en waarop ze gericht worden, in welke campagne.


Excuseer me, zeg maar dat ik gek ben. Maar weerleg dan als je blief mijn kijk op dingen.

Ton Thonon

28 november 2007

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...