zondag 20 juli 2025

'The Level of Sadism Unleashed against Palestinians Is Truly Unfathomable'

In zijn essaybundel The Drowned and the Saved (1986) beschrijft de joods-Italiaanse auteur Primo Levi, ‘Auschwitz’ als ‘de macrokosmos van de totalitaire maatschappij,’ waarin ‘de macht los van talent en verdienste, gul wordt gegund aan degenen die bereid zijn het hiërarchisch gezag te eerbiedigen en daardoor op de sociale ladder kunnen stijgen, wat anders niet haalbaar was geweest.’ Dan komt Levi onverwachts met de vraag of de ‘uitgestrekte zone van grijze gewetens die zich bevindt tussen de potentaten van het kwaad en de pure slachtoffers’ wel zo specifiek is voor totalitaire regimes. Hij vraagt zich somber af of de collaborateur met de nazi’s niet dichter bij ons staat dan ons lief is, omdat ‘ook wij zo verblind worden door macht en geld dat we vergeten hoe broos ons bestaan is.’  

Pankaj Mishra. De wereld na Gaza


In Into That Darkness citeert Gitta Sereny, een Tsjechische Jood die meehielp het vermoorden van mede-Joden sneller te laten verlopen: “De [Oost-]Poolse Joden, dat waren mensen uit een andere wereld. Ze waren smerig. Ze wisten niets. Het was onmogelijk om enige compassie, enige solidariteit met hen te voelen.” Sereny schrijft dat de nazi’s sluw gebruik maakten van het verheven zelfbeeld van veel West-Europese Joden, die het haast nog makkelijker vonden om zich te “identificeren met de Duitsers met een manier van leven die zo op die van henzelf had geleken.”

Pankaj Mishra. De wereld na Gaza. (2025)


‘Lange tijd was de Holocaust het morele referentiekader van de wereld. Althans, in het Westen. In de rest van de wereld was de dekolonisatie het belangrijkste ijkpunt van de vorige eeuw. Als je de recente gebeurtenissen in Gaza vanuit deze twee perspectieven beschouwt, welke morele inzichten levert dat dan op? Volgens Pankaj Mishra is het essentieel om te kijken naar de ervaringen en perspectieven van de niet-westerse meerderheid van de wereldbevolking om de verschillende reacties op de oorlog in het Midden-Oosten te begrijpen. Mishra beantwoordt fundamentele vragen, geleid door de verschillende perspectieven op de oorlog in het Midden-Oosten: doen sommige levens er meer toe dan andere? Welk lijden verdient het in onze herinnering te blijven? Waarom staat radicaal-rechts op winst in het Westen? De wereld na Gaza is een essentiële morele gids tot verleden, heden en toekomst.’


George Orwell stelt in zijn boek 1984:


'Er zal geen nieuwsgierigheid meer zijn, geen plezier in het levensproces. Alle concurrerende genoegens zullen vernietigd worden. Maar altijd – vergeet dit niet, Winston – zal er altijd de roes van de macht zijn, die steeds toeneemt en steeds subtieler wordt. Altijd, op elk moment, zal er de sensatie van de overwinning zijn, het gevoel een hulpeloze vijand te vertrappen.


Als je een beeld van de toekomst wilt, stel je dan een laars voor die op een menselijk gezicht stampt – voor altijd.'

War Criminals Who Deserve To Be Punished






Geen opmerkingen:

Israel's Wraaklust: "Een Wond die Nooit Geneest"

"Israël werd een land waarvoor standaardregels niet golden. De zionistische poging om een ​​normale Europese natiestaat te creëren resu...