08-06-19 08:19:00,
Twee freelancers eisen voor de rechter een ‘billijke vergoeding’ van de Persgroep, de grootste krantenuitgever van Nederland. Onderbetaling van freelancers is een gevolg van het duopolie in Vlaamse en Nederlandse dagbladen van de Persgroep en Mediahuis. De twee uitgevers konden dit duopolie deels opbouwen dankzij een jaarlijkse subsidiestroom van de Belgische staat van tientallen miljoenen euro’s.
Over dit onderzoek
Wat hebben we ontdekt?
De Persgroep en Mediahuis bezitten samen ruim 85 procent van de Nederlandse dagbladen, regionaal en landelijk. In meerdere provincies ontstaat zo een monopoliepositie.
De Vlaamse uitgevers konden deze positie bereiken mede dankzij staatssteun. De Belgische overheid subsidieert dagbladbezorging door Bpost, de Belgische tegenhanger van PostNL.
Door deze subsidie kunnen de Persgroep en Mediahuis ieder jaarlijks rekenen op een voordeel van 32 miljoen euro. Dat is meer dan de Persgroep aan zijn 4500 Nederlandse freelancers uitgeeft.
Hoe hebben we dat onderzocht?
Dit verhaal is begonnen in de zomer van 2018 met een onderzoek door Follow the Money-stagiair Michelle de Clercq. Zij las jaarverslagen en andere documenten en voerde een aantal gesprekken, onder meer met Miriam van der Burg, een Nederlandse wetenschapper die in 2017 promoveerde op de machtsconcentratie in de Vlaamse en Nederlandse dagbladwereld.
Vanaf oktober 2018 zette ik het onderzoek voort. Voor dit verhaal voerde ik meer dan twintig gesprekken, merendeels met (oud-) bestuurders en -werknemers van dagbladbedrijven, maar ook met wetenschappers, consultants en journalisten. Belangrijke andere bronnen zijn de Belgische en Nederlandse jaarverslagen van de dagbladuitgevers, hun persberichten en de mediapublicaties over hen van de afgelopen tien jaar.
Waarom moet ik dit lezen?
Britt van Uem en Ruud Rogier slepen de Persgroep voor de rechter wegens structurele onderbetaling. De freelancers zijn daarmee de enigen die zich weren tegen de gevolgen van een stille overname door twee Vlaamse uitgevers van bijna alle Nederlandse kranten.
De Belgische miljoenensubsidies verdienen nader onderzoek, ook al is de Vlaamse verovering van de Nederlandse dagbladmarkt een voldongen feit. Want ondanks het verlies aan adverteerders en betalende lezers blijft de papieren krant een machtig medium en daardoor ook een belangrijk podium voor onafhankelijke journalistiek. Alleen de Persgroep al claimt met zijn Nederlandse kranten dagelijks miljoenen lezers te bereiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten