vrijdag 15 april 2016

Arbeit Macht Frei

De vooruitgang van D'66 en VVD: 'ARBEIT MACHT FREI'

Arbeid is de slaaf van het geldsysteem. Maar wat is geld in werkelijkheid ?!

Geldpolitiek . . . Armoede . . . Dwangarbeid . . . Klokkenluiders <====> SDN  . . . Crisisdebat  . . . AOW 




Door R.M. Brockhus

De vooruitgang van D'66 en VVD:
ARBEIT MACHT FREI

D'66 en VVD willen uitkeringsgerechtigden gaan dwingen om werk te accepteren tegen een loon dat onder het sociale minimum ligt. De PvdA sputtert nog wat tegen, maar zal uiteindelijk door de bocht gaan, net als bij alles om de coalitie niet in gevaar te brengen. Electoraal is het goed te verkopen dat de slampampers eindelijk eens het vuur aan de schenen gelegd wordt.
Bovendien is het electoraat overwegend liberaal gezind en in redelijk goede doen, zodat die paar miljoen paupers niet werkelijk een politieke bedreiging vormen voor het establishment. Nog daar gelaten dat wanneer de bevolking zich voor driekwart uitspreekt in een peiling, men bestuurlijk een dergelijke democratische voorkeur in de praktijk gewoon kan negeren. De sleutel ligt daarvoor bij de media die zeer consistent de elitair-liberale visie doorsluizen, maar het geluid uit de onderbuik van de samenleving beperkt en verbrokkeld toelaten. Menselijke zwakheden liggen daaraan ten grondslag. De cohesie van de samenleving gaat daaraan natuurlijk wel kapot, maar als men moet kiezen tussen de eigen carrière en de grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, lijkt de keuze in de praktijk niet zo moeilijk. (Zie de brief aan Paul Witteman)
Het is duidelijk dat met de voorstellen van D'66 en de VVD de reële slavernij weer wordt geaccepteerd en ingevoerd, omdat het rendement op kapitaal prioriteit nummer een is. Alle maatregelen in de afgelopen 15 jaar - sinds Keerpunt '81 - onder verantwoordelijkheid van CDA, PvdA, VVD, D'66 met de steun van de kleine rechtse partijen, hebben slechts geleid tot een denivellering van inkomens en vermogen, zonder dat er een werkelijke toename van de werkgelegenheid (uitgedrukt in uren) heeft plaatsgevonden. Behalve Sonja Barend heeft nog niemand daarover serieus en in het openbaar een discussie gevoerd. Men praat vrijwel alleen over de economische kosten en niet of nauwelijks over de sociale- en welzijnskosten. Het milieu is eveneens ondergeschikt aan de rendementscriteria.
Niets is de liberalen en de vrije-marktaanhangers in het CDA, maar ook binnen de PvdA, te dol om de mens aan te passen aan het monetaire kapitaalsysteem, en niet andersom. Kosten nog moeite worden gespaard om mensen met de zweep aan onderbetaald en rechteloos werk te zetten, onder het mom dat dat de economie vooruit helpt. Bij de presentatie van de miljardennota op Prinsjesdag zwaaide minister Zalm triomfantelijk met het begrotingskoffertje boven zijn hoofd. Daarmee doelend op het gelukzalige feit dat de financiën eindelijk op orde kwamen. Alles wordt vandaag uitgedrukt in verlies en winst en in geldelijke metaforen.
De armen hebben dat gejuich van Zalm geheel anders geïnterpreteerd. Namelijk: Hoera (Zalm), we hebben het record gebroken. Hoera, we hebben de anderhalf miljoen armen - sinds keerpunt '81 en de bezuinigingspolitiek van het CDA met Ruud Lubbers - overtroffen. Vandaag hebben we al twee miljoen armen dankzij het sociale afbraakbeleid onder de leiding van PvdA'er Wim Kok. Bravo....!! Nog één miljoen armen erbij, en we hebben de economie van de rijken weer helemaal hersteld. Hulde aan Paars, en de hoogste koninklijke onderscheiding voor Wim Kok.
Misschien klinkt het cynisch, maar in de alledaagse belevingswereld van miljoenen armen die geen toegang tot de media hebben - hooguit een bisschop kan wat herrie schoppen - betekent de bezuinigingspolitiek een regelrechte ramp die door D66 en VVD wordt verwezenlijkt met het aloude standpunt van de nazi's: ARBEIT MACHT FREI. Dat je er echt aan dood gaat is geen probleem, want marktconform. De gemiddelde levensverwachting is in de Nederlandse binnensteden nu al aanzienlijk teruggelopen, zodat men er tien jaar korter leeft dan elders in het land. Zie vragen aan s.s. Terpstra

Wie is er nou niet vóór een herstel voor de economie? Dus:


Weg met de ziektewet, vanwege de vooruitgang. Weg met de WAO, vanwege het economisch herstel. Weg met de fysiotherapie, vanwege de efficiëntieverbetering. Weg met de studiefinanciering, vanwege de eigen verantwoordelijkheid. En weg met het minimumloon, vanwege de concurrentie, de EMU en de globalisering. Weg met de kostenverslindende milieuwetten. Weg met de bescherming van de arbeidsvoorwaarden, de zondagsrust, de winkelsluiting en op naar een 24-uurs economie. Weg met de improductieven, de opvreters en de luiwammesen. Weg, weg, weg, met alles wat sociaal is en zekerheid verschaft aan de gewone burger. Leve de markt en de ongebreidelde concurrentie. Leve de wetten van de jungle!!

    Getekend:D'66, VVD, de kleine rechtse partijen, de conservatieven in PvdA en CDA,
    en de gezamenlijke hoofdredacteuren van de grote media. (Zie verzendlijst)
Het is duidelijk dat de miljoenen mensen die economisch geen enkel perspectief wordt geboden door het bedrijfsleven, niet door de grote politiek partijen, noch door de media, een eigen geluid moeten laten horen wil de samenleving niet terugvallen in de barbaarsheid van het verleden. Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor dat alle vruchten van de culturele erfenis in de vorm van kennis en techniek vrijwel uitsluitend ten goede komen aan de bezitters van kapitaal. De mens als lid van deze samenleving lijkt op de culturele en technologische erfenis geen aanspraak te mogen maken. Alle politieke beslissingen en publieke discussies gaat ten gunste van de beleggers.
Het beleid van de Nederlandsche Bank NV bijvoorbeeld is puur gericht op de handhaving van de waarde van de munt, terwijl de regering daar bovenop van alles in het werk stelt om de beleggers ten dienste te zijn. Dit doet zij door zowel nationaal als internationaal faciliteiten ter beschikking te stellen op fiscaal gebied en met gigantische investeringen in de infrastructuur. De armen zijn op alle gebieden uitgesloten, zowel om aan de opbouw van de samenleving deel te nemen (qua werkgelegenheid) als wat betreft het vruchtgebruik van het productieproces. Tegenover de macht van de media en het kapitaal, en van de politiek via de media, staan zij volkomen weerloos. Dat laatste kwam duidelijk naar voren in de brief aan de beleggers met een verzoek tot steun en het antwoord daarop. (zie de brief wisseling met de PGGM)
Het lijkt er op dat de geschiedenis zich opnieuw herhaalt. Om met de neo-liberalen van D'66 en de VVD te spreken: ARBEIT MACHT FREI. Helaas met alle gevolgen van dien. Een voorspoedig 1997 toegewenst.


     Cadeautje van de minima
     Hoeveel voedselbanken wil de regering om weer concurrerend te worden??
     Waarom laat Wouter Bos die Gerrit Zalm liegen over de fiscalisering AOW ??
     Stichting Grondvest, het Henry George en Edward Bellamy Institute
     Ministerie van Sociale Zaken speelt stommetje over koopkrachterosie minima
     Het berouw komt na de zonde. FNV erkent fouten. Nu nog het excuus en de compensatie
     Regering wenst herstructurering van de Sociale Zekerheid in Nederland. Wat is dat?
     Controleurs belast met officiële huisbezoeken ervaren tegencontroles als 'intimiderend'
     Voorstel voor een Tweede Kamermotie voor wetswijziging m.b.t. invordering van schulden
     De totaal ongewenste sociale omstandigheden van miljoenen mensen in de Verenigde Staten
     Wet werk en bijstand in strijd met artikel 1 v/d grondwet en de WMO

'Participatiewet in flagrante strijd met Europees recht'

Gebruikerswaardering:  / 69 
ZwakZeer goed 

Het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) is een Europees verdrag waarin mensen- en burgerrechten voor alle inwoners van de verdragsluitende staten zijn geregeld. Sinds 1998 is het verdrag bindend voor alle lidstaten van de Raad van Europa. Ratificatie van de EVRM geldt als noodzakelijke voorwaarde om lid te kunnen worden van de Raad van Europa en overigens ook om lid te kunnen worden van de Europese Unie.

In Nederland, België en Frankrijk heeft het verdrag directe werking: de desbetreffende rechterlijke macht moet alle wetgeving en bestuur direct aan het EVRM toetsen (Art. 94 Grondwet, NL). Dat EVRM zegt ondermeer over een verbod op slavernij en dwangarbeid...
•  art. 4: verbod op slavernij en dwangarbeid.

Onder dwangarbeid wordt de arbeid verstaan die mensen onder bedreiging van straf, tegen hun wil, verrichten.

Nu zijn Nederlandse gemeenten juist vanaf 1 januari verplicht om beleid te hebben rondom tegenprestaties die vereist kunnen worden van mensen met een bijstandsuitkering. (‘participatiewet’) Maar let op het ‘vereist kunnen worden’. Want er kan dus helemaal geen tegenprestatie geëist worden omdat arbeid onder bedreiging van straf (het verliezen of korten op de bijstandsuitkering) door het EVRM simpelweg wordt gezien als dwangarbeid. Hoe simpel kan simpel zijn? Hoe duidelijk kan duidelijk zijn?

Je kunt er als politieke partij natuurlijk voor kiezen om alle bijstandsuitkeringen dan maar helemaal af te schaffen, indien je er dan toch al vanaf wil om redenen van onbetaalbaarheid, maar ook dat biedt geen soelaas omdat de Centrale Raad van Beroep recent heeft bepaald dat zelfs uitgeprocedeerde asielzoekers een wettelijk recht hebben op bed, brood en bad, waarmee je feitelijk dus al snel op het niveau van een bijstandsuitkering belandt.


Bovendien spreekt ook de Universele Verklaring voor Rechten van de Mens (UVRM), een belangrijke internationale juridische standaard, eveneens over sociaal economische rechten:

“De sociaal-economische rechten, ook wel sociale grondrechten genoemd, zijn rechten op de minimumvoorwaarden voor welvaart en welzijn. Ze omvatten rechten zoals die op werk, beloning, sociale zekerheid, onderwijs, huisvesting, rechtshulp en medische verzorging, in totaal zo’n twintig verschillende rechten. Dergelijke rechten zijn uitgewerkt in het Internationaal verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten van 1966. Deze grondrechten zijn bijvoorbeeld ook opgenomen in de Nederlandse grondwet".

Concluderend kan dit vanuit rechtswege dus niet anders betekenen dan dat de bijstandsgerechtigde die zich bij de gemeente vervoegt omwille de eis van een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering (bij afwezigheid van een betaalde arbeidsplek), en vervolgens keihard NEE roept, NIMMER tot de levering van een tegenprestatie gedwongen kan worden. Een Nederlandse rechter die in voorkomend geval onverhoopt anders beslist kan het best naar een cursus 'begrijpend lezen' worden gestuurd, opdat hij/zij de wetteksten beter leert begrijpen.  (Je kan de rechter immers niet op staande voet ontslaan, die mogelijkheid hebben de Dames & Heren 'rechtsgeleerden' al dichtgetimmerd...)

Wij schreven al eerder dat het College voor de Rechten van de Mens alreeds waarschuwde om de gemeenten daarom goed in de gaten te houden omdat de eis tot een tegenprestatie al heel erg snel tot juridische dwangarbeid zal uitmonden. (Onze eerdere ‘participatiewet’ bevindingen kunt u hierhier, en hier terug vinden).


Indien wij daadwerkelijk af willen van gigantische aantallen werklozen en bijstandsgerechtigden, dan is er maar een middel denkbaar dat de kwaal kan verhelpen:

Sluit de Nederlandse grenzen voor economische vluchtelingen, omdat je eenvoudigweg niet kunt weggeven wat je niet hebt! 
Stop de aanwas van steeds meer ‘gerechtigden’ in ons land! 
Verlaat de Europese Unie!

Dus: DECENTRALISATIE van de Europese macht!

Want per 2015 worden taken op het gebied van jeugdzorg, werk en inkomen en maatschappelijke ondersteuning gedecentraliseerd naar gemeenten. Het kabinet ziet de decentralisaties in het sociale domein als de grootste ontwikkeling in het binnenlands bestuur in de laatste decennia. Er worden niet alleen taken en middelen overgedragen, er wordt ook van gemeenten verwacht dat ze integraal gaan werken in het sociale domein met het doel burgers beter te kunnen ondersteunen en werkprocessen rondom een hulpvraag van mensenefficiënter te organiseren.

De decentralisaties versterken de rol van gemeenten om burgers te ondersteunen en te laten participeren in de maatschappij. Vanwege het belang van deze operaties heeft het kabinet besloten dat er voor de decentralisaties één coördinerend bewindspersoon zou moeten worden aangesteld. Gelet op de vakinhoudelijke verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor een goed functionerend openbaar bestuur is deze coördinerende rol aan hem toebedeeld. (verantwoordingsbrief 33941 1 Brief van de minister president, minister van algemene zaken Vergaderjaar 2013-2014)

En indien het Nederlandse kabinet, terecht, decentralisatie als wondermiddel ter oplossing van een veelvoud aan sociale problemen ziet:

Wat heeft ze dan nog in de Europese Unie te zoeken?  
Hoe tegenstrijdig wil ze haar EU-verhaal hebben?
 
Bestaat er een overtreffende trap van het begrip paradoxaal?



4 opmerkingen:

Bauke Jan Douma zei

Heeft het zin om hier de namen van een aantal juristen op te nemen die 'class
action' lawsuits willen aangaan?

stan zei

ja, lijkt me wel, dan kunnen mensen deelnemen.

Ron zei

Corrupte democratie Nederland bv……
Waar mensen aan de bovenkant van onze 'schaambeleving' minstens het tienvoudige vergoed krijgen als onkostenvergoeding etc worden mensen aan de onderkant met een schamele bijstandsuitkering gezien als proviteurs die gestraft dien te worden met dwangarbeid……

Ron zei

(profiteurs)

NGOs Sue Dutch Government – Call for Suspension of Arms and Cutting Ties

  NGOs Sue Dutch Government – Call for Suspension of Arms and Cutting Ties November 23, 2024   News An encampment in solidarity with Palesti...