Behalve de vaagheden en tegenstrijdigheden wordt het reisboek van Geert Mak ook ontsierd door aperte fouten. Een voorbeeld daarvan:
'Er
ontstonden geruchten dat Sitting Bull op het punt stond zich bij de
beweging aan te sluiten, er werd een arrestatiebevel tegen hem vervaardigd, een
groepje Lakota-politiemensen -- want er waren ook collaborateurs -- drong 's
avonds zijn hut binnen, er ontstond in het duisternis een gevecht met zijn
aanhangers, Sitting Bull werd gedood door een kogel in zijn borst en daarna
werd zijn gezicht door een wraakzuchtige Lakota-agent tot moes geslagen.'
Deze
zin wemelt van de fouten en vaagheden. Wat bedoelt Mak met 'er ontstonden
geruchten'? Bij wie en wanneer en waarom? Mak weet het kennelijk niet,
maar de feiten zijn wel onontbeerlijk voor een goed begrip van deze historische
gebeurtenis. Had Mak de boeken gelezen van bijvoorbeeld de Amerikanse historicus
Robert Utley, zoals Sitting Bull: The Life and Times of an American Patriot,
of The Last Days of the Sioux Nation, dan had hij geweten dat die 'geruchten'
niet zomaar spontaan 'ontstonden,' maar dat ze in het leven waren
geroepen door blanke kolonisten die op het land van de indianen uit waren, en
door Amerikaanse journalisten die uit sensatiezucht suggereerden dat er een nieuwe gewapende strijd met de indianen op het punt stond uit te breken, en
door James McLaughlin, hoofd van de Standing
Rock Sioux Agency die op het paranoide af vreesde dat Sitting Bull zich zou
aansluiten bij een religieuze beweging die een mengeling was van
verlossingsleer en traditionele rituelen. McLaughlin moest in opdracht van
Washington de naar Standing Rock
gedeporteerde indianen in de gaten houden en meende dat de Ghost Dance een
oorlogsdans was. In werkelijkheid voorspelde de profeet van deze religieuze
beweging juist een vreedzaam einde van het blanke expansionisme. Ineens zouden
alle indringers eenvoudigweg verdwijnen, een voorspelling die even opmerkelijk was als het geloof van de blanke kolonisten dat Christus zal terugkeren op de Dag des Oordeels. Het is een oud en
bekend fenomeen dat wanhopige mensen zich een verlossing dromen, omdat de
werkelijkheid onverdraaglijk is geworden en men zich aan ‘hoop’ vastklampt. Het is
een pyschologische wetmatigheid die juist Mak zich zou moeten kunnen
voorstellen, gezien zijn eigen intense verlangen naar ‘hoop,’ en dat terwijl hij juist behoort tot de uitverkorenen
van hetzelfde systeem dat de indianen uitroeide.
McLaughlin
gaf de indiaanse politie, die de blanke orde in de gevangenkampen moest handhaven, opdracht Sitting Bull te arresteren. De bewering dat we hier te
maken hebben met 'collaborateurs,' is onjuist als we afgaan op de
uiterst negatieve connotatie van het woord. Tenzij Mak bedoelt dat de
Amerikaanse kolonisten net als de Duitsers, die eveneens op zoek waren naar Lebensraum en eveneens genocide pleegden, te
vergelijken zijn met Nazi's. Maar dat blijkt weer niet uit zijn boek. Geenszins,
eerder het tegenovergestelde. Mak spreekt immers zelf van zijn 'geheime
liefde' voor 'Amerika.' Gezien de gewelddadige
geschiedenis van de VS is de vraag gerechtvaardigd waar deze
'liefde,' die ook nog eens 'geheim'
is, op stoelt?
Hoe
dan ook, de kwalificatie 'collaborateurs' is hier niet op haar
plaats. En wat betreft het bevel, dat kwam van de hoogste blanke ambtenaar ter
plaatse. Waarom zou Mak dit niet vermelden? De politiemannen drongen niet ''s
avonds zijn hut binnen,' maar om half zes 's ochtends, en zijn 'hut'
was geen 'hut,' maar een houten 'house,' zoals Amerikanen dit
noemen, net zo’n ‘huis’ als waar de blanken in het Wilde Westen woonden. Door
zijn vaagheid en door de fouten is Mak's tekst tendentieus, op verschillende
niveau's. De ongewapende Sitting Bull werd niet door een kogel 'gedood,'
maar vermoord door een gewapende politieman in dienst van de blanken die eerder
het land van de indianen stalen. Sitting Bull’s gezicht werd niet door 'een
wraakzuchtige Lakota-agent tot moes geslagen,' maar tot moes ‘geschoten’ door een politieman die vlakbij
hem stond.
7
regels op 1 bladzijde met 10 vaagheden en fouten. Dat is een hoog percentage
voor iemand die pretendeert de geschiedenis van de VS te kennen en opgevoerd wordt als een 'Amerika-deskundige.' Het geweld tegen de indianen wordt door Mak als een soort side-show afgedaan,
het is alsof hij op het laatst nog even een lijstje heeft afgewerkt van dingen
die hij absoluut nog even moest behandelen. In gesprekken met Geert viel me op
hoe vaak hij over 'de Amerikanen' spreekt. En in zijn optiek zijn
'de
Amerikanen' vol goede moed en altijd weer 'optimistisch.' Telkens
weer vertelt hij dat hij eenmaal in ‘Amerika’ onder de indruk is van
alles dat er 'nieuw en groot' is. Maar wat hij niet beseft is dat
hij het niet over 'de Amerikanen' heeft maar over een blanke hegemonistische elite,
die vanaf het begin uit was op een
eigen imperium en daarvoor het oude vernietigde om het nieuwe te laten
overheersen. Terwijl het continent al vele duizenden jaren bewoond was begin
took voor Mak de ‘Amerikaanse’ geschiedenis bij de blanke kolonisten. En ook over
het begrip 'groot' heeft hij niet serieus nagedacht. Om dit toe te lichten
moet ik eerst een stap terug doen.
Dinsdagavond
15 juli 2003 schreef ik in mijn notitieboekje het volgende:
Die drang om te presteren, nog sterker, nog groter, nog massaler. Dat zagen we
vanochtend bij Mount Rushmore. Huizenhoge hoofden van vier Amerikaanse
presidenten die met drilboren en dynamiet uit een granieten berg zijn gehakt. Grootscheeps
geweld tegen één van de oudste steenlagen van het Amerikaanse continent om een prestige
object mogelijk te maken ‘to astound the world,’ aldus Lincoln Borglum, de zoon
van de beeldhouwer Gutzon Borglum die in de jaren dertig van de twintigst eeuw de
leiding had.
In
1930 schreef Gutzon Borglum een kenmerkende definitie van de ‘Bigness’
van imperium bouwers. Vanaf de piramides van Cheops en de Assyrische leeuwen, het
Parthenon, de Romeinse triomfbogen tot Rijkskanselarij van Hitler en het
Pentagon, de bouwkunst van imperia is altijd kolossaal geweest, omdat de allereerste
functie ervan is om te imponeren en te intimideren door de mens letterlijk te
kleineren. Hoe kolossaler de vorm des te kleiner de mens. Borglum begreep dit
als geen ander. Hij formuleerde het zo:
‘Colossal
art has [a] value – human and soulstirring – that should be incorporated
permanently in all National expression – consciously and deliberately in scale
with its importance [and] with the people whose lives it express.’
En
dan geeft de beeldhouwer een illustrerende anecdote:
‘Some
few years ago, a sculptor visited me who showed me the head of a pin, on which
he had carved the head of a president. Quite apart from my feelings regarding
the purpose, the meaninglessness of this… product of the magnifying glass and
patience, I began to think more seriously on the subject of making things
larger and better. This pin-head sculptor was shaping the dimensions of his
life and soul… into smaller and more cramped dimensions. In thinking of this, I
realized how the whole process of life in its healthy form [is expansive] in
character… I recalled distinctly that volume; great mass, has a greater
emotional effect upon the observer than quality of form; that quality of form
(when it is understood) affects the mind; volume shocks the nerve or soul-centers
and is emotional in its effect.’
Zo
dacht ook Albert Speer, de architect van Hitler en minister van Bewapening van
het Nazi-regime. Het verraadt een totalitair denken, inclusief de minachting
voor het kleine. Borglum’s sleutelwoorden zijn: ‘soulstirring, meaninglessness,
larger and better, cramped dimensions, healthy form, great mass, expansive, volume shocks
the nerve.’ Borglum stelt letterlijk dat klein 'betekenisloos’ is. Het
is de ideologie van de overtreffende trap. Klein heeft geen recht van bestaan. Alleen wat 'groot’ is, lijkt ‘beter.' Klein is ‘verkrampt.’ Massa bezit ‘een
groter emotioneel effect’ dan ‘de kwaliteit’ van de vorm, want ‘volume
shokeert het zenuwgestel.’
Deze beschrijving illustreert in een notendop waar het imperia om draait. Ze dienen te
groeien, anders kunnen ze niet imponeren en intimideren, komt er een einde aan
het expansionisme en verliezen ze de macht. En juist dat laatste is de grootste
vrees van de hegomonistische elite van elk imperium, inclusief die van de VS.
Maar Geert Mak beseft dit niet. Door zijn ‘geheime liefde’ voor wat hij noemt ‘Amerika’
laat hij zich imponeren. Ik kom hierop terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten