dinsdag 15 januari 2008

De Nuance van de NRC 47


Jaus Mueller in gevechtspak.
Aangezien ik de Nederlandse kranten niet langer meer nauwlettend volg en Sonja wel, wist zij wat ik niet wist:
'Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "De Nuance van de NRC 46" achtergelaten:
zaterdag 5 januari 2008 door Jaus Müller"Twee weken zal ik met deze mensen optrekken. Ik ga ‘embedded’ naar Uruzgan. Voor de derde keer zal ik Afghanistan bezoeken." http://weblogs.nrc.nl/weblog/uruzgan/2008/01/05/eindhovens-poort-naar-afghanistan/Weer diezelfde keukenmeidenromantaal, brrrr...
donderdag 10 januari 2008 door Jaus Müller"De naam van deze weblog klopt eigenlijk niet, zo realiseer ik mij nu. Weblog Herat zou beter passen, want in Uruzgan ben ik voorlopig nog niet - als ik er al zou komen tijdens deze reis."(zaterdag 12 januari: het schietincident)
zondag 13 januari 2008 door Jaus Müller"Vrijdag kwam er dan toch een Canadees toestel om ons op te halen. Ik ben zaterdagochtend in Eindhoven geland. Blijven in Afghanistan was voor mij geen optie. De voorspellingen voor aankomende dagen waren dermate slecht, dat de kans dat ik nog dagen zou moeten wachten - na al acht dagen onderweg te zijn naar Uruzgan - groot was." http://weblogs.nrc.nl/weblog/uruzgan/ '
Jaus was er dus niet bij, hij was in Nederland, niet in Uruzgan. Met andere woorden: Mueller en de krant serveren hun lezers, op de voorpagina van de NRC, een zoheten 'voorlopige reconstructie' zonder bronvermelding en die hem dus ingefluisterd is door een of andere kletsmajoor, in elk geval een militair die er belang bij heeft om een bepaalde voorstelling van zaken te geven. Een serieuze 'voorlopige reconstructie' kan alleen gebaseerd zijn op feiten, dit verhaal is niet gebaseerd op door de journalist gecontroleerde feiten.
Dit is dus geen journalistiek maar een leugen. Ongenuanceerd ook, en dat in de slijpsteen voor de geest.
Een 'voorlopige reconstructie' bestaat in de journalistiek net zomin als een vrouw die een beetje zwanger is. Een echte reconstructie kan ook alleen door een goede onderzoeksjournalist worden gemaakt die vaak maandenlang bezig is om een schijnbaar eenvoudig incident te reconstrueren. Als u meer wilt weten over de chaos van een oorlog en de gevolgen daarvan kijkt u dan naar de documentaire The Ground Truth, dat is veel verhelderender dan die nonsense op de voorpagina van de NRC. Zie: http://www.thegroundtruth.net/
Wat ik ook niet begrijp is waarom er doorgaans jonge Nederlandse journalisten naar oorlogsgebied gaan en niet, zoals in de angelsaksische landen oude, door de wol geverfde vakmensen? Wat is dat toch?

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...