Ton Lankreijer, een goede vriend van me die samen met zijn partner, Ais Loupatty, de winkel Kashba bezit (reclame! http://www.kashba.nl) in de Amsterdamse Staalstraat, mailde mij het volgende citaat van Krishnamurti:
When you
call yourself an Indian or a Muslim or a Christian or a European, or anything
else, you are being violent. Do you see why it is violent? Because you are
separating yourself from the rest of mankind. When you separate yourself by
belief, by nationality, by tradition, it breeds violence. So a man who is
seeking to understand violence does not belong to any country, to any religion,
to any political party or partial system; he is concerned with the total
understanding of mankind.
Het zijn de
commerciële massamedia die in de massamaatschappij identiteiten bepalen. De ‘mediacratie’
is ‘de
macht om te maken en te breken,’ conform de opvattingen van degenen die de mainstream media in bezit hebben. Daardoor is niets meer wat
het is, alles is door de filter van de media getrokken en onderdeel geworden
van een virtuele werkelijkheid. Ook een leugenachtige journalist als Max van
Weezel heeft dit nu door. Leest u zelf:
Samenvatting:
Op tv roemloos ten onder (zoals op de achterkaft)
De tafel van Pauw & Witteman is
volgens politici en journalisten minstens zo invloedrijk als de Tweede Kamer.
Een constatering die vele vragen oproept. Zijn Kamerdebatten verworden tot
generale repetities voor een optreden in talkshows? Is het een zegen voor de
democratie dat politici voortdurend op tv zijn? Of laten ze zich verleiden tot
een versimpeling van hun boodschap? In Op tv, of roemloos ten onder analyseren
Margalith Kleijwegt en Max van Weezel het oprukken van de mediacratie. Mies
Bouwman, de oermoeder van de talkshow, vindt niet dat de premier met Frans
Bauer aan tafel hoeft. Politiek is een serieus metier: ‘Vroeger waren er
politici waar je echt tegenop keek.’ SP-voorman Jan Marijnissen is juist blij
met de popularisering: ‘Dankzij de talkshows is politiek voor het gewone volk
een issue geworden.’ Haags boegbeeld van RTL4 Frits Wester is zich bewust van
zijn invloed, hij sms’t dagelijks met bewindslieden: ‘Mark Rutte heeft wel eens
tegen me gezegd: nieuws is niet wat ik heb besloten, maar wat jij ervan vindt.’
Jeroen Pauw benadrukt dat de hoge kijkcijfers van Pauw & Witteman politici
juist een kans bieden: ‘Ze kunnen rozen gaan uitdelen op een winderig station,
maar bij ons bereik je meer mensen.’ En Job Cohen vertelt hoe het Binnenhof
veranderd was bij zijn terugkeer in Den Haag: ‘Ik was er niet aan gewend om
vriendjes met de pers te zijn.’ Portret van een tijdperk waarin voor politici
geldt: op tv, of roemloos ten onder. Margalith Kleijwegt werkte jarenlang voor
Vrij Nederland en is nu zelfstandig journalist en onderzoeker. Max van Weezel
is politiek commentator van Vrij Nederland en presentator bij Radio 1.
Radio 1, de met belasting-
en reclamegelden gesubsidieerde nationale nieuws- en sportzender van de publiek
omroep, behoort tot de mainstream media. Hoewel voorheen afwijkingen als de
VPRO enkele decennia lang getolereerd moesten worden, is sinds ongeveer 2000 de grote gelijkschakeling
ook daar van kracht. Dit alles natuurlijk in het kader van wat officieel heet: ‘een betere nieuwsvoorziening.’
In de praktijk komt het neer op een enorme verschraling van de informatie,
alleen de officieel gesanctioneerde versie van de werkelijkheid slaagt erin
door de filters heen te dringen. Binnen die consensus voelt de journalist Max
van Weezel zich als een vis in het water. In 2007 schreef ik het volgende over zijn
activiteiten als zionistisch propagandist:
Zijn pro-Israel berichtgeving brengt hem ook
wel eens in moeilijkheden, zo bleek in juni 2002, toen Amira Hass, de
joods-Israëlische correspondente op de Westbank van de Israëlische kwaliteitskrant Haaretz, in de Amsterdamse Balie sprak. De bijeenkomst vond
plaats onder voorzitterschap van Max van Weezel, die in Nederland wonderlijk
genoeg wordt gezien als een deskundige op het gebied van de Israëlische politiek. Amira Hass, wier werk door de Israëlische auteur David Grossman is
geprezen als ‘een van de zeldzame tekenen van gezond verstand, moed en
menselijke waardigheid,’ leeft al jarenlang tussen de Palestijnen in
bezet gebied. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse correspondenten. De
meesten van hen spreken geen Arabisch en gaan zelden of nooit naar de bezette
gebieden, met als excuus dat ze zich daar als joodse journalisten niet welkom
voelen. Nadat Amira Hass ruim een uur lang voor een volle zaal over de Israëlische terreur
tegen de Palestijnse burgerbevolking had verteld, stelde Van Weezel de vraag:
‘Waarom hebben wij in Holland niet enkele van de ontwikkelingen gezien waarover
Amira Hass schreef en zag in Gaza en Ramallah? Waarom hebben wij daar nooit
over gediscussieerd?’ Een luid gejoel steeg op. Een jonge vrouw in het
publiek reageerde met de opmerking: ‘Spreek voor je zelf. Je moest je
schamen dat je dit vraagt. Als je het had willen zien dan had je het makkelijk
kunnen zien. Veel buitenlandse journalisten hebben daarover geschreven, veel
mensen hier zijn in Israël geweest en zagen zelf wat daar gebeurde. Als
journalist zou je hebben moeten spreken met de mensen die daarheen gingen en terug
kwamen, en verhalen te vertellen hadden,’ daarbij verwijzend naar
onder andere joodse Nederlanders in de zaal die spontaan applaudisseerden.
Kennelijk in tegenstelling tot de Nederlandse commerciële massamedia weten
degenen die zich in het conflict hebben verdiept, maar al te goed aan welke
kant Max van Weezel staat.
Max van Weezel: 'Waarom hebben wij in Holland niet enkele van de ontwikkelingen gezien waarover Amira Hass schreef en zag in Gaza en Ramallah?'
De pro-Israel lobbyist doet al het mogelijk om
moslims in een verdacht daglicht te plaatsen. Dat is soms zelfs komisch. Zo
sprak Van Weezel in 2006 als presentator van het Radio I Journaal over 'Niet
Marokkaanse Nederlanders.' De voor de hand liggende impliciete vraag
is nu of een fatsoenlijke burger zich bij een 'Niet Marokkaanse
Nederlander' veilig kan voelen? En bij een 'Marokkaanse
Nederlander,' wat dat dan ook wezen mag? En bij een 'Niet
Nederlandse Nederlander,' zoals ik me begin te voelen? Enige tijd geleden
verklaarde Max van Weezel: 'De belangrijkste levensles die ik heb
geleerd gaat over vertrouwen in mensen. Dat kreeg je vroeger mee van je ouders
als je net na de Tweede Wereldoorlog werd geboren en joods was. Als ik iemand
leer kennen vraag ik me af of ik in tijden van nood bij hem of haar zou durven
onderduiken, zou ik me bij deze persoon veilig en geborgen voelen?' Dat
benoemen van iedereen, het eeuwige kwalificeren, het voortdurend onderscheid maken tussen jezelf en De Ander, dat onvermijdelijk in geweld eindigt. Het cultiveren van het wantrouwen en de angst, zou de pro-Israel lobby er
nooit moe van worden, ik bedoel van die levenslessen die bijvoorbeeld Max als
kind kreeg?
Een collega van me attendeerde me op een stuk
van de journaliste Elma Verhey: Islambashing
door Vrij Nederland. De zogenaamde kwaliteitspers wil wel vaker
een loopje nemen met de waarheid, zeker als het om de islam gaat. Maar Vrij
Nederland maakte er een marathon van. Verhey schreef:
‘Dit weekend had ik een feestje waar ook veel Turken
en Irakezen waren,’ schreef politiek commentator Max van Weezel in Vrij
Nederland van 10 juni. ‘Zelfs daar werd een glas ouzo geheven op Rita Verdonk.
Die had Ayaan Hirsi Ali, die de profeet had belasterd, toch maar over de grens
gezet! Het is een merkwaardig monsterverbond dat Verdonk steunt.’ Heidi
Zandbergen, radiojournalist, wees me op het stuk in VN; het was dan ook háár
feestje. En ik, net als Max van Weezel en andere (ex)collega’s van VN, waren
uitgenodigd. Er waren helemaal geen Turken en slechts één Irakees: het vriendje
van Heidi, een Koerd, die kok is in een van de beste specialiteitenwinkels in
de Amsterdamse binnenstad. Hij heeft niets met religie en beslist geen glas
ouzo geheven op Ayaan/Verdonk, omdat Ayaan ‘de profeet had belasterd.’
De voormalig communist Max
van Weezel, wiens opportunisme hem in staat stelt de werkelijkheid te
verdraaien zodra het hem uitkomt, buigt zich nu over het vraagstuk: ‘mediacratie,’
de heerschappij van ‘diegenen die de macht
hebben om via de media
de publieke opinie te beïnvloeden.’ Maar door wie wordt de politiek-verslaggever Van Weezel al decennialang
aangestuurd? In zijn geval, allereerst het zionisme, en vervolgens de neoliberale ‘democratie,’ dat wil zeggen de ‘democratie’ die – in de
woorden van de hoogleraar journalistiek, Marc Chavannes, in het proces van ‘aftakeling’
verkeert, waarbij, volgens de nestor van de polder-journalistiek, Henk
Hofland, ‘Links en rechts samen de schuld [dragen]
voor de chaos van nu.' En hoewel nu 'niemand een uitweg [weet],’ moest de bestseller-auteur Geert Mak in een onbewaakt ogenblik noodgedwongen toegeven dat die ‘democratie’ in handen is van het
‘grootkapitaal,’ dat ‘ons
totaal ontglipt en waar je niks tegen kunt doen!’ Mede door het opportunisme van journalisten als Max van
Weezel en al die andere grote lichten van de Nederlandse ‘politiek-literaire elite’
is het proces mogelijk geweest dat tot de huidige malaise heeft geleid. Ik denk dat dit niet overdreven gesteld is, zeker niet wanneer we weten dat deze 'elite' zelf met grote stelligheid beweert dat zij onontbeerlijk is voor het goed functioneren van de democratie. Allen
hebben op hun eigen specifieke manier meegewerkt aan de opbouw van die ‘mediacratie,’
zoals de niet al te snuggere ‘Jeroen Pauw
benadrukt’ wanneer hij opmerkt
dat de hoge kijkcijfers van Pauw & Witteman politici juist een kans bieden: ‘Ze kunnen rozen gaan uitdelen op een
winderig station, maar bij ons bereik je meer mensen.’
Het probleem met mainstream-journalisten is hun onvermogen te beseffen dat hun eigen geloofwaardigheid en die
van de politici door hun optreden in allerlei amusementsprogramma’s als Pauw en Witteman niet toeneemt, maar
juist afneemt. Het vertrouwen waarop de democratie gebaseerd is, wordt daarmee stapsgewijs teniet gedaan. Aan het eind van de jaren vijftig van de vorige eeuw schreef de
gezaghebbende Amerikaanse socioloog C. Wright Mills:
Ours is a time of uneasiness and indifference -- not
yet formulated in such ways as to permit the work of reason and the play of
sensibility. Instead of troubles -- defined in terms of values and threats --
there is often the misery of vague uneasiness; instead of explicit issues there
is often merely the beat feeling that all is somehow not right.
in the absence of political debate that is wide and
open and informed, people can get into touch neither with the effective
realities of their world nor with the realities of themselves…
Seldom aware of the intricate connection
between the patterns of their own lives and the course of world history,
ordinary men do not usually know what this connection means for the kind of men
they are becoming and for the kind of history-making in which they might take
part. They do not possess the quality of mind essential to grasp the interplay
of man and society, of biography and history, of self and world. They cannot
cope with their personal troubles in such ways as to control the structural
transformations that usually lie behind them… What they need… is a quality of
mind that will help them to use information and to develop reason in order to
achieve lucid summations of what is going on in the world and of what may be
happening within themselves,
Maar aangezien de conformisten in de massamedia niet die ‘quality
of mind’ bezitten en tegelijkertijd kritische journalisten
gemarginaliseerd worden, hebben de Van Weezel’s zich weten te nestelen op
vitale posten in de mediacratie, waarbij, aldus Mills,
het doel is van de
opinie-organisatoren om de bevolking in een voortdurende staat van emotionele
onderworpenheid te houden... Immers, als het maar eenmaal gelukt is om een
mentaliteit van volgzaamheid en gehoorzaamheid te kweken, is het niet moeilijk
meer om de mensen te doen geloven en te doen voelen wat men maar wil... hun opinies
zijn parallel omdat ze alle uit één bron afkomstig zijn: die van de media. […] De mensen zijn,
zelfs als ze handelen, meer toeschouwers dan medespelers. Het publiek van de
massamaatschappij handelt bij acclamatie bij plebisciet. Passief staat het toe,
actief klapt het in de handen. Het is geen handelen dat uit eigen, autonome
beslissingen of initiatieven voortkomt; het is geconditioneerde reactie op
gecontroleerde stimuli die van het centrale beheerapparaat uitgaan. Omdat het
publiek van de massamaatschappij markt voor de media en geactiveerde massa is
geworden, is de discussiefase van het proces van opinievorming vrijwel
uitgeschakeld.
Bovendien is er vandaag de dag de absurde situatie ontstaan dat opiniemakers hun eigen diepste waarheden ter discussie stellen zonder dat ze aan hun eigen positie in het
geheel beginnen te twijfelen. De mainstream-pers accepteert geen enkele
verantwoordelijkheid voor de uitzichtloze chaos. En dus kan de mediacraat Max
van Weezel zonder zijn eigen rol als politiek verslaggever in de verpaupering ter discussie te stellen, zich schijnbaar oprecht verbazen over de opkomst van de 'mediacratie,' met evenveel onnozelheid als hij zich eerder publiekelijk kon afvragen waarom hij nooit over
de zionistische excessen had gehoord, terwijl hij zelf vergeefs had geprobeerd om een
verslag van mij over de collaborerende pro-Israel rol van de Nederlandse
journalisten uit Vrij Nederland probeerde te weren, omdat ik zijn
echtgenote had bekritiseerd over haar aantoonbaar onterechte pro-Israel standpunten. Zonder ook maar
enige schroom te tonen kan Van Weezel nu dan ook de obligate vraag stellen of ‘Kamerdebatten
verworden [zijn] tot generale repetities voor een optreden in talkshows?’ Niemand
van de ‘politiek-literaire elite,’ waar volgens Henk Hofland ‘een
natie niet zonder [kan],’ die onmiddellijk opstaat en Max van Weezel zelf ter
verantwoording roept. Men kijkt wel uit. Ook al mijn en zijn collega’s weten
waar de grenzen van de kritiek liggen. En zo werken ze mee aan een
werkelijkheid waarin de belangrijkste begrippen een andere, verpolitiekte betekenis
krijgen. Mensenrechten, democratie, eerbied, waardigheid, alles wordt van zijn waarde
ontdaan. Tegelijkertijd kruipen de journalisten steeds dichter naar de politici
toe. Sommige journalisten worden zelfs politicus en sommige politici journalist,
ook hier vervaagt de grens tussen het privé- en publiek domein.
Job Cohen vertelt hoe het Binnenhof veranderd was bij zijn terugkeer in
Den Haag: ‘Ik was er niet aan gewend om vriendjes met de pers te zijn.’ Portret
van een tijdperk waarin voor politici geldt: op tv, of roemloos ten onder.
Xandra Schutte, hoofdredactrice van De Groene Amsterdammer, schreef in
november 2012 het volgende in haar weekblad:
De term ‘mediacratie’ wordt zelden in positieve zin
gebruikt. De macht van de media is de macht om te maken en te breken, waarbij
de beeldvorming maar al te vaak voor de feiten uit snelt. In het woord
‘mediacratie’ klinkt ook het woord mediocre door, en inderdaad staat het niet
alleen voor de macht en alomtegenwoordigheid van de media, maar ook voor
vervlakking, voor de vermenging van show en ernst, voor steeds meer nadruk op
beeld, op lifestyle, human interest, schandalen en rampen, en korte, hapklare
stukken en items. En voor personalisering: het nieuws aan de man gebracht via
voxpop’s en BN’ers; de borreltafels van Pauw Witteman of De wereld draait door
als navel van de wereld.
En opnieuw, dit is het oordeel van iemand
van binnenuit, die slechts één telefoontje van een Hilversumse omroep hoeft
te ontvangen om al dan niet betaald in een van die talloze babbelprogramma’s op te treden.
Interessant is haar adembenemende karakterloosheid, het vermogen om zonder
haar geweten enig geweld aan te doen de solidariteit met een Ander te verraden zodra ze er zelf beter van wordt. En juist daarom weet
ze zich te handhaven binnen de Nederlandse mainstream journalistiek.
Van 2000 tot 2004 was ze hoofdredacteur bij Vrij Nederland. Daar raakte ze
uiteindelijk in conflict met de redactie, omdat er e-mails uitlekten tussen
haar en uitgever Hendrik-Jan Schoo, met wie ze destijds ook een relatie bleek
te hebben.
In de mails zouden tien redacteuren zijn genoemd die
ontslagen moesten worden. Ook werden strategieën besproken om hun functioneren
te belemmeren. Schoo vertrok daarop bij de Weekbladpers. Schutte’s positie werd
uiteindelijk ook onhoudbaar; na een stemming bleek de meerderheid van de
redactie geen vertrouwen meer in haar te hebben.
Wanneer Xandra Schutte
schrijft dat de ‘macht van de media de macht [is]
om te maken en te breken,’
dan weet ze precies waarover ze het heeft,
ze is als journaliste en als mens nog steeds niet ‘gebroken.’ Maar wie anders dan zijzelf zou haar kunnen breken, nietwaar?
Gehoorzaam de Mediacratie!
2 opmerkingen:
En zo is de tafel van Pauw & Witteman volgens politici en journalisten net zo invloedrijk als de Tweede Kamer. P&W waar de gelauwerde interviewers/journalisten het moeten hebben van wat de redactie/regiseur in hun oortjes tettert.(oa Bert vd Veer,voormalig RTL regisseur die als motto heeft :alles geoorloofd voor betere kijkcijfers) Dat mensen zich zo laten vernederen daar aan tafel te gaan zitten,aan tafel met deze 2 onbeschofte harken, die niet eens het fatsoen,de waardigheid hebben de gesprekken zelf te voeren,maar zich als sokpop laten gebruiken, om nog maar te zwijgen over de influisteringen over de gasten,waar ze heimelijk om moeten glimlachen..........en dan verdienen ze er ook nog exorbitant veel geld mee .......
Ja, de MSM kunnen carrieres maken en breken. Maar daar schuilt niet hun grootste macht.
Hun grootste macht is dat ze onze normen en waarden kunnen manipuleren.
Waarom vonden we 40 jaar geleden plots allemaal dat het crimineel zou zijn om gastarbeiders te weigeren om hun gezin naar Nederland te halen? Omdat de 'Masters of Discourse' dat idee gelijk schakelden aan discriminatie. En discriminatie was maar een halve stap verwijderd van 'Auschwitz'.
Zo doen ze dat .
Zo maak je een land multi-etnisch.
Dat deel van het plan 'verdeel en heers' is dus voltooid.
En nu zijn ze met de volgende fase bezig: het opstarten van een 'Clash of Civilizations'.
Wie zijn die "Masters' dan?
Israel Shamir zegt het zo:
"Welcome to the new world order, where mass media, a fully integrated public-opinion-forming machine of mind control had rendered the Left and Right obsolete and subservient to Zionism. Who are the people who own and operate this machine? Are they actually the Jewish Lobby? No, says Shamir. The formidable Jewish Lobby is just the visible tip of the iceberg, while below there are miles and miles of solid ice: media lords, chief editors, their favourite university pundits – in short, the Masters of Discourse."
Tip: http://www.youtube.com/watch?v=4GwApvroWkE
Een reactie posten