Midden oktober 2013 verscheen
het periodieke rapport van de commissie tegen racisme en intolerantie van de
Raad van Europa (ECRI) met ernstige kritiek op het Nederlands beleid ten aanzien van de bestrijding van racisme.
Naar aanleiding daarvan berichtte de website JOOP:
'Racisme in Nederland onbespreekbaar'
Nationale Ombudsman over
de onwil van politiek en media om het probleem serieus te nemen
Nederland doet te weinig aan het bestrijden van racisme en discriminatie
concludeerde de Raad van Europa deze week. Presentator Marcia Luyten wilde in
Buitenhof van Alex Brenninkmeijer, de Nationale Ombudsman, weten of we ons daar
iets van aan moeten trekken.
‘We moeten het goede voorbeeld
geven alleen al omdat de Raad van Europa ook kritisch is over
Rusland. Als je verwacht dat Rusland zich wat aantrekt van kritiek op de
mensenrechtensituatie dan moet je het zelf natuurlijk ook doen. Je moet je dan
afvragen of er maatregelen genomen moeten worden, of je misschien zit te slapen
op een aantal punten.
De belangrijkste overweging (uit het rapport, red) is
eigenlijk een reflex op wat je in onze samenleving ziet en wat
nauwelijks besproken kan worden. Dat is dat het politieke tij in Nederland
discriminatoir is, dat het politieke tij in Nederland racistisch is. Dan heb ik
het niet over één politieke partij maar integraal, de stemming in Den Haag is
tegen vreemdelingen, is tegen het buitenland. Nederland is erg populistisch en
erg nationalistisch en als je het bijvoorbeeld aan de Organisatie voor Europese
Samenwerking vraagt dan staat Nederland in Europa op de derde plaats, na
Griekenland en Oostenrijk, als het gaat om het discrimineren van mensen.’
Op de
vraag of het niet gewoon democratisch is om kritiek te uiten op immigratie
antwoordt Brenninkmeijer dat daar geen probleem is maar dat we nu wel erg
overhellen…
‘Oud-president Carter van de Verenigde Staten
constateerde onlangs op een internationale conferentie “Nederland vergeet
z'n diversiteit te managen.” Het wil zeggen dat je leert omgaan met diversiteit
en daar niet zo krampachtig in bent.’
Op de
vraag wat er mis is in Nederland antwoordt hij: ‘We zijn nogal bot, nogal direct, we verliezen de nuance uit het oog.
Het cabaret is keihard, de politiek is keihard. Het is in deze tijd bon ton om af te geven op en we
zouden eens moeten nadenken over de vraag of dat een verstandige rol is.’
Presentator
Marcia Luyten haalt aan dat een tv-ploeg van Pownews Haagse politici deze
week confronteerde met het rapport van Europa en ze de kritiek stuk voor
stuk wegwimpelden als Europese bemoeizucht.
‘De politiek toont zich ongenaakbaar. Ik heb het zelf
ook gemerkt dat ik op een gegeven moment over mensenrechten begon en direct had
ik de minister-president tegen mij die zei “waar bemoeit de Ombudsman zich
eigenlijk mee want er is toch niks aan de hand.” Dus dat is de houding.
Nederland vindt dat mensenrechten een buitenlands onderwerp is en geen
intern onderwerp.’
Brenninkmeijer
noemt een aantal voorbeelden van de problemen. Amnesty International komt met
een rapport over de praktijk van ethnic
profiling door de Nederlandse politie. Brenninkmeijer wijst er op dat de
Amsterdamse politie zelf zorgen heeft over die praktijk. Een ander voorbeeld is
de agressieve houding van de Haagse politie tegenover etnische minderheden die
deze week werd onthuld. ‘Dat betekent
dat als iemand een andere kleur heeft je er op los kunt timmeren.’ Ook
op de arbeidsmarkt is overduidelijk sprake van discriminatie.
‘Het is een mentaliteit die steeds verder doordringt
omdat we er niet kritisch op reflecteren. Omdat politici een houding
hebben van “dat moet je kunnen zeggen.” Dat geldt ook in de media.’
Tegenover Vrij
Nederland kwalificeerde hoogleraar integratie- en migratiestudies, de socioloog
Han Entzinger, het ECRI-rapport als ‘buitengewoon
kundig en overtuigend.’ Hij wees erop dat
de
hardste noten in het rapport werden gekraakt over de toon van het debat in
Nederland. Politici en media werd verweten de vestiging van Oost-Europeanen en
de aanwezigheid van moslims af te schilderen als ‘bedreigingen voor de
Nederlandse maatschappij.’
Zelfs een
EU-propagandist als Geert Mak ziet Roemenen en Bulgaren als een bedreiging wanneer hij spreekt van ‘de overhaaste toelating,’ van
die landen, want ‘dat roept 1001 problemen op… En hetzelfde is ook gebeurd bij
de toelating van Griekenland tot de Euro. Dat had nooit, nooit, nooit, nooit
mogen gebeuren!’
De angst voor De Ander is een diep verankerd fenomeen
in Nederland, hoe tolerant de Nederlander zich ook moge vinden. Het racisme is
historisch gegroeid door de noodzaak om zonder schuldgevoel de koloniale bevolking te kunnen uitbuiten, de slavenhandel draaiende te houden en tot zelfs na de Tweede
Wereldoorlog oorlogsmisdaden te kunnen rechtvaardigen in Nederlands-Indië. Het zit de
blanke Nederlander als het ware in het bloed. Nog steeds kan een historica als Geertje Dekker in het Historisch
Nieuwsblad met enige trots melden dat haar ‘beschrijving van de gereformeerde
politicus Hendrik Colijn,’ een ‘voorbeeld van… duiding’ is.
En waarom? Omdat we
van hem lang een heel negatief beeld [hebben]
gehad, maar volgens mij was hij een van de belangrijkste politici van
Nederland. Als minister-president was hij in de vooroorlogse jaren de enige die
de boel een beetje overeind hield; er was geen alternatief voor hem.
Dat Colijn opdracht had gegeven om
inheemse vrouwen en kinderen te laten vermoorden in Ons-Indie, en een keihard
bezuinigingsbeleid had gevoerd in Nederland zelf waar de armen de dupe van
waren om het vermogen van de rijken niet in waarde te laten dalen, behoort
kennelijk tot de categorie ‘collateral damage,’ omdat ‘er geen alternatief voor hem [was],’ aldus
de ‘duiding’
van deze nieuwe generatie geschiedenisjournalisten.
Kapuściński bracht langere tijd in Afrika door en wist waarover hij schreef, in tegenstelling tot een aanzienlijk aantal Nederlandse mainstream journalisten en opiniemakers.
In zijn bundel
De Ander. Essay van de reporter van de
eeuw beschreef Ryszard Kapuściński het als volgt:
Het
einde van de Europese Middeleeuwen en het begin van de moderne tijd: een grote
Europese expeditie met als doel de wereld te veroveren, de Ander te knechten en
te beroven, schreef bloedige en wrede bladzijden in de geschiedenis van onze
planeet. De schaal van deze genocidale praktijken van dit ruim drie eeuwen
durende tijdperk zou pas in de twintigste eeuw worden overtroffen, de eeuw
die de macabere gedaante van de Holocaust zou aannemen.
Het
beeld van de Ander bij de Europeanen, die erop uit zijn de planeet te
veroveren, is dat van een naakte wilde, een kannibaal en een heiden. Hem
vernederen en vertrappen is zowel een heilig recht als de plicht van de
Europeaan – die blank en christen is. Aan de basis van de ongekende bruutheid
en wreedheid van de blanken lag niet alleen een verblindende begeerte naar het
bezit van goud en slaven, iets waardoor de breinen van de Europese elite werden
verteerd, maar ook een uiterst laag niveau van beschaving en moreel besef van
degenen die de wijde wereld werden ingestuurd als voorpost van contacten met de
Anderen. De bemanning van toenmalige schepen was grotendeels samengesteld uit
misdadigers, criminelen, bandieten, notoir en evident gespuis, en in het beste
geval uit zwervers, daklozen en mislukkelingen…
Het
feit dat Europa eeuwenlang zijn slechtste, weerzinwekkendste vertegenwoordigers
uitzond voor een ontmoeting met de Anderen, nota bene ook voor de allereerste
ontmoeting, zou een trieste schaduw werpen op onze relaties met de Anderen; het
zou de gangbare opvattingen over hen doen ontstaan, het zou ervoor zorgen dat
stereotypen, vooroordelen en fobieën zich in onze breinen nestelden, die in een
of andere vorm tot op de dag van vandaag voortleven…
Veroveren,
koloniseren, onderwerpen, afhankelijk maken – deze reflex ten opzichte van de
Anderen herhaalt zich voortdurend in de loop der wereldgeschiedenis. Het duurt
erg lang voordat het idee van gelijkheid in relatie tot de Ander in het
menselijke brein opkomt.
En dan nog
leidt dit idee niet tot een politiek waarbij De
Ander gerespecteerd wordt, zoals de geschiedenis van het Westen tot op
de dag van vandaag aantoont. De Nederlandse ‘politiek-literaire elite’ mag dan wel bij monde van de
journalist Geert Mak beweren dat ‘de Verlichting bedacht [is]
in Europa, maar Amerika heeft het uitgevoerd, als real life experiment,' de werkelijkheid bewijst het groteske aspect van deze propaganda. Mensenrechten en democratie zijn inmiddels een politiek
wapen dat zelfs een genocidaal beleid moet rechtvaardigen, zoals ik hier op deze
weblog herhaaldelijk gedocumenteerd heb proberen aan te tonen. De Verlichting
weerhield de Amerikanen er niet van de oorspronkelijke bewoners van het continent uit te roeien
en de overlevenden in reservaten op te sluiten. De Verlichting weerhield de Europeanen er niet van om op grote schaal elkaar en joodse medeburgers uit te roeien. ‘We hold these truths to be self-evident, that all men
are created equal, that they are endowed by their Creator with certain
unalienable Rights, that among these are Life, Liberty,
and the Pursuit of Happiness,’ mag in de ogen van Mak, het begin zijn van ‘een van de mooiste staatsdocumenten die ooit zijn geschreven,’ maar in de praktijk
bleef de Amerikaanse macht even imperialistisch en genadeloos als de blanke
christelijke Europeanen die de ‘Verlichting’ bedachten. ‘Veroveren,
koloniseren, onderwerpen, afhankelijk maken,’ was niet alleen het
uitgangspunt van de Europese politiek, maar is nog steeds de kern van het
Amerikaanse beleid, daarbij gesteund door de NAVO-landen. Het is zijn allemaal feiten die door de mainstream journalistiek in
Nederland wordt verzwegen.
Anil Ramdas, toen hij nog geloofde dat de Verlichtinsidealen in Nederland doorleefd waren in kringen van de intellectuele 'elite.'
Precies twintig jaar geleden leerde ik Anil Ramdas
kennen, een journalist van Hindoestaans-Surinaamse afkomt. Een intelligent kritisch
mens die evenwel te hoge verwachtingen had van de mogelijkheden van de westerse
cultuur. Hij besefte niet hoe het blanke racisme nog steeds een haast
onlosmakelijk onderdeel was van de Nederlandse identiteit. Ik zat destijds in de
redactie van het VPRO-programma Zomergasten en stelde Ramdas als gast
voor. Na zijn zelfdoding noteerde Max Pam over hem op 20 februari 2012:
Vorige week heeft
Anil Ramdas precies op zijn 54ste verjaardag zelfmoord gepleegd, een theatrale
daad van een getormenteerd mens. In 1992 leerde ik hem kennen als redacteur van
Zomergasten. Samen met de
andere redacteur Stan van Houcke bereidde ik de avond voor.
Zomergasten had toen nog de gewoonte om onbekende, maar interessante gasten voor
het voetlicht te brengen. Het ging nog om de ideale televisieavond van de gast,
niet zo zeer om: Dit is uw leven.
Ramdas deed het
die avond heel goed, hij introduceerde min of meer het begrip multiculturele
samenleving. De uitzending maakte hem in één klap bekend en gaf zijn carrière
een enorme boost. Hij ging voor NRC
Handelsblad schrijven, maakte (met Stephan Sanders), programma’s voor de
VPRO, en bleef ondertussen
verbonden aan De Groene Amsterdammer. Later zou hij directeur worden van De Balie, een baan die uitliep op een
grote mislukking.
Zijn proefschrift
was al eerder mislukt, gedeeltelijk om redenen waar hij zelf niets aan kon
doen. Die mislukkingen grepen hem aan en gingen over in een gevoel van
miskenning. Hij raakte aan de drank, hetgeen je in zijn schrijven begon te
merken. De eerste keer dat mij dat opviel, was bij een stuk in NRC/Handelsblad,
toen hij schreef dat Nederlanders op straat expres tegen hem aanliepen omdat
hij een donkere huidskleur had. Ik geloofde dat niet zo, en maakte daar in een
column een opmerking over. Sindsdien was hij met mij gebrouilleerd, wat ik
eigenlijk jammer vond.
De tegenstelling
werd erger toen hij schreef dat Ayaan Hirsi Ali ervan genoot om beveiligd te
worden. Dat was een soort statussymbool voor haar. Ik vond dat een smakeloze
opmerking. Na de moord op Theo van Gogh schreef hij dat hij op die avond zelf
ook van iemand een klap had gekregen. Zoiets kan natuurlijk altijd, maar ik
geloofde hem weer niet. In elk geval heeft de politie op die avond in Amsterdam
geen geweld genoteerd en Ramdas heeft ook geen aangifte gedaan.
De neiging tot
martelaarschap zat er diep bij hem in, hij voelde zich steeds meer miskend. Op
papier heeft hij mij een paar maal uitgescholden in de krant die vond dat je je
toon moest matigen, maar als wij elkaar tegenkwamen ging dat altijd vriendelijk
en zachtaardig.
Toen ik zijn
autobiografische roman Badal las,
begreep ik hoe slecht hij eraan toe was. Je zou het een meedogenloos
zelfportret van een alcoholicus kunnen noemen. Ik vond het een goed boek, maar
heb het niet besproken, omdat ik dacht dat de auteur daar nog dieper van in de
put zou raken. Als er een hiernamaals bestaat, is het multicultureel en zal
Anil Ramdas daar vrede vinden.
Ik denk dat kameraad Max Pam teveel nadruk legt op het feit dat ‘Die mislukkingen hem aan[grepen]
en over[gingen] in een gevoel van miskenning.’ Anil Ramdas was
inderdaad ijdel en bezat geldingsdrang, maar hij was tegelijkertijd bijzonder
intelligent en bezat een hoge mate van verbeeldingskracht. Hij was te
intelligent om door een ‘neiging tot martelaarschap’ die ‘er
diep bij hem in,’ zou hebben gezeten, te worden vernietigd. Ik denk dat
de zaak gecompliceerder is en tegelijkertijd simpeler. Wat hij gaandeweg in
Nederland ontdekte was de vitaliteit van het verhulde racisme dat in de praktijk de ‘miskenning’
van De Ander is, zoals ondermeer de
blanke journalist Ryszard Kapuściński beklemtoonde. En hij sprak vanuit aanvaring, reisde lange tijd door de gekleurde wereld en schreef daarover zijn grootste werken. Toen ik Ramdas voor het eerst
ontmoette viel me op hoeveel geloof hij hechtte aan de universalistische aspecten
van de Verlichting. Als blanke
journalist die van binnenuit mijn eigen cultuur doorleefd had, was ik veel
sceptischer dan hij over de mogelijkheden van het Westen om de Verlichtingsidealen te
verwezenlijken. Auschwitz en Hiroshima waren voor mij de reden om het
enthousiasme van Ramdas niet blindelings te delen.
Het was een paradoxale situatie dat iemand van buiten Europa mij probeerde te overtuigen hoe geweldig mijn eigen cultuur was. Ik
heb daarover regelmatig met hem gesproken. Ramdas was er toen nog heilig van
overtuigd dat de westerse globalisering de enig juiste en levensvatbare ideologie was. Daarentegen vermoedde ik toen al wat de neoliberale verovering van de wereld zou gaan betekenen. Hoe dan ook, de
opkomst van Fortuyn moet een vernietigende klap voor hem zijn geweest, omdat
het niet alleen een ‘miskenning’ van hemzelf was, maar een ‘miskenning’ van de
mogelijkheden van de westerse beschaving. Het borstgeroffel over mensenrechten
en democratie begon steeds holler te klinken, zeker na de uiterst gewelddadige westerse reactie op de
aanslagen van 11 september 2001.
Ondertussen werden omstreden figuren als Hirshi Ali door de blanke ‘elite’ hier steeds meer gezien als het bewijs van het eigen gelijk. Na de kritische
jaren zestig en zeventig werd door opgewonden blanke mannen in hun overgangsleeftijd opnieuw gepropageerd dat de blanke cultuur al
eeuwenlang het antwoord bezat op de vraag hoe de wereld gerund moest worden. En bovendien werd duidelijk gemaakt dat als gekleurde niet-westerlingen ongehoorzaam bleven ze met ‘shock
and awe’ aangepakt moesten worden. Alle normen en waarden van de Verlichting verdwenen in razendsnel tempo. De kritische Anil Ramdas slaagde er niet in om
over het hedendaags geschreeuw heen te komen om uit te leggen dat het probleem
veel gecompliceerder was. Hij was met al zijn gevoeligheid en intelligentie
niet in staat op te boksen tegen de grofheid en het racisme dat in het Nederland van
Fortuyn en Wilders weer manifest was geworden. Ramdas werd belachelijk gemaakt, zijn menselijke zwakheden breed uitgemeten, en net als naderhand Tofik Dibi, werd hij gemarginaliseerd. De enige fout die de gevoelige, intelligente en erudiete Ramdas had gemaakt was dat hij zich faliekant had verkeken op het 'tolerante' Nederland. Niks Verlichting. Niks
rationalisme. Niks universalistische waarden. Gewoon benepen angst en
provincialisme. De grote meerderheid van de polder-'elite' liet, net als tijdens de Tweede Wereldoorlog, de westerse
normen en waarden onmiddellijk vallen, toen ze er last van heeft. Als het erop aankomt speelt het hele
begrip waardigheid voor haar geen rol van betekenis.
Vrijdag 13 december
2013 nam onze huisarts, Fenneke Voorsluis, op haar 67ste afscheid van haar
praktijk tijdens een druk bezochte bijeenkomst in het Amsterdamse
Bethanienklooster. Tijdens haar afscheidsrede refereerde ze uitgebreid aan de
bewoners van het vroegere opvangcentrum Walenburg,
waar oudere mensen die de weg waren kwijt geraakt, daklozen, alcoholisten etc. jarenlang
liefderijk werden opgevangen. Niet alleen door hen een dak boven het hoofd te
bieden en hen een maaktijd te verschaffen, maar vooral ook, zo merkte Voorsluis
op, door ‘met kleine opdrachten deze mensen, die hun identiteit waren
kwijtgeraakt, hun waardigheid en hun zelfrespect terug te geven.’ Ze kregen datgene waar een mens niet zonder kan. ‘Je hoort achter de horizon te kijken hoe je
mensen hun zelfrespect kunt teruggeven,’ zo vatte ze haar betoog samen.
Zonder waardigheid is het bestaan gruwelijk, zinloos, leeg. Het was opmerkelijk hoe
ik in gezelschap van honderden gewone
burgers, buurtbewoners uit verschillende klassen, onze bejaarde huisarts hoorde
vertellen wat elke politicus en opiniemaker van nature zou moeten weten, omdat
zij per slot van rekening, net als Fenneke Voorsluis, voor de hele gemeenschap
werken. Hoewel de problemen complex zijn, zijn ze tegelijkertijd eenvoudig te
herkennen en liggen ze op het voor de hand liggende niveau van respect en
waardigheid.
Fenneke Voorsluis bij haar afscheid als huisarts. ‘Je hoort achter de horizon te kijken hoe je mensen hun zelfrespect kunt teruggeven.’
Net als andere gevoelige geesten bleek Anil Ramdas weerloos te staan tegenover het gebrek in Nederland aan die waardigheid en dat respect. Hij leefde in een wereld van ideeën, die voor hem een werkelijkheid vertegenwoordigden, en begreep niet waarom de opportunisten en conformisten rondom hem zo hypocriet konden zijn. Hij had zich gruwelijk verkeken op het westerse geloof in de Verlichtingsidealen. Dat verraad blijkt telkens weer. Het zit vaak in kleine dingen, zoals toen ‘presentator Marcia Luyten in Buitenhof van Alex Brenninkmeijer, de Nationale Ombudsman,’ wilde ‘weten of we ons iets van aan moeten trekken’ van het officiële rapport van de Raad van Europa, waarin Nederland wordt bekritiseerd vanwege zijn laks anti-racisme-beleid. Opnieuw wordt dan zo duidelijk wat het beschavingsniveau van de polder-pers is. Hoewel Luijten niet betwijfelt of de conclusie aangaande het Nederlandse racisme juist is, wil ze toch weten of ‘we ons’ daar ‘iets van aan moeten trekken.’ De vraagstelling alleen al legt de botte mentaliteit bloot van de ‘politiek-literaire elite’ aangaande het kenmerkende onderhuidse racisme in Nederland. En dit is nog slechts de zelfbenoemde intellectuele ‘elite’! Probeer maar eens beargumenteerd tegen dit soort racisme in te gaan. Dat is onmogelijk. Afgezien van de 'elite' komt ook nog het andere schorrie morrie over de kritische eenling heen: ‘Presentator Marcia Luyten haalt aan dat een tv-ploeg van Pownews Haagse politici deze week confronteerde met het rapport van Europa en ze de kritiek stuk voor stuk wegwimpelden als Europese bemoeizucht.’
Fenneke Voorsluis bij haar afscheid als huisarts. ‘Je hoort achter de horizon te kijken hoe je mensen hun zelfrespect kunt teruggeven.’
Net als andere gevoelige geesten bleek Anil Ramdas weerloos te staan tegenover het gebrek in Nederland aan die waardigheid en dat respect. Hij leefde in een wereld van ideeën, die voor hem een werkelijkheid vertegenwoordigden, en begreep niet waarom de opportunisten en conformisten rondom hem zo hypocriet konden zijn. Hij had zich gruwelijk verkeken op het westerse geloof in de Verlichtingsidealen. Dat verraad blijkt telkens weer. Het zit vaak in kleine dingen, zoals toen ‘presentator Marcia Luyten in Buitenhof van Alex Brenninkmeijer, de Nationale Ombudsman,’ wilde ‘weten of we ons iets van aan moeten trekken’ van het officiële rapport van de Raad van Europa, waarin Nederland wordt bekritiseerd vanwege zijn laks anti-racisme-beleid. Opnieuw wordt dan zo duidelijk wat het beschavingsniveau van de polder-pers is. Hoewel Luijten niet betwijfelt of de conclusie aangaande het Nederlandse racisme juist is, wil ze toch weten of ‘we ons’ daar ‘iets van aan moeten trekken.’ De vraagstelling alleen al legt de botte mentaliteit bloot van de ‘politiek-literaire elite’ aangaande het kenmerkende onderhuidse racisme in Nederland. En dit is nog slechts de zelfbenoemde intellectuele ‘elite’! Probeer maar eens beargumenteerd tegen dit soort racisme in te gaan. Dat is onmogelijk. Afgezien van de 'elite' komt ook nog het andere schorrie morrie over de kritische eenling heen: ‘Presentator Marcia Luyten haalt aan dat een tv-ploeg van Pownews Haagse politici deze week confronteerde met het rapport van Europa en ze de kritiek stuk voor stuk wegwimpelden als Europese bemoeizucht.’
Ik las ter
voorbereiding van deze woorden nog eens wat het programma Zomergasten op zijn website heeft staan. Gemeld wordt het volgende:
In de Zomergasten-uitzending van 21 juni
1992 vertoonde Ramdas onder andere de openingsscéne van Apocalypse Now en kwam de helikopter als metafoor voor het
westen ter sprake. Enerzijds is de helikopter een geweldige
vernietigingsinstrument; ‘Che Guevara kon alleen gedood worden omdat de
helikopter bestond.’ Maar anderzijds kan het goede dingen brengen, zoals
redding en voedselpakketten. Deze ambivalentie van het westen stond centraal in
het werk van Ramdas en in de uitzending van Zomergasten.
Anil Ramdas heeft zich daarin vergist. De technologie is niet neutraal,
zoals de Franse socioloog Jacques Ellul overtuigend heeft aangetoond. De
technocraat is geen democraat, dit kan hij ook niet zijn om de simpele reden
dat de technocratie ‘geen tegenspraak
duldt.’ Zolang de technocratische waarden van nut en efficiency worden
geaccepteerd kan de helikopter ‘goede
dingen brengen,’ maar zodra men een vrijheid claimt waarop de
technocratie geen macht heeft, geldt dat ‘de helikopter een geweldige vernietigingsinstrument’ is. Met andere woorden: het westerse
technologische systeem kan zijn helikopters alleen als instrument van de
onderwerping inzetten. De technocratie is een ander woord voor de moderne brute macht. Degene die dit niet beseft, zal daarvoor een hoge
prijs moeten betalen. Uiteindelijk trok Anil Ramdas zijn eigen consequentie uit
dit besef, zo denk ik. Voor sommige mensen is de realiteit nu eenmaal echt onaanvaardbaar.
Stephan Sanders, de freelance journalist met wie hij samenwerkte
voor het mediaprogramma Het Blauwe Licht dat zij tussen 1997 en 2000
maakten voor de VPRO, was veel minder
‘principieel’ en veel pragmatischer, op een typisch Hollandse manier. Daarover
morgen.
9 opmerkingen:
Stan, waarom bekritiseer je de karakteristieke vileine en laffe karaktermoord van valse Max Pam niet? En dan nog wel over iemand die al overleden is.
Overigens een goed stuk.Ook de politiek-literaire elite verworden tot poortwachters van 't establishment. Het kunstmatige we-gevoel, daar valt aanzien,macht te verwerven, geld te verdienen, en daar doen ze allemaal aan mee.......onze intellectuelen,politici,"wetenschappers", cabaretiers,columnisten,schrijvers,kunstenaars,journalisten.........niemand uitgesloten.....
En zo vroeg barbie-popTwan huys gisteren in Nieuwsuur suggestief of Duivesteijn in een Don Quichot achtige positie zit. En barbie-pop Jeroen Pauw in Pauw & Witteman of Duivesteijn niet gewoon aan 't pesten is. .....De betrokken "dwarsligger" in diskrediet brengen,meer regel dan uitzondering in media.
En zo maakt vandaag in de Volkskrant onbenul Bert Wagendorp Duivesteijn op een ziekelijke,onverschillige manier compleet belachelijk.
Maar voor de intelligente lezer eerder zichzelf........(hoeveel intelligente lezers zijn er nog......)
Werkelijk beneden elk peil!
"daarmee had hij even de macht in het land naar zich toe getrokken" " Hier stond een getergt en getormenteerd man, die was vernederd door zijn eigen partij en die door niemand meer serieus werd genomen" "Dat maakte hem levensgevaarlijk, onberekenbaar, dwars en balsturig" " Adri had niets meer te verliezen" "Wraak zijn motor, de onsterfelijkheid lonkte" " Dat als Adri vond dat 't kabinet moest vallen, 't ook zou vallen" " Er stond een aandoenlijke en gedesillusioneerde man die wanhopig zocht naar een verklaring" " Een man die was beroofd" " Ik denk dat hij spoedig afscheid zal nemen van de politiek"
Dat mensen uberhaubt nog de Volkskrant lezen met zulke roeptoeters als columnisten( deze dwaas NB op pag 2 )..........
Gelukkig is er in dezelfde volkskrant ook een column van Marcel van Dam te lezen. Rare man, maar een eerlijk en inhoudelijk stuk over Duivesteijn........
Heb je het debat ook werkelijk gevolgd? Gezien hoe de PVDA schorsing aanvroeg voor fractieberaad? De verpletterende druk die hem deed terugkrabbelen? Ik heb het stuk niet gelezen maar wel naar het debat gekeken kan best zijn dat er karaktermoord gepleegd werd... Maar wat had Adri dan verwacht van zijn partij, dat ze het nukkig van hem geaccepteerd hadden, hij als enige met z'n cruciale stem de partij laten vallen? Over the dead body van deze nauwelijks van de VVD te onderscheiden neoliberalen die, overigens met Duivestein zelf al, principieel niet tegen een huurdersheffing waren. Het stuk had ongetwijfeld beter over de kadaverdicipline van deze nep sociaal democratische partij kunnen in een tijd waarin ze op ongekend electoraal verlies staan wanneer je de peilingen mag geloven. En reken maar dat ik heb lopen vloeken toen hij alsnog met dat asociale woonakkoord ging, De PVDA met VVD als ministerspost voor wonen. Dan voel je eigenlijk al wat voor streken er aan zitten te komen. 'Ouwe lullen moeten weg', van Koot en Bie gedraaid met 'n vreselijke smerige smaak in m'n bek. Kelerelijers zijn het die wonen duur maken.
Wat toen 'n helikopter als metafoor voor Anil was zou nu 'n drone geweest kunnen zijn denk ik.
De anonimiteit van het apparaat maakt de eenzaamheid die het verspreidt verpletterender.
http://www.acfcs.org/impact-of-us-and-eu-sanctions-on-the-financial-sector/
Zij zelf, de Big Brothers van de 21e eeuw ! Wie had dat in de jaren '60 kunnen bedenken......
Max Pam : ' .......de eerste keer was bij een stuk in NRC/Handelsblad, toen hij schreef dat Nederlanders op straat expres tegen hem aanliepen omdat hij een donkere huidskleur had. Ik geloofde dat niet zo, en maakte daar in een column een opmerking over. Sindsdien was hij met mij gebrouilleerd, wat ik eigenlijk jammer vond..... Dit is ook de kern van de zaak. Er zijn weinig (inclusief mijn Nederlandse vrienden en fam.) die je geloven, dat je in Nederland anno 2014 nu nog zonder reden uitgescholden, gespuugd en/of geschopt wordt vanwege je afkomst...İk heb meer geluk dan Anil omdat ik minder opvalt als een 'Allochtoon' toch, wat ik tot nu toe en nu nog meemaak is niet met een pen te beschreven. Helaas maar waar...
Een reactie posten