Om de neoliberale Europese Unie te
redden, om ervoor te zorgen dat er ‘Geen
Jorwerd zonder Brussel’ meer mogelijk is, moet de burger
het gevoel krijgen dat hij een organisch onderdeel is van dit kapitalistische
systeem dat door een niet gekozen ambtelijk apparaat vanuit Brussel wordt
aangestuurd. Althans, dat is de rotsvaste overtuiging van opiniemaker Geert
Mak. Tijdens zijn Abel Herzberg-lezing in het mainstream bolwerk de Rode Hoed
formuleerde hij het omslachtig met de woorden:
hoe verander je dat interne gedrag? Hoe kun je
vanuit de ‘ruimte’ invloed uitoefenen op de ‘plaats’?
Wanneer we uitgaan van Mak’s betoog dan bedoelt hij daar in
feite het volgende mee: ‘hoe verander je’ vanuit Brussel het ‘interne gedrag’ van de burgers zo dat ze de kapitalistische ‘dynamiek,’ blij accepteren, inclusief haar ‘ruimte’ voor ‘mogelijkheden, voor lucht, maar ook voor de
risico’s en de wanorde die onvermijdelijk is bij het bewandelen van nieuwe,
ongebaande wegen.’ Dit is de
helft van zijn verhaal, want daarnaast moeten de burgers tegelijkertijd het gevoel krijgen dat ze een ‘knusse’ en veilige ‘plaats’ hebben ‘waar we ons thuis voelen.’ Kort samen gevat: hoe
krijg je de mens zover om te geloven dat ‘Jorwerd zonder’ het neoliberale ‘Brussel’ niet kan voortbestaan. Oftewel: hoe geeft het ‘Brussel’ van de lobbyisten
de burger het gevoel, want meer is het niet, dat hij er bijhoort? Mak
suggereert dat het ondemocratische economische model van het kapitalisme
ondereel kan zijn van de parlementaire democratie van de burger, zodat zowel de
speculant met zijn ‘wanorde’ als zijn
slachtoffer tevreden kunnen zijn met hun ‘knusse’ plaats. Dat kan natuurlijk niet om de simpele reden dat de
drijfveer van het kapitalisme het maken van steeds hogere
winsten voor een kleine elite is, terwijl de belangrijkste drijfveer van de
burger gevoed wordt door het
verlangen onderdeel te zijn van een gemeenschap. Welnu, zoals Rebecca Fisher
stelt in Managing Democracy Managing Dissent:
Such an exploitative system
necessitates the majority relinquishing a great deal of their power over the
political, social and economic forces that mould everyday life.
met als resultaat dat
as social and economic oppression intensifies, so
can the clamours for redress, clamours which must be contained. This is the
contradiction at the heart of capitalism, and that which demonstrates the lie
of democratic capitalism.
Dat weet ook Mak wel, want in april van dit jaar verklaarde
hij met grote stelligheid dat
Er machten aan de gang [zijn] boven Europa, ik zeg
echt bóven Europa, het klassieke woord grootkapitaal doet hier zijn intrede. Ik
heb er nooit zo in geloofd, maar nu wel, die ons totaal ontglipt en waar je
niks tegen kunt doen! En dat vind ik buitengewoon beklemmend.
Natuurlijk weet zelfs Mak
wel dat het ‘grootkapitaal,’ zoals
hij het noemt, de ‘democratie’
uitholt, maar de logische consequenties uit die gedachte kan hij niet
accepteren. Integendeel, omdat hij weigert zijn ideologische bril af te zetten
wil hij de werkelijkheid aanpassen aan de leer die hij aanhangt, en niet de
leer aan de werkelijkheid. Fisher:
The belief in the inevitability, viability and
democratic nature of capitalism within civil society leads to popular consent
-- that is, the majority participate in a social order even though it is
inherently incapable of achieving social equality social equality, or meeting
our needs and interests, and is an order over which we have very little to say.
Dankzij de
opiniemakers, de Makkianen, is deze conditionering tot nu toe soepel verlopen,
maar de legitimering van een a-sociaal systeem, in de letterlijke zin van het woord, wordt momenteel
geconfronteerd met een structureel probleem, de financiele en economische
crisis, want beide blijven voortduren, ook al lijkt het dat de kredietcrisis
voorbij is door het nog meer niet bestaand geld in het systeem te pompen, wat
pardoxaal genoeg de crisis juist veroorzaakt heeft. De Amerikaanse
onderzoekster Rebecca Fisher van Corp Watch:
As the capitalist system is
forced to become more coercive to
protect the social and public order, so the security industry increases its
share of the labour market – the army, police, prison officers, security
guards, private mercenaries etc. In return we are ‘rewarded’ with grossly
unequal wages, with which we are compelled to purchase or rent basic
requirements for life, such as food and housing, which have all become ensnared
by the market. Meanwhile, services such as education and healthcare are
becoming even more overtly divorced from our control, increasingly placed in
the hands of private companies over which we have even less authority than our
governments. The idea of common ownership and entitlement of such provisions
has been hacked away to such an extent that to advocate more democratic control
is to risk accusations of naivety or lunacy. Trapped in the capitalist system
in which we must partipcipate to gain the money necessary for survival,
anti-capitalist, democratic notions contradict the prevalent ‘common-sense’ and
are thus rarely heard, let alone heeded. Instead, we are force-fed the
illogical ‘truth’ that capitalism is inevitable and progressive, and that, in
spite of the inherent social limits to capital accumulation, and the obvious
finiteness of the planet’s resources, it will eventually provide for all;
indeed, that it is the only system that ever will.
Of, in de woorden van Mak: ‘Geen
Jorwerd zonder Brussel,’ Om deze ideologie de schijn
van rechtvaardiging te verlenen voegde hij voor zijn mainstream publiek hieraan
toe: ‘Maar tegelijk:
geen Brussel zonder Jorwerd.’ Het probleem is alleen dat de burger
daar nooit een greep op heeft gehad, want de Europese
Unie kwam voort uit het naoorlogse besef
van de economische elite dat zonder eenwording de Europese concerns als
bijvoorbeeld Krupp en Philips geen florissante toekomst zouden hebben, gezien
de Amerikaanse economische en politieke hegemonie. De burger had en heeft daar
geen enkele democratische inspraak in. Daarom zijn de Makkianen ook zo
belangrijk, want wie anders kan een failliet systeem propageren dan de
mainstream opiniemakers? De Amerikaanse hoogleraar James Petras schrijft in het
essay The Politics of Language and the Language of Political Regression:
Capitalism and its
defenders maintain dominance through the ‘material resources’ at their command,
especially the state apparatus, and their productive, financial and commercial
enterprises, as well as through the manipulation of popular consciousness via
ideologues, journalists, academics and publicists who fabricate the arguments
and the language to frame the issues of the day.
Today material
conditions
for the vast majority of working people have sharply deteriorated as the
capitalist class shifts the entire burden of the crisis and the recovery of
their profits onto the backs of wage and salaried classes.
Petras wijst in dit verband op een buitengewoon belangrijk
fenomeen dat het probleem met de Makkianen aantoont:
throughout the
social turmoil and profound socio-economic erosion of living and working
conditions, the dominant ideology informing the movements, trade unions and
political opposition is reformist: Issuing calls to defend existing social
benefits, increase public spending and investments and expand the role of the
state where private sector activity has failed to invest or employ. In other
words, the left proposes to conserve a past when capitalism was harnessed to
the welfare state.
The problem is
that this ‘capitalism of the past’ is gone and a new more virulent and
intransigent capitalism has emerged forging a new worldwide framework and a
powerful entrenched state apparatus immune to all calls for ‘reform’ and
reorientation. The confusion, frustration and misdirection of mass popular
opposition is, in part, due to the adoption by leftist writers, journalists and
academics of the concepts and language espoused by its capitalist adversaries:
language designed to obfuscate the true social relation of brutal exploitation
the central role of the ruling classes in reversing social gains and the
profound links between the capitalist class and the state. Capitalist
publicists, academics and journalists have elaborated a whole litany of
concepts and terms which perpetuate capitalist rule and distract its critics
and victims from the perpetrators of their steep side toward mass impoverishment.
Even as they
formulate their critiques and denunciation, the critics of capitalism use the
language and concepts of its apologists. Insofar as thelanguage of capitalism
has entered the general parlance of the left, the capitalist class has
established hegemony or dominance over its erstwhile adversaries. Worse, the
left, by combining some of the basic concepts of capitalism with sharp
criticism, creates illusions about the possibility of reforming ‘the market’ to
serve popular ends.
Dit is een trefzekere beschrijving van hetgeen Mak in zijn
boeken doet en tijdens zijn Abel Herzberg-lezing deed. De begrippen ‘plaats’ en ‘ruimte’ doen niets
anders dan ‘obfuscate the true social relations’ van een systeem van ‘uitbuiting’ van de mens zowel als de natuur. Zijn uiteindelijke
doel is namelijk het redden van de macht van de neoliberale Europese Unie, ten
koste van de nationale parlementen. En, zoals James Petras terecht
stelt:
This fails to identify
the principle social forces that must be ousted from the
commanding heights of the economy and the imperative to dismantle the
class-dominated state. While the left denounces the capitalist crisis and state
bailouts, its own poverty of thought undermines the development of mass
political action. In this context the ‘language’ of obfuscation becomes a
‘material force’ – a vehicle of capitalist power, whose primary use is to
disorient and disarm its anti-capitalist and working class adversaries. It does
so by co-opting its intellectual critics through the use of terms, conceptual
framework and language which dominate the discussion of the capitalist crisis.
Dit laatste gaat zeker op voor het kleine Nederland met zijn
traditiegetrouw kleinburgerlijke intelligentsia, tenminste, voor zover die
bestaat. Hier heerst het poldermodel, de drang tot conformisme en opportunisme,
en niet de noodzaak om de werkelijkheid onder ogen te zien. Nederland grootste historicus Johan Huizinga schreef
daarover:
Hoe kan het anders? Een staat, opgebouwd uit
welvarende burgerijen van matig grote steden en uit tamelijk tevreden
boerengemeenten, is geen kweekbodem voor hetgeen men het heroische noemt.
Men collaboreert hier liever met ‘the powers that
be,’ hetgeen verklaart waarom uit het
zogenaamd ‘tolerante’ Nederland procentueel tweemaal zoveel joodse
burgers werd gedeporteerd als uit Belgie en driemaal zoveel als uit Frankrijk.
Dit alles met medewerking van gewone Nederlanders, de buren die de andere kant
opkeken, het ambtenarenapparaat dat concentraties joodse Amsterdammers in kaart
bracht, de politie die hen oppakte, en de Nederlandse Spoorwegen die voor het transport zorgen. Huizinga:
Hypocrisie en farizeïsme belagen hier individu
en gemeenschap!
Al in een zeer vroegtijdig stadium beschreef hij de
consumptiecultuur in zijn essaybundel Verspreide opstellen over de geschiedenis van
Nederland:
Het is niet… de kennis, die schaadt, maar de
intellectuele digestie, die hopeloos in de war is, alweer niet uitsluitend door
de schuld van hen, die het geestelijk voedsel hebben op te dissen, maar ook
door de omstandigheden die teweegbrengen, dat het te haastig en te heet
verzwolgen wordt. De werkelijke belangstelling van het grote publiek is niet meer
bij de werken des geestes,.. Er heerst in de huidige wereld een georganiseerd
puerilisme van mateloze omvang... Het kan soms schijnen, alsof de hedendaagse
mensheid geen hogere gemeenschappelijke cultuurfunctie meer kent, dan met
blijde of toornige blik in de pas te lopen.
Het is binnen deze werkelijkheid dat de Makkianen, als Geert
Mak, bestseller-auteur kunnen worden. Kwantiteit is voor hen de maatstaf van kwaliteit. Hoe vaker iemand’s hoofd op televisie verschijnt des te deskundiger hij of zij
wordt beschouwd door zowel het grote publiek als de pers zelf. Vandaar dat
Geert Mak zonder enige ophef te veroorzaken kon verklaren dat ‘Jorwerd’
onmogelijk nog kan bestaan 'zonder Brussel.’ Daarmee dient hij een anonieme
macht die in toenemende mate het leven van de massa dirigeert, zonder dat Mak
het gevaar hiervan inziet. In het jaar nadat Hitler democratisch aan de macht
was gekomen waarschuwde Huizinga in Nederlands
Geestesmerk:
macht in zichzelf, niet geheiligd door een
volwaardig doel, een kwaad [is]. Zij kan slechts heilzaam worden, indien zij
gedragen wordt door persoonlijke zedelijke verantwoordelijkheid, en haar doel
heeft buiten en boven de machtswil en het belang der dragers van die macht. Hierbij
maakt het geen onderscheid, of het de macht van één of van miljoenen is. Maatschappelijke
organisatie blijft steeds onmisbaar, maar tegelijk is de technisch volmaakte
organisatie van mensen altijd in zekere zin dodend. Zij kluistert de mens in
een mechanisme, en ontslaat hem van een deel van zijn persoonlijke
verantwoordelijkheid. Elke organisatie betekent stolling van de vrije geest,
fixering van een geestelijk gemiddelde. Zij brengt een zekere rigiditeit der
gedachte teweeg, die belemmerend kan gaan werken op een harmonische
samenleving.
Welk ‘volwaardig doel’ wordt door Mak's ‘Brussel’ eigenlijk ‘geheiligd’? Mak zwijgt erover, en zelfs zijn gegoochel met de eufemistische
begrippen ‘plaats’ en ‘ruimte’ geven geen duidelijk antwoord. 22 augustus 2012
verklaarde Geert Mak tegenover Nu.NL. plechtstatig:
Als je invloed en macht wilt hebben, moet je
groots zijn. Dat is iets wat we in Europa van ze kunnen leren.
En die ‘ze’ zijn in
zijn jargon: ‘de Amerikanen.’ De Makkianen zijn in de jaren zeventig gestopt met serieus nadenken
over de wereld rondom hen, en trokken zich steeds verder terug in een ‘knus’ provincialisme, zoals ik decennialang van nabij heb gemerkt. Nu zijn ze ineens overvallen door een failliete economische en politieke werkelijkheid. Door het jarenlange gebrek aan intellectuele training is het probleem dat ze nog steeds een provinciale
kijk hebben op het Amerikaans imperium en zijn geglobaliseerde neoliberale ideologie. Juist
voor deze grootmacht geldt dat: ‘macht in zichzelf, niet geheiligd door een volwaardig doel, een kwaad
[is].’ En die gedachte staat haaks op
Mak’s overtuiging dat de machtigen in ‘Europa’ van de elite in de VS ‘kunnen leren’ dat ‘als je invloed en macht wilt hebben, je
groots moet zijn.’ Vandaar dat Mak de gelauwerde
propagandist is voor een zo ‘groots’ mogelijk Europa. Impliciet betekent Mak's mening dat degenen zonder ‘macht’ nooit ‘groots’ zijn,
en van hen ‘kunnen’
we dan ook niets ‘leren.’ Alleen de winner is belangrijk, de loser is niets anders dan een loser. Morgen meer over de Makkianen.
Even nog over de 'Participatie Samenleving' aan de hand van Mak's 'verschuivende zelfbeeld.' Op nog geen honderd meter afstand waar Geert Mak en ik elkaar vele malen op zaterdagochtend uitgebreid hebben gesproken, is een Italiaanse ijstent annex koffiehuis. De foto hieronder werd vanochtend genomen. U ziet daar vier Oosteuropese onderwereldfiguren, die daar bijna elke ochtend hun zaken doorspreken. Welke zaken? Welnu, vrouwenhandel in elk geval, en naar alle waarschijnlijkheid ook talloze andere illegale praktijken, waarmee dit soort figuren hun dag vullen. Een van de groep -- er zijn er meer dan vier -- de leider van de bende zoals mijn buurtbewoners aannemen riep enige tijd geleden tijdens een verhit telefoongesprek op het terras van Tofani ineens in het Engels dat hij en alleen hij, de prijs van de vrouwen bepaalde en dat niemand aan zijn beslissing kon tornen. Kennelijk werd aan de andere kant de boodschap begrepen, want het gesprek was daarna, tot volle tevredenheid van de capo afgelopen. Deze mafiosi hebben een geheel eigen, unieke manier bedacht om elkaar te overtuigen.
Geert Mak, over welke plaats en ruimte heb jij het? Dit gebeurt in de stad en de buurt waar jij jarenlang hebt gewoond. Deze ontwikkeling vloeit organisch voort uit het door jou geprezen 'Europa' dat 'bij uitstek de ruimte [is en was], met zijn streven naar vrij verkeer van goederen, kapitaal, personen en diensten, met het opheffen van grenzen, met het scheppen van nieuwe kansen, met het leggen van nooit gedachte verbanden,' etc. Mijn vraag is niet gebaseerd op een theoretische bespiegeling vanuit de leunstoel, maar op de praktijk van alledag, zoals die zich op straat onder jouw en mijn neus voltrekt, maar waar jij kennelijk geen weet van hebt. Ik stel voor dat je je eerst echt verdiept in alle aspecten van jouw 'Europa.' Ik bedoel, 'Jorwerd' mag dan wel niet kunnen bestaan zonder 'Brussel,' maar jij hebt je op het platteland van Friesland terug getrokken, terwijl veel mensen opgezadeld worden met de problemen van de neoliberale EU. Om in jouw jargon te blijven: deze mafiosi zijn van 'plaats' verschoven, omdat ze hier de 'ruimte' hebben gekregen van het neoliberale bestuur van de hoofdstad. Inmiddels hebben het stadsbestuur en het ambtelijke apparaat het centrum laten verworden tot een kermis van frituur-tenten, cafe's en bordelen, terwijl tegelijkertijd onderwereldfiguren uit ondermeer Pakistan, Israel, en Afghanistan hier hun zwart geld witten via aan- en verkoop van onroerend goed.
Mak, stel je sociaal-democratische politieke vrienden de vraag hoe het mogelijk is dat deze Oekraïners, dan wel Polen, Roemenen of Moldaviers op de foto in alle openheid hun illegale praktijken kunnen uitvoeren in Amsterdam? Waarom worden ze niet in de gaten gehouden? Ze zitten hier al meer dan een jaar. Er is niets terecht gekomen van het zogeheten Project 1012 waarbij vrouwenhandel en gedwongen prostitutie de kop in zou worden gedrukt. De praatjesmaker die dit beloofde is inmiddels PVDA vice-premier geworden. Geert, spreek de jouw bevriende autoriteiten hierop aan in plaats van propaganda te maken voor een ondemocratisch systeem.
'Met Project 1012 wil de gemeente Amsterdam de criminaliteit en de verloedering in het hart van de stad tegengaan. Samen met bewoners, ondernemers en investeerders versterken we het unieke karakter van het gebied, en brengen een economische opwaardering op gang.'
7 opmerkingen:
Mike Whitney is boos:
http://www.informationclearinghouse.info/article36417.htm
Maar dat is beter dan zo MAK als mak.
Groeten, Ben
Mij is wijsgemaakt dat de frontale cortex een delicaat kwabje heeft dat helpt om komend gevaar in te schatten.
Helaas komt dit kwabje pas goed tot ontwikkeling na het 25ste levensjaar, volgens de geleerden
Hierdoor zie je jongelui soms ongekende stunts uithalen, alsof ze het risico ervan niet z-i-e-n.
Aan het eind van bovenstaand artikel ontdek ik dat dit delicate kwabje kennelijk op latere leeftijd ook weer voortijds verdwijnt….
Ton
Ton,
de heren op de foto onderaan vormen geen bedreiging voor mij, maar het hoofd erboven is wel een bedreiging, niet voor mij maar wel voor jou en alle anderen.
Bingo! "Obama geldt als een wegbereider van het socialisme".
Argh, dat meisje halverwege - ik heb een ziekte (gehad?) waardoor je mensen echt zo ziet... Beweeglijkste onderdelen dubbel. Zie de functie niet helemaal trouwens
sorry add. de bedoeling was te laten zien wat perceptie management kan inhouden. je kan mensen dwingen verschillende dingen te zien.
Die kwaal heeft tot Chagallachtige beelden in mijn dagelijks leven geleid, iemand die langs de dakgoot liep op vier hoog terwijl zij beneden op het plein was. Of iemand met vier ogen en haar hoofd onder haar arm.
Perceptiemanagement moet naar ik meen leiden tot de juiste Pavlovreacties; laat een Iraanse mollah zien en de toeschouwer moet denken aan een gek die joden wil uitroeien met een atoombom - niet een misschien zelfs wel wijze geestelijke die Hafiz en Rumi uit zijn hoofd reciteert. Wat er ook bij hoort: die bom zou toch gegooid moeten worden uit solidariteit met "de Palestijnen"? Voorkom dan maar dat zij ook weggevaagd worden, als het waar is - een onlogica waar Netanjahoe nooit naar zal verwijzen.
Een reactie posten