In zijn poging om de noodzaak van de neoliberale Europese Unie te bewijzen door onder andere te stellen dat er ‘geen Jorwerd’ meer mogelijk is ‘zonder Brussel’ zei Geert Mak tijdens zijn Abel Herzberg-lezing, dat naast het Europa van het ‘knusse’ Jorwerd er ‘bijvoorbeeld ook Athene,’ bestaat
waar de stadsschrijver Christos Chryssopoulos onlangs
een nieuw straatgeluid signaleerde: het alomtegenwoordige metaalachtige
gerinkel van de supermarktkarretjes waarmee daklozen en bedelaars rondsjouwen
met metaal, hout en alles wat verder ook maar enigszins van waarde is. Of het
Spaanse dorpje Albelda, vlak achter de Pyreneeën, waar de boeren tegenwoordig
nachtpatrouilles organiseren tegen de talloze dieven die uien van hun land
gappen, of kippen. Het zijn geen professionele bendes die dat doen. “Je steelt
geen acht konijnen om die te gaan verkopen”, zegt een van die boeren. “Je
steelt ze voor eten.” Of Lissabon, waar de fotografe Ana Luisa Nogueira
muuropschriften begon vast te leggen. Ze trof niet eens zozeer woede, eerder treurigheid,
een gevoel van verraad, gebroken vertrouwen, verloren toekomst. Dit zeiden de
muren: “De toekomst is weggeveegd.” “Je zult nooit een huis hebben in je
kloteleven.” “Geef niet op!” “Tot de schuld ons scheidt.”
Ja, ook dat is ‘plaats’ in het Europa van 2013. De
spanning tussen plaats en ruimte kent Europa al eeuwenlang, het is er nog
sterker dan elders. In Europa kun je binnen een dag door zeker vier totaal
verschillende taal- en cultuurgebieden rijden. Kom daar eens om in Azië of
Amerika. Die enorme verscheidenheid was vanouds onze kracht, en het was ook
onze zwakte. Het was onze kracht omdat die verschillen en bijbehorende
rivaliteiten een enorme dynamiek opleverden.
Door het onderscheid te maken tussen ‘plaats’ en ‘ruimte,’ dus tussen wat Mak omschrijft als een ‘knusse… plaats waar we ons thuis voelen,’ terwijl ‘ruimte… [staat] voor dynamiek,
voor mogelijkheden, voor lucht en vrijheid, maar ook voor de risico’s en de
wanorde die onvermijdelijk is bij het bewandelen van nieuwe, ongebaande wegen,’
omzeilde Mak tegenover
zijn mainstream publiek het
werkelijke probleem bij de naam te noemen, te weten: 1. de vervreemding die is ontstaan doordat
burgers in het huidige systeem zich niet meer betrokken kunnen voelen bij een groter geheel, en 2. de neoliberale terugtredende overheid die weer een laissez-faire-politiek uitvoert onder het mom dat ‘de verzorgingsstaat’ vervangen moet worden door ‘een
participatiemaatschappij.’ Ieder voor zich en de staat voor de rijken. Het
resultaat daarvan is overduidelijk: bezuinigingen op sociale verworvenheden om
de rijke elite steeds rijker te kunnen maken, of zoals Mak eerder noodgedwongen verklaarde:
Er zijn machten aan de gang boven Europa, ik zeg
echt bóven Europa, het klassieke woord grootkapitaal doet hier zijn intrede. Ik
heb er nooit zo in geloofd, maar nu wel, die ons totaal ontglipt en waar je
niks tegen kunt doen! En dat vind ik buitengewoon beklemmend.
Kennelijk dermate ‘buitengewoon beklemmend’ dat Mak voor zijn mainstream publiek in de Rode Hoed het
begrip ‘grootkapitaal’ verzweeg. Sterker nog, hij gebruikte geen enkele keer de
woorden ‘kapitalisme’ of ‘neoliberalisme.’ De bestseller-auteur sprak over ‘plaats’ en ‘ruimte.’ Die begrippen klinken veel aangenamer en
intellectueler in de oren van de gevestigde orde. Het is niet overdreven te
stellen dat als Mak in zijn vuistdikke In
Europa een kritische analyse van het
kapitalisme had gegeven, hij dan nooit door de Franse staat was verheven tot de
Légion d’Honneur, zoals ondermeer blijkt uit het feit dat de kritische denker Hans
Magnus Enzensberger nooit tot Ridder van het Legioen
van Eer is benoemd. Épater la bourgeoisie betekent zeker in Nederland marginalisering, en te worden afgeschilderd als een -- in de woorden van Mak – ‘grumpy old’ man die ‘alles heeft opgegeven’ omdat, in dit geval, Enzensberger sceptisch staat tegenover de zogeheten ‘Europese
eenwording.’
‘Plaats’ en ‘ruimte’ dus, in plaats van vervreemding en neoliberalisme. De kritische
Amerikaanse Rebecca Fisher, onderzoekster van Corperate Watch schrijft met
betrekking tot het neoliberale kapitalisme, waarbinnen de door Mak gebruikte ‘plaats’ en ‘ruimte’ zich voltrekken, het volgende in de essaybundel Managing Democracy. Managing
Dissent:
Fundamentally, capitalism –
the economic and political system by which goods and services are privately
owned, commodified and distributed through the market – requires the majority
to sell their labour in order to keep generating profits, while also relying
upon both women’s unpaid work in the private sphere to ensure the reproduction
of labour power and the existence of a large pool of labour which remains
unenfranchised and unintegrated into the formal wage economy. Such an
exploitative system necessitates the majority relinquishing a great deal of
their power over the political, social and economic forces that mold everyday
life.
Kort samengevat, Fisher doelt op Mak’s ‘grootkapitaal,’ waarover hij in zijn vuistikke boeken over de VS en Europa
zweeg omdat hij in 2004 en 2012 toen hij die boeken schreef er ‘nooit zo in geloofd [heb], maar nu wel.’ Desondanks zwijgt hij inmiddels weer in alle talen
over dit ‘grootkapitaal… waar
je niks tegen kunt doen!’ en goochelt hij met begrippen als
‘plaats’ en ‘ruimte,’ wat niet alleen veel ‘knusser’ klinkt, maar vooral ook veel ‘hoopvoller.’ De vraag is dan ook: hoe ‘knus’ en ‘dynamisch’ werken Mak’s kwalificaties
in de werkelijkheid van alledag? Rebecca Fisher:
In modern-day capitalism, political and
economic decisions are made largely in the interests of corporations – the
institutional managers of the capitalist system – their profit margins, and a
transnational class of elites. Governments frequently serve as vital handmaids
of the perpetual drive for the profits and resources. They create and maintain
the conditions necessary for continual capitalist accumulation, and provides
protection from the resistance capitalism inevitably provokes, via the
legitimation of capitalism and repression of dissent. From political policing
to generous corporate-friendly legislation, from massive bank bailouts to
military interventions to secure corporate access to valuable resources and markets,
governments protect the functioning of the market and the constant accumulation
of capital above all other social or ecological considerations. Wide-ranging
political and economic decisions which affect the lives of billions are made in
largely unaccountable inter-governmental institutions such as the World Bank
and the International Monetary Fund. Such anti-democratic forms of governance
are necessary to ensure that the corporate engine continues to accumulate
profit through new resources, new markets and ever cheaper sources of labour.
The socio-political polarity thus intensifies as global capitalist penetration
deepens, making the task or its legitimation increasingly difficult. For as
social and economic oppression intensifies, so can the clamours for redress,
clamours which must be contained. This is the contradiction at the heart of
capitalism, and that which demonstrates the lie of democratic capitalism.
En 'die leugen' verdwijnt niet achter eufemistische begrippen als ‘plaats’ en ‘ruimte,’ hoe goed Geert Mak ook zijn best
doet om tegenover zijn mainstream publiek te zwijgen over het ‘grootkapitaal’ waarvan de macht ‘ons totaal ontglipt en waar je niks tegen
kunt doen!' En dat hij 'buitengewoon beklemmend’ beschouwt. Het probleem bij Mak is dat hij nog steeds niet beseft dat
hij een absurde voorstelling van zaken geeft wanneer hij het over ‘ruimte,’ heeft, dus over het ‘grootkapitaal,’ dat weliswaar ‘de wanorde die onvermijdelijk is bij het
bewandelen van nieuwe, ongebaande wegen,’ heeft geschapen,
en dit inmiddels wereldwijd, maar dat toch zorg heeft gedragen voor de ‘dynamiek, voor mogelijkheden, voor lucht en
vrijheid.’ Deze bewering sluit aan op Mak’s conclusie
in zijn boek In Europa dat ‘Europa als economische eenheid ook een eind op weg
[is].’ De prijs voor dit alles is dat het ‘grootkapitaal’ als een donkere wolk ‘boven Europa’ hangt en dat de macht van de economische
elite ‘ons totaal ontglipt
en waar je niks tegen kunt doen!’ Die macht vindt Mak weliswaar ‘buitengewoon beklemmend,’ maar de
burger zal toch met ‘onze
Europese doem’ moeten leven, want in de Eurpese
democratie kan er ‘Geen
Jorwerd zonder Brussel’ bestaan. Althans als we Mak’s
uiterst chaotische voorstelling van zaken accepteren. Als hij dit alles niet
bedoelt dan is de vraag hoe het ‘grootkapitaal’ dat ‘ons totaal ontglipt,’ zich verhoudt tot zijn
bewering dat dit neoliberalisme
zorgt voor ‘dynamiek’ en ‘voor lucht en vrijheid,’ toch onmisbare bestanddelen in het
leven van de mensheid. Om Mak’s beweringen over ‘plaats’ en ‘ruimte’ in een context te plaatsen, citeer ik graag datgene wat talloze kritische Amerikanen, onder wie Rebecca
Fisher, over het neoliberale model schrijven:
It is…
essential that the incompatibility of genuine democracy and capitalism is
disguised, and for the majority to believe that democracy and capitalism are
not compatible but indivisible: that one engenders the other. And if this
connection seems not to be quite watertight it is reinforced by the more
negative notion that capitalism is the form of social organization truest to
basic human nature, and thus no more equitable, or sustainable system is
possible. Together, they help to engender the widely held belief that
challenging capitalism is not only misguided but unprogressive, even
pernicious, and as a result, deserving of the marginalization an repression it
perceives.
Dit laatste verklaart nu waarom
Geert Mak zijn verhaal telkens weer verandert. In 2008 toonde de kredietcrisis
aan dat zijn conclusie van vier jaar eerder als zou Europa economisch ‘een eind op weg' zijn, volkomen fout was. Het bewees tevens dat Mak totaal niet had gezien wat er economisch voor zijn ogen aan het gebeuren
was. Mak zag zich gedwongen een uitgebreid pamflet te schrijven om zijn fout te verklaren, maar hij kwam niet veel verder dan zichzelf
verbijsterd af te vragen: ‘Hoe
zijn we zo plotseling in deze nachtmerrie terechtgekomen?’ Uit zijn vraagstelling kan
men opmaken dat hij in 2011 dacht dat de nachtmerrie ‘plotseling,’ als het ware vanuit het niets, was
opgedoken. Die ‘nachtmerrie’ was evenwel allang aan de gang door het outsourcen van werk naar goedkope lonen landen, het downseizen van de werkgelegenheid in het Westen zelf, het op grote schaal speculeren met niet bestaand geld, en het verstrekken van veel meer geld aan leningen dan de banken in kas hadden. Maar omdat de
Nederlandse mainstream pers alleen elkaar als referentiekader heeft,
kan men alleen elkaar napraten. Gebeurt dat niet dan prijst de journalist zich als een dissident uit
de markt. Daarbij speelt het feit dat Nederland een kleine bevolking heeft en
dus een kleine beroepsgroep van journalisten, en een nog veel kleinere peergroup
van opiniemakers die erop toeziet dat er niet teveel van de mainstream-visie
wordt afgeweken. In de VS, met een bevolking van meer dan 300 miljoen, heeft de
dissident minder last van die sociale druk. Men kan altijd nog elders, aan de
ander kant van het continent, weer aan de slag. Bovendien bestaat er met een grote
bevolking altijd een relatief grote groep geinteresseerden in afwijkende
informatie. En tenslotte kent zo’n imperium een echte intellectuele traditie
waarbij men werkelijk buiten de conventies durft te denken. Dit alles kent Nederland
niet. Vandaar dat de Makkianen hier het voorgekookte debat domineren. Het boek
van Rebecca Fisher en al die talloze andere kritische Amerikaanse
intellectuelen die ik al jaren op mijn weblog citeer, worden door hen ook niet gelezen.
Vandaar Mak’s bewering over de ‘vitaliteit’ van de
‘Amerikaanse democratie’ die ‘decennialang als ordebewaker en politieagent’ op
aarde ‘fungeerde’ geslikt wordt. Fisher:
This ideological perversion of ‘democracy’ is
therefore used to create a hegemonic order in which a set of beliefs which
broadly correspond to the ‘democratic’ nature or at least potential of
capitalism becomes so accepted, even internalized, throughout the public mind,
that it acquires the status of ‘common-sense’ or even of a self-evident
‘truth’, and thus opposing values or ideas are deemed ‘illegitimate’ or
‘unacceptable’ or even ‘illogical’. Unlike more totalitarian systems, such
ideological hegemony does not entail one particular dominant world-view, but
allows for a variety of differing opinions as long as they do not transgress
particular boundaries of ‘legitimate’ or ‘reasonable’ values, opinions and
actions. In this way a semblance of plurality and open debate can be created,
even though the overall limits can in effect be as rigid as any totalitarian
system, but without as much overt policing of thought and action. For if these
notions are largely internalized, the need for them to be so visibly policed by
overt propaganda or coercion, which would only expose the pretence of
democracy, is obviated. The power of ideological hegemony results from its
ability to limit or repress the imagination of the possible or even
conceivable, thereby facilitating the implementation of policies and systems
which might otherwise be deeply unpopular, and the incorporation, recuperation
and neutralization of forms of politics which might otherwise have remained
fundamentally oppositional.
Dit is de plausibele
verklaring voor het feit dat Geert Mak voor een propvolle zaal tijdens de Abel
Herzberg-lezing met grote stelligheid kon verklaren: ‘Geen Jorwerd zonder Brussel.’ Meer
over de mainstream propaganda morgen.
4 opmerkingen:
De ontvolking van het platteland is inderdaad niet denkbaar zonder het Brussel van Mansholt (om te beginnen) - geen Jorwerd zonder Brussel - maar dat bedoelt hij niet geloof ik.
nee zeg, volgens hem was dat onderdeel van de economie die op de goede weg zat.
De naam Mansholt doet geen bel rinkelen, ik ben te jong waarschijnlijk. Dit artikel biedt uitkomst:
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/5636/het-plan-mansholt.html
"In het tweede deel van zijn carrière kwam hij terug van zijn oude, industriematige aanpak."
Dat is interessant in het licht van wat ik vandaag lees:
"Als staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken en de Tweede Kamer vandaag besluiten om de dierrechten los te laten, komt er in Nederland ruimte voor miljoenen kippen, varkens en koeien extra. "
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3519301/2013/10/01/Afschaffing-dierrechten-zal-Nederland-overspoelen-met-vee.dhtml
Excuus voor de offtopic
Mvg
nee, dit is een perfect voorbeeld waarover ik het heb. graag meer van dit soort informatie.
Een reactie posten