Hipsters? 'Er waren vele transmutaties nodig voordat het christelijke verhaal zijn nieuwe gedaante van de vooruitgangsmythe kon aannemen.' Links de Sauertjes. Rechts de Makjes, een leven vol aangename sociale verplichtingen.
'Ik kan niet zonder hoop, Stan, dat klinkt misschien wat pathetisch, maar het is toch zo,'
aldus schreef Geert Mak mij in januari 2012. Dit
brandende verlangen naar verlossing komt voort uit wat John Gray als een existentiele
noodzaak omschrijft van de moderne mens:
Wanneer hun het geloof in de
toekomst wordt ontnomen, verliezen ze ook het beeld dat ze van zichzelf hebben.
Als ze dan de dood verkiezen, komt dat doordat ze zonder dat geloof het leven
niet meer kunnen begrijpen.
aldus deze Britse filosoof in zijn recent in het
Nederlands verschenen essaybundel De Stilte Van Dieren. Over de vooruitgang
en andere moderne Mythen. Volgens Gray is het
Geloof in de vooruitgang… een
laat overblijfsel van het vroege Christendom, dat zijn oorsprong vindt in de
boodschap van Christus, een dissidente joodse profeet die het einde der tijden
verkondigde… Toen het Christendom – de religie die Paulus destilleerde uit het
leven en de uitspraken van Christus – de verwachting schiep van een radicale
verandering in de menselijke aangelegenheden, legde het daarmee de grondslag
voor de moderne wereld… Er waren vele transmutaties nodig voordat het
christelijke verhaal zijn nieuwe gedaante van de vooruitgangsmythe kon
aannemen. Maar uiteindelijk werd de geschiedenis, vanouds opgevat als een
opeenvolging van cycli als de seizoenen, gezien als een verhaal van verlossing
en heil, en in de moderne tijd kwam het heil gelijk te staan aan de toename van
kennis en macht – de mythe die Kayerts en Carlier naar de Kongo bracht.
Werden voorheen andere volkeren onderworpen, verdreven of grotendeels uitgemoord op grond van de christelijke verlossingsleer, sinds de Verlichting vormt het vooruitgangsgeloof de legitimering van het vaak gewelddadige
expansionisme. Dit geloof wordt vandaag de dag door opiniemakers als Derk Sauer
en Geert Mak via glossy magazines of glossy boeken verkocht als het civiliseren van de nog niet bekeerden zodat zij door middel van het consumentisme kunnen worden
verlost en ‘hun individualiteit weer’ kunnen uitdragen, zoals
in Mak’s bestseller In Europa te lezen valt. Dit is wat de westerse massamens wil
horen, het bevestigt hem in zijn geloof dat het materialisme de hele mensheid zal bevrijden
van de pijn van het bestaan. Al lange tijd heeft de westerse intelligentsia deze mythe doorgeprikt,
zonder dat dit geloof is verdwenen. Integendeel zelfs. John Gray schrijft in
zijn essay Een Oude Chaos:
Toen Conrad zijn ervaringen in
de Kongo verwerkte in Hart der Duisternis (1899) vertelde hij geen verhaal over
barbaarse daden in verre streken. De verteller doet zijn verhaal op een
zeiljacht afgemeerd in de monding van de Theems: barbarij is geen primitieve
levensvorm, geeft Conrad aldus te kennen, maar een pathologische loot van de
beschaving… In de opvatting van Conrad is… niet alleen de overheid besmet door
misdadigheid. Alle mensenlijke instituties – gezinnen en Kerken,
politiediensten en anarchisten – zijn door misdaad besmet….
De vooruitgangsmythe voorziet
de levens van degenen die haar accepteren van een sprankje betekenis,
en is de basis van de ‘hoop’ op
verlossing. Als domineeszoon, wiens milieu diep doordrongen was van de
verlossingsmythe, kan Mak niet zonder dit vooruitgangsgeloof. Het is zijn
overlevingsstrategie die naadloos aansluit bij de behoefte van de massa.Vandaar
ook zijn overweldigend succes bij het grote publiek. Het is ook niet vreemd dat hij mij
januari 2012 schreef:
‘Het probleem met jou is dat je verdomd vaak gelijk
hebt, en dat het vaak geen prettige mededelingen zijn die je te melden hebt…
Jij ziet veel dingen scherper en eerder, maar,’
en dan komt het:
'Ik kan niet zonder hoop, Stan, dat klinkt misschien wat pathetisch, maar het is toch zo.'
en dan komt het:
'Ik kan niet zonder hoop, Stan, dat klinkt misschien wat pathetisch, maar het is toch zo.'
Het niet kunnen accepteren van de werkelijkheid verklaart tevens waarom Mak Russinnen hoog laat opgeven over Sauer’s glossy
magazine Cosmopolitan waarvan, volgens hem, ‘het eclatante succes…
in Rusland een fenomeen op zich [is].’ Een ‘fenomeen’ van
‘een complete andere levensstijl, met moderne en open verhoudingen…
nieuwe rolmodellen,’ die leiden tot ‘ongebonden
vrouwen, goed opgeleid, werkend, in staat de genoegens van de postmoderne
samenleving ten volle uit te buiten.' Cosmopolitan wijst de vrouwen de weg naar verlossing door hen ‘de
overwinnaars van de mannen,’ te maken. En deze glossy reclametaal
treffen we op pagina 1014 aan van Mak’s zo door autoriteiten en zijn lezers
geprezen In Europa. Temidden van alle chaos die het het neoliberale
globalisering veroorzaakt, is het expansionisme van het consumentisme zijn hoopvolle boodschap. Anderen imiteren ons, dus moet ons kapitalisme wel
kloppen.
Na de val van de Sovjet Unie had de mensheid het einde van de geschiedenis bereikt, zo wist een Amerikaanse neoliberale
ideoloog zelfs te vertellen, waarna hij in eerste instantie de desastreuze
illegale inval in Irak toejuichte, waar het Westen het licht zou ontsteken in
een van de laatste bolwerken der duisternis. Pas na het uitlekken van de
Amerikaanse martelingen in Abu Ghraib begon de Amerikaanse neoconservatieve vooruitgangsideoloog Fukuyama werkelijk een toontje
lager te zingen. Ondertussen schreef de Britse auteur John Berger in Hold
Everything Dear. Dispatches On Survival And Resistance:
The
most important thing to grasp and remember is that those who profit from the
present chaos, with their embedded commentators in the media, continuously
misinform and misdirect. Their declarations will get nobody anywhere…
Their Nowhere generates a strange, because
unprecedented, awareness of time. Digital time. It continues for ever
uninterrupted through day and night, the seasons, birth and death. As
indifferent as money. Yet, although continuous, it is utterly single. It is the
time of the present kept apart from the past and future. Within it only the
present is weight-bearing, the other two lack gravity. Time is no longer a
colonnade, but a single column of ones and zeros. A vertical time with nothing
surrounding it, except absence.
Dit
is ook de reden dat In Europa en
Reizen zonder John zo anecdotisch zijn, zonder een ware historische
context, waardoor de anecdotes elkaar voortdurend tegenspreken. John Berger:
Read a few pages of Emily Dickinson and then go and
see Von Trier’s film Dogville. In Dickinson’s poetry the presence of the
eternal is attendant in every pause. The film, by contrast, remorselessly shows
what happens when any trace of the eternal is erased from daily life. What
happens is that all words and their entire language are rendered meaningless.
Alles
in de glossy wereld van Mak en Sauer wordt beschreven vanuit het oppermachtige ‘optimistische’
nu, vanuit de optiek van de onstuitbare vaart der volkeren, vanuit het geloof
in een eeuwige, hoopvolle, betekenisloze vooruitgang. Vanuit die doctrine verklaarde Mak in
2012 tegenover Humo geruststellend dat de VS ‘zijn “natuurlijke”
plek in de wereld [zal] terugvinden,’ terwijl gedwongen door de feiten, hij
tegenover mij veel negatiever was. Zijn pathologisch
verlangen naar ‘hoop’ deed hem in 2004 het volgende concluderen
in zijn boek In Europa:
De zwakte van Europa, diversiteit, is
tegelijk haar grote kracht. Europa als vredesproces was een eclatant succes.
Europa als economische eenheid is ook een eind op weg.
Maar in slechts zeven jaar tijd werd dezelfde Mak door de feiten
ingehaald en moest hij in het pamflet De hond van Tišma zichzelf de vraag stellen:
Hoe zijn we zo plotseling in deze nachtmerrie terechtgekomen?
En moest de ‘Europades-kundige’
constateren:
Europa [liet] een lokaal probleem zo
uit de hand lopen, dat het nu de hele wereldeconomie bedreigt.
En tegenover Humo:
Het Europese project als geheel is nu
al zwaar beschadigd; met kunst- en vliegwerk blijft het misschien bestaan.
Wat had Mak als ‘Europa-deskundige’
en nu ook nog ‘Amerika deskundige’ allemaal gemakshalve over het
hoofd gezien? Om het zo kort mogelijk te stellen: De Werkelijkheid. Verblind
door zijn verlangen naar hoop, en zijn rotsvaste geloof in de Vooruitgangsmythe
zijn Mak en de andere mainstream opiniemakers niet in staat de realiteit onder
ogen te zien, en kan hij iemand als Sauer alleen maar zien als ‘vrolijk,
geestdriftig en optimistisch,’ als een ‘bladenmaker’ die ‘aan
het hoofd van Ruslands grootste,’ en let op lezers, ‘vrije
mediaconcern [staat],’ de succesvolle zakenman die zowel de Russische Cosmopolitan voor de vrouw uitgeeft als de
Russische Playboy voor de man die als gevolg van de ‘moderne en open verhoudingen’
op het punt staat het onderspit te delven, als we Mak en Sauer moeten geloven. Ik bedoel, hoe
krijg je zo’n schaamteloos stupide tekst op papier? Desondanks trapt het grote
publiek erin, en we weten nu waarom. Naarmate de angst en onzekerheid toenemen wordt de handel in ‘hoop’ steeds lucratiever, de een wordt met financiele steun van de rijken president van het zwaarst bewapende land ter
wereld, de ander levert het een bestseller op en de daaraan verbonden
emolumenten. Meer over de ideologische ‘con men’ later.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten