Even ter herinnering: de commerciele mainstream journalistiek is gebaseerd op het principe van man bijt hond. Dat is nieuws, omdat het afwijkt van het gangbare. Ik stel dit opnieuw omdat gisteren de Volkskrant-lezer van de columnist Peter de Waard vernam dat, ik citeer:
Beurskoersen een graadmeter [zijn] van hebzucht en angst, niet van reele economische vooruitzichten.
Deze oude kapitalistische waarheid als een koe is dus nieuws voor de doorsnee Volkskrant-lezer. Waarom komt de Volkskrant daar nu pas achter? Omdat het dagblad en zijn journalisten voor meer dan de helft betaald worden door commerciele bedrijven die reclame maken. Concerns willen niet en dat in een medium geanalyseerd wordt hoe het huidige neoliberalisme grotendeels een handel in lucht is. Waarom mag Peter de Waard dit dan toch aan de grote klok hangen? Wel, omdat nu ook de Volkskrant-lezers beseffen dat er een luchtje zit aan het huidige politieke en economische bestel, en de Volkskrant-redactie niet langer meer bepaalde zaken kan verdoezelen. Dus mag 1, zegge en schrijve 1 columnist dit in de krant beweren. Wat de Volkskrant-redactie evenwel absoluut niet mag is het kapitalisme structureel en met feiten onderbouwd tegen het licht houden. Dat zou desastreus zijn voor de reclame-inkomsten van de krant. Dus verneemt de Volkskrant-lezer pas op woensdag 3 april 2013 dat
Als de marktkapitalisatie of beurswaarde (het aantal uitstaande aandelen maal de beurkoers) van... vijfduizend Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven meer waard is dan het bbp van de VS wordt het tijd om angstig te worden. Dat is inmiddels het geval.
En als straks onvermijdelijk de neoliberale luchthandel weer ontploft omdat democratische politici deze zwendel niet durven aan te pakken, dan kan de Volkskrant-redactie net doen alsof ze de lezer daarvoor heeft gewaarschuwd zonder dat de krant de zaak structureel en met feiten onderbouwd in haar dagelijkse verslaggeving heeft onderzocht. Slim he?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten