In lijn met de officieel gepropageerde visie stelt Geert Mak in zijn reisboek dat
de Amerikaanse
revolutie... een ontwikkelingsproces [was], een zoeken en tasten dat generaties
zou duren.
Met
deze woorden verhult Mak het feit dat de moderne geschiedenis wordt gekenmerkt
door de sociale strijd tussen de verschillende klassen. Op 10 april 2006
schreef ik op deze weblog:
Volgens sommigen is de parlementaire democratie geen eindstation, het is
een fase op weg naar ware democratie. Opmerkelijk genoeg is historisch
gesproken de democratie niet zozeer door democraten in het leven geroepen, maar
door elites die de democratie als goedkoopste methode zagen om hun privileges te
handhaven. De eminente classicus Sir Ronald Syme schreef in The Roman Revolution:
When the patricians expelled the
kings from Rome, they were careful to retain the kingly power, vested in a pair
of annual magistrates; and though compelled in time to admit the plebeians to
political equality, certain of the great patrician houses... none the less held
in turn a dynastic and almost regal position. The Senate again, being a
permanent body, arrogated to itself power, and after conceding sovereignty to
the assembly of the People was able to frustrate its exercise... Within the Senate, itself an oligarchy, a narrow ring, namely the nobiles, or descendants of consular houses, whether patrician or plebeian in origin, regarded the supreme magistracy as the prerogative of birth and the prize of ambition.
Op zijn beurt schreef de befaamde Amerikaanse historicus Charles A.
Beard in The Supreme Court and the Constitution over vrees van de rijke elite die de
Amerikaanse Grondwet schreef:
The unequal distribution of wealth inevitably led to a clash of
interests in which the majority was liable to carry out its policies at the
expense of the minority; hence, he (de latere vierde president,
James Madison. svh) added, in concluding
this splendid piece of logic,
the majority, having such coexistent
passion or interest, must be rendered by their number and local situation
unable to concert and carry into effect schemes of oppression
and in his opinion, it was the
great merit of the newly framed Constitution that it secured the rights of the
minority against 'the superior force of an
interested and overbearing majority.'
This very system of checks and balances, which is undeniably the essential
element of the Constitution, is built upon the doctrine that the popular branch
of the government cannot be allowed full sway, and least of all in the
enactment of laws touching the rights of property. The exclusion of the direct
popular vote in the election of the President; the creation, again by indirect
election, of a Senate which the framers (de rijke opstellers van de
Grondwet die achter gesloten deuren vergaderden. svh) hoped would represent the wealth and conservative interests of the
country, and the establishment of an independent judiciary appointed by the
President with the concurrence of the Senate - all these devices bear witness
to the fact that the underlying purpose of the Constitution was not the
establishment of popular government by means of Parlementary majorities.
De 'pursuit of happiness' uit de Onafhankelijkheidsverklaring werd in de Grondwet vervangen door
de pursuit of property. Eigendom en
niet geluk moest beschermd worden tegen de heerschappij van het volk. En daarom
wordt uit naam van de parlementaire democratie permanent oorlog gevoerd tegen
een zwakkere vijand.
http://stanvanhoucke.blogspot.nl/2006/04/democratie_114466551689413784.html
http://stanvanhoucke.blogspot.nl/2006/04/democratie_114466551689413784.html
Het
Amerikaanse staatsbestel is vanaf het begin erop gericht geweest de belangen van de
rijken te beschermen tegen de 'tyranny of the majority.' In 1964 beschreef de Amerikaanse filosoof en
socioloog Herbert Marcuse in zijn boek One-Dimensional
Man hoe in een consumptiemaatschappij
The people recognize themselves in their commodities; they find their
soul in their automobile, hi-fi set, split-level home, kitchen equipment
en
de massamens op die manier steeds verder vervreemd raakt van zichzelf en zijn
medemens, een proces dat door andere sociaalwetenchappers van de Frankfurter
Schule als Horkheimer en Adorno werd bestudeerd en dat eerder al, zoals we
zagen, door F. Scott Fitzgerald in The
Great Gatsby literair werd uit gewerkt. Desondanks beweert Geert Mak
plompverloren dat de VS 'de Verlichting' heeft 'uitgevoerd, als real
life experiment,' zonder duidelijk te maken wat hij dan met het begrip 'Verlichting'
bedoelt. In elk geval niet het -- voor de 'Verlichting' -- kenmerkende
rationalisme, want niemand kan serieus volhouden dat dit verwoestende systeem werkelijk rationeel is. Geert Mak weet dit maar al te goed, en
zijn bewering verraadt dan ook het
hedendaags cynisme, zoals dat is verwoord door de filosoof Peter Sloterdijk in
zijn Kritiek van de cynische rede:
Tegen het geleiachtige realisme is geen kritiek opgewassen, want kritiek
kan zich niet doen gelden wanneer ze niet tegenover een niet-weten staat. In
het diffuus-cynische bewustzijn heerst immers eigenlijk geen niet-weten, maar
alleen een innerlijke versplintering die door geen enkel rationalisme kan
worden bereikt, en een bewust half-donker dat in die wazigheid, God mag weten
hoe, nog steeds de kracht vindt om verder te gaan. Zelfs een kritiek die zelf
cynisch wordt om het heersende cynisme te verslaan, ketst af.
Volgens
Sloterdijk is dit de prijs die wij voor de moderniteit betalen. De Mak's in de
wereld weten beter, maar weigeren om datgene wat ze weten te accepteren. Daar
is geen kruid tegen gewassen, zoals ik uit eigen ervaring weet. Lange tijd kwam een geschoold gezelschap, onder wie Geert en ik, op zaterdagochtenden bijeen in het hoofdstedelijke café 't Loosje, tot me begon op te vallen dat
de gesprekken steeds meer gedomineerd werden door triviale onderwerpen, de
kwaliteit van de oliebollen die de bakker op de hoek verkocht of de
Amsterdamse politiek van de PVDA, terwijl elke oorsprokelijke, kritische
gedachte als controversieel werd afgebroken. Ik begon te vrezen dat mijn generatiegenoten aan de houten cafétafel alleen nog maar via geconditioneerde reflexen konden
reageren, en dus ging ik niet meer. De gedachten van bijvoorbeeld Philip Slater
zouden als absurd zijn afgedaan, het individualisme zou kritiekloos als grote
verworvenheid worden beschouwd. Er bestaat in het zogeheten 'tolerante'
poldermodel geen ruimte voor bijvoorbeeld Slater's dissidente zienswijze
dat
individualism is rooted in the attempt to deny the reality of human
interdependence. One of the major goals of technology in America is to 'free' us from the necessity from
the necessity of relating to, submitting to, depending upon, or controlling
other people. Unfortunately, the more we have succeeded in doing this, the more
we have felt disconnected, bored, lonely, unprotected, unnecessary, and unsafe.
Maar
dit weerhoudt Mak er niet van om met een blij gezicht een smartphone op
televisie aan te prijzen. Wat ik op die zaterdagochtenden zo angstaanjagend
begon te vinden was de zelfgenoegzame naieviteit van mijn gesprekspartners die
allen een aanzienlijke maatschappelijke rol speelden of hadden gespeeld. Toen Obama
nog presidentskandidaat was merkte ik eens op dat hij eenmaal aan de macht
niets zou kunnen doen dat werkelijk tegen de belangen van de Amerikaanse
aristocratie ingaat. Er steeg een woedend gehuil op. Of ik gek was geworden nu
eindelijk 'change we can believe in' aan de macht kon komen? Obama zou, zo
was de algemene mening, de 'eerste zwarte president' kunnen
worden en dat zou tot een ingrijpende verandering leiden. Nadat ik had
verklaard dat zijn huidskleur niets wezelijks zou veranderen aan de
binnenlandse en buitenlandse politiek van het imperium kreeg ik van mijn
gesprekspartners te horen dat ik een 'doemdenker' was die niets van de
macht begreep. Opvallend daarbij is ook dat mijn academische gesprekspartners hun
kennis voor het merendeel baseerden op krantenartikelen en niet op boeken van
Amerikaanse historici en andere sociaal-wetenschapers. En ze wilden er ook
niets over weten. Maar zelfs als ze geinformeerd zouden zijn dan nog zouden ze weigeren
daaraan consequenties te verbinden. Sloterdijk heeft gelijk:
in het diffuus-cynische bewustzijn heerst... eigenlijk geen niet-weten,
maar alleen een innerlijke versplintering die door geen enkel rationalisme kan
worden bereikt...
Daarom
zijn oplossingen ook niet mogelijk. Sloterdijk over de analyse van Oswald
Spengler wat betreft de ondergang van de westerse cultuur:
Van nadagen moet men spreken wanneer oorspronkelijke krachten,
waardevaste naiviteiten en meer primitieve wilsinspanningen binnen een
bevolkingsgroep die de cultuur overheerst, door strategische leerprocessen
uitgeput zijn geraakt. Cynisch gedisponeerd zijn daarom de tijden van de lege
gebaren en de geraffineerd bekonkelde fraseologie, waar achter elke officiele
uitspraak particulier voorbehoud, contrawerelden en ironieen schuilgaan en waar
onder publieke communiqués stilzwijgende submonologen voortkabbelen waarvan
alleen de ingewijde, de mens die óók corrupt is, die óók decadent, óók ironicus
is, iets afweet. we glimlach van de Romeinse vogelwichelaars is tevens de glimlach
van ondergaande heersende klassen.
De mainstream intelligentsia in het Westen, de opiniemakers van de macht, en de kleine kring met wie ik op zaterdagochtenden bijeenkwam in beschouwing nemend moet ik denken aan W.H. Auden die in The Massacre of the Innocents de vazalkoning Herodes laat zeggen:
Legislation is helpless against the wild prayer
of longing that rises, day in, day out, from all these households under my
protection: 'O God,
put away with justice and truth for we cannot understand them and do not want
them.' [...] Reason will be replaced by Revelation. Instead of Rational
Law, objective truths perceptible to any who will undergo the necessary
intellectual discipline, and the same for all, Knowledge will degenerate into a
riot of subjective visions...
Terwijl tegelijkertijd
Idealism will be replaced by Materialism...
Diverted from its normal and wholesome outlet in patriotism and civic or family
pride, the need of the materialistic Masses for some visible Idol to worship
will be driven into total unsocial channels where no education can reach it...
Justice will be replaced by Pity as the cardinal human virtue, and all fear of
retribution will vanish.
Bewust dan wel ombewust weten de meeste mensen dat wij in een tijd leven waarin
waarheden elkaar elkaar elk moment afwisselen, en omdat alles waar is, is niets
meer waar. De kwaliteit van oliebollen is een even belangrijk gespreksonderwerp
geworden als de wenselijkheid van het plat bombarderen van welk land dan ook.
Wat overgebleven is, is de alles verstikkende hypocrisie van de kleinburger. Of
in de woorden van Sloterdijk:
De bourgeois-moraal wil een altruistische
schijn handhaven, terwijl al het andere burgerlijke denken allang rekening
houdt met egocentrism, zowel in de theorie als in de economie.
En in die grenzeloze en hypocriete schijnwereld kan Mak onweersproken beweren dat 'Amerika' de 'Verlichting' heeft 'uitgevoerd, als real life experiment.' Met andere woorden: de supermacht die de MAD-doctrine hanteerde, waarbij met totale nucleaire vernietiging van al het leven werd gedreigd, wordt door een journalist/schrijver aangeprezen als het hoogtepunt van rationalisme. In zo'n wereld speelt de waarheid geen rol meer en zijn we ver voorbij goed en kwaad waar
we
geenszins, zoals Nietzsche aannam, een stralend vitaal amoralisme [vinden],
maar een eindeloze schemering en een fundamentele ambivalentie. Het kwaad
verandert in het zogenaamde kwaad: namelijk zodra men het gaat zien als middel
om het goede te bereiken; het goed verandert in het zogenaamd goede: zodra het
optreedt als iets hinderlijks,
aldus Sloterdijk. En in
de optiek van mijn generatie intellectuelen wil de VS uiteindelijk altijd goed
doen, en zo niet dan is er slechts sprake van een betreurenswaardige
vergissing, een incident of zoals Mak het zo treffend verwoordde toen hij over
het imperalistisch beleid van President Johnson sprak:
De
grote tragedie blijft wel dat hij zich heeft laten verstrikken in de
Vietnamoorlog.
De
ware tragedie is dus dat eigenlijk president Johnsen een slachtoffer was. Daarentegen
is een aanzienlijk aantal Amerikaanse al dan niet academisch geschoolde intellectuelen
veel realistischer. Zo stelt Philip Slater wanneer hij naar de grootscheepse
terreur tegen Vietnam verwijst:
It seems certain that future historians will date our decline as a world
power from the moment when we began to squander our energy and resources in
this futile orgy of destruction. It was a strange piece of stubbornness. We watched
carefully while France failed, and then repeated all her mistakes on a larger
scale each failure leading to further escalation. When the war in the South
floundered, military lobbyists demanded permission to bomb the North. When the
bombing proved ineffectual, they insisted that it be expanded, and so on. It's
a standard Pentagon tactic for financing weapon boondoggles as well as war: 'I've lost your $500 gambling; give me a thousand to win it back or
you'll never see it again.' So far it's
worked every time, to the continued impoverishment of American life.
Al die tijd zijn onze mainstream opiniemakers druk doende geweest deze irrationaliteit
te verkopen als rationeel. Slater:
Economists are reluctant to make the connection between the war and our
economic miseries, but wars sap energy, and the distribution of energy is what
economics is alle about. People say war 'stimulates the
economy,' but this is true only when
everyone is involved in it. Sucking energy from domestic programs to pour into
foreign destruction merely concentrates wealth in the hands of those few venal
enough to profit from the anguish of others. Economic statistics and doubletalk
cannot hide the fact that for... years we squandered our wealth, power, energy,
and human resources in an act of meaningless hatred.
Het
is niet overdreven te stellen dat de blanke, christelijke beschaving de
afgelopen vijf eeuwen de meest agressieve cultuur ooit is geweest, een technologisch
geavanceerd systeem dat in elk geval veruit de meeste doden, gewonden en slaven
in de hele menselijke geschiedenis op zijn geweten heeft. De favoriete historicus de Amerikaanse neoconservatieven,
Victor Davis Hanson, vatte in zijn boek Why The West Has Won. Nine Landmark
Battles in the Brutal History of Western Victory kort maar krachtig samen
waarom wij vijf eeuwen lang wonnen, te weten: het Westen kon harder meppen, was
meedogenlozer in zijn streven naar hegemonie, wij bezaten
the most lethal practice
of arms conceivable. Let us hope that we at last understand this legacy. It is
a weighty and sometimes ominous heritage that we must neither deny nor feel
ashamed about -- but insist that our deadly manner of war serves, rather thans
buries, our civilization.
Geen
woord daarover in Mak's werk, maar
wel bij Philip Slater:
Perhaps Americans enjoy the impersonal killing of people who can't fight
back because they themselves suffer impersonal injuries from mechanical forces
against which they, too, are powerless... we can do little to relieve our
feelings. The effort needed to ward off even the most obvious forms of
commercial exploitation in our society would prevent us from leading a normal
life... The more we try to solve our problems by increasing personal autonomy,
the more we find ourselves at the mercy of these mysterious, impersonal, and
remote mechanism that we have ourselves created. Their indifference is a
reflection of our own. Our fondness for violence at a distance is both the
expression of, and a revenge against, this indifference. We sent bombers to
destroy 'communism' in Vietnam to avoid meeting our needs for corporation at
home,
aldus
deze Amerikaanse socioloog in 1970. Maar net als meer dan een kwart eeuw
geleden in Vietnam was na 2003 ook in Irak vooral de burgerbevolking het
slachtoffer van de Amerikaanse militaire terreur. Slater:
Rooting out the infrastructure, for example, meant that you no longer
killed only soldiers carrying weapons but every civilian who might be related
to or sympathetic to those soldiers. Since there is no way of telling this at a
glance in a civil war, it simply meant killing every civilian around,
inclusief
bijvoorbeeld de meer dan een half miljoen Irakese kinderen onder de vijf jaar
die, zo meldde een VN-rapport, crepeerden als gevolg van de totale vernietiging van
de infrastructuur en de vele jaren durende economische boycot van Irak. Die
kleuters werden door de Amerikaanse machthebbers afgeschreven als 'collateral
damage.' Volgens de toenmalige ambassadeur bij de VN, Madeleine
Albright, 'was het de prijs waard' geweest.
Gezien het feit dat het militair-industrieel complex samen met de entertainment-industrie de enige werkelijk lucratieve
economische motor is van de VS,
had Albright gelijk. Niet voor niets zei president Bush junior januari 2004 tegen
de Argentijnse president Nestor Kirchner dat 'the best way to revitalize the
economy is war.' Kirchner vertelde dit aan de Amerikaanse filmmaker
Oliver Stone in de documentaire South of
the Border, en voegde hieraan toe dat
Bush had verklaard
that the United States has grown stronger with war. He said that. Those
were his exact words. He was talking about the United States. All the economic
growth of the United States has been encouraged by various wars. He said it
very clearly.
Maar
hoe duidelijk deze waarheid achter de schermen ook wordt uitgesproken, en soms zelfs
uitlekt, Mak zal het nooit horen, want hij wil het domweg niet horen. Hij wil koste wat kost niet wakker worden gemaakt uit zijn Amerikaanse droom. Daarover
morgen meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten