donderdag 13 september 2012

Stem Niet. Acteer Zelf. 4

Dankzij de groteske stupiditeit in Nederland zijn de neoliberalen weer in staat om te regeren, waarschijnlijk met de sociaaldemocraten, met als gevolg dat er niets zal veranderen en de wezenlijke problemen van onze tijd voor het merendeel genegeerd zullen blijven. Gefeliciteerd domoren. Er is slechts 1 positief feit te melden: meer dan een kwart van de Nederlandse stemgerechtigden stemt niet meer. 73 procent en dat is 7 procent meer dan in 2006.

1 opmerking:

Sonja zei

Ik ben in 2006 gestopt met stemmen. Ik trok mijn handen ervan af. Ik doe er niet meer aan mee. Ik geef mijn fiat niet meer. En ik wil ook geen bloed aan mijn handen. Een lichtpuntje voor Nederland is dat men nog steeds het recht heeft om niet te stemmen. Maar voor hoe lang nog.

Ik zie een Amerikaanse model ontstaan, een tweepartijenstelsel. Dat lijkt op 'links' en 'rechts', maar in de praktijk handelen de partijen weinig anders. De een propageert het neoliberalisme en de ander ondersteunt het. Daar heeft de macht de pers voor nodig.

Like Blair, like Clinton, like Bush, Brown believes in the liberal truth that the battle for history has been won; that the millions who died in British-imposed famines in British imperial India will be forgotten—like the millions who have died in the American Empire will be forgotten. And like Blair, his successor is confident that professional journalism is on his side. For most journalists, whether they realize it or not, are groomed to be tribunes of an ideology that regards itself as non-ideological, that presents itself as the natural center, the very fulcrum of modern life. This may very well be the most powerful and dangerous ideology we have ever known because it is open-ended. This is liberalism. I'm not denying the virtues of liberalism—far from it. We are all beneficiaries of them. But if we deny its dangers, its open-ended project, and the all-consuming power of its propaganda, then we deny our right to true democracy, because liberalism and true democracy are not the same. Liberalism began as a preserve of the elite in the 19th century, and true democracy is never handed down by elites. It is always fought for and struggled for.

John Pilger 2007

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...