maandag 26 oktober 2009

Rutger Pontzen van de Volkskrant

Rutger Pontzen schrijft in de Volkskrant dat 'over honderd jaar museumgebouw en collectie (van Scheringa)... een historisch beeld [zouden] geven van de overdonderende aanwezigheid van de Wognumse zakenman... Een mausoleum in een knollenveld als tastbare afspiegeling van zijn geest en imperium.' Dit laatste is nonsens Rutger. Het is geen 'tastbare afspiegeling van zijn geest en imperium', maar van onze, de westerse, de neoliberale geest en imperium, waarin geld de hoogste waarde is. Jij bent daarin als recensent, als bepaler van waarden, bewust of onbewust een essentieel onderdeel.

Rutger, in wezen is het allemaal vrij eenvoudig. In een consumptiemaatschappij is uiteindelijk geld de enige waarde. Alles in een cultuur van koop en verkoop wordt in geld uitgedrukt. Alle andere zaken spelen slechts een afgeleide rol. Vandaar dat Lucebert die gouden regel schreef: 'Alles van waarde is weerloos.' De Britse auteur John Berger schreef in zijn boek Stemverheffing met betrekking tot deze waarheid: ‘Consumptie en communicatie zijn tegenwoordig verenigd in een diabolische vennootschap, en uit deze vennootschap bestaat datgene wat wij kennen als de media. Eerst en vooral vertegenwoordigen de media een economisch contract waardoor alles wat er in de wereld gebeurt wordt gekoppeld aan het mechanisme van de verkoop.' En jij bent op deze vuilnisbelt een onmisbaar onderdeel. Jij moet de hele handel verkopen en dat doe je met verve.

Lucebert:

De zeer oude zingt

de zeer oude zingt:

er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings

alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk

als het hart van de tijd
als het hart van de tijd


De kunst voorbij. Is engagement achterhaald?

Kunstcriticus Rutger Pontzen noemt tenslotte een paar reclamefilmpjes van Datsun met kunstenaar Dalí in de hoofdrol als inspiratiebron voor geëngageerde kunst: ‘Er is geen auto meer verkocht door die reclame. Maar Dalí is betrokken bij zijn onderwerp en maakt zich dienstbaar. Dat is ook engagement! Daar hoor ik weinig over.’

Juist ja. Commercie als 'geëngageerde kunst'. Jij komt er wel Rutger. Maar met kunst heeft deze visie van jou weinig tot niets te maken. 'Dienstbaar' maken aan de cultuur van koop en verkoop. Berger heeft gelijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dan zit ik nog steeds met Cremer en Appel?
Ik zag een zeefdruk van Cremer met titel Gloria Hollandia. Waar mag dat uit blijken?
Wie wil mij uitleggen wat de kunst is hierbij?

anzi

Wat te Doen met het Nederlands Racisme?

  RELIGIE&FILOSOFIE OPINIE CULTUUR&MEDIA SPORT PODCASTS  PUZZELS ACHTERPAGINA Correspondent Nasrah Habiballah in Tel Aviv: ‘Onze saf...