De moderne Westerse beschaving en haar geclaimde, op regels gebaseerde, wereldorde heeft zich nooit weten te verheffen boven het genocidale kapitalistische systeem dat de rijken almaar rijker maakt, en de armen nog verder laat verpauperen. Recentelijk bereikte dit systeem een nieuw dieptepunt tijdens de zionistische genocide van de Palestijnse burgerbevolking in ondermeer Gaza. Rond de 70 procent van de inmiddels ruim 50.000 vermoorde burgers bestaat er uit vrouwen en kinderen, hoewel ‘vele analytici en mensenrechten-groeperingen ervan uit gaan dat het ware aantal veel hoger is,’ aldus Al Jazeera, die hieraan toevoegde: ‘Ondanks wereldwijde veroordelingen en pleidooien van internationale organisaties en mensenrechtenorganisaties, heeft Israël een collectieve strafcampagne voortgezet tegen de belegerde enclave, waar de helft van de bevolking jonger is dan 18 jaar. Daarmee heeft Israël meerdere generaties families uit het bevolkingsregister verwijderd.’ Onder de tussenkop ‘Meer dan 100.000 mensen gewond’ berichtte op 15 januari 2025 Al Jazeera:
Minstens 110.265 mensen zijn in Gaza gewond geraakt als gevolg van de oorlog. Dat is één op de twintig mensen.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft bijna een kwart van de gewonden, naar schatting 22.500 mensen, levensveranderende verwondingen die revalidatie vereisen, maar niet ontvangen. Ernstige verwondingen aan ledematen zijn de belangrijkste verwondingen die revalidatie nodig hebben.
Volgens UNRWA, het VN-agentschap voor Palestijnse vluchtelingen, verliezen elke dag tien kinderen een of beide benen door operaties en amputaties die met weinig of geen anesthesie worden uitgevoerd als gevolg van de Israëlische blokkade.
Al Jazeera Arabic werd op 1 november 1996 gelanceerd door de regering van Qatar. De zender werd opgericht nadat BBC Arabic Television werd gesloten vanwege censuurconflicten met zijn Saoedische partner. Veel voormalige BBC Arabic-journalisten sloten zich aan bij Al Jazeera en brachten westerse onderzoeksjournalistiek naar de Arabische wereld.
Al Jazeera, bekend om zijn journalistieke professionaliteit, vooral in vergelijking met andere Arabische nieuwsorganisaties, verwierf populariteit in de Arabische wereld als alternatief voor het eerdere landschap van grotendeels lokale staatsomroepen, met een vroege berichtgeving die openlijk kritiek leverde op autocratische leiders in de regio, en een breed scala aan standpunten presenteerde, en geloofwaardigheid verwierf door zijn uitgebreide berichtgeving aan de frontlinie over de Tweede Intifada en de oorlog in Irak. Al Jazeera Arabic is redactioneel onafhankelijk van Al Jazeera English.
Al Jazeera Engels (AJE) werd op 15 november 2006 gelanceerd als de Engelstalige tegenhanger van Al Jazeera Arabisch. Het positioneert zich als een alternatief mediaplatform ten opzichte van de dominante westerse media zoals CNN en BBC, en richt zich op verhalende verslaggeving waarbij onderwerpen hun eigen verhalen presenteren. Al Jazeera staat bekend om zijn diepgaande en frontlinieverslaggeving, met name in conflictgebieden zoals de Arabische Lente, het conflict tussen Gaza en Israël en andere. Al Jazeera's verslaggeving over de Arabische Lente leverde het netwerk talloze prijzen op, waaronder de Peabody Award.
https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_Media_Network#:~:text=Al Jazeera Arabic was launched, disagreements with its Saudi partner.
Mede dankzij het ontstaan van Al Jazeera werd al snel duidelijk hoe bevooroordeeld de westerse commerciële pers berichtte en hoe corrupt de overgrote meerderheid van mijn westerse collega’s in allereerst Brussel en Washington zijn. De Nederlandse media zijn zo mogelijk nog slechter en schaamtelozer. Zij steunen sinds het ontstaan van de zelfbenoemde Joodse staat de zionistische terreur. Ik heb hier op deze weblog talloze voorbeelden gegeven van hoe de corruptie van de Nederlandse pers werkt. Laat ik in dit artikel slechts één willekeurig voorbeeld geven, te weten de joods zionistische ‘correspondent’ Salomon Bouman die bijna 4 decennia uiterst gekleurde berichten uit Israel verzorgde, maar nauwelijks tot niet de bezette gebieden durfde te betreden, en daarom, net als de meeste Nederlandse journalisten in het ‘geroofde land,’ lange tijd niet doorhad dat er geen enkele sprake was van een ‘Vredesproces,’ waar hij en de joodse Vrij Nederland-journalisten Max van Weezel en Leonard Ornstein lange tijd de mond vol van hadden tot ook zij — ondermeer door mijn verslaggeving en mijn interviews met vooraanstaande Joods Israelische intellectuelen — beseften dat er geen enkele sprake kon zijn van ‘Vrede’ omdat domweg het Joods Regime heel Eretz-Israel wil veroveren, van de Nijl tot aan de Eufraat, zonder ook maar één enkele Palestijn.
‘Velen van ons zijn opgegroeid met "Fiddler on the Roof.”¹
Zingen. Dansen. "Traditie!"
Het voelde als ons verhaal. Een warm, nostalgisch beeld van het oude land. De koppelaarster van de stad. Een dochter die droomt van een eenvoudig leven. Een bruiloft waar de hele shtetl verschijnt. Bekende liedjes. Bekende worstelingen. Een gemeenschap die probeert zichzelf bijeen te houden.
Voor velen voelt dat beeld nog steeds mooi. Voor anderen is het getint met iets harders. Omdat we weten hoe het afloopt. De stad is leeg. Families zijn verspreid. En de meeste mensen lopen weg met de gedachte: Dat is gewoon wat ons volk is overkomen. Tragisch, ja – maar toch onvermijdelijk.
Maar wat als dat niet zo was? Wat als de ontmanteling niet met de pogrom was begonnen? Wat als de teloorgang – van familie, geloof, gemeenschap – al vanaf het begin gaande was? En wat als die gestopt had kunnen worden? Waar staat Tevje werkelijk voor?
Tevje roept "Traditie!" alsof het het antwoord op alles is. Maar als je echt naar zijn leven kijkt, wat bouwt hij dan eigenlijk op?
Hij zingt. Hij danst. Hij maakt grapjes met God. Maar het is geen vreugde. Het is gewoonte. Het is overleven. Hij klampt zich vast aan melodie als een man die zich afschermt van de waarheid. Hij zegt dat als hij rijk was, hij eindelijk zou gaan zitten en studeren. Maar er is geen leren. Geen helderheid. Geen visie.
"Als ik een rijk man was..." is geen doel. Het is een ontsnapping – aan het stellen van de moeilijke vragen. Als zijn paard kreupel wordt, bindt hij zichzelf vast en trekt de wagen. Dat is veerkracht. In het begin.
Maar weken later sleept hij hem nog steeds voort. Nog steeds vastgeketend. Overleven in plaats van oplossen. Zelfs als hij gewaarschuwd wordt voor een aanstaande pogrom, doet hij niets. Dat is Tevje's patroon. Het systeem niet repareren. Gewoon de pijn absorberen. Het plan niet heroverwegen. Gewoon doorgaan en hopen dat het werkt.
Maar pijn zonder richting maakt ons niet sterk. Het put ons uit. De dochters lieten zich niet zomaar meeslepen; ze leerden van wat niet geleerd werd. Tzeitel. Hodel. Chava.
Eén dochter wilde liefde – met een goede man. Hardwerkend. Nederig. Ambitieus. Tevje verzet zich, niet uit principe, maar uit angst. Een oude weduwnaar, een slager, bood veiligheid, dus Tevje gaf bijna de toekomst van zijn dochter op voor de illusie van veiligheid.
Eén dochter volgde een revolutionair. Een jongen vol passie. Vuur. Grote woorden over rechtvaardigheid. Maar waar ging het allemaal naartoe? Waar was het in geworteld?
Het is een klassieke fout die Joden al generaties lang maken: proberen de wereld te verbeteren zonder geworteld te blijven in wie we zijn. Hij had geest – maar geen wortels. Hij wist wat hij wilde afbreken, maar niet wat het waard was om te behouden.
En één dochter ging nog verder: trouwen buiten het geloof, onder een kruis.
Bij elke stap buigt Tevje. Niet uit mededogen, maar uit verwarring. Hij weet niet wat de moeite waard is om vast te houden – en wat kan veranderen. Hij verwart angst met wijsheid, traditie met waarheid. En uiteindelijk is alles weg. Niet alleen door de ballingschap. Omdat niets hen meer overeind hield. Als een boom die er nog steeds hoog uitziet, maar van binnenuit verrot. Er is maar één harde wind nodig – en alles stort in.
Het begon niet met de pogrom. En het eindigt niet met het verhaal.
Er is hier een dieper patroon, een patroon dat we nog steeds volgen: Eerst verzwakt het spirituele fundament, dan vallen de culturele banden uiteen, dan brokkelt de fysieke veiligheid af. Dat is geen bijgeloof. Dat is geschiedenis. Steeds weer opnieuw.
Wanneer een volk vergeet wie het is, houdt het niet lang stand. Klinkt dat bekend?
We doen dit nog steeds. We zingen de liederen, vieren de feestdagen, vertellen verhalen. Maar te vaak vragen we ons niet af wat het allemaal werkelijk betekent. Het voelt Joods, maar het bouwt niets op. Wat begint als traditie, wordt nostalgie. En wat we doorgeven, wordt steeds lichter.
Het is niet genoeg om je Joods te voelen. We moeten Joods leven. Vandaag de dag hebben we alles waar Tevje naar verlangde: vrijheid, comfort, kansen. Geen pogroms. Geen ballingschap. Niemand die ons dwingt te verbergen wie we zijn.
Maar als we niet iets meer doorgeven – echte Joodse betekenis, echte structuur, echte helderheid – dan bouwen we op zand.
Voor velen is het jodendom cultureel behang geworden. Wat sommigen Seinfeld-jodendom zouden noemen. Grappig. Herkenbaar. Zelfs geruststellend. Maar zonder doel. Als al kinderen ironie, bagels met gerookte zalm en een paar feestdagen erven, moeten we dan echt verbaasd zijn als dat vervaagt?
Op een gegeven moment moeten we ons afvragen: is dit wat we onze kinderen willen meegeven? Een cultuur van herinneringen – of een leven vol betekenis?
Tevje faalde niet omdat hij niet van zijn kinderen hield. Hij faalde omdat hij ze niet opvoedde. Hij vertrouwde erop dat de cultuur alles zou dragen. Vertrouwde erop dat de traditie zonder uitleg standhield. Hij gaf een onverankerde revolutionair een platform om te onderwijzen en vroeg nooit wat er werd onderwezen. Hij liet iemand anders de geest van zijn dochter vormen en controleerde nooit wat ze leerde.
Dat was niet zomaar een klein foutje. Dat was zijn hele taak. Zijn vrouw was niet anders. Ze bedoelde het goed, maar haar opvoeding kwam neer op klusjes, huwelijksdruk en geschreeuw vanuit de keuken. Genoeg activiteit. Geen begeleiding.
En hun dochters? Ze leerden veel, maar niet van hun ouders. Dat is het stille gevaar waar we nog steeds mee te maken hebben. Onze kinderen leren altijd van hun vrienden, van hun school, van hun schermen, van een cultuur die voortdurend waarden hervormt. De vraag is niet: Leren ze? De vraag is: Van wie?
Joodse opvoeding gaat niet alleen over informatie; het gaat over vorming. Het is de basis die een kind helpt te weten wie het is, voordat de wereld het vertelt wie het moet zijn. De eerste jaren zijn het belangrijkst: de kleuterschool, de basisschool. Daar vormt zich de identiteit. Daar blijft alles hangen. Daar beslissen ze: is jodendom iets wat ik ben, of gewoon iets wat mijn ouders waren?
Maar waar je ook bent, het is nooit te laat om te groeien. Want je kinderen luisteren niet alleen naar wat je zegt; ze kijken naar wat je kiest, wat je prioriteit geeft, wat je nastreeft. Ze luisteren misschien niet altijd naar je woorden, maar ze worden wat je voordoet, dus laat ze iets echts worden.
Niet alleen een traditie om te citeren, maar een toekomst om te leven, een leven met betekenis, een gezin met richting. Als je sterke Joodse kinderen wilt, bouw dan een sterk Joods leven op. En laat ze daarin opgroeien.
P.S. Zit je kind nog op de kleuterschool of basisschool, dan is dit het moment; de jaren waarin identiteit zich vormt, alles blijft hangen en jij de basis kunt vormen van wie ze zijn en wie ze zullen worden. Hoe eerder je begint, hoe sterker de basis.
Deze keer wachten we niet tot het dak eraf valt. We hebben een kans om te herbouwen – met kracht, met helderheid en met liefde. Begin nu, nu de basis nog van jou is om te vormen.’







Geen opmerkingen:
Een reactie posten