De zionistische terreur die door de Nederlandse mainstream journalisten nooit als zodanig wordt benoemd.
In 2009 kreeg de Nederlandse mainstream pers een golf
van kritiek over zich heen naar aanleiding van de pro-Israel
berichtgeving over de terreur van de ‘Joodse staat’ tegen de
opgesloten Palestijnse bevolking in Gaza, waarbij rond de 1300 doden vielen,
onder wie tenminste 300 kinderen. Naar aanleiding van de kritiek concludeerde Tom Meens, ombudsman van de Volkskrant, dat als ‘beide kampen,’ (zionisten zowel als onafhankelijke burgers)
kritiek hadden op de verslaggeving ‘de waarheid [dan] ergens in het midden
[moet] liggen.’ Tegenover ‘De
Journalist, een uitgave van de Nederlandse Vereniging van Journalisten,’
verklaarde op zijn beurt
plaatsvervangend chef buitenland van NRC Handelsblad, Paul Luttikhuis: ‘We kunnen het alleen maar
negeren. Als je je daardoor laat leiden, kun je net zo goed helemaal stoppen
met je berichtgeving.’ Ook uit eigen ervaring weet ik dat gefundeerde kritiek door mijn collega's onmiddellijk
terzijde wordt geschoven, want anders ‘kun je net zo goed helemaal stoppen.’ Niets
ervaart de mainstream pers zo pijnlijk als kritiek. Ze
kunnen er niets mee, want dan zouden ze de macht werkelijk moeten gaan bekritiseren, terwijl de journalisten van de massamedia in dit
soort gevallen zich geen enkele onafhankelijkheid kunnen permitteren.
De commerciele massamedia in Nederland zijn van mening dat deze 'waarheid' niet goed verkoopt, de terreur van Israel.
Dus maakt men zichzelf wijs dat ‘de
waarheid ergens in het midden [moet] liggen.’ Die opvatting weerspiegelt het
postmodernisme, de heersende
filosofie van het neoliberale kapitalisme. De ‘waarheid’ bestaat niet meer, God
is allang dood, en vervangen door het consumentisme als centrale leer, en die ideologie gaat er vanuit
dat dat het best verkopende product het juiste is. Kwaliteit is geen maatstaf
meer, maar kwantiteit. En zodra er twee ‘kampen’ zijn (het woord alleen al
is tekenend) dan ‘moet de waarheid ergens in het midden liggen.’ Dat kan gewoon niet anders. Wanneer er twee
‘kampen’ bestaan ten aanzien van -- ik
noem maar wat – xenofobie of antisemitisme dan hebben beide partijen evenveel
gelijk dan wel ongelijk, dat maakt niets uit. Zodra er sprake is van bijvoorbeeld een verrechtsing in de
samenleving dan verschuift de ‘waarheid’ van 'het midden' automatisch naar rechts
op, en past de journalistiek zich daaraan aan. Het is ook niet vreemd dat de polder-intelligentsia ervan uitgaat dat
alles slechts een mening is, een interpretatie. De ‘waarheid’ wordt bepaald
door de meerderheid, de krantenkopers en televisiekijkers. De belangrijkste
drijfveer van de commerciele pers is niet de zoektocht naar ‘de waarheid,’ maar
de jacht op hoge oplagecijfers, luister- en kijkcijfers, met andere woorden, de
winst, die de hoogste ‘waarheid’ voor hen is. De ‘waarheid,’ of zelfs de
werkelijkheid, is in dit wereldbeeld een instrumenteel gegeven. Wat telt is of het verkoopt. Significant voor de mainstream pers is dat zodra de
legitimiteit van de macht in gevaar dreigt te komen er
een hoger belang is dan ‘de waarheid,
niets dan de waarheid,'
zoals de VPRO-journalist Chris Kijne eens publiekelijk
toegaf. Zolang de mainstream media de massa kunnen blijven overtuigen dat de
waarheid ‘ergens’ -- niemand weet precies waar, want dat bepaalt de actualiteit -- 'in
het midden' ligt, is er voor de macht niets aan de hand, want dan geldt alleen de
‘waarheid’ van het getal. Het wordt pas een probleem wanneer de meerderheid een
andere ‘waarheid’ ontdekt dan de ‘waarheid’ die ze van de spreekbuizen van de macht
geleerd hebben, dus wanneer de propaganda is uitgewerkt, zoals nu aan het
gebeuren is als gevolg van het failliet van het neoliberale mens- en
wereldbeeld. Dit failliet is in feite inherent aan de consumptie-ideologie en
het daaraan vast zittende ‘democratische’ model. Al in 1835 wees de Franse
aristocraat Alexis de Tocqueville in zijn beroemd geworden Democracy in America op het
feit dat
Democratic institutions awaken and foster a passion
for equality which they can never entirely statisfy. This complete equality
eludes the grasp of the people at the very moment when they think they have
grasped it, and ‘flies’, as Pascal says, ‘with an eternal flight’; the people
are exited in the pursuit of an advantage, which is more precious because it is
not sufficiently remote to be unknown, or sufficiently near to be enjoyed.
Tocqueville waarschuwde ervoor dat
Whatever efforts a people may make, they will never succeed
in reducing all the conditions of society to a perfect level; and even if they
unhappily attained that absolute and complete equality of position, the
inequality of minds would still remain, which, coming directly from the hand of
God, will forever escape the laws of man… Hence, the desire of equality always
becomes more insatiable in proportion as equality is more complete.
Amongst democratic nations, men easily attain a
certain equality of condition; but they can never attain as much as they
desire. It perpetually retires from before them, yet without hiding itself from
their sight, and in retiring draws them on. At every moment they think they are
about to grasp it; it escapes at every moment from their hold. They are near
enough to see its charms, but too far off to enjoy them; and before they have
fully tasted its delights, they die.
Het bracht Tocqueville tot de volgende gevoltrekking:
I hold it to be sufficiently demonstrated, that
universal suffrage is by no means a guaranty of the wisdom of the popular
choice.
Hetzelfde, en misschien zelf nog in hevigere mate gaat
die onverzadigbaarheid op voor de kapitalistische ideologie van produceren en
consumeren. Tocqueville: ‘He who has set his heart exclusively upon
the pursuit of worldly welfare is always in a hurry, for he has but limited
time at his disposal to reach, to grasp, and to enjoy it.’ Met de verbazing van een beschaafd mens keek
hij naar de bewoners van ‘de nieuwe wereld’:
It is strange to see with what what feverish ardor the
Americans pursue their own welfare; and to watch the vague dread that
constantly torments them, lest they should not have chosen the shortest path
which may lead to it.
A native of the United States clings to this world’s
goods as if he were certain never to die; and he is so hasty in grasping at all
within his reach, that one would suppose he was constantly afraid of not living
long enough to enjoy them. He clutches everything, he holds nothing fast, but
soon loosens his grasp to pursue fresh gratifications.
De onverzadigbare begeerte die eigen is aan de
Amerikaanse kapitalistische cultuur is inmiddels geglobaliseerd, waardoor nu bijna iedere wereldbewoner een concurrent van de ander is geworden, en niet alleen de samenhang in de
diverse culturen wordt vernietigd maar ook nog eens ‘de democratie’ in het Westen zelf wordt uitgehold. Een
systeem dat de één rijk maakt ten koste van de ander kan immers nooit tot het
geluk van allen leiden. Dat veroorzaakt onvermijdelijk afgunst en rancune,
zeker nu de hebzucht van de rijken niet meer door enige moraliteit in bedwang
wordt gehouden. Deze ‘waarheid,’ die hier door de mainstream-opiniemakers
doorgaans wordt verzwegen om de schijn van democratie hoog te houden, of domweg
niet wordt beseft, leidde ertoe dat de Nederlandse parlementaire pers tot een
paar maanden vóór de parlementsverkiezing van mei 2002 de sensationele opkomst
van de populist Pim Fortuyn niet doorhad. In 2002 schreef ik voor het
tijdschrift de Humanist daarover:
Pim Fortuyns klucht, die voor hem zo jammerlijk
eindigde, bewijst andermaal hoe riskant het is als een poseur de altijd latent
aanwezige ressentimenten van de massa mobiliseert. De deksel van Pandora's doos
gaat open, onbeheersbare krachten komen vrij. Het besef van dat gevaar moet ook
tot 'professor' Pim
zijn doorgedrongen. Vlak voor zijn heengaan verklaarde hij tegenover
journalisten: 'Vindt u mij eng? Nou,
dan moet u nog maar eens goed naar mijn aanhang kijken!' Een inzicht waaraan hij geen enkele consequentie verbond voor z'n eigen
manisch gedrag. Gelijk Narcissus, verliefd op zijn eigen spiegelbeeld, wist hij
zich niet te bevrijden uit zijn ijdelheid en bleef de rol van verlosser spelen
voor een publiek van rancuneuze kleinburgers, in tijden van rust de zwijgende
meerderheid. In politiek opzicht welteverstaan, voor het overige is ze op bijna
elk maatschappelijk gebied steeds manifester en vooral luidruchtiger aanwezig.
Al in 1929 beschreef de Spaanse humanist Ortega Y Gasset in 'De
Opstand der Horden' hoe de moderne
samenleving in toenemende mate gedomineerd wordt door de middelmatigheid van
mensen die in hun angsten en verlangens volstrekt identiek zijn en slechts
gedreven worden door een mateloos egoïsme. Hij schreef:
'De zoon der kleine luiden heeft sinds de tweede helft
van de negentiende eeuw geen maatschappelijke versperringen meer op zijn weg.
Dat wil dus zeggen, dat hij… vrij van banden en beperkingen is… De wereld
waarin deze nieuwe mens van zijn geboorte af geplaatst is, noodzaakt hem op
geen enkele manier tot beperking, zij legt hem geen enkel verbod op en dwingt
hem tot geen enkele onthouding. Integendeel, zij zweept zijn begeerten op, die
in beginsel tot in het oneindige kunnen toenemen. Want een feit is, en dit is
van groot belang, dat deze wereld… niet alleen de volmaaktheden en wijdten
heeft die ze inderdaad bezit, maar bovendien nog haar bewoners de waan geeft
dat zij morgen nog rijker, nog volmaakter en nog wijder zal zijn, alsof zij
plotseling was gaan groeien en er aan haar uitzettingsmogelijkheden geen
grenzen waren gesteld… Dat wat men vroeger als een weldaad van het lot zou
hebben beschouwd en waardoor men dankbaar gestemd zou zijn geweest ten opzichte
van de verborgen bestiering van het leven, veranderde in een recht dat men niet
dankbaar aanvaardt maar driest opeist.'
'één trek van zijn wezen is de vrije ontplooiing van
zijn begeerten en driften, met andere woorden van zichzelf, en een tweede
kenmerkende eigenschap is zijn ingeboren ondankbaarheid ten opzichte van al
hetgeen dat zijn bestaan zo heeft vergemakkelijkt. De beide trekken zijn de
bekende eigenschappen van het verwende kind. Inderdaad, de ziel van de horden
heeft zeer veel gemeen met die van een verwend kind… Verwennen is geen paal en
perk stellen aan iemands wensen, iemand de indruk geven dat alles hem
geoorloofd is en hij tot niets is verplicht.'
Het feit dat binnen dit krachtenveld voor de
commerciele journalistiek geen ‘waarheid’ bestaat, behalve dan de ‘waarheid’
van de politieke en economische macht, is buitengewoon gevaarlijk voor de samenleving. Het heeft ondermeer
geleid tot de politieke steun aan het huidige totalitaire systeem. De door Tom Meens, namens de Volkskrant, geformuleerde
‘waarheid’ die ‘ergens in het midden [moet] liggen,’ ligt in de praktijk natuurlijk niet als het ware organisch in een neutraal ‘midden’, maar daar waar de economische macht 'de waarheid' plaatst. De Amerikaanse dichter Walt Whitman besefte dit al
in 1883 toen hij in een brief schreef:
The seething materialistic and business vortices of the
United States, in their present devouring relations, controlling and belittling
everythong else, are, in my opinion, but a vast and indispensable stage in the
new world’s development, and are certainly to be follow’d by something entirely
different – at least by immense modifications. Character, literature, a society
worthy of the name, are yet to be establish’d, through a nationality of noblest
spiritual, heroic and democratic attributes – not one of which at present
definitely exists – entirely different from the past, though unerringly founded
on it, and to justify it.
Maar die ontwikkeling naar een humane samenleving,
gebaserd op normen en waarden, werd geblokkeerd door de economische en
politieke elite. De gerenommeerde
Amerikaanse emeritus hoogleraar Geschiedenis en Pulitzer Prize-winnaar Garry Wills schreef in 1976 daarover in zijn
essay Total War:
America in the early 1940’s fell I love with total
war; and no wonder. The war was the best thing that had happened to this
country in a long time. It did what the New Deal never really accomplished –
carried us fully out of the Great Depression, and restored us to the
boom-expansiveness of our Gilded Age. It did this by renegotiating the close
relationship between business and the federal government – and in the process
it expanded the federal government much farther and faster than the New Deal
ever did.
De leider van de westerse wereld en de nog ‘enig
overgebleven supermacht’ die ‘the end of history’ had ingeluid ‘achieved
that most refined of pleasures, a virtuous hate. Killing for an idea is the
worst kind of killing ideological killing,’ aldus Wills die hieraan
toevoegde:
It is hard to climb back down from a self-righteous
‘high’ of hatred. The arrogance of victory has been a commonplace at least since
Aeschylus’s time. And our hate had been given the stunning late justification
of Buchenwald and Belsen, the stunning last paroxysms of Hiroshima and
Nagasaki. Who could doubt that ours was the purest and most complete victory
ever? If power corrupts we came closer to absolute power, over the world and
over our own people’s outlook, than any other nation had ever come. Why did we
expect to pay no price for this?
De vraag is aan ons allen gericht, wij uit de blanke
christelijke cultuur die sinds Columbus de wereld met geweld hebben veroverd, wij die nu via de neoliberale globalisering de wereld nog steeds dwingen om de westerse
economische macht te voorzien van grondstoffen en goedkope arbeidskrachten. ‘Waarom
verwachten we dat we daarvoor geen prijs hoeven te betalen?’ Vanwaar
die blindheid van de polder mainstream? Ook Nederlandse troepen begingen
onder het mom van ‘politionele acties’ oorlogsmisdaden in Indonesie, zonder dat de
Nederlandse regering, die hiervan op de hoogte was, de oorlogsmisdadigers
juridisch liet vervolgen en daarmee zelf verantwoordelijk werd voor het
Nederlandse terrorisme. En de NAVO zorgt tot aan de dag van vandaag met geweld dat de westerse
geopolitieke belangen beschermd blijven. Dit alles onder leiding van de VS,
waarover Garry Wills schreef:
After World War II we had a bloated and ideologized
FBI, the congressional committees, an internal security program, a worldwide
intelligence operation, and the will to make our Truth prevail. Our postwar
world began, instead of ending, with a bang, and we did not intend to whimper.
Instead, we bullied.
Bullied, for a start, our own citizenry. But that is
part of any crusade. Eleventh-century crusaders first ‘cleaned out’ European
ghettos, before getting to the Holy Land… In 1947, by proclamation of the
President, we were back at war, and even liberals had long been telling
Americans that war obliges them to hate the alien doctrine. We obliged.
Communism became exactly what Fascism had been. Our propaganda effort had to be
turned against the second enemy just as it had been against the first –
Congressman Nixon must ‘encourage’ Hollywood to make anti-Russia movies.
The real face of the U.S.’s Afghan air war: children burnt by U.S. bombs at Lashkargah’s Emergency hospital in October 2006 (from Maso Notarianni at http://www.rawa.org/temp/runews/rawanews.php?id=18). My original dossier on civilian victims of U.S. aerial bombing was released on December 10, 2001, see http://www.cursor.org/stories/civilian_deaths.htm
Door het bestaan van een nieuw aangewezen ‘vijand’ kon en kan het
militair industrieel complex draaiende worden gehouden, zolang de westerse
intellectuelen gehoorzaam doen wat van hen verwacht wordt, propaganda maken voor de 'waarheid' zoals bijna een
kwarteeuw na de ineenstorting van de Sovjet Unie de bestseller-auteur Geert Mak nog steeds doet in zijn boek over de VS door te beweren dat ‘de Verenigde Staten Europa… tijdens de Koude Oorlog van
de Sovjetmacht [verlosten].’ Verlossing is datgene wat de domineeszoon zoekt,
‘verlossing’ van het kwade en ‘hoop’ dat het paradijs snel zal worden
verwezenlijkt. Garry Wills heeft gelijk wanneer hij over zijn landgenoten schrijft dat ‘we are not merely a country.
We are an Ism. And truth must spread without limit; it cannot countenance
error.’ En voor de ‘waarheid’
van Mak's ‘geheime liefde’ voor de VS moet vanzelfsprekend alles wijken. Dat
geldt trouwens voor alle Makkianen, wat Amerikaanse intellectuelen ook mogen gedocumenteerd mogen beschrijven.
Hun werk wordt hier in de polder toch niet gelezen. Dit is ook de belangrijkste reden
waarom de Makkianen in de jaren tachtig en negentig totaal niet doorhadden dat
het kapitalisme van karakter aan het veranderen was. Ze beseften niet hoe
desastreus het besluit van ‘politiek links’ was om het neoliberalisme te
omarmen, omdat ‘er geen alternatief voor de
maatschappelijke constellatie die we nu hebben,’ zou zijn ‘en het [dus] geen enkele zin [heeft] daar
naar te streven,’ zoals PVDA-voorman Wim Kok het verwoordde. Nu staan
ze volkomen weerloos tegenover de gevolgen van een beleid dat ze zelf politiek
mogelijk hebben gemaakt. Nu verklaren ze noodgedwongen dat ‘er machten aan de gang
[zijn] boven Europa, ik zeg echt bóven Europa, het klassieke woord
grootkapitaal doet hier zijn intrede. Ik heb er nooit zo in geloofd, maar nu
wel, die ons totaal ontglipt en waar je niks tegen kunt doen! En dat vind ik
buitengewoon beklemmend.’ Om vervolgens met evenveel stelligheid te
beweren dat het neoliberale bolwerk ‘Brussel’ overeind moet worden gehouden,
onder het motto ‘Geen Jorwerd zonder Brussel.’
Wat
de Makkianen absoluut niet begrijpen is wat de Amerikaanse hoogleraar William
I. Robinson als volgt beschreef:
While transnational capital’s offensive against the
global working and popular classes dates back to the crisis of the 1970s and
has grown in intensity ever since, the Great Recession of 2008 was in several
respects a major turning point. In particular, as the crisis spread it
generated the conditions for new rounds of brutal austerity worldwide, greater
flexibilisation of labour, steeply rising under and unemployment, and so on.
Transnational finance capital and its political agents utilised the global
crisis to impose brutal austerity and attempting to dismantle what is left of
welfare systems and social states in Europe, North America, and elsewhere, to
squeeze more value out of labour, directly through more intensified
exploitation and indirectly through state finances. Social and political
conflict has escalated around the world in the wake of 2008.
Nonetheless,
the system has been unable to recover; it is sinking deeper into chaos. Global
elites cannot manage the explosive contradictions. Is the neo-liberal model of
capitalism entering a terminal stage? It is crucial to understand that
neo-liberalism is but one model of global capitalism; to say that
neo-liberalism may be in terminal crisis is not to say that global capitalism
is in terminal crisis…
are
we headed towards a systemic crisis?
A systemic crisis is one in which the solution involves the end of the system
itself, either through its supersession and the creation of an entirely new
system, or more ominously the collapse of the system. Whether or not a
structural crisis becomes systemic depends on how distinct social and class
forces respond - to the political projects they put forward and as well as to
factors of contingency that cannot be predicted in advance, and to objective
conditions. It is impossible at this time to predict the outcome of the crisis.
However, a few things are clear in the current world conjuncture.
Kenmerkend
voor de Nederlandse mainstream-opiniemakers is hun verwarring, overigens zonder
dat ze het fatsoen hebben om nu eindelijk eens te zwijgen over zaken waarover ze
weinig of niets weten. Integendeel, de Makkianen zijn schaamteloos en
tegelijk laf in hun manifestatiedrift. Ik zag afgelopen zaterdag Geert Mak snel voorbij schieten op de Amsterdamse Nieuwmarkt, uit angst dat ik hem zou aanspreken op
zijn hypocrisie en ijdelheid. Als één ding duidelijk zal zijn, dan is het
dat geen van mijn generatiegenoten die ik op deze weblog aanspreek en
bekritiseer ooit een weerwoord durft te schrijven, terwijl ik de meesten van
hen al vele jaren persoonlijk ken. Als dit mijn gelijk niet bewijst, wat
bewijst het dan? Waarschijnlijk maken ze zichzelf wijs dat ik net zo ‘gek’
ben als, in hun ogen, Antonin Artaud was. Die kwalificatie is uiteindelijk het
enige wapen van de kleinburger.
De ene 'gek' die in de ogen van de petite bourgeoisie een boek schreef over een andere 'gek.'
1 opmerking:
Dag
het volgende is geen aanknopen bij dit blog.
Maar even een vraag: heb je dit al gezien en het commentaar op de serie van electronic intifada (en anderen)
http://www.nrclux.nl/story-of-the-jews/nl/product/1274555/?utm_source=E-mailing_The_Story_of_the_jews_LUX11102013&utm_medium=e-mail&utm_content=header&utm_campaign=Film
groet
Jose M
Een reactie posten