Alles verandert bij Facebook. Maar geen nood: het wordt alleen maar wat erger
Zuckerberg (33 en goed voor 74 miljard dollar) heeft gesproken. Facebook zal helemaal veranderen. Maar toch vooral hetzelfde blijven of liever, nog wat erger worden.
vrijdag 12 januari 2018
Binnenkort verandert een deel van uw wereld. Of toch tenminste van de manier waarop u de wereld ziet. Dat heeft één man beslist. Mark Zuckerberg wil zijn leven verbeteren. Elk jaar post hij zijn nieuwjaarsuitdagingen en dit keer gaat het niet over Chinees leren of alleen nog vlees eten van dieren die hij zelf geslacht heeft, maar over Facebook zelf.
Zuckerberg is nu ongeveer even oud als Jezus toen hij aan het kruis genageld werd en op zo’n leeftijd mag de lat al wat hoger gelegd worden. In zijn status over de toekomst van Facebook gebruikt hij drie keer het woord ‘well-being’.
In 2018 gaat het dus om ons aller welzijn, niet meer om zijn persoonlijke ambities. Of zo wil de man die een persoonlijk fortuin van 74 miljard dollar heeft ons toch doen geloven.
De verandering die Zuckerberg aankondigt, is natuurlijk goed voorbereid. In december verscheen er al een blogpost van het Facebook-onderzoeksteam waarin het woord ‘meaningful’ maar liefst 7 keer opdook. 7 keer. Als je gewichtig doet, kan je maar beter een heilig getal gebruiken.
Facebook zal wel nattigheid gevoeld hebben toen hun merk het voorbije jaar gelinkt werd aan minder leuke dingen: het succes van Trump en de alt-right en de alomtegenwoordigheid van fake news.
Dopamine-kicks
Eind vorig jaar deelden twee ex-Facebookbonzen ook serieuze prikken uit. Sean Parker en Chamath Palihapitiya waarschuwden voor de gevaren van sociale media. “We hebben iets gecreëerd dat het sociale weefsel van de maatschappij verscheurt”, zei Palihapitiya. Beiden wezen op de manier waarop Facebook de menselijke psyche manipuleert. De newsfeed mikt op dopamine-kicks waardoor mensen – ook vaak tegen hun zin – blijven met hun duim over de feed scrollen.
Hoe Facebook er precies zal uitzien in de toekomst is nog niet helemaal duidelijk, maar Zuckerberg licht wel al een tip van de sluier op. Organisaties en media die op Facebook publiceren, krijgen het (nog) moeilijker. Hun berichten zullen nog zelden in de nieuwslijnen opduiken. Tenzij ze er voor betalen natuurlijk. Ook video’s zullen minder vaak te zien zijn.
Dit is old school-Facebook koopmanskunde. Eerst lok je nieuwsmakers naar Facebook. Je toont hen dat ze hun publiek kunnen uitbreiden door hun nieuws te verspreiden via dit sociale medium. En eenmaal ze voor hun bereik grotendeels afhankelijk zijn van Facebook laat je hen er voor betalen.
Dat hebben ze eerst gedaan met gewone artikels en dat doen ze nu met video. Vorig jaar klonk het nog dat Facebook meer aandacht ging besteden aan video. Waarna veel mediabedrijven daar gingen in investeren. Nu elke media-organisatie een videoteam heeft, kondigt het bedrijf aan dat er voortaan betaald zal moeten worden voor het succes van die video’s.
Quality time
Zuckerberg beweert dat mensen in de toekomst minder tijd gaan doorbrengen op Facebook maar meer quality time als het ware. “De tijd die u aan Facebook besteedt zal waardevoller zijn.” Maar natuurlijk blijft het wel de bedoeling dat de winst van het bedrijf groeit. Vorig jaar schoot die al door tot 16 miljard dollar. Dat is ongeveer 600.000 dollar winst per werknemer! Dat komt natuurlijk doordat u een groot deel van het werk verricht door dagelijks gratis en voor niets content te creëren en er soms nog voor te betalen ook als u uw eigen bericht sponsort.
Als er geen berichten meer passeren van pakweg DeWereldMorgen.be of Democracy Now op uw nieuwslijn, wat zal er dan wel nog te zien zijn? Veel persoonlijke berichten van uw familie en uw vrienden. Vakantiefoto’s en beelden van lekkere maaltijden dus.
Maar ook andere dingen. De verantwoordelijke van de Facebook-feed Adam Mosseri gaf aan Techcrunch enkele voorbeelden: de speech van Oprah Winfrey op de Golden Globes, live video’s die discussies losweken, sociale mediasterren, celebrities, discussies in groepen, evenementen van lokale handelszaken en ‘betrouwbare nieuwsbronnen’. Een ondoorgrondelijk algoritme van Facebook zal dan wel beslissen wie of wat ‘betrouwbaar’ is.
Maar ook andere dingen. De verantwoordelijke van de Facebook-feed Adam Mosseri gaf aan Techcrunch enkele voorbeelden: de speech van Oprah Winfrey op de Golden Globes, live video’s die discussies losweken, sociale mediasterren, celebrities, discussies in groepen, evenementen van lokale handelszaken en ‘betrouwbare nieuwsbronnen’. Een ondoorgrondelijk algoritme van Facebook zal dan wel beslissen wie of wat ‘betrouwbaar’ is.
Meer commentaren en minder likes, zo vat Mosseri het op een ander moment samen. De algoritmes zullen meer gewicht geven aan een lange commentaren dan aan een like of korte comment. Wie gezien wil worden op Facebook zal dus meer dan ooit reacties moeten uitlokken.
Meer van hetzelfde
In tegenstelling tot wat Zuckerberg ons wil doen geloven, krijgen we nog meer emoties en gechargeerde opinies in plaats van rust, feiten en argumenten. Snuggere mediabedrijven zullen hengelen naar emotionele reacties van lezers in de vorm van suggestieve vragen en titels. Dus in plaats van ‘Dit is er verkeerd met het beleid van Francken’ nog meer ‘Bent u het eens met de linkiewinkies die zich storen aan de communicatie van Francken’.
Vooral kleinere media die voor hun bereik afhankelijk zijn van onder meer Facebook worden het barre tijden. In Slovakije werd er vorig jaar door Facebook al even geëxperimenteerd met dat nieuwe regime. Sommige nieuwssite zagen het engagement met hun lezers dalen met 60 tot 80 procent.
Voor hen (en dat geldt dus ook voor DeWereldMorgen.be) wordt het weer hard tobben om te verzinnen hoe ze hun publiek weer kunnen bereiken als voorheen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten