De vraag
is: waarom zou een opiniemaker als de journalist Geert Mak aantoonbare onzin
verkopen? Wat drijft hem er toe om de werkelijkheid te negeren en daarvoor in
de plaats propaganda te bedrijven voor een zo duidelijk falend systeem dat hij
nu zelf de macht van het ‘grootkapitaal’ noemt. ‘Ik heb er
nooit zo in geloofd, maar nu wel, die ons totaal ontglipt en waar je niks tegen
kunt doen! En dat vind ik buitengewoon beklemmend.’ Waarom wordt de
macht van het ‘grootkapitaal’ in zijn vuistdikke boeken als In Europa
(2004) en Reizen zonder John (2012) niet gesignaleerd, laat staan
historisch geanalyseerd? Wat heeft zijn mens- en wereldbeeld zo fundamenteel
doen kantelen dat hij ‘nu wel [geloofd]’ dat ‘er
machten aan de gang [zijn]’ die hij het ‘grootkapitaal’ betiteld, ‘waar
je niks tegen kunt doen!’ Waarom hebben Mak en zijn publiek al die tijd
niet kunnen zien wat er zich voor hun ogen afspeelde, terwijl het allemaal zo
voor de hand liggend was, is en zal zijn? Vanwaar die blindheid en al die
pedante stelligheid die hij eerder tentoon spreidde en zijn publiek zo graag slikte?
Die
vraag is niet makkelijk te beantwoorden, zeker niet door iemand als ik die
telkens weer verheugd ontdek hoe de grote denkers van alle tijden en alle culturen
veel dieper gaan dan ik in staat ben te doen. Vandaar dat ik een beroep op hen
doe om de contouren van een antwoord te kunnen schetsen. Een half jaar
geleden las ik de essaybundel The American Mystery van de Britse
literatuurcriticus, wijlen Tony Tanner. Eén van die essays is een ontleding van
Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby. Tanner wees erop dat Nick, de man
die Fitzgerald het verhaal over de ondergang van rijke Jay Gatsby laat
vertellen,
prefers
to ‘erase’ whatever might be the ‘dirty’ side of the story, either by omission,
denial, over-writing, reinterpretation, or by transformation, though, of course
– it is part of the brilliance of the book – we keep getting glimpses and
intimations of what he is trying to keep, and write, out.
Dit is
precies wat Geert Mak in zijn non-fiction boeken doet, zoals ik met talloze
voorbeelden heb proberen aan te tonen. Mak is niet in staat om de werkelijkheid
te accepteren en kan die dus niet het voor de hand liggende zien. Bovendien bezit hij niet het talent om net als Fitzgerald tussen de regels door het paradoxale over te brengen. Het
opmerkelijke is dat hij dit ook weet, zoals valt op te maken uit hetgeen hij
mij in januari 2012 schreef:
Het
probleem met jou is dat je verdomd vaak gelijk hebt, en dat het vaak geen
prettige mededelingen zijn die je te melden hebt… Jij ziet veel dingen scherper
en eerder, maar,'
zo
voegde hij eraan toe:
ik kan
niet zonder hoop, Stan, dat klinkt misschien wat pathetisch, maar het is toch
zo.
Het ‘probleem’
ben ik, niet het feit dat ik ‘verdomd vaak gelijk’ heb,
maar ‘dat het vaak geen prettige mededelingen zijn die je te melden
hebt,’ terwijl Mak ‘niet zonder hoop [kan],’ dat ‘misschien
wat pathetisch klinkt, maar het is toch zo,’ en dat motief is veel
belangrijker dan dat ‘jij veel dingen echerper en eerder [ziet].’
Als
bestsellerauteur staat de ‘hoop’ bij Mak centraal, en niet de
dagelijkse realiteit. In de virtuele werkelijkheid spelen
feiten geen doorslaggevende rol. En omdat Geert Mak zijn lezers niet ‘glimpses
and intimations’ wil en kan laten zien ‘of what he is trying to keep, and
write, out,’ staan zijn boeken vol verwarrende tegenstrijdigheden die
een valse voorstelling van zaken geven. Zijn brandend verlangen naar ‘hoop’ werkt op den duur verlammend.
Albert Camus stelde daarover in zijn boek Summer
in Algiers:
From
Pandora's box, where all the ills of humanity swarmed, the Greeks drew out hope
after all the others, as the most dreadful of all. I know no more stirring
symbool; for, contrary to the general belief, hope equals resignation. And to
live is not to resign oneself.
Bovendien creëert Mak's hunkering
onvermijdelijk een leugen. Tony
Tanner:
Nick prefers to concentrate on the
figure of the hopeful, hapless dreamer in the pink suit. At one point he
informs us that he is putting down what he has subsequently learned about
Gatsby’s early life… ‘to clear this set of misconceptions away’, these being the wild and silly rumorurs that circulated round the enigmatic Gatsby. He
certainly clears these away, but it is possible that he clears away – cleans up
– much more as well.
Omdat Nick de rauwe werkelijkheid niet kan accepteren, vertekent hij die,
net als Mak en zijn publiek. Die kunnen alleen de buitenkant zien, de
binnenkant, de essentie van wat gebeurt zou de ‘hoop’ definitief vernietigen, en misschien wel het verlangen
ernaar. Wat dat betreft lijken dit soort mensen op Belinda van de Graaf, filmrececensente van
Trouw, voor wie de meest recente
verfilming van The Great Gatsby net
zo’n ‘roze
meisjesdroom’ moet zijn geweest als enkele jaren geleden de Romy Schneider Retrospectief voor haar was.
Over de regisseur van Gatsby schreef ze dat die
zich opnieuw ontpopt als de koning van het
extravagante spektakel, uitgedost met feestjurken van Prada en juwelen van
Tiffany's. Het staat Carey Mulligan, die de begeerde Daisy speelt, allemaal
prachtig, de vilthoedjes en de haarkrullen op de wang; maar op een gegeven
moment ken je het wel, het jetsetwereldje.
'The Great Gatsby' is wel een perfecte film om het
Filmfestival van Cannes mee te openen, ook een wereld van blingbling en tegelijkertijd
een commentaar erop.
Verder dan ‘het
extravagante spektakel’ komt de massamens niet, en vandaar dat hij/zij snel verveeld raakt. Hetzelfde geldt voor het Mak-publiek dat geamuseerd wenst
te worden, niet door een ‘doemdenker’ of ‘egotripperij’ zoals Mak respectievelijk
Nobelprijswinnaar John Steinbeck noemde, en On
the Road van Jack Kerouac’s kwalificeerde, een boek dat door Bob Dylan werd beoordeeld als ‘it changed my life like it changed
everyone else's.’ De mainstream,
zeker in Nederland, wil niet dat zijn leven verandert, men zou sterven van
angst, het conformisme is nog het enige houvast. Extravagantie mag, maar dan
alleen op het filmdoek of in het theater, want daar is alles niet ‘echt.’
Het grote publiek is als Nick die
cannot
tolerate the thought of confronting a reality that is merely poor and bare,
dustcovered and wrecked. There must be more than that, a whole hidden dimension
of sumptuousness and romance for which the manifest impoverishment and
degradation of the apparitional, the given, are simply a misleading ‘blind’, a
deceptive mask.
Dus droomt hij er een hele wereld bij en een groot schrijver als Scott
Fitzgerald was zodoende in staat dwars door de facade heen te prikken en de
werkelijkheid erachter te tonen, de leegte, de verveling, de angst en de vervreemding
van de Amerikaanse droom, waar Geert Mak volgens eigen zeggen ‘altijd
al’ een ‘geheime liefde’ voor koesterde. Het probleem is alleen dat die
droom een leugen was en nog steeds is, zonder dat Mak dit beseft, en al
helemaal niet verklaart. Tony Tanner:
Nick also favours moonlight, and he tries to prevent its being fouled and
contaminated by the inscribed obscenities of the real… The more general point
is that it is invariably impossible to know when Nick is adding or subtracting,
to establish when he is amplifying or erasing, to guess when he is simply
fantasising or, more imaginatively, empathetically eliding.
Opnieuw,
precies hetzelfde geldt voor Mak’s boeken In
Europa en Reizen zonder John. Het
verklaart ook waarom hij twee tegenstrijdigheden tegelijk kan produceren zonder ook
maar enigszins te beseffen dat er daardoor wartaal ontstaat, zoals ik eerder
met fragmenten uit zijn boeken heb proberen aan te tonen. Het cultiveren van ‘hoop,’
waar domweg geen ‘hoop’ kan bestaan, leidt tot bedrog. Door ‘simpelweg te fantaseren’ of door ‘te verzwijgen’ om zijn
publiek te vriend te houden, ontstaat een wanhopig makend escapisme. Dat is tevens een belangrijke reden waarom Mak pas
op zijn 66ste tot de ontdekking kwam dat er zoiets bestaat als het ’grootkapitaal,’ die ‘ons
totaal ontglipt!’ Tot
nu toe heeft hij dat ‘grootkapitaal’ nooit geanalyseerd als de
voornaamste drijfveer van de moderne westerse geschiedenis. En dat terwijl er
daarover door Europese en Amerikaanse intellectuelen zo ontzettend veel is
gepubliceerd voor een zo groot mogelijk publiek. Onlang schreef de Franse
filosoof in de Engelse editie van het Franse onafhankelijke dagblad L'Humanité:
Marx had the genius to unmask
in capitalist social and economic relations what their appearance, taken up by
bourgeois ideology, tends to cover up: the phenomenon of exploitation that
serves the interests of a minority, that turns workers into instruments by
reducing them to factors in production and negates their autonomy by submitting
them to the will of employers. Add to this the alienation that deprives them of
their collective life at the same time as their individual existence… a system
of human relations that violate the dignity of those who are its victims.
Men hoeft zeker geen marxist
te zijn om in te zien dat het kapitalisme, dat onvermijdelijk in het
neoliberalisme is uitgemond, een onmenselijk systeem is waarbij miljarden
mensen in vooral de Derde Wereld arm worden gehouden om een zeer kleine elite
onvoorstelbaar rijk te houden en dat het neoliberalisme zelfs het laatste
restje democratie heeft vernietigd dankzij privatisering, deregulering en
outsourcing. Desondanks maskeerde Geert Mak deze werkelijkheid in zowel zijn
boek over ‘Europa’ als in zijn augustus vorig jaar verschenen boek over ‘Amerika.’
Het is in deze twee boeken alsof klassenstrijd niet echt bestaat,
maar dat de geschiedenis wordt bepaald door ‘grote
mannen,’ die hij als beleidsbepalers dan ook uitvoerig aan bod komen. Via
hen is Mak op zoek naar de zin en betekenis van het leven, net zo eenduidig als
zijn evangeliserende vader die als dominee zin en betekenis in het woord van
zijn christelijke God vond. Het is een bekende drijfveer waarover Tony Tanner met betrekking tot The Great Gatsby schreef:
clearly there is in Nick’s
narrative discourse a hunger for something essential, something that is Real in
more than contingent, material, ‘accidental’ way. There is a theological and
metaphysical yearning – confused and vestigial thought it may be – mixed up
with Nick’s desire to believe in some form or figure of gorgeousness to offset
the dismalness with which he is all too, and now increasingly, familiar, which
is why he deliberately and daringly invokes God and Plato in his celebratory
elegy of the sentimental American criminal in the pink rag of a suit,’
zijnde de gangster Jay Gatsby. Wat Scott
Fitzgerald een groot auteur maakt is het feit dat hij een archetypisch motief
heeft beschreven aan de hand van een doorsnee mens die op zoek is naar een
identiteit. Omdat Nick die niet vindt verzint hij haar omdat hij als sociaal
wezen niet zonder een ideaal kan, zonder zin en betekenis in de kosmische
chaos. En als er dan geen God meer bestaat dan moet hij maar in
geseculariseerde vorm worden verzonnen door ondermeer Geert Mak, de domineeszoon die in de jaren zestig de geloofsbeleving van zijn vader verloor, maar niet diens verlangen naar verlossing en diens gedrevenheid om een blijde boodschap te
verspreiden, een boodschap voor het grote publiek dat naar een of andere rudimentaire verlossing zoekt. Meer
daarover later.
2 opmerkingen:
This week, an amendment to repeal the Monsanto Protection Act could be introduced in Congress by Senator Jeff Merkley (D-OR) during the farm bill debate and we need your help to make sure this blatant corporate handout is no longer law.
The passage of the Monsanto Protection Act was that the last straw for millions of Americans and citizens worldwide that are outraged over the continued corruption of our democratic institutions, the contamination of our environment and Monsanto’s relentless march to take over of our food supply.
The Monsanto Protection Act has been called the most outrageous corporate handout in recent history. This dangerous provision, strips judges of their constitutional mandate to protect consumer and farmer rights and the environment, while opening up the floodgates for the planting of new untested genetically engineered crops, endangering farmers, citizens and the environment.
It’s time for Congress to reject the corporate takeover of our food supply! I'm asking you to repeal the Monsanto Protection Act, Section 735 of H.R. 933 and block any other amendment or provision that would limit state or local elected officials from effectively governing food and agriculture at the local level. Don’t let Monsanto, biotech lobbyists or Congress short circuit the growing grassroots movement to label GMOs at the state level.
Repeal the Monsanto Protection Act!
Op RT tv hoorde ik dat morgen, zaterdag 25 mei overal ter wereld protest-demonstraties tegen MONSANTO zullen zijn.
Herman
Een reactie posten