Ooit zei een van de weinige belezen mensen in de
Nederlandse journalistiek, de literatuur criticus Michaël Zeeman, in zijn
VPRO-boekenprogramma over Geert Mak’s De eeuw van mijn vader dat
het boek ‘iets in de trant van voer voor debielen’ was.
Toen ik Zeeman ongeveer een jaar voor zijn dood tegenkwam, vroeg ik wat hij
daarmee had bedoeld. Hij verklaarde dat de stijl en de inhoud dermate
simplistisch was dat het een belediging voor het intellect was. ‘Het boek
mist diepgang,’ aldus deze criticus.
Zeeman’s kwalificatie gaat ook op voor Reizen zonder John, als men de
informatie in dit boek vergelijkt met wat er door Amerikaanse intellectuelen
wordt geschreven. Mak’s kennis is flinterdun, zoals tevens blijkt uit deze
uitspraak:
Bij Obama speelt het erg over het verdedigen van
verworven rechten,
terwijl
in werkelijkheid:
People over 65, a growing share of the US population,
are suffering a crisis-ridden capitalist system. High unemployment, reduced
private pensions, fewer job benefits, less job security, high personal debt
levels, and falling real wages make Social Security payments more important
than ever. Yet President Obama and Congress recently agreed to bargain over how
much to reduce Social Security payments from current levels. That would not
only hurt seniors - but also the children who help them,
aldus de Amerikaanse econoom, professor Richard Wolff,
die eerder al verklaarde dat
Wages and benefits are trending downward while profits
are simultaneously increasing. Just as these conditions force millions to need
and want more from local, state, and federal governments, officials continue to
announce ever more cutbacks in public services. This crisis is reminding
millions about capitalism’s inherent stability, its historic failure for
centuries to prevent the recurrence of downturns, and how poorly, unjustly, and
cruelly it typically ‘manages’ them.
De mainstream opiniemakers werden door de Amerikaanse
auteur Norman Mailer terecht ‘punditi’ betiteld, een samenvoeging
van ‘pundits’
en ‘banditi,’
oftewel: een combinatie van betweters en misdadigers. Laat ik voordat ik, aan
de hand van Mak een voorbeeld uit de praktijk geef, eerst op het volgende
wijzen:
De grondlegger van de westerse public
relations industrie, de Amerikaan Edward Bernays, constateerde bijna een eeuw geleden dat voor de elite
een ware democratie onwenselijk is en dat
the
engineering of consent the very essence of the democratic proces,’ is ‘the freedom to persuade and suggest... The
conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of
the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate
this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country.
Bernays was niet de eerste de beste.
Zijn boek 'Propaganda' (1928) was niet alleen in
de VS een succes. Het was ook in nazi-Duitsland invloedrijk. Zijn werk stond binnen handbereik in Goebbels' werkkamer. Bernays onderwees de macht dat zij zich
moest concentreren op
regimenting
the public mind every bit as much as an army regiments the bodies of its
soldiers.
Tegelijkertijd benadrukte de invloedrijkste
journalistieke ideoloog uit de eerste helft van de vorige eeuw, Walter Lippmann, dat
public
opinions must be organized for the press if they are to be sound, not by the
press... Without some form of censorschip, propaganda in the strict sense of
the word is impossible. In order to conduct propaganda there must be some
barrier between the public and the event. Access to the real environment must
be limited, before anyone can create a pseudo-environment that he thinks is
wise or desirable.
Dat doel is voor de machtigen niet
moeilijk te bereiken, aangezien de
proportion
of direct observations is [small] when compared to those observation that are
conveyed to us through the media.
Om nu te voorkomen dat de massa, in
de woorden van Lippmann, 'a bewildered herd' op hol
slaat, moeten de beelden die het grote publiek krijgt toegediend streng worden
geselecteerd, zodat de juiste opvattingen ontstaan
for the real environment is
altogether too big, too complex, and too fleeting for direct acquaintance.
De massamens
is not equipped to deal with so much
subtlelety, so much variety, so many permutations and combinations. And
although we have to act in that environment, we have to reconstruct it on a
simpler model before we van manage with it.
En zo is het mogelijk geworden dat
wij vandaag de dag leven in een virtuele werkelijkheid dat door de Amerikaanse
socioloog C. Wright Mills kort maar krachtig is omschreven als 'rationalisme zonder rede,' waarbij
de
machthebbers de opinies [verschaffen] en de middelen waarmee die
gerealiseerd kunnen worden. Mensen bestaan in de mediamarkten alleen als massa;
hun acties verlopen parallel omdat hun opinies parallel verlopen, en opinies
zijn parallel omdat ze alle uit één bron afkomstig zijn: die van de media.
[...] De mensen zijn, zelfs als ze handelen, meer toeschouwers dan medespelers.
Het publiek van de massamaatschappij handelt bij acclematie, bij plebisciet.
Passief staat het toe, actief klapt het in de handen. Het is geen handelen dat
uit eigen, autonome beslissingen of initiatieven voortkomt; het is
geconditioneerde reactie op gecontroleerde stimuli die van het centrale
beheerapparaat uitgaan. Omdat het publiek van de massamaatschappij markt voor
de media en geactiveerde massa is geworden, is de discussiefase van het proces
van opinievorming vrijwel uitgeschakeld.
Mills toonde al een halve eeuw
geleden gedocumenteerd aan dat
het doel
van de opinie-organisatoren [is] om de bevolking in een voortdurende staat van
emotionele onderworpenheid te houden... Immers, als het maar eenmaal gelukt is
om een mentaliteit van volgzaamheid en gehoorzaamheid te kweken, is het niet
moeilijk meer om de mensen te doen geloven en te doen voelen wat men maar
wil... hun opinies zijn parallel omdat ze alle uit 1 bron afkomstig zijn: die
van de media.
Met betrekking tot door de punditi zo
vaak gebruikte begrip 'objectiviteit' wees
Noam Chomsky op het volgende opmerkelijke feit toen hij over de
verlichtingsfilosoof David Hume schreef:
in
considering his First Principles of Government, he expressed his puzzlement
over 'the easiness with which the many are governed by the few’ and ‘the
implicit submission with which the men resign their own sentiments and passions
to those of their rulers’. ‘When we enquire by what means this wonder is
brought about’, Hume concluded, ‘we shall find, that as Force is always on the
side of the governed, the governors have nothing to support them but opinion.
It is therefore, on opinion only that government is founded; and this maxim
extends to the most despotic and most military governments, as well as to the
most free and most popular.'
In hun uitgebreid gedocumenteerde
studie Manufacturing Consent. The political economy of the Mass Media beschrijven
de Amerikaanse geleerden Edward S. Herman en Noam Chomsky de berichtgeving van
de westerse commerciele media aldus:
In
contrast to the standard conception of the media as cantankerous, obstinate,
and ubiquitous in their search for truth and their independence of authority,
we have spelled out and applied a propaganda model that indeed sees the media
as serving a "societal purpose," but not that of enabling the public
to assert meaningful control over the political process by providing them with
the information needed for the intelligent discharge of political
responsibilities. On the contrary, a propaganda model suggests that the
"societal purpose" of the media is to inculcate and defend the
economic, social, and political agenda of privileged groups that dominate the
domestic society and the state. The media serve this purpose in many ways:
through selection of topics, distribution of concerns, framing of issues,
filtering of information, emphasis and tone, and by keeping debate within the
bounds of acceptable premises,
aldus Herman en Chomsky, de laatste
door The New York Times omschreven als 'arguably the most important intellectual
alive.'
Beide wetenschappers concluderen na
ruim 400 pagina's documentatie tenslotte:
As we have
stressed throughout this book, the U.S. media do not function in the manner of
the propaganda system of a totalitarian state. Rather, they permit -- indeed,
encourage -- spirited debate, criticism, and dissent, as long as these remain
faithfully within the system of presuppositions and principles that constitute
an elite consensus, a system so powerful as to be internalized largely without
awareness. No one instructed the media to focus on Cambodia and ignore East
Timor. They gravitated naturally to the Khmer Rouge and discussed them freely
-- just as they naturally suppressed information on Indonesian atrocities in
East Timor and U.S. responsibility for the agression and massacres. In the
process, the media provided neither facts nor analyses that would have enabled
the public to understand the issues or the bases of government policies toward
Cambodia and Timor, and they thereby assured that the public could not exert any
meaningful influence on the decisions that were made. This is quite typical of
the actual ‘societal purpose’ of the media on matters that are of significance
for established power; not ‘enabling the public to assert meaningful control
over the political process,’ but rather averting any such danger. In these
cases, as in numerous others, the public was managed and mobilized from above,
by means of the media's highly selective messages and evasions. As noted by media
analyst W. Lance Bennett: ‘the public is exposed to powerful persuasive
messages from above and is unable to communicate meaningfully through the media
in response to the messages... Leaders have usurped enormous amounts of
political power and reduced popular control over the political system by using
the media to generate support, compliance, and just plain confusion among the
public’.
En:
Given the imperatives of corporate
organization and the workings of the various filters, conformity to the needs
and interests of privileged sectors is essential to succes. In the media, as in
other major institutions, those who do not display the requistite values and
perspectives will be regarded as "irresponsible",
"ideological,"or otherwise aberrant, and will tend to fall by the
wayside. While there may be a small number of exeptions, the pattern is
pervasive, and expected. Those who adapt, perhaps quite honestly, will then be
free to express themselves with little managerial control, and they will be
able to assert, accurately, that they perceive no pressures to conform. The
media are indeed free -- for those who adopt the principles required for
"societal purpose".
Dat wat betreft de ideologische
achtergrond, maar ook qua opzet en functioneren van de commerciele massamedia
valt het nodige op te merken.
The
technical structure of the media virtually compels adherence to conventional
thoughts; nothing else can be expressed between two commercials, or in seven
hunderd words, without the appearance of absurdity that is difficult to avoid
when one is challenging familiar doctrine with no opportunity to develop facts
or argument... The critic must also be prepared to face a defamation apparatus
against which there is little recourse, an inhibiting factor that is not
insubstantial... The result is a powerful system of induced conformity to the
needs of privilege and power. In sum, the mass media of the United States are
effective and powerful ideological institutions that carry out a
system-supportive propaganda function by reliance on market forces, internalized
assumptions, and self-censorship, and without significant overt coercion. This
propaganda system has become even more efficient in recent decades with the
rise of the national television networks, greater mass-media concentration,
right-wing pressures on public radio and television, and the growth in scope
and sophistication of public relations and news management.
Onder de kop 'The New York Times
Versus The Civil Society' schreef de onafhankelijke Amerikaanse
media-analist en econoom Edward S. Herman een vernietigend artikel over 's
werelds invloedrijkste krant.
The
veteran New York Times reporter
John Hess has said that in all 24 years of his service at the paper he ‘never
saw a foreign intervention that the Times did
not support, never saw a fare increase or a rent increase or a utility rate
increase that it did not endorse, never saw it take the side of labor in a
strike or lockout, or advocate a raise for underpaid workers. And don’t let me
get started on universal health care and Social Security. So why do people
think the Times is
liberal?’ The paper is an establishment institution and serves
establishment ends. As Times historian
Harrison Salisbury said about former executive editor Max Frankel, ‘The
last thing that would have entered his mind would be to hassle the American
Establishment, of which he was so proud to be a part.’
Met deze informatie als
uitgangspunt is het verhelderend om Mak’s beweringen van 29 april jongstleden op
Radio 1 over het verschil tussen het oproer op de kroningsdag in 1980 en die
van 2013 te analyseren. Hij zei dat nu ‘iedereen zin [heeft] in een feestje,’
terwijl 30 april 1980 niet meer was dan ‘gewoon
een amok, een kladderatsj. Dat was de hoofdzaak.’ Mak lichtte zijn
bewering toe met een andere bewering, namelijk dat ‘er heel veel mensen waren die knokten om het knokken. Het was een
gigantische knokpartij van 20-jarige jongeren in uniform tegen 20-jarige
jongeren met bivakmutsen, waar een heel dun politiek-ideologisch laagje over
was uitgesmeerd.’ Kortom,
in Mak’s gedepolitiseerde mening, ging op die kroningsdag het tuig de straat op
om eens lekker te matten. En waarom? Welnu, omdat tuig dit nu eenmaal doet, dat
weet niets anders dan ‘amok’
maken en onze keurige samenleving in een ‘een
kladderatsj’ veranderen. Dezelfde mening ventileerde 33 jaar geleden de politieke elite en de mainstream. Er was geen
reden voor verzet geweest. Deze portrettering is de geijkte manier om sociale oorzaken te kunnen negeren,
het verzet criminaliseren om de macht te legitimeren, zeker als die weergave van de realiteit uit de mond komt van een gezaghebbende pundito als Mak, wiens
mainstream opinies bij het grote publiek erin gaan als God’s woord in een
ouderling. Mak suggereerde vervolgens dat 30 april 1980 moet worden gezien als ‘een keerpunt,’ als ‘een les voor later,’ zo vatte de
interviewer samen. Mak beaamde deze visie door de opmerking dat ‘iedereen zich rot schrok en dat eindigde in
een terugslag.’ En nadat enige tijd later de ‘krakers’ ook nog eens een tram in brand hadden gestoken ‘was het voorbij,’ aldus de
nationale opiniemaker die zich graag als historicus laat aankondigen. Is dit
een juiste weergave van de werkelijkheid? Of verzwijgt Mak essentiele
feiten en hebben we opnieuw te maken met ‘voer voor debielen.’
In Overheidsgeweld: een sociologische studie van de dynamiek
van het geweldsmonopolie merkte de academicus Piet van Reenen
in 1979 op dat de staat over meerdere delegitimeringsstrategieen beschikt is om verzet te
criminaliseren. De belangrijkste is allereerst de sociale oorzaken van maatschappelijk verzet
te ontkennen en de tegenstander af te schilderen als slechts een amokmaker.
Op 29 april 2013 paste Geert Mak deze strategie toe in
een uitzending op Radio I over het oproer tijdens de kroningsdag in 1980. De 'hoofdzaak' zou toen volgens hem zijn geweest het scheppen van ‘amok,
een kladderatsj.’ Hij probeerde dit aan te tonen door
te stellen dat er anno 2013 ‘een nog grotere crisis dreigt’ dan
in 1980 terwijl desondanks ‘iedereen zin
[heeft] in een feestje,’ een kennelijk collectief verlangen waar Mak toch wel ‘met
verbazing’ naar keek. Zijn ‘verklaring’ voor de wezenlijk veranderde
tijdgeest is dit:
Veel meer dan 30 jaar geleden is er een soort
evenwicht gevonden met het erfgoed van de jaren zestig en dat was in 1980
helemaal niet zo, dat was totaal nog niet uitgekristalliseerd.
Daarover later meer.
2 opmerkingen:
Volstrekt off topic, sorry.
Patents/Intellectual Property Rights
"Primates are mammals that took a special direction over the course of evolution, that was to enlarge their brains and become the most intelligent animals on Earth" ~ Demond Morris - Planet Ape
Nu er in Europa patenten aangevraagd zijn op genetisch gemodificeerde mensapen door een Amerikaans biotechnologie bedrijf en er in Nederland in tegenstelling tot Duitsland nauwelijks iets over in de pers verscheen, en er van daar uit wel protest georganiseerd is, dit:
E.U. PATENTS ON TRANSGENIC CHIMPS CHALLENGED
What ethical considerations should be put in place?
Primatenonderzoeker Frans de Waal, een Nederlander, die vermeld staat in de Times top 100 van meest invloedrijke levende wetenschappers zei ooit over experimenten met de Chimpanzee:
"The same reason chimpanzees are biomedically important provides a compelling ethical argument against their use. The more an animal is like us, the easier it is to extend our moral outlook to it [sic]. Recent studies have amply documented cognitive, social, and emotional similarities between chimpanzees and humans, including empathy and the rudiments of morality, power politics, and the ability to pick up habits from each other as reflected in multiple cultural traditions across the African continent."
Frans de Waal: We Should Only Do Experiments on Chimpanzees That We're Willing to Do on Humans
Toevallig kwam ik nog wat andere, oudere berichten onder ogen.
"Recent experiments indicate that animal behavior can be permanently altered, turning aggressive animals into models of passivity. Neurobiologist Barry Richmond and his team have done this by blocking the effects of a gene in the brain called D2, which cuts off the link between the monkey's motivation and perceived reward.
Humans have an identical gene. " -
Brave New World Getting Closer
""The Great Ape Project is campaigning to have the United Nations endorse a Declaration on Great Apes.[2] This would extend what the project calls the "community of equals" to chimpanzees, bonobos, gorillas and orangutans. The declaration seeks to extend to non-human great apes the protection of three basic interests: the right to life, the protection of individual liberty, and the prohibition of torture."
The Great Ape Project
"Our second chromosome has telomere DNA at the center. It has two centomeres. We have placed it as being from primate chromosomes 12 and 13 and so exact is the correspondence that people who work on the chimpanzee genome now call the chromosomes they used to call 12 and 13 2A and 2B, because they correspond to those two halves of the human second chromosome. "
Tracing human evolution by mistakes
Hey Hey We're the Monkeys
Nu bij toeval kom ik hier terecht (zoekterm Chomsky) en daar heb ik buiten zijn vernieuwende taaltheorieën, sinds zijn Cambodia, Midden-Oosten en Servië redeneringen weinig mee op, maar de schildering van Geert Mak, kan ik mij wel in vinden. Deze journalistieke "historicus" is al decennia in al zijn aaibaarheid een 'gladstrijker'... heb je een hoop gekreukte lakens geef ze aan Geert Mak hij beugelt het met zijn stoomstrijker tot keurige gelijkvormige stapeltjes.
Dat het bewustzijn leidt tot actie of dat eerst 'de daad' en dan 'de gedachte' komt, dat is iets dat buiten het begrip van Mak valt. Hij is echt niet de enige die de gecombineerde kunst van het gladstrijken en bezoedelen beheerst. Zo lees ik nog met regelmaat de verwijzing "Nieuwmarktrellen" of "Metrorellen" als het gaat om een beweging waar ik zelf deel van mocht uitmaken die aarzelend begint in het buurtje waar je woont/woonde in 1967 en zich dan minstens een kwart eeuw weet voort te zetten. Het was ook daarom dat ik bij de begrafenis van mijn vriend Auke Bijlsma (waarmee ik contact hield over de jaren ondanks onze zeer afwijkende opvattingen over bepaalde politieke zaken) wegbleef om mijzelf een preekstoel betoog van de historie dominee Mak te besparen....
Een reactie posten