woensdag 10 november 2010

Thom Meens van de Volkskrant 11


Binnen vier minuten kreeg ik deze reactie van Thom Meens, ombudsman van de Volkskrant:


Beetje bizar dat mail die ik aan een persoon stuur ineens bij veel anderen terechtkomt.
Niet netjes vind ik.
Met vriendelijke groet,
Thom Meens
Ombudsman redactie de Volkskrant
+31655748601

Ik heb hem binnen zeven minuten het volgende geantwoord:

beste meneer meens

dit is geenszins bizar in een open samenleving waarin burgers en zeker ook journalisten als ik deelnemen aan het publieke leven. alleen in een gesloten samenleving is het bizar dat een burger meent dat hij zomaar publiekelijk iets te berde kan brengen. vandaar andermaal mijn vraag: u hebt kunnen constateren dat ik uw betoog en die van de redactie onjuist vindt. Is de redactie nu van plan alsnog de zaak te corrigeren?
In afwachting van uw antwoord,
vriendelijke groet
Stan van Houcke
Journalist/schrijver
Amsterdam


3 opmerkingen:

Sonja zei

Natuurlijk noemt Meens het "bizar" wanneer een lezer zich zo kwaad maakt over een vervalsing van de werkelijkheid van een zelfbenoemde "kwaliteitskrant", dat hij vindt dat iedereen moet weten wat voor bizarre ideeën op de redactie leven. "Bizar", omdat Meens zich al jarenlang in dat cultuurtje van de redactie ophoudt, het arrogante cultuurtje van: wij zullen het domme plebs wel even vertellen hoe de wereld in elkaar zit.

Sonja zei

(je waant je $#@% toch in de DDR...)

Anoniem zei

Niet netjes is je als journalist je niet aan de feiten houden en de verantwoording hiervoor niet te nemen. Wel zo netjes is om de juiste feiten te benoemen. Netjes is ook om een collega te steunen die met feiten komt die anders verborgen zouden zijn gebleven. Geen handtekening vanuit de Nederlandse pers. Eric Hennekam staat er wel bij. Een tip misschien, lijkt me wel zo belangrijk voor de journalistieke wereld, maar ik ben een leek, kan het een en ander verkeerd zien.

Journalists from 40 countries join in support for WikiLeaks
[View] Journalists from every region of the world have joined together to support the whistle-blowing organization Wikileaks and its founder Julian Assange who, they say, have provided an extraordinary resource for journalists around the world and made "an outstanding contribution to transparency and accountability on the Afghanistan and Iraq Wars".


The journalists, many of whom are prominent investigative reporters, come from countries as diverse as Russia and Namibia, and Israel and Indonesia, plus many from European countries and North America. The journalists, who are linked through investigative journalism networks, decided to speak out publicly after watching a growing campaign of threats and unfair criticisms against Assange and Wikileaks.

Following are the statement, the list of signatories and contacts for media inquiries about the statement in different regions of the world.


Zie: www.globalinvestigativejournalism.org/node/168

anzi

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...