donderdag 7 februari 2008

De Commerciele Massamedia 112





Het niveau van de mediakritiek is erbarmelijk laag in Nederland. Hieronder een voorbeeld van de website 'de nieuwe reporter.' Waarom zouden Nederlandse journalisten niet serieus over hun vak kunnen nadenken en Britten en Amerikanen, Duitsers. Fransen en Italianen wel? Zou het toch door het veel geroemde poldermodel komen? Ik beodel, hoe is het in godsnaam mogelijk dat een absolute lichtgewicht als Larous hoofdredacteur van het NOS-Journaal werd?

'Hans Laroes en Gerard Dielessen over Hyves, Twitter en de oorlog met spindoctors

Kirsten Verdel

Hans Laroes (hoofdredacteur NOS Journaal) en Gerard Dielessen (directeur NOS) waren begin februari in New York om met verschillende omroepen, zoals bijvoorbeeld CNN, te praten over ontwikkelingen op multimediaal gebied. Beide heren bezochten tijdens hun tour door the Big Apple de PvdA-afdeling New York. Elke paar maanden organiseert de ongeveer 80 leden tellende afdeling een dinner & debate avond, waarbij gediscussieerd wordt met Nederlandse gasten. De Nieuwe Reporter was er bij.Dielessen legt uit waar de NOS vandaan komt: ‘Zo’n 4 à 5 jaar geleden was de NOS monomediaal. Nu zijn we multimediaal ingesteld. Naarmate een uitzending dichterbij komt, concentreren medewerkers zich meer op het medium waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Een nieuwsbericht kan in eerste instantie in tekst worden gegoten en op de website gepubliceerd worden, maar daarna kunnen bezoekers doorklikken naar bijvoorbeeld achtergrondfilmpjes. We chatten nu ook na het Journaal met kijkers, die commentaar kunnen leveren op de uitzending, of vragen kunnen stellen. Dat is een wereld van verschil met hoe het ooit was. Journalistiek werk was toch een metier waarin de vakgroep bepaalde wat er aan nieuws werd voorgeschoteld. Journalistiek was datgene produceren waarvan journalisten dachten dat er behoefte aan was. Dat is nu anders, vaak veel interactiever. Maar we zijn er niet om het publiek te behagen. Journalisten selecteren.’
PeilingenHet is natuurlijk geen toeval dat Laroes en Dielessen juist deze week in de Verenigde Staten waren. Super Tuesday speelde ook mee in de overweging om de oceaan over te vliegen. Ook daar heeft de NOS interesse in, onder andere om te kijken hoe de media in de VS omgaan met peilingen. In Nederland wordt de kijker al jarenlang met wekelijkse peilingen van TNS-NIPO en Maurice de Hond bestookt. Het is maar de vraag of het journalistiek verantwoordelijk is om dat te doen. Dielessen: ‘Een peiling kan directe invloed uitoefenen op het gedrag van een politicus of een politieke partij. Het beïnvloedt ook het gedrag van de kiezer. Het probleem is dat peilingen er vaak flink naast zitten. Dat hebben we in de voorverkiezingen in Amerika nu al een paar keer kunnen zien en bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen in Nederland zaten alle peilingen er ook naast. Alleen de trend lijkt redelijk voorspeld te kunnen worden.’'

Lees verder: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1490

1 opmerking:

Thesingh zei

De berichtgeving in Nederland is van ene zo lachwekkend laag niveau. Dat neem ik al lang niet meer serieus. Waarom zijn het lichtgewichten? Omdat je anders nergens komt. In de wereld van de pers, communicatie en voorlichting worden alleen slimme dombo's ingezet. Net slim genoeg om de propagande voor zoete koek te slikken en door te geven.