MH17 – 1000 Dagen
11 april 2017, Max van der Werff
Leestijd ± 35 minuten
Morgen, 12 april 2017, is het duizend dagen geleden dat vlucht Malaysia MH17 (KLM codeshare KL4103) boven Oost-Oekraïne werd neergeschoten. Tot op heden zijn er geen daders opgepakt en blijven nog steeds veel vragen onbeantwoord.
Voorwoord
Na publicatie van het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in oktober 2015 heb ik de resultaten van mijn twee bezoeken aan het crashgebied en ruim tweeduizend uur internetresearch samengevat in het artikel MH17 – Lying for Justice. Sindsdien heb ik vier maal leden van het MH17 Joint Investigation Team (JIT) op bezoek gehad en in totaal is daarbij ongeveer zes uur aan gesprekken opgenomen. Uiteindelijk heb ik 14Gb data aan de Nederlandse onderzoekers overgedragen met de garantie dat alleen Nederlandse onderzoekers toegang tot het materiaal hebben.
Speciale credits voor burgerjournalisten Marcel van den Berg, alias MH17research en Hector Reban (alias). Voor het schijven van dit artikel heb ik veelvuldig van Hector’s blogen Marcel’s blog gebruik gemaakt. Geen enkele andere openbare bron kan tippen aan de informatie die op beide websites te vinden is.
Voor veel relevante thema’s die met MH17 te maken hebben verwijs ik graag naar het interview in Café Weltschmerz waarin ik zelf als burgerjournalist wordt geïnterviewd.
Voor veel relevante thema’s die met MH17 te maken hebben verwijs ik graag naar het interview in Café Weltschmerz waarin ik zelf als burgerjournalist wordt geïnterviewd.
Doel van dit artikel
1) Analyseren van het bewijsmateriaal dat door het JIT op 28 september 2016 werd gepresenteerd.
2) Aangeven wat niet door het JIT is gepresenteerd. (o.a. motief, exacte wapen, leugens Kiev).
3) Berichtgeving over MH17 in de media bespreken.
4) Presenteren van plausibele scenario’s wat er met MH17 kan zijn gebeurd.
5) Speculeren over rechtsvervolging en kwaliteit bewijsmateriaal in de toekomst.
2) Aangeven wat niet door het JIT is gepresenteerd. (o.a. motief, exacte wapen, leugens Kiev).
3) Berichtgeving over MH17 in de media bespreken.
4) Presenteren van plausibele scenario’s wat er met MH17 kan zijn gebeurd.
5) Speculeren over rechtsvervolging en kwaliteit bewijsmateriaal in de toekomst.
Chronologie
De gehele persconferentie van het JIT staat op youtube en duurt in totaal 1 uur en 19 minuten. Linker kanaal wordt Nederlands gesproken, rechter kanaal met Engelse vertaling. De presentatie is door mij opgedeeld in 74 delen en in een excel sheet [link] per thema van trefwoorden en directe links voorzien. Niet alleen handig als naslagwerk, maar onontbeerlijk om de persconferentie op te splitsen en te bespreken in chronologische volgorde zoals de gebeurtenissen zich volgens het JIT in werkelijkheid moeten hebben afgespeeld.
De belangrijkste conclusies die het JIT heeft getrokken
– De Buk Telar is vanuit het grondgebied van de Russische Federatie naar de afvuurlocatie gebracht. [26min05s]
– De Buk-raket is afgevuurd vanaf een landbouwveld in de buurt van Pervomaiske. [40min19s] & [29min07s]
– De Buk-raket die MH17 heeft neergehaald is van het type 9M38-serie en de Telar is na gebruik teruggebracht naar het grondgebied van de Russische Federatie. [20min31s]
Reconstructie van de route en het door het JIT gepresenteerde bewijsmateriaal
Route van 235 Km die de Buk (op een trailer) in de nacht van 16 op 17 juli 2014 zou kunnen hebben afgelegd vanaf de Russische grens tot Donetsk.
Het JIT geeft niet aan welke grensovergang zou zijn gebruikt en ook niet welke route exact zou zijn gevolgd, maar stelt: “Om acht uur ’s morgens heeft een getuige in Yenakijeve de Buk gezien” [33min27s]. Verder gebruikt het JIT in een animatie informatie van een anoniem Twitter account waarin wordt beweerd dat de Buk bij dit kruispunt in Donetsk stond [34min52s].
Het JIT geeft niet aan welke grensovergang zou zijn gebruikt en ook niet welke route exact zou zijn gevolgd, maar stelt: “Om acht uur ’s morgens heeft een getuige in Yenakijeve de Buk gezien” [33min27s]. Verder gebruikt het JIT in een animatie informatie van een anoniem Twitter account waarin wordt beweerd dat de Buk bij dit kruispunt in Donetsk stond [34min52s].
Route die op 17 juli 2014 zou zijn gereden op de N21. Deze route heb ik meerdere keren zelf afgelegd, zowel in de richting van Donetsk naar Snizhne als in omgekeerde richting.
De Volvo-trailer combinatie met Buk Telar werd in Donetsk op deze plek gefilmd, volgens zeggen door een anonieme freelance reporter die voor Paris Match werkte.
Publicatie door Paris Match van de eerste foto was op 23 juli 2014. De tweede foto werd op 25 juli online gezet. Dat is een week nadat MH17 werd neergehaald. ’s Ochtends maakt de freelancer deze opnamen en later op de dag wordt MH17 neergeschoten. Het is direct wereldnieuws dat het passagiersvliegtuig waarschijnlijk is neergehaald door een Buk-raket.
– Waarom zou een blad als Paris Match een week wachten met het online publiceren van deze enorme scoop?
– Waarom beweert Paris Match sterverslaggever Alfred deMontesquiou dat de foto’s in Snizhne zijn gemaakt?
– Waarom beweert Paris Match sterverslaggever Alfred deMontesquiou dat de foto’s in Snizhne zijn gemaakt?
Ruim twee jaar later, tijdens de persconferentie van het JIT, wordt pas bekend dat de twee foto’s screenshots zijn van een video die vanuit de hand is opgenomen.
– Waarom heeft Paris Match de video nooit gepubliceerd en waarom sprak deMontesquiou over foto’s?
Ondanks het afknijpen van de hele video van 115Mb naar 3Mb en het verlagen van de resolutie naar 640×360 is het me niet gelukt de kwaliteit net zo slecht te maken als die van de ‘Paris Match’ video. Er zijn nog veel andere problemen met ‘Paris Match’ bewijsmateriaal. Details hier in Hector’s PDF.
JIT vermeldt Makeevka video, maar laat hem niet zien.
Lees verder: http://kremlintroll.nl/?p=1162#more-1162
Geen opmerkingen:
Een reactie posten