
Deze constatering gaat trouwens op voor de meerheid van de commerciele massamedia in de wereld. De journalistiek, die bewust of onbewust bepaalde zakelijke belangen behartigt, schept mythes en verkoopt die als de werkelijkheid. Vergeet niet dat 60 procent van de krant advertenties omvat. Een zo'n mythe is dat Israel aangevallen wordt en zich dus wel moet verdedigen. Wanneer men dit keer op keer blijft herhalen en er niet bij vermeld dat Israel in strijd met het internationaal recht Palestijns gebied heeft geconfisqueeerd, raakt de kijker, luisteraar en/of lezer onvermijdelijk in de war. Precies zoals Al Gore stelt.
Opmerkelijk is dat de oliemaatschappijen en de masamedia met de toekomst van de mensheid spelen. De consequenties van hun bedrog interesseert ze niet. En die pathologische stoornis zal ik nooit zal begrijpen.
In de jaren zestig schreef de tabaksindustrie een geheime memo: 'Doubt is our product, since it is the best means of competing with the "body of fact" that exists in the mind of the general public. It is also the means of establishing a controversy,' aldus Brown and Williamson Tobacco Company nadat de Surgeon General had gewaarschuwd voor het verband tussen roken en long kanker.
De Amerikaanse olie-industrie heeft eenzelfde strategie, zoals Gore schrijft, 'One of the internal memos prepared by this group to guide the employees they hired to run their disinformation campaign was discovered by the Pulitzer Prize-winning reporter Ross Gelbspan. Here was the group's stated objective: to "reposition global warming as theory, rather than fact."' Ziehier de geest van een misdadiger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten