vrijdag 9 februari 2007

De Commerciele Massamedia 28


Meer dan wie dan ook leven journalisten in een schizofrene wereld. Enerzijds worden ze geacht de belangen van de lezers/ luisteraars en kijkers te dienen, anderszijds worden ze geacht de belangen van de belangrijkste financiers van hun medium niet te schaden, de grote concerns en de staat. Maar al te vaak kan dat niet omdat de belangen van de een de belangen van de ander schaden. De klimaatverandering is zo'n voorbeeld.
Media Lens bericht:
'MEDIA ALERT: IN THE SPIRIT OF NERO
"There ain't no time to wonder whyWhoopee! We're all gonna die." ('Feel Like I'm Fixin' To Die' Rag, Country Joe and The Fish, 1967)
The science is now clear: humanity is bringing disaster to our planet. On February 3, the Independent noted that the latest scientific assessment by the prestigious UN Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) provides "humanity's loudest warning yet of the catastrophe that is threatening to overtake us". "No more excuses," the Guardian's editorial intoned on the same day. The irony is bitter indeed. While the Guardian's front page was packed with doom-laden warnings, the centre spread consisted of a two-page, full-colour advert for Renault cars: "Everything is sport." For good measure, the cover story of the Travel supplement promoted holidays to New York.A classic double-page was also to be found at the heart of the Independent: graphs of perilously rising temperatures, text explaining the catastrophic impacts, photographs of climate-related disasters around the world. And also, bottom left on the same page, a large advert for Halfords "car essentials" and, bottom right, an American Airlines advert for reduced-fare flights (just £199!) to New York

The rest of the Independent - like all other newspapers - was crammed with the usual inducements to indulge in unrestrained consumerism: Renault, Audi and Hyundai cars, a multitude of hotel breaks, hi-tech electronic gadgets, credit card loans, furniture and yet more 'cheap' flights. The message? We're rapidly heading for disaster and must take decisive action now. Meanwhile, we must continue accelerating along the same path that is the cause of this disaster. Never has the structural conflict of interest at the very heart of the corporate media been more painfully exposed.
The Beauty Of The Flames
The cover story of the Independent on Sunday's Review supplement the following day (February 4) was almost beyond belief. The words on the cover ran: "Time is running out... Ski resorts are melting... Paradise islands are vanishing... So what are you waiting for? "30 places you need to visit while you still can - A 64-page Travel Special..."

Precies hetzelfde geldt voor de Nederlandse kranten en omroepen. De NRC bijvoorbeeld opende op maandag 29 januari 2007 met 'Het staat nu wel vast: het klimaat verandert. Het wordt warmer, de zee stijgt en er ligt minder sneeuw.' Dit naar aanleiding van het rapport van de IPCC, de klimaatscommissie van de Verenigde Naties, waarin gewaarschuwd wordt voor de rampzalige gevolgen van de klimaatsverandering als gevolg van de uitstoot van vooral CO2. Op de achterkant van de NRC staat dezelfde dag een paginagrote advertentie van Nyenrode. Business Universiteit. The Spirit of Enterprise, dezelfde materialistische, neoliberale spirit die de wereld verwoest. De advertentie die met dank aan onder andere Heineken tot stand kwam, heeft als kop: De wereld is weer 98 ondernemende managers rijk.
Telkens weer stel ik me deze vraag: wiens belangen behartigt de journalist van dit bericht?

1 opmerking:

Sonja zei

Ik verbaas me nergens meer over, als het om nieuwsberichtgeving gaat. Hier nog iemand die zich er heel boos over maakt:
http://www.cemab.be/news/2006/04/1255.php