Op pagina 296 van zijn reisboek schrijft Geert Mak over de Amerikaanse
president Theodore Roosevelt:
Orde, evenwicht tussen de verschillende machten, binnen Amerika en ook
in de rest van de wereld, dat was zijn doel. De Amerikaanse individuele
vrijheid hoefde daarbij niet in het gedrang komen, integendeel, het ging hem
juist om de bescherming van die vrijheid.
Klopt deze beoordeling van Mak? Niet als men naar de
feiten kijkt en naar de uitspraken van Teddy Roosevelt, zoals deze: 'No
triumph of peace is quite so great as the supreme triumph of war.' Zijn binnenlands zowel als
buitenlands beleid was gebaseerd op het adagium: 'Speak softly and carry a
big stick; you will go far.' Met militair
geweld werden ongehoorzame gekleurde volkeren in het gareel gemept. Theodore
Roosevelt was een overtuigde imperialist, zoals duidelijk wordt uit Honor in the Dust: Theodore Roosevelt, War
in the Philippines, and the Rise and Fall of America's Imperial Dream,
waarin de rol werd geanalyseerd van de man die volgens Mak 'het grote voorbeeld [zou] worden
van een reeks presidenten die na hem kwamen':
On the eve of a new century, an up-and-coming
Theodore Roosevelt set out to transform the U.S. into a major world power. The
Spanish-American War would forever change America's standing in global affairs,
and drive the young nation into its own imperial showdown in the Philippines. From
Admiral George Dewey's legendary naval victory in Manila Bay to the Rough
Riders' heroic charge up San Juan Hill, from Roosevelt's rise to the presidency
to charges of U.S. military misconduct in the Philippines, Honor in
the Dust brilliantly captures an era brimming with
American optimism and confidence as the nation expanded its influence abroad. http://www.amazon.com/Honor-Dust-Roosevelt-Philippines-ebook/dp/B006CUDERS
Onlosmakelijk verbonden met het westerse imperialisme
was het diep gewortelde racisme bij
Theodore Roosevelt. De imperialist heeft immers een rechtvaardiging nodig om de
gekleurde medemens te vermoorden dan wel als slaaf te misbruiken. In zijn boek Imperial Alibi's schrijft de Amerikaanse
hoogleraar Stephen Shalom met betrekking hiertoe:
To Theodore
Roosevelt, the 'most ultimately righteous of all wars is a war with
savages, though it is apt to be also the most terrible and inhuman,' but no
matter, because it was 'idle to apply to savages the rules of international
morality which obtain between stable and cultured communities....' Not that
Roosevelt went 'so far as to think that the only good Indians are dead
Indians, but I believe nine out of ten are, and I shouldn't inquire too closely
into the case of the tenth.'
Toen ik Shalom in 2003 interviewde benadrukte hij
de continuiteit van het Amerikaanse racisme dat volgens hem niet meteen zou
verdwijnen als gekleurde politici het buitenlandse beleid mede bepalen, zoals
naderhand ook bleek uit de beleidsdaden van minister van Buitenlandse Zaken
Condoleezza Rice, haar voorganger Colin Powell, en niet te vergeten president
Barack Obama, zoals nu weer blijkt uit zijn steun aan de zionistische terreur
tegen de opgesloten Palestijnse bevolking.
Shalom in zijn studie Imperial Alibi's:
Racism and
U.S. Foreign Policy
Racism
was one of the key founding principles of the United States. The Puritans
exterminated Pequot Indians, hoping, in the Puritans' words to 'cut off
the Remembrance of them from the earth.' To George Washington, Indians and
wolves were both 'beasts of prey, tho' they differ in shape.' In the
Declaration of Independence, one of the indictments against King George was
that he had inflicted on the colonists 'the merciless Indian savages,
whose known rule of warfare, is an undistinguished destruction of all ages,
sexes and conditions' - a rather accurate characterization of the rules of
warfare employed against the Native Americans. Repeatedly, in the Indian wars
that raged across the continent, U.S. soldiers would proclaim as they massacred
infants, 'Kill the nits, and you'll have no lice.' 'We must act
with vindictive earnestness against the Sioux,' wrote General Sherman in
1866, 'even to their extermination, men, women and children.' [...] How
did this jibe with everyone being created equal? As Harvard President A.
Lawrence Lowell explained, Jefferson's doctrine applied 'only to our own
race, and to those people whom we can assimilate rapidly.' Indians 'are not men, within the meaning of the theory' that all men are
created equal.
Racism
against Africans was another fundamental building block of American ideology.
Deemed to be sub-human, they were subjected to a barbaric and brutal system of
slavery. Lincoln was willing to accept slavery so long as the union could be
preserved; and when the Civil War drove him to abolish slavery he did not
change his belief in black inferiority. When the South introduced Jim Crow laws
to maintain the descendants of slaves as second-class citizens, the northern
elite went along. Even after World War II, President Harry Truman was referring
to blacks as 'niggers.' Derogatory references to blacks were standard
fare for President Nixon and the senior officials of his administration. 'I wonder what your dining room is going to smell like,' Kissinger
chortled to Senator Fulbright, regarding a dinner for African diplomats.
With
racist views deeply embedded in the minds of U. S. policy-makers and rooted in
domestic structures of domination and subordination, it is not surprising that
these views have influenced the way in which Washington looked at and acted in
the world outside.
The presence of a
few non-whites in policymaking circles is not likely to change the nature of
U.S. foreign policy very much; to attain positions of power, these individuals
would have to have shown substantial conformity to the prevailing values of the
elite. A substantial racial diversity among policy-makers, on the other hand,
would likely make racism a less significant factor in the way Washington deals
with the world. But such an occurrence is by no means imminent, and will not
come to pass as long as racial inequality remains a fundamental characteristic
of the U.S. domestic - landscape. Until this time, racism will continue to be
an important factor in U.S. foreign policy.
http://www.thirdworldtraveler.com/Foreign_Policy/Sources_IA.html
De Amerikaanse historicus Daniel J. Castellano schreef
in het essay Rooseveltian Imperialims:
The imperialist ideology of Theodore Roosevelt
was in no small part motivated by a belief in the superiority of the race and
civilization of Anglo-Saxon peoples, as articulated in his Autobiography and other writings.
Many of the tropes and prejudices articulated under this overtly racist[1] theoretical framework have persisted today
among American commentators when discussing 'developing nations' as squabbling,
'immature
democracies,' full of unindustrious,
corrupt, or cowardly leaders. Perhaps a recognition of the racist origins of
these attitudes will give us pause in applying them instinctively in a
neocolonialist context. Racism and nationalism are not as far apart as we would
like to believe...
In his private correspondence, Roosevelt
confessed to having a 'taste
for ethnic contests,' [4] and he believed these were necessary so that
the civilized nations should establish themselves over the barbaric nations.
The great powers of the world had a twofold responsibility to suppress 'savagery
and barbarism' and 'to help those
who are struggling toward civilization.' [5] In Roosevelt's view, the expansion of the 'civilized' races was essential to world peace;
otherwise 'warlike barbarians' such
as the Turks and Sudanese Mahdists would gain ground, causing 'endless war.' [6] The
decrease in foreign wars at the turn of the century was 'due solely to the
power of the mighty civilized races which have not lost the fighting instinct,
and which by their expansion are gradually bringing peace to the red wastes
where the barbarian peoples of the world hold sway.' [7] Modern imperialism, like that of
ancient Rome, is identified with the promotion of peace throughout the world.
Ethnic contests, whether they took the form of
military conquest or economic penetration, not only protected backward peoples
from self-destructive warfare, but also served to 'prevent the higher races from losing their
nobler traits and from being overwhelmed by the lower races.' [8] Roosevelt clearly saw the less civilized
peoples as a threat to European and North American culture. By asserting and
promoting Western culture aggressively, the West protected its own future
against barbarian conquest. Active participation in ethnic contests forced
Westerners to exercise their 'nobler traits,' which could be lost if they were conquered or assimilated by
intermarriage. http://www.arcaneknowledge.org/histpoli/roosevelt.htm
Vanuit deze geestelijke achtergrond opereerde Teddy Roosevelt. Desondanks
blijft hij voor Geert Mak de president die streefde naar 'orde, evenwicht... ook in de
rest van de wereld,' zonder dat Mak erbij vermeldt dat het hier gaat om
de kapitalistische orde die al sinds 1492 de geschiedenis van de wereld
dicteert. Een orde die door de favoriete historicus van de neoconservatieven,
de Amerikaan Victor Davis Hanson, gedetailleerd beschreven werd in Why The
West Has Won. Nine Landmark Battles in the Brutal History of Western Victory. Hanson toonde overtuigend aan dat de
blanken de afgelopen vijf eeuwen gewonnen hebben louter en alleen omdat het christelijke
Westen veel gewelddadiger was, veel meedogenlozer in zijn streven naar
hegemonie dan welke gekleurde cultuur ook. Wij bezaten
the most lethal
practice of arms conceivable. Let us hope that we at last understand this
legacy. It is a weighty and sometimes ominous heritage that we must neither
deny nor feel ashamed about -- but insist that our deadly manner of war serves,
rather thans buries, our civilization.
Qua genocide scoren wij blanke westerlingen dan ook veruit het hoogst.
De Amerikaanse hoogleraar American
Studies, David E. Stannard, vat het als volgt kort samen in zijn studie American
Holocaust. The conquest of the new world:
There were the
unique horrors of the African slave trade, during the course of which at least
30.000.000 -- and possibly as many as 40.000.000 to 60.000.000 -- Africans were
killed, most of them in the prime of their lives... And... the total
extermination of many American Indian peoples and the near-extermination of
others, in numbers that eventually totaled close to 100.000.000... For almost
half a millennium Christians had been launching hideously destructive holy wars
and massive enslavement campaigns against external enemies they viewed as
carnal demons and described as infidels... During those same long centuries
they had further expressed their ruthless intolerance of all persons and things
that were non-Christian by conducting pogroms against the Jews who lived among
them and whom they regarded as the embodiment of Antichrist -- imposing
torture, exile, and mass destruction on those who refused to succumb to
evangelical persuasion.
De Zweedse hoogleraar en auteur Sven Lindqvist onderstreept dit proces
nog eens aan het eind van zijn boek Exterminate all the Brutes, wanneer
hij concludeert dat
'Auschwitz de moderne industriële toepassing [was] van een
uitroeiingspolitiek waarop de Europese overheersing van de wereld […] lang
heeft gesteund.'
Lindqvist ontdekte gaandeweg dat de
Europese
vernietiging van de 'inferieure rassen' van vier continenten de grond
voorbereidde voor Hitlers vernietiging van zes miljoen joden in Europa… Het
Europese expansionisme, vergezeld als het was door een schaamteloze verdediging
van het uitroeien, schiep manieren van denken en politieke precedenten die de
weg baanden voor nieuwe wandaden, die uiteindelijk culmineerden in de
gruwelijkste van alle: de Holocaust… En toen hetgeen was gebeurd in het hart
der duisternis werd herhaald in het hart van Europa, herkende niemand het.
Niemand wilde toegeven wat iedereen wist. Overal in de wereld waar kennis wordt
onderdrukt, kennis die als ze bekend zou worden gemaakt ons beeld van de wereld
aan gruzelementen zou slaan en ons zou dwingen onszelf ter discussie te stellen
– daar wordt overal het Hart der Duisternis opgevoerd. U weet dat al.
Net als ik. Het is geen kennis die ons ontbreekt. Wat gemist wordt is de moed
om te begrijpen wat we weten en daaruit conclusies te trekken.
Ook in Reizen zonder John
worden die 'conclusies' niet getrokken, omdat het 'ons zou dwingen onzelf ter
discussie te stellen.' De lezers
van Mak's boek zouden tot de slotsom komen dat de wereld gecompliceerder in
elkaar zit dan de massamedia doen voorkomen en dat goed en kwaad in elkaar
overlopen, en dat de ware vijand in onszelf zit en niet ergens daarbuiten in 'indian-country.'
Dat verhaal is slecht voor de oplagecijfers. Zo'n boek wordt nooit een
best-seller. Meer daarover morgen. Dan ook meer over de indianen die als
eersten de consequenties van de Puriteinse ideologie van het uitverkoren zijn
beseften. De historicus Anders Stephanson, hoogleraar Geschiedenis aan Columbia University, concludeert in zijn studie Manifest Destiny. American Expansion and the Empire of Right:
The message to the heathens outside was in this respect as radical as
St. Paul's: see the light or perish in eternal damnation! Indians of New
England thus faced the extremes of either submitting in obedience to God and
His people or to an open-ended process of destruction.
Het is het manicheïsche denken
van Jezus van Nazareth die volgens Matteus zou hebben gezegd: 'Wie
niet met Mij is, is tegen Mij,' een zwart/wit opvatting die 2000 jaar
later nog eens met iets andere woorden werd herhaald door president George W.
Bush toen die tegenover de mensheid verklaarde: 'Either you are with us, or you
are with the terrorists.' En dus
worden de 'injuns' overal ter wereld nog steeds door de Amerikaanse
machthebbers vervolgd.
2 opmerkingen:
Hallo Stan van Houcke, en andere meelezers
Allereerst grote dank en waardering voor alle bijdragen van Stan (!) en 'meelezers'. Een aantal jaren geleden (bij de vorige Gaza oorlog) heb ik je blog vrijwel dagelijks gevolgd en vond het erg jammer (hoewel begrijpelijk) dat je er in maart 2011 mee stopte.
Des te meer ben ik ‘blij’ dat ik sinds twee week ontdekt heb dat je weer ‘in de lucht’ bent!!
Enkele vragen en – als je daar tijd voor hebt – misschien een inhoudelijke reactie:
Ken je de boeken van de historicus Antony C. Sutton, die zich diepgaand bezig gehouden heeft met ‘de periode FDR’ – cq. Roosevelt ? Inclusief de rol van US bedrijven in relatie tot Hitler, voor en tijdens WWII? De boeken zijn verschenen in midden jaren ’70, en staan nu als Pdf files op internet.
Zie de drie onderstaande links.
http://www.reformed-theology.org/html/books/bolshevik_revolution/
http://www.reformation.org/wall-st-fdr.html
http://www.reformed-theology.org/html/books/wall_street/
Een tweede schrijver waar ik op zou willen attenderen is de Griekse econoom/hoogleraar die in 2011 het boek geschreven heeft “The Global Minotauer”, waarin hij een (integrale) analyse maakt van de verwevenheid van de amerikaanse politieke – financiele – en economische politiek. Dit (overzicht) boek maakte voor mij de huidige situatie meer inzichtelijk.
http://yanisvaroufakis.eu/
http://yanisvaroufakis.eu/books/the-global-minotaur/
Ken je / jullie deze boeken? en .....
wat is jou / jullie mening daarover ?
‘een trouwe volgeling’ (......)
Rindert Hiemstra
dank je rindert.
ik ga achter je informatie aan.
groet
stan
Een reactie posten