Op pagina 127 van Reizen zonder John schrijft Geert Mak
De toekomstgerichtheid van de
Amerikaanse droom, het machtige gevoel dat het leven niet bepaald wordt door
het noodlot maar door jezelf, het stellige weten dat alles uiteindelijk altijd
beter zal worden, dat klassieke Amerikaanse zelfbeeld vertoont steeds meer
barsten en scheuren. Het jaar 2007 was daarin een omslagpunt.
Is de bewering juist
dat er een 'klassiek Amerikaans zelfbeeld' bestaat? Ja. Zeker als men
afgaat op het al even 'klassieke' propagandabeeld dat het
Amerikaanse systeem al lange tijd uitdraagt. Maar voor 'Amerikanen' die werden
blootgesteld aan de negatieve consequenties van het -- volgens Mak -- 'vitale
karakter
van de Amerikaanse democratie,' bestond die 'Amerikaanse droom' al
vanaf het begin van de republiek niet. Illustrerend in dit verband is de lange
traditie van sociaal verzet in de VS, zoals dat zich al in 1786, negen jaar na
de Onafhankelijkheidsverklaring, manifesteerde tijdens de zogeheten Shays Rebellion. Om de grootscheepse
opstand van de verarmde bevolking de kop in te drukken werd een door de Amerikaanse
rijken betaald leger van 4400 man, de helft van het leger dat de Britten
definitief versloeg, op de opstandelingen afgestuurd. Het spreekt voor zich dat
de ongeoefende, slecht bewapende boeren het moesten afleggen tegen dit
professionele leger. Tekenend is nu dat er twee monumenten zijn die het
Shays-verzet herdenken. Eén monument werd in
1927 opgericht met als motto: 'Obedience to law is true liberty.'
Een tweede monument werd in 1987
opgericht en heeft als inscriptie:
In this town on Sunday morning,
February fourth, 1787, CAPTAIN DANIEL SHAYS and 150 of his followers who fought
for the common people against the established powers and who tried to make real
the vision of justice and equality embodied in our revolutionary declaration of
independence, was surprised and routed, while enjoying the hospitality of
Petersham, by General Benjamin Lincoln and an army financed by the wealthy merchants
of Boston.
'True Liberty and Justice may require resistance to law.'
Dit onderstreept nog eens de twee visies
op de VS, de eerste geeft de officiele versie van de geschiedenis zoals men die aantreft in Mak's reisboek en de tweede is de versie van degenen die niet tot de mainstream behoren. Dat monument vertegenwoordigt de visie van mensen die altijd argwanend zijn blijven staan tegenover de
federale macht dat al vanaf 1776 in handen is van de elite. De Shays Rebellion
wordt vandaag de dag door alle partijen gezien als een fundamenteel sociaal
conflict dat het constitutionele karakter van de VS heeft bepaald, vooral omdat
de geschrokken rijke elite ogenblikkelijk politieke maatregelen nam om het federale
staatsbestel dat hun belangen veilig stelde, optimaal te versterken. Men deed precies datgene wat de schatrijke George Washington eerder al impliciet had voorgesteld. De later vierde president van de VS, en 'Father of the Constitution,' de slaveneigenaar James
Madison, hamerde na de Shays Rebellion
erop dat
the discipline of the militia is
evidently a National concern, and ought to be provided for in a National
Constitution.
Hij waarschuwde dat
without such a power to suppress
insurrections, our liberties might be destroyed by domestic fashion.
Dat wil zeggen: de 'liberties' van de blanke
mannelijke elite, aangezien vrouwen, indianen, zwarte slaven en arme blanken
geen stemrecht bezaten. Uit angst voor het volk werd de macht van de federale
staat vergroot, een proces dat nu nog steeds doorgaat. Founding Father Alexander
Hamilton verklaarde tijdens de Conventie waar de Amerikaanse Gronwet werd
aangenomen dat
A certain portion of military
force is absolutely necessary in large communities,
om ervoor te zorgen dat in tijden van
sociaal verzet de belangen van de rijken met geweld verdedigt worden. Dit mag een zelfbenoemde 'Amerika-deskundige' als Geert Mak vreemd in de oren klinken, maar
voor onafhankelijke waarnemers, en natuurlijk de elite zelf en hun
belangenbehartigers, is dit geen openbaring, zoals blijkt uit de in 1966
verschenen studie Tragedy & Hope. A
History Of The World In Our Time van de Amerikaanse
historicus Carroll Quigley, de leermeester van Bill Clinton die tijdens zijn
aanvaardingsspeech als presidentskandidaat voor de Democraten het volgende over hem zei:
As a
teenager, I heard John Kennedy’s summons to citizenship. And then, as a student
at Georgetown, I heard that call clarified by a professor named Caroll Quigley,
who said to us that America was the greatest Nation in history because our
people had always believed in two things- that tomorrow can be better than
today and that every one of us has a personal moral responsibility to make it
so.
Dat laatste verzon Bill Clnton ter plaatse erbij om
zijn achterban gelukkig te houden. In werkelijkheid stelde Quigley iets heel
anders, zoals ondermeer uit pagina 1247 en 1248 van zijn boek blijkt, waarin
hij concludeert dat
The argument that the two [political] parties
should represent opposed ideals and policies, one, perhaps of the Right and the
other of the Left, is a foolish idea acceptable only to the doctrinaire and
academic thinkers. Instead the two parties should be almost identical, so the
that American people can 'throw the rascals out' at any election without
leading to any profound or extensive shifts in policy. The policies that are
vital... are disputable only in details of procedure, priority, or method: we
must remain strong, continue to function as a great world Power...
Dit moet een ontnuchterende kijk zijn op de werkelijkheid voor lezers van het reisboek van Geert Mak die gelezen hebben over 'de
principiele democratische houding van de
Amerikanen' en hun 'vitale... democratie' waarin de 'afwijzing
van Grootse Levensdoelen... buitengewoon on-Amerikaans, misschien zelfde
anti-Amerikaans' is. En ook het volgende zal hen verrassen om te
vernemen over een land met 'morele principes' en waar, opnieuw Mak, 'alle soevereiniteit bij
het volk werd gelegd.' Nomaals professor Quigley:
The
powers of financial capitalism had (a) far-reaching aim, nothing less than to
create a world system of financial control in private hands able to dominate
the political system of each country and the economy of the world as a whole.
This system was to be controlled in a feudalist fashion by the central banks of
the world acting in concert, by secret agreements arrived at in frequent
meetings and conferences. The apex of the systems was to be the Bank for
International Settlements in Basel, Switzerland, a private bank owned and
controlled by the world's central banks which were themselves private
corporations. Each central bank... sought to dominate its government by its
ability to control Treasury loans, to manipulate foreign exchanges, to
influence the level of economic activity in the country, and to influence
cooperative politicians by subsequent economic rewards in the business world.
For the first time
in its history, Western Civilization is in danger of being destroyed internally
by a corrupt, criminal ruling cabal which is centered around the Rockefeller
interests, which include elements from the Morgan, Brown, Rothschild, Du Pont,
Harriman, Kuhn-Loeb, and other groupings as well. This junta took control of
the political, financial, and cultural life of America in the first two decades
of the twentieth century.
aldus Bill Clinton's
leermeester Caroll Quigley, die zijn hele werkzame leven besteedde aan het
onderzoeken van en doceren over de werkelijke macht in 'the American
Empire.' En als vanzelf zijn we terug bij Mak's bewering dat 'de Amerikanen' gekenmerkt
werden door 'het machtige gevoel dat het
leven niet bepaald wordt door het noodlot maar door jezelf.' Deze
bewering is dus in al haar stelligheid nonsens. Zeker ook aangezien elke
volwassene uit ervaring weet maar een beperkte greep te hebben op het leven. Ook
Amerikaanse burgers weten deze waarheid al vele generatieslang uit de praktijk zoals die na
de onafhankelijkheidsstrijd was ontstaan. De Shays Rebellion had duidelijk gemaakt dat de vrijheid beperkt was
gebleven tot vooral de Amerikaanse aristocratie. Die was onafhankelijk geworden
van de Britse koning en zijn gehate belastinginners, terwijl tegelijkertijd de
armen afhankelijk waren gemaakt van hun eigen rijken die met succes de macht hadden
gegrepen en die namens de staat nu eigen belastingambtenaren erop uitstuurde.
Het verzet hiertegen was grootscheeps en stak telkens weer de kop op. De Amerikaanse
historicus Terry Bouton schrijft hierover in Taming Democracy. 'The People,' the Founders, and the Troubled Ending
of the American Revolution:
the
events of 1794 have become the 'Whiskey Rebellion' -- a label that historians
borrowed from Alexander Hamilton, who played a leading role in provoking the
uprising and who personally led an army to put it down. The term implicitly
ridicules the protest, much as amilton intended. By adopting that label,
historians have, intentionally or not, perpetuated the derision, ensuring that
the first image that pops into the heads of schoolchildren in a history lesson
on the subject is drunken, gun-wielding hillbillies, frightening but too
comical to be taken seriously.
The
time has come for a new title that allows the 1794 uprising (and its 1798
counterpart in the eastern counties) to be seen as part of the broader effort
by ordinary farmers in the political mainstream of Pennsylvania (and, indeed,
the mainstream across the new nation) to defend their vision of the Revolution.
The
most apporpriate renaming would be to call these uprisings the Pennsylvania
Regulations. Although less theatrical than Whiskey Rebellion, the term
'regulation' offers a more accurate depiction of what the farmers were trying
to do. Few of those who rose up in 1794 and 1799 thought they were engaged in
'rebellions.' Instead, they believed that they were trying to 'regulate' their
government to act on behalf of the ordinary many rather than the weathy few. As
William Findley explained in 1794 (just a few monts before federal troops
marched west), the goal of popular protest was not to overthrow the government
but to find new ways for citizends to get their voices heard by political
leaders. In his words, the objective was to make society more 'democratival' by
empowering 'the people' so that 'every man feels his own importance and asserts his
privileges' in creating 'a well
regulated republican government.'
Findley believed that 'the body of the people' working to 'regulate' their
government was the only way to 'secure the native dignity and equal rights of
their citizens and provide for their happiness.'
Maar deze informatie vindt Geert Mak te weinig relevant voor zijn lezers om hen hiermee
lastig te vallen. Bovendien heeft hij zijn reisboek geschreven voor de
Amerikaanse markt, zo valt op te maken uit zijn opmerking tegenover Vrij Nederland dat toen 'In
Europa-project... af was' hij de Amerikaanse
journalist
Robert Kaplan [ontmoette]. Hij had naar
aanleiding van zijn eigen reis door de VS Het einde van Amerika geschreven, een
nogal pessimistisch boek. Kaplan zei: 'Nu je klaar bent met Europa
moet je Amerika doen, wij hebben behoefte aan een blik van buitenaf.'
Dus ging Mak
snel 'Amerika
doen' om te voorzien in 'een blik van buitenaf.' Gezien zijn relatief korte voorbereidingstijd
wist hij te weinig, had niet de tijd om zich te verdiepen in het
gigantische grote en complexe land. Bovendien moest zijn reisboek zeker ook niet
te kritisch zijn, want dat zou de het grote publiek bestaande uit patriottistische 'Amerikanen,' tegen de
haren instrijken. Vandaar het oppervlakkige resultaat in de hoop dat Reizen met John in de VS miljoenen zal
opbrengen. Vandaar ook dat Mak geen belangstelling heeft voor 'the body of the people' working
to 'regulate' their government' als 'only way to ''secure the native
dignity and equal rights of their citizens and provide for their happiness.'''
En toch is deze periode op elk niveau van doorslaggevend belang geweest voor de
ontwikkeling van de VS. Professor Bouton:
By
acting to regulate their government, these people were following a well-worn
path of popular regulations in their age. The term 'regulation' reached back to
the previous century in England, used by men who attempted to gain more control
over their political leaders. The phrase was employed frequently during the
revolutionary era, with the closest parallels coming in the North Carolina
Regulation of the 1780s. In pre-independence North Carolina, rural folk --
reeling from the cash scarcity and suffering from land policies and a legal
system that favored wealthy speculators -- de manded paper money, tax reform,
an overhaul of the legale system, and new land laws that favored settlers over
speculators. When their attempts at political reform failed, farmers from the
Piedmont protested and eventually closed courthouses (hetzelfde gebeurde
tijdens de Shays Rebellion. SvH). In response, the royal governor (and the
future revolutionary elite) marched an army into the countryside to put down
the regulation and hang its leaders.
Dit klinkt uiterst
actueel, 'het volk' versus de speculanten, Occupy Wall Street versus de corrupte bankwereld, waarbij de
bevolking het verliest van de speculanten, die niet alleen financieel maar ook
qua ordehandhaving worden gesteund door de kapitalistische staat. Bouton:
This protest
was about popular beliefs that the state and national governments were
undermining equality and democracy to enrich and empower a handful of moneyed
men. In particular, many people were convinced that Federalists at both the
state and national levels were working to reward wealthy speculators at the
expense of those who worked for a living... The biggest complaint of those who
marched in 19794 was Congress's plan to pay war debt speculators. Specifically,
many people were enraged at the way Alexader Hamilton's Funding Act of 1790
gave speculators the fantastic windfall of which they had been dreaming since
they had bought war IOUs nearly a decade before. Under Hamilton's plan, the
federal government redeemed the war debt certificates at their full face value,
no matter how little speculators had paid for them, creating a domestic
national debt of about $28 million... The sum total of all these payouts was a
domestic war debt of about $62.5 million, most of which was pure profit for war
speculators.
En het geld
dat na 1776 naar de speculanten ging moest worden opgebracht door de werkende bevolking
die na de oorlog zelf geen geld meer had. Vandaar de opstanden. Het feit dat
nu meer dan 250 jaar later in wezen hetzelfde gebeurt nadat de staat in 2008
meer dan een biljoen aan de failliete banken gaf, zou de reden hebben moeten
zijn voor Geert Mak om deze historisch belangrijke gebeurtenis te beschrijven. Zeker als men weet dat vandaag de dag de Amerikaanse staat 58
procent van het budget waarover het Congres vrijelijk kan beschikken naar het
militair-industrieel complex gaat, en dat voor een groot deel uit particuliere
bedrijven bestaat. Met andere woorden: ook nu draait de belastingbetaler op
voor de miljarden subsidies aan de rijken. Vandaag de dag onder het mom van National Security. Maar deze argumenten
verzwijgt Mak omdat hij elke controverse wil vermijden en angstvallig binnen de
mainstream wil blijven. Hoe belangrijk die opstanden waren voor de verdere
ontwikkeling van de VS blijkt misschien wel het best uit het feit dat
In
the aftermath of the Whiskey Rebellion over 2000 of the most disaffected
frontiersmen migrated farther into the continent's interior, thereby ensuring
for themselves at least a temporary escape from the ever-lengthening arm and
increasingly strong grip of central governance. The wilderness moved ahead of
them... The battle at Fallen Timbers (1794) and the Treat of Greenville (1795)
diminished the Indian treat, thus permitting population of the Ohio country at
a quickened pace. Many of the conditions that precipitated conflict in the
western country during the thrity years prior to 1795 were thus changing
shortly thereafter. Much of the harshness of frontier life traveled further
west and south, where the pangs of hunger, the squalor of poverty, and the
horror of Indian-white encounters became the stories of the nineteenth-century
frontiers. The Whiskey Rebellion came at a critical moment in the
transformation of one border region and the creation of others,
aldus de
Amerikaanse historicus Thomas P. Slaughter in The Whiskey Rebellion. Frontier Epilogue To The American Revolution, waarin
deze hoogleraar aan de University of Rochester uiteenzet hoe de Amerikaanse
elite, bij monde van
George
Washington orders to have an army of 13.000 men crush a tax rebellion among
frontier farmers in 1794
die leidde tot een
overwinning van de aristocratie die
established
a range of precedents that continues to define federal authority over
localities today,
en bovendien de
haat en wantrouwen van veel 'Amerikanen' tegen de federale
overheid voedde.
Nog geen
honderd jaar later hadden de Europese binnendringers de kust van de Stille
Oceaan bereikt, de indianen nagenoeg uitgeroeid, de rijken de macht gegrepen, de 'robber barons' miljarden binnen gesleept, lagen de interne grenzen op het continent
vast en stonden 'de Amerikanen' aan de vooravond van het 'dynamische' expansionisme
buiten het continent. Maar over bovenstaande belangrijke historische feiten
zwijgt Geert Mak omdat ze niet passen in zijn simplistische versie van de
werkelijkheid. Meer daarover later, wanneer ik weer terug ben uit Londen.
1 opmerking:
Een Russin over de "American Dream":
http://english.pravda.ru/opinion/columnists/23-11-2012/122907-america_russia-0/
Groeten, Ben
Een reactie posten