zaterdag 23 januari 2021

I blame myself

Tegen het einde van de BBC-documentaire Decadence and Downfall: The Shah of Iran’s Ultimate Party (2016) zegt de Iraanse Parveneh Ghorbanian, voormalig hofdame van de Shah's echtgenote Fahra Diba:


She was not the only one I could blame. I blame myself. I know my husband blames himself. We started forgetting our own traditions, copying modern countries. I remember that until I was fifteen, sixteen, I used to pray. After that, when I went to high school, I stopped praying. I forgot about religion in a way. I blame myself, because I did not realize that my cook was a muslim, and he prayed, and I would go into the kitchen to tell him what to cook, in my bikini, and he would turn his back to me and make me believe he was doing something. I did not realize he didn't want to look at me. I didn’t realize that the country was muslim.

https://www.youtube.com/watch?v=fDhGPYWfKFU&ab_channel=bilal


Een dergelijk volwassen inzicht in het eigen falen is bewonderenswaardig. Het past ook bij een elite voor wie haar millennia-oude cultuur een doorleefde werkelijkheid is. Ik denk dat het grootste probleem van de Nederlanders is dat zij nooit in staat zullen zijn dit niveau te bereiken, als ze niet hun zelfgenoegzame betweterigheid laten vallen. Vandaar het fanatisme en de razernij die we nu om ons heen zien in dit kleine, betrekkelijk jonge landje. 



Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...