If we inherit souls this is the color of mine. We are, too, the others. Think of them! The main islands were thickly populated with a peaceful folk when Christ-over found them. But the orgy of blood which followed, no man has written. We are slaughterers. It is the tortured soul of our world. Indians have no souls; that was it. That was what they said. But they knew they lied – the blood-smell proof.
William Carlos Williams. In the American Grain. 1933
As Jill Dias has
so brilliantly shown in the case of the Portuguese in nineteenth-century
Angola, colonial expansion uncannily syncopated the rhythms of natural disaster
and epidemic disease. Each global drought was the green light for an
imperialist landrush. If the southern African drought of 1877, for example, was
Carnarvon’s opportunity to strike against Zulu independence, the Ethiopian
famine of 1889-91 was Crispi’s mandate to build a new Roman Empire in the Horn
of Africa. Likewise Wilhelmine Germany exploited the floods and drought that
devastated Shandong in the late 1890s to aggressively expand its sphere of
influence in North China, while the United States was simultaneously using
drought-famine and disease as weapons to crush Aguinaldo’s Philippine Republic.
But the agriculatural populations of Asia, Africa and South
America did not go gently into the New Imperial order. Famines are wars over
the right to existence… A key thesis of this book is that what we today call
the ‘third world’ (a Cold War term) is the outgrowth of income and wealth inequalities
– the famous ‘development gap’ – that were shaped most decisively in the last
quarter of the nineteenth century, when the great non-European peasantries were
initially integrated into the world economy… By the end of Victoria’s reign…
the inequality of nations was as profound as the inequality of claseses.
Humanity had been irrevocably divided. And the famed ‘prisoners of starvation,’
whom the Internationale urges to arise, were as much modern inventions of the
late Victorian world as electric lights, Maxim guns and ‘scientific’ racism.
Mike Davis. Late Victorian Holocausts. 2002
Mike Davis. Late Victorian Holocausts. 2002
Orde, evenwicht tussen de verschillende machten, binnen
Amerika en ook in de rest van de wereld, dat was zijn doel… Teddy Roosevelt was
een fenomeen... Zoals iedere beschaafde natie had ook Amerika… het recht om,
net als in het eigen land bij misstanden, in het buitenland te intervenieren…
Die rol van internationale politieagent kon de Amerikaanse marine, toen al de
derde ter wereld, uitstekend vervullen, zo meende hij. Het zou de
basisfilosofie worden achter talloze Amerikaanse interventies overal ter
wereld, vanaf de Europese oorlogen tussen 1914 en 1945 tot Vietnam en – in de
jaren negentig – de Joegoslavische oorlogen.
Geert Mak. Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika. 2012
Geert Mak. Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika. 2012
Iraq had the world’s second largest oil reserves, after Saudi
Arabia. Ever since the end of World War II in 1945, the United States had been
determined to control the oil of the Middle East. Oil shaped U.S. decisions
about the Middle East during both Democratic and Republican presidencies. The
administration of President Jimmy Carter, a liberal Democrat, had produced the
‘Carter Doctrine.’ Under this doctrine, the United States claimed the right to
defend its interest in Middle Eastern oil ‘by any means necessary, including
military force.’ In September 2002, the Bush administration said that it would
take military action against Iraq on its own, without the support of other
countries. This violated the charter of the United Nation, which allows
military action only in self-defense, and only when approved by the U.N.
Security Council.
Howard Zinn. A Young People’s History of the United States. 2007
Howard Zinn. A Young People’s History of the United States. 2007
Het is tekenend voor de mainstream om de ‘orde’ die de VS afdwingt
zo positief mogelijk af te schilderen en tegelijkertijd te zwijgen over de ware
redenen van de niet te stillen drang om overal ter wereld zonodig met geweld
in te grijpen. De mainstream-bewering van Mak dat ook in het geval van Vietnam de Amerikaanse beleidsbepalers meenden
het recht te hebben om ‘net als in het eigen land bij misstanden, in
het buitenland te intervenieren’ is een absurde vertekening van de
werkelijkheid, niet meer dan propaganda, zoals uitgebreid gedocumenteerd is
aangetoond. Het ging niet om ‘recht’ maar om macht over de grondstoffen
en markten van vooral Zuidoost Azie. Daar wees de econoom John Kenneth
Galbraith al in april 1962 op toen hij president Kennedy vergeefs
waarschuwde voor het ‘danger we shall replace the French as a colonial force in the area
and bleed as the French did.’ Maar over het neo-kolonialisme zwijgt de
mainstream. Economische en geopolitieke motieven worden genegeerd of
vergoeilijkt. Nooit verdiepen de commericiele massamedia en de westerse
opiniemakers zich in de diepere oorzaken van het Amerikaanse superioriteitsgevoel.
Het wordt als een vanzelfsprekend feit aangenomen. Hoewel ik over dit onderwerp
herhaaldelijk heb geschreven, wil ik nogmaals aandacht besteden aan het aspect
van de vervreemding, het feit dat de Amerikanen nooit geworteld raakten in hun
eigen land. De Amerikaanse auteur Scott Momeday, van indiaanse
afkomst, stelde daarover in de documentaireserie The West:
One function of the American imagination is to reduce the
American landscape to size, to fit that great expanse to the confinement of
the immigrant mind. It is a way to persist in our cultural being. We photograph
ourselves on the rim of Monument Valley or against the wall of the Tetons, and
we become our own frame of reference. As long as we can transform the landscape
to accomodate our fragile presence, we can be saved. As long as we can see
ourselves on the picture plane, we cannot be lost.
Arthur Kopit’s play Indians is a remarkable treatise on this
very subject of transformation. It can and ought to be seen as a tragedy, for
its central story is that of Buffalo Bill’s fatal passage into myth. He is
constrained to translate his real heroism into a false and concentrated
reflection of itself. The presence of the Indians is pervasive, but he
cannot see them until they are called to his attention…
Solemnly the Indians appear. In effect they shame Buffalo
Bill; they tread upon his conscience. They fascinate and imperil him. By
degrees his desperation to justify himself – and by extension the white mans
treatment of the Indians in general – grows and becomes a burden too great to
bear.
Overal willen de Amerikaanse machthebbers zichzelf weerspiegeld zien en de maat aller dingen zijn, de heersers over mens en natuur. Deze ideologie is problematisch:
At the root of the problem where our civilization goes wrong
is the mistaken belief that nature is something less than authentic, that
nature is not as alive as man is, or as intelligent, that in a sense it is
dead, and that animals are of so low an order of intelligence and feeling, we
need not take their feelings into account,
aldus de Amerikaanse dichter Gary Snyder in zijn essaybundel
Turtle Island. In navolging van de Amerikaanse bioloog en pionier op het gebied
van ‘ecosystem
ecology,’ Eugene Odum, merkt Snyder op dat Life-biomass
is stored information; living matter is stored information in
the cells and in the genes. He believes there is more information of a higher
order of sophistication and complexity stored in a few square yards of forest
than there is in all the libraries of mankind. Obviously, that is a different
order of information. It is information of the universe we live in. It is
information that has been flowing for millions of years. In this total
information context, man may not be necessarily the highest or most interesting
product.
Perhaps one of its most interesting experiments at the point
of evolution, if we can talk about evolution in this way, is not man but a high
degree of biological diversity and sophistication opening to more and more possibilities...
This isn’t as difficult as you might think. If we don’t do
it, they will revolt against us. They will submit non-negotiable demands about
our stay on the earth. We are beginning to get non-negotiable demands right now
from the air, the water, the soil.
Of zoals lang geleden Chief Seattle de blanke waarschuwde:
‘Continue to contaminate your own bed, and you will one night suffrocate in your own waste.’
‘Continue to contaminate your own bed, and you will one night suffrocate in your own waste.’
En de
veronderstelling dat het technologisch wereldbeeld dat uit de blanke Europese
christelijke cultuur voortkwam de ‘soft power’ kan zijn, in de woorden van
Geert Mak ‘de kracht om het debat naar zich toe te trekken, om de agenda van de
wereldpolitiek te bepalen’ is levensgevaarlijke hybris van mensen die niet
beseffen wat er zich voor zijn ogen afspeelt. Veel intelligenter dan deze mainstream-visie
is het inzicht dat zich vandaag de dag verspreidt onder Amerikaanse academici,
intellectuelen en kunstenaars. Zo stelde Scott Momaday in 1997 in zijn boek The Man Made of Words:
We Americans need now more than ever before – and indeed more
than we know – to imagine who and what we are with respect to the earth and
sky. I am talking about an act of imagination, essentially, and the concept of
an American land ethic… One effect of the technological revolution has been to
uproot us from the soil. We have become disoriented, I believe; we have
suffered a kind of psychic dislocation of ourselves in time and space… Our
sense of the natural order has become dull and unreliable. Like the wilderness
itself, our sphere of instinct has diminished in proportion as we have failed
to imagine truly what it is… Most of us have developed an attitude of
indifference toward the land. In terms of my own experience, it is difficult to
see how such an attitude could ever have come about… We Americans must come
again to a moral comprehension of the earth and air. We must live according to
the principle of a land ethic. The alternative is that we shall not live at
all.
N. Scott Momaday. The Man Made of Words. 1997
N. Scott Momaday. The Man Made of Words. 1997
Een fundamenteel probleem is dat de huidige machthebbers en hun opiniemakers een ernstig gebrek aan verbeeldingskracht bezitten, geen analyse kunnen maken van hun eigen materialistische cultuur. Terwijl ze denken vrij te kunnen handelen, zijn ze geketend aan allerlei ideologische doctrines.
Het besef dat technologie ideologie is, is nog niet
doorgedrongen… Geef een cultuur een alfabet en je verandert de bestaande
denkpatronen, de sociale verhoudingen, de gemeenschapszin, het geschiedbeeld en
de religieuze beleving. Voer een drukpers en drukletters in en er treden dezelfde
effecten op. Voer apparatuur in die beelden met de snelheid van het licht kan
transporteren en je veroorzaakt een culturele omwenteling. Zonder dat erover
gestemd en gediscussieerd is en zonder dat er een verzetsbeweging ontstaat. Dat
is ideologie in zuivere, zo niet verheven vorm. Een woordloze en daarom des te
krachtiger ideologie. Het enige dat nodig is om er een duurzame ideologie van
te maken is een volk met een eerbiedig geloof in de vooruitgaqng. En in die zin
zijn alle Amerikanen marxist, want als we iets geloven dan is het dat de
geschiedenis ons naar een soort beloofd land voert en dat de technologie de
drijvende kracht is.
Neil Postman. Wij Amuseren Ons Kapot. de geestdodende werking van de beeldbuis. 1985
Neil Postman. Wij Amuseren Ons Kapot. de geestdodende werking van de beeldbuis. 1985
Tegelijkertijd wordt nu de westerse hegemonie op
talloze gebieden aangetast. Zo berichtte de Volkskrant via internet op zondag
10 februari 2013
China stoot VS van troon als
grootste handelsland. China is de Verenigde Staten gepasseerd als grootste handelsland.
Amerika was sinds de Tweede Wereldoorlog de grootste handelsnatie.
De totale Amerikaanse export en
import kwam afgelopen jaar uit op 3,82 biljoen dollar (2,86 biljoen euro). De
Chinese handel had een waarde van 3,87 biljoen dollar (2,9 biljoen
euro).
China had bovendien een handelsoverschot van ruim 231 miljard dollar
terwijl de VS een handelstekort van bijna 728 miljard dollar noteerden.
De
Aziatische grootmacht wordt in rap tempo de grootste handelspartner voor veel
landen. 'In dit tempo drijven veel Europese landen tegen het einde van het
decennium meer handel met China dan met hun partners in Europa', aldus een
expert van Goldman Sachs.
Desondanks blijven de westerse opiniemakers, op zoek naar ‘hoop’
en ‘optimisme,’
hun publiek geruststellend toespreken met beweringen als dat de VS ‘nog
altijd de “standaardmacht” [is], een rol die Rusland, Europa en ook China niet
snel zullen overnemen.’ De woorden zijn van Geert Mak uit zijn reisboek
waarin hij stelt ‘Op zoek naar Amerika’ te zijn, zonder te beseffen dat hij in
feite op zoek is naar een illusie en dat door de versnelling van de tijd het
begrip ‘snel’ betrekkelijk is geworden. Het Egyptische imperium werd duizenden
jaren oud, de Romeinse bestond niet meer dan enkele eeuwen, terwijl
de bloei van het Britse rijk ongeveer een eeuw duurde. Door de toenemende
dynamiek en de daaruit voortvloeiende snelheid van veranderingen, wordt de
levensduur van imperia steeds korter. Dus is de vraag van Mak, tegen het einde
van zijn boek: ‘Zal het zo blijven?’ niet meer dan een illustratie van het onvermogen van de
mainstream om de ontwikkelingen in een bredere context te zien. Misschien zou
de gestandaardaardiseerde massamedia allereerst eens moeten nadenken over de volgende
vraag van Gary Snyder:
Every boulder on a talud is diffferent, no two needles on a
fir tree are identitcal. How could one part be more central, more important,
than any other?
Waarom leidt conformisme onvermijdelijk tot stilstand en dus tot een
vroegtijdige dood? En waarom is het waar wat de discipel Mattheüs de christenen vertelt dat ‘wie
het zwaard gebruikt, door het
zwaard zal omkomen’? Kan er een andere reden zijn dan
dat de kosmos gedirigeerd wordt door logische wetten? Of klinkt dit allemaal te
rationeel?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten