This study distinguishes three…
developments and considers them as being the key vulnerabilities not only of
the US empire-state, but of all new rising and aspiring global powers:
· A historically unusual and
complicated type of globalization (for example, pension funds in Texas and
Montana hold Greek debt…).
· The world is on the verge of
environmental catastrophe (for example, the climate change problem).
· The finite nature of raw materials is
in full swing...
These three observable developments
are systemic. The explosive growth of the financial system relative to
manufacturing and the economy as a whole, and the proliferation of speculative
and destabilizing financial instruments of parasitic wealth accumulation, have
shattered the Anglo-American heartland. Eventually, however, this vulnerability
is becoming manifest in the West, but it should not be suprising if it appears
in the global East too, in the event that it adopts similar instruments and
methods for dealing with a possible crisis of profitability in its industrial
sector in the future.
In terms of their long-term effects,
the greatest vulnerabilities of the world system as a whole are probably
resource depletion and environmental degradation. The availability and
distribution of critical resources such as oil, food and water, and the
continuing degradation of the ecosystem at least from the 1970s onwards, speak
volumes about the inability of the ruling classes around the world to control
the discursive structural powers of global faultlines.
Vassilis K. Fouskas en Bülent Gökay. The
Fall Of The US Empire. Global Fault-Lines and the Shifting Imperial Order. 2012
De Amerikaanse softpower is… nog
altijd sterk aanwezig… Soft power is, in de kern, de overtuigingskracht van een
staat, de kracht om het debat naar zich toe te trekken, om de agenda van de
wereldpolitiek te bepalen.
Geert Mak. Reizen zonder John. Op
zoek naar Amerika. 2012
De door de modellen van de
consumptiemaatschappij opgelegde culturele gelijkschakeling kan niet tot statistieken worden herleid. De economische gelijkschakeling, daarentegen, is
wel meetbaar en deze meting wordt verricht door de Wereldbank, die zoveel voor
die gelijkschakeling doet, en wordt bevestigd door de verschillende
organisaties van de Verenigde Naties. De wereldeconomie is nooit minder
democratisch geweest, nooit is de wereld zo schandalig onrechtvaardig geweest.
In 1960 bezat twintig procent van de mensheid, het rijkste deel, dertig keer
zoveel als de armste twintig procent. In 1990 was het verschil zestig keer zo
groot. Sindsdien is de schaar alleen maar verder opengegaan: in 2000 was het
opgelopen tot negentig keer.
Volgens het United Nations
Development Programme… hebben 447 multimiljonairs een fortuin dat groter is dan
het jaarinkomen van de helft van de mensheid. De directeur van deze instelling
van de Verenigde Naties, James Gustave Speth, verklaarde in 1997 dat het aantal
rijken in de wereld in de afgelopen halve eeuw was verdubbeld, maar dat het
aantal armen was verdrievoudigd en dat zestienhonderd miljoen mensen het
slechter hebben dan vijftien jaar eerder…
in ieder land wordt het onrecht
gereproduceerd dat de betrekkingen tussen de landen bepaalt en wordt de kloof tussen
wie alles hebben en wie niets hebben jaar na jaar steeds breder. Op het
Amerikaanse continent weten wij dat heel goed. In het noorden, in de Verenigde
Staten, beschikten de rijken een halve eeuw geleden over twintig procent van
het nationaal inkomen. Nu is dat veertig procent…
Eduardo Galeano. Ondersteboven.
1998
De westerse normen en waarden die in het kader van de NAVO beschermd worden? Terwijl Israel doorgaat met het uitbreiden van de illegale nederzettingen
op Palestijns gebied en met de militaire terreur tegen de Palestijnse bevolking wordt de ‘Joodse staat’ voor het schenden van
het internationaal recht beloond met een de facto lidmaatschap van de NAVO, en wordt
in 2013 bekend dat:
NATO Secretary General Anders Fogh
Rasmussen received Israel’s president Shimon Peres at NATO headquarters in
Brussels on March 7.
The order of the day: to enhance
military cooperation between Israel and the Atlantic Alliance focusing on
issues of counter-terrorism.
‘Israel will be happy to share the
knowledge it has gained and its technological abilities with NATO. Israel has
experience in contending with complex situations, and we must strengthen the
cooperation so we can fight global terror together and assist NATO with the
complex threats it faces including in Afghanistan. ‘
Israel is already involved in covert
operations and non-conventional warfare in liaison with the US and NATO.
Deze levensgevaarlijke politiek is tot stand gekomen zonder enige
democratische besluitvorming in de aangesloten landen en zonder enige publieke
discussie. Op deze wijze is het Westen verplicht direct met geweld te reageren
wanneer de Israelische schendingen van het internationaal recht beantwoord
wordt door contra-terreur, want
NATO's Strategic Concept
recognises the risks to the Alliance posed by terrorism. Article 5 is at the
basis of a fundamental principle of the North Atlantic Treaty Organisation. It
provides that if a NATO Ally is the victim of an armed attack, each and every
other member of the Alliance will consider this act of violence as an armed
attack against all members and will take the actions it deems necessary to
assist the Ally attacked. This is the principle of collective defence.
http://www.nato.int/terrorism/five.htm
http://www.nato.int/terrorism/five.htm
De macht, die onrecht uitoefent en
ervan leeft, zweet geweld uit al haar poriën. In de hel van de krottenwijken
loeren de zwarte veroordeelden, schuldig aan hun armoede en met een erfelijke
neiging tot misdaad: de reclame doet hen watertanden en de politie verjaagt hen
van tafel. Het systeem weigert wat het aanbiedt, magische artikelen die dromen
in werkelijkheid omzetten, door de tv beloofde luxe, neonreclames die in de
nacht van de stad het paradijs aankondigen, pracht en praal van de virtuele
rijkdom: zoals de eigenaren van de echte rijkdom heel goed weten is er geen
valium genoeg om zoveel verlangen te stillen en ook niet genoeg prozac om
zoveel kwelling te sussen. Gevangenis en kogels vormen de therapie voor de
armen.
Tot twintig jaar geleden was armoede
het product van onrechtvaardigheid. Links klaagde het aan, het midden gaf het
toe, rechts ontkende het zelden. In korte tijd zijn de tijden erg veranderd: nu
is armoede de terechte straf voor inefficientie. Armoede mag dan medelijden
opwekken, maar brengt geen verontwaardiging meer teweeg: er zijn armen door de
regels van het spel of de onafwendbaarheid van het lot. Ook is geweld niet de
dochter van het onrecht. De dominante taal, in serie geproduceerde beelden en
woorden, werkt bijna altijd ten dienste van een systeem van beloning en straf,
dat het leven opvat als een meedogenloze race tussen enkele winnaars en vele voor
het verlies geboren verliezers.
Eduardo Galeano. Ondersteboven.
1998
Meliorism is an
idea in metaphysical
thinking holding that progress is a real concept leading
to an improvement of the world. It holds that humans can, through their
interference with processes that would otherwise be natural, produce an outcome
which is an improvement over the aforementioned natural one.
Naast de economische noodzaak van interventies ligt ook het in feite religieuze concept van meliorisme ten
grondslag aan zowel het Amerikaanse exceptionalisme als het gewelddadige
expansionisme. De Amerikaanse historicus Walter A. McDougall
schrijft in zijn studie Promised Land.
Crusader State met betrekking tot dit begrip:
Meliorism assumes that the United
States alone possesses the power, prestige, technology, wealth, and altruism
needed to reform whole nations. It assumes that the U.S. government, having
tamed its frontier and helped its people achieve unprecedented wealth and
freedom… having led the free world to victory over fascism and Communism, knows
how to deploy its assets to lift up the poor and oppressed. Finally, it assumes
that Americans want their governement to dedicate their lives fortunes, and
sacred honor to that purpose.
None of these postulates is proven;
in fact, every one may be false… Democracies can trample on human rights and
the rule of law. Nor can we assume that all nations prefer democracy, however
defined, or are moving toward the same destination. Indeed, to diagnose and
prescribed remedies for all other people on earth is nothing less than to mirror
the Bolsheviks, who claimed to believe that scientific law was moving the world
toward Communism, but acted as though history needed their ‘help.’
Americans may well believe that their
political and economic principles are universally valid. But to insist that
everyone else in the world agree is to embrace the same solipsism that Wilson (president Woodrow Wilson. svh) did when he said that his own depth of
belief (een racistisch vorm van protestantisme. svh) convinced that he spoke for the American
people. As a result, Global Meliorism can be woefully counterproductive. Far
from persuading Chinese, Singaporeans, Iraqis, Libyans, or Russians to be ‘like
us,’ our sermons about human rights, fair trade, the environment, and sexual
and family issues only invite foreigners to remark on the poverty, crime,
drugs, pornography, collapse of the family, inequality, and travesties of justice
that characterize American society.
To assert that the U.S. government
knows how to tranplant democracy and kick-start economic development abroad is
an even wilder leap of logic. Our half-century of experience with foreign aid
has been almost a total loss, and the reason is not hard to find. It resides in
the contradiction inherent in programs which purpose is to demonstrate the superiority
of the free market model but whose methods are entirely statist.
McDougall's op de realiteit gebaseerde inzicht wijkt fundamenteel af van dat van opiniemaker Geert Mak die in zijn boek Reizen
zonder John met grote stelligheid beweert dat ‘De
Amerikaanse soft power… nog altijd sterk aanwezig [is],’ waarbij Mak ‘soft
power,’ definieert als ‘de
overtuigingskracht van een staat, de kracht om het debat naar zich toe te
trekken, om de agenda van de wereldpolitiek te bepalen.’ Deze ‘Amerikadeskundige’
verzuimt erbij te vermelden dat ‘soft power’ altijd wordt begeleid
door ‘hard
power’ om effectief te kunnen zijn, zoals president Theodore Roosevelt
duidelijk maakte toen hij meer dan een eeuw geleden de VS adviseerde:
‘Speak softly and carry a big stick.’ Al vanaf de oudheid vormt dit
machiavellistisch principe de kern van de realpolitiek van elk imperium.
Maar dat feit kan of wil de mainstream niet accepteren. Ik vermoed dat die
onkunde of onwil gevoed wordt door wat in de sociale wetenschappen ‘cognitieve
dissonantie’ heet, waarbij zelfs kan gelden ‘dat
wanneer een voorspelling niet uitkomt, het geloof toeneemt.’ Informatie die fundamenteel
indruist tegen iemand’s wereldvisie wordt als traumatisch ervaren en daarom
genegeerd. De werkelijkheid dringt niet door omdat ze de vernietiging van
iemand’s wereldbeeld zou betekenen, en teveel angst en onzekerheid zou betekenen om
te kunnen verwerken. Dus blijven de meeste mensen zich vastklampen aan
de werkelijkheid zoals die is bepaald door de cultuur waarin ze leven en die
bepaalde verwachtingen heeft gekweekt. De Amerikaanse klinisch psycholoog dr. Robert
Hopper zegt daarover:
When two beliefs are inconsistent
cognitive dissonance is created. When your beliefs are challenged fear and
anxiety are created. In response to that our psychological defenses kick in,
they protect us from these emotions. Denial, which is probably the most
primitive psychological defense, is the one most likely to kick in when our
beliefs are challenged. Denial protects people from anxiety.
De Amerikaanse pyschologe Frances Shure: ‘Deny the
evidence that is coming our way and stick to the orginal story, the official
story and try to regain our equilibrium,’ want
‘People are afraid of being
ostracized, they are afraid of being alienated, they are afraid of being
shunned. They are afraid of their lives being inconvenienced – they’ll
have to change their lives. They are afraid of being confused. They are
afraid of psychological deterioration. They are afraid of feeling
helpless and vulnerable. And, they are afraid that they won’t be able to
handle the feelings coming up. And none of us wants to feel helpless and
vulnerable. So, we want to defend ourselves. And, the way
that we often do that is with anger. Then we become angry. And,
when we become angry, then we become indignant. We become offended. We want to ridicule the messenger. We want to pathologize the messenger.
And, we want to censor the messenger.
De Amerikaanse emeritus hoogleraar in Philosophy of Religion en
Theology, David Ray Griffin merkte dienaangaande op:
The observation that pride is one of
the basic human flaws is absolutely correct. This is especially true for
Americans because we for a long time looked at other nations and said, ‘They
are in such bad shape. But, luckily we don’t have those problems.
We don’t have leaders that would do those things that were done in the Soviet
Union, or done in Germany, or done in Japan.’ This is a type of pride that
Americans have.
A feature of American history that
makes particularly liable to this pride is this notion of exceptionalism – that
America is the exceptional nation. That began from the beginning as this
country was formed.
People would say that there was so
much evil in the European countries, so much cheating, so much lying, so much
using the people for the ruler’s purposes. But not in America! We have
leaders who are free from those sins.
Die veronderstelling leidt ertoe dat een bestseller-auteur als Geert Mak tegelijkertijd twee
volstrekt tegenstrijdige opinies publiekelijk kan uiten zonder dat de
mainstream verbaasd opkijkt. Hij kan, net als vele anderen, verklaren ‘verslaafd
aan nieuws,’ te zijn ‘waardoor wij allemaal de hele dag suikerbroden zitten te
eten… waarbij andere meningen er niet zoveel toe doen, het werkt ontzettend
conformerend’ en tegelijkertijd claimen een ‘Europa- en Amerika
deskundige’ te zijn, die met grote
stelligheid beweert dat de VS ‘decennialang als ordebewaker en
politieagent [fungeerde],’ zonder daarbij in zijn 576 pagina’s tellende
zoektocht ‘naar Amerika’ ook maar één keer het massale Amerikaanse
geweld van na 1945 in een bredere historische context te analyseren of in zijn 1223
pagina’s dikke boek In Europa de nucleaire zelfmoord-strategie van de NAVO
serieus in beschouwing te nemen. Het ene moment geeft hij hoog op van ‘het
vitale karakter van de Amerikaanse democratie,’ terwijl hij het volgende moment meldt dat ‘in 1960 van elke tien dollar
die werd verdiend 1 dollar naar de bovenste 1 procent ging, op dit moment is
dat 4 dollar,’ zonder zijn publiek uit te leggen hoe dit in
een ‘vitale… democratie’ mogelijk is. Die uitleg is niet
noodzakelijk, zelfs onwenselijk, want net als Mak zelf die naar 'hoop' verlangt, worstelt ook zijn publiek met dezelfde ‘cognitieve
dissonantie,’ hetgeen neerkomt op het feit dat ‘when two beliefs are
inconsistent dissonance is created and thus fear, which has to be
neutralized by denial of the facts.’ De werkelijkheid wijkt zo ver af van het beeld dat Geert Mak als domineeeszoon heeft geleerd dat hij de realiteit eenvoudigweg niet kan accepteren. Morgen meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten