The State is primarily an organization for killing foreigners. That's its main purpose. There are, of course, other things they do. They do a certain amount of educating; they try very hard to make the young think it's a grand thing to kill foreigners.
-- Bertrand Russel
In De Groene Amsterdammer van 22 april 2015 meldt opiniemaker Henk Hofland zijn academisch geschoolde publiek dat
meer moet worden gedaan om te voorkomen dat arme goedgelovigen in handen vallen van gewetenloze mensen-smokkelaars. Ja, dat is de kern van het probleem. Maar nog altijd blijft het de vraag hoe we het effectief moeten aanpakken. Er nadert een antwoord, het is er nog niet.
De 'kern' van het probleem is voor Hofland en zijn 'politiek-literaire elite' hoe de rijke elite 'effectief' kan 'voorkomen' dat armen uit de Derde Wereld het welvarende Westen kunnen bereiken, nadat de westerse koloniale en neokoloniale mogendheden met veel geweld vijf eeuwen lang ongestraft de rest van de wereld hebben kunnen plunderen. Zoals bekend is er maar één manier: de armen met geweld tegenhouden, hun wrakke boten lek schieten en de vluchtelingen laten verdrinken. Dat moet Hofland kennelijk bedoelen wanneer hij schrijft dat '[e]r een antwoord [nadert], het is er nog niet,' omdat de tijd nog niet rijp is om wat Hofland '[d]e gevaarlijke vluchteling' noemt, kalt te stellen. Het is 'wij' tegen zij in het manicheïsme van de 'beste journalist van de twintigste eeuw,' die verontrust zijn column als volgt inleidde:
Er zijn voor Europa twee uiterst dringende redenen om het vraagstuk van de bootvluchtelingen op een geloofwaardige manier aan te pakken en zo snel mogelijk te bedwingen.
'Geloofwaardig' betekent in zijn verpolitiekte denken: een absoluut einde maken aan de vluchtelingenstroom. En 'zo snel mogelijk bedwingen' kan niet anders worden geïnterpreteerd als: met keiharde hand, aangezien de armoede niet wordt bestreden door het gewelddadig geglobaliseerd neoliberaal systeem dat 85 miljardairs zo rijk heeft gemaakt dat zij vandaag de dag evenveel bezitten als de helft van de hele mensheid tezamen.
Nu het vanzelfsprekende: de rijken zijn rijk geworden door anderen hard voor zich te laten werken. De accumulatie van westers kapitaal was alleen mogelijk door slavernij en het plunderen van de gekoloniseerde wereld. Het kapitalisme is een cultuur van roofbouw, waarbij Hofland en 'wij' in rijkdom werden geboren, en de armen in armoede. De in 2015 overleden auteur Eduardo Galeano schreef over de langdurige terreur van Washington en Wall Street:
Latin America is part of the world, which was for many years condemned to the system of power where intimidation had more strength than the vote... invasions and coups against any positive changes – progressive or nationalistic – concerning natural resources, independence, national dignity… Governments that intended to implement changes were destroyed. It happened in Brazil, Dominican Republic, Bolivia, in Chile, which became the most famous case because Salvador Allende was converted to an international symbol. Then the Sandinistas in Nicaragua, again the same thing – they were destroyed after ten years of war because they intended to create a country – fatherland – where there was only a colony before. So all this is a very long story, a story of frustrations, failures, of hope washed in blood. All this created the situation in which we are now. How can I explain it? Change is possible, but to implement the change, one has to fight against not only the painful and fucked up experiences of the last half century but also against the long betrayal and something that I call 'the culture of impotence.' It is a culture that has roots in the colonial period, in the period when the continent was controlled by Spain and Portugal and that was later broken up and consolidated by the military dictatorships and the fatalistic brothers of the church. All this helped to create a culture of impotence that manages to paralyze people with fear. It tells you that reality is untouchable, reality can’t be touched, can’t be changed. These days this culture of fear has a spokesman who is a universal god – the god of the market, a gangrenous figure. He is checking on us from above and tells us what we can do and what we can’t.
Het is de blanke, christelijke macht die, na eeuwen meedogenloze onderdrukking en uitbuiting, elders 'de cultuur van impotentie' veroorzaakte en die op dit moment voor het eerst in de geschiedenis geconfronteerd wordt met de consequenties van haar terreur, nu de slachtoffers op haar kusten aanspoelen of als ze geluk hebben illegaal het Westen binnenkomen. De armen en berooiden nemen liever het risico te sterven dan verder te leven in bittere armoede en oorlog.
Overleven als een dagelijks fenomeen is iets dat de rijke westerling niet kent. Het is een bestaan dat de sedentaire mens ruim tienduizend jaar geleden achter zich heeft gelaten, toen de landbouw en veeteelt zich ontwikkelde. Het opmerkelijke is dat de mensheid in de 21ste eeuw aan de vooravond staat van nieuw tijdperk van een migrerend bestaan voor honderden miljoenen mensen. Opnieuw is het rondtrekken een noodzaak geworden om te kunnen overleven. En als 'we' dit 'effectief moeten aanpakken' dan kan dit alleen door 'hen' met geweld te laten creperen in de gebieden waar 'zij' geboren zijn. Het begrip eigen land gaat hier evenwel niet op. Het eigen land is nooit van hen geweest, daar zorgde het Westen wel voor, én natuurlijk de door het westen gesteunde locale elites die gehoorzaam de kapitalistische belangen dienen. Inderdaad, '[e]r nadert een antwoord,' maar vraag niet welk. 'Lebensraum' krijgt een geheel nieuwe betekenis, nu de gedupeerden 'onze' grenzen passeren om de rekening te presenteren. Universele mensenrechten gelden niet voor de armen, althans, niet in de ogen van Hofland en zijn polder-intelligentsia. Alleen de rijken bezitten het recht op leven, de armen hebben zelfs niet eens het recht op overleven, en dat terwijl de aanmatigende opiniemaker van De Groene zo hoog opgeeft van de westerse normen en waarden. En toch staat in de preambule van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens:
Overwegende, dat erkenning van de inherente waardigheid en van de gelijke en onvervreemdbare rechten van alle leden van de mensengemeenschap grondslag is voor de vrijheid, gerechtigheid en vrede in de wereld.
Die 'onvervreemdbare rechten' worden ondermeer als volgt uitgewerkt:
Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.
Artikel 2
Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status...
Artikel 3
Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon...
Artikel 22
Een ieder heeft als lid van de gemeenschap recht op maatschappelijke zekerheid en heeft er aanspraak op, dat door middel van nationale inspanning en internationale samenwerking, en overeenkomstig de organisatie en de hulpbronnen van de betreffende Staat, de economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zijn persoonlijkheid, verwezenlijkt worden...
Artikel 25
1 Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.
2 Moeder en kind hebben recht op bijzondere zorg en bijstand. Alle kinderen, al dan niet wettig, zullen dezelfde sociale bescherming genieten...
Artikel 30
Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, ten doel hebben.
Universal Declaration of Human Rights (UDHR), foundational document of international human rights law. It has been referred to as humanity’s Magna Carta by Eleanor Roosevelt, who chaired the United Nations (UN) Commission on Human Rights that was responsible for the drafting of the document.
Ondertussen gaat de economische elite, die de politiek verantwoordelijken aanstuurt, onverstoorbaar door met haar politiek van rücksichtslose zelfverrijking en het op grote schaal schenden van de universele mensenrechten:
'The idea that we can shut down globalization, reduce trade… is wrong-headed,' Obama said on a conference call. 'That horse has left the barn.'
While Obama did not mention Warren by name, much of his commentary appeared to be directed at her... Warren responded by sending a fundraising email to her supporters warning that Obama's promises on the pact were hollow, since 'people like you can't see the actual deal.' [...]
'The fact of the matter is that TPP will end up being the most progressive trade agreement in our history,' Obama said.
But in a few areas, the pitch to progressives seemed to falter. Public health groups including Doctors Without Borders have criticized a leaked draft of one of the agreement's chapters for including overly strong intellectual property terms that would inflate the price of medicine, particularly in poor countries. On the call, Obama pointed to strong intellectual property standards as evidence that he was protecting American companies. [...]
The AFL-CIO, the nation's largest federation of labor unions, released a written statement responding to Obama on Friday afternoon.
'American workers who have lost their jobs due to trade deals are understandably skeptical,' AFL-CIO spokesman Eric Hauser said. 'The best way to regain workers’ confidence is to release the text, not scold the critics.'
Maar in het 'vrije Westen,' dat volgens 'de vrije pers' ook nog eens 'vredestichtend' is, kunnen 'teksten' die achter gesloten deuren tot stand zijn gekomen, niet worden geopenbaard omdat ze anders ter discussie komen te staan. 'That horse has left the barn,' en daarom geldt dat, zoals Senator Elizabeth Warren zei, 'people like you can't see the actual deal.' Democratie is allemaal leuk en aardig, maar het moet niet de ware macht in de weg staan. En mensenrechten zijn in het geopolitieke machtsspel slechts een wapen om de vijand mee om de oren te meppen of een rechtvaardiging te hebben om hem met technologische geavanceerde wapens te vernietigen. Wanneer Hofland met grote stelligheid poneert dat
'de kern van het probleem' is dat 'we' de vluchtelingenstroom 'effectief moeten aanpakken,' door het onmogelijk te maken dat de straatarmen het rijke Westen kunnen bereiken dan laat hij zijn hooggeacht lezerspubliek weten dat 'we' niet gebonden zijn aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, en dat 'we' lak hebben aan de bepaling dat
[e]en ieder recht [heeft] op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.
Kortom, dat 'we,' excusez le mot, schijt hebben aan artikel 30 van deze Universele Verklaring. De armen bezitten van Hofland en zijn claque slechts het recht te verpauperen, en niets anders. De houding van zijn 'politiek-literaire elite' illustreert het gebrek aan moraliteit en het cynisme van de polder-intelligentsia. Alleen de rijken bezitten het recht op 'waardigheid,' de rest is veroordeeld tot de vernedering van de armoede. 'Wij' rijken bezitten de hegemonie, en 'wij' van de 'elite' zijn druk doende met de 'financialization' van het geglobaliseerde bestel en dus met
the final phase in cycles of hegemony, the 'endgame of champions,'
zo zet professor Jan Nederveen Pieterse de geschiedenis helder uiteen in zijn boek Is There Hope For Uncle Sam? (2008),
Hegemons build their strength in agriculture, industry and military capability, and when competitors begin to match their lead, the hegemon's financial lead remains and outlasts the others. This applied to the Spanish Habsburg Empire, Dutch hegemony, the British Empire, and for some time to the United States... neoliberalism as the dominant form of capitalism since 1980 has been characterized by the return to hegemony of the financial sector... A pattern these interventions share is that the credit instruments are privately owned whereas major credit risk is socialized. This is one of the intriguing features of the financial sector. First, several financial institutions win whether the market goed up or down because they earn a fee from any transaction. Second, the casino rule applies -- the house usually wins. Third, because the payments sector is essential to the stability of the economy, finance is treated as a public good and large financial interests are politically sheltered... Fourth, major Wall Street institutions are usually represented in government and the Treasury. Fifth, the financial sector has the wherewithal to fund political campaigns and buys political influence regardless of the party in power.
Deze geïnstitutionaliseerde corruptie wordt vervolgens door mainstream-opiniemakers aan het grote publiek verkocht in bewoordingen als die van Henk Hofland, namelijk dat 'Hillary' nu 'de ideale kandidaat' is voor het Amerikaanse presidentschap omdat zij
als vrouw van president Clinton een groot incasseringsvermogen [heeft] opgebouwd en later als minister van Buitenlandse Zaken ze aanzienlijke politieke ervaring [heeft] opgedaan. Ze kent de wereld, en Republikeinse concurrenten die haar kunnen evenaren, hebben zich nog niet aangediend.
Dat zij voor een agressieoorlog tegen Irak stemde en daarmee voor de massale schending van het internationaal recht speelt bij Hofland geen enkele rol, omdat het oorlogsrecht, net als de mensenrechten, voor hem en zijn publiek onbelangrijke futiliteiten zijn, een opvatting die bij zowel de oude koloniale mogendheden als bij de nazi's en fascisten gemeengoed was. Inderdaad, 'The State is primarily an organization for killing foreigners.' Meer over de stem van de gevestigde wanorde later.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten